Aapuva!Eka kone haudonta...

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hellan lettas

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

majuri kirjoitti:No,niin. Kaikki kanatiput siis kuolleita.Avasin munat ja olivat kehittyneet tosiaan aika loppumetreille...mitä siis lienee mennyt pieleen jää arvoitukseksi :smt012 Eilen olin jo luovuttamassa viirujenkin kanssa ja ajattelin,että yhden päivän vielä kuiteskin odottelen,kun olin illalla näkevinäni yhdessä munassa särön :smt002 Aamulla,kun heräsin,niin yksi tipu oli munasta kuoriutunut :smt041 :smt041 Voitte kuvitella sitä riemua :smt038 :smt055 otti päähän,kun jouduin lähtemään illaksi töihin ja jäin siis paitsi kuoriutumisvaiheesta.komensin isännän katsomaan vähän väliä kuinka kuoriutuminen sujuu ja montako lopulta tulee \:D/ Kun tulin nyt illalla kotiin,niin viisi oli viiruvauvoja odottamassa :smt060 Vielä yksi muna ainakin piipittää ja heiluu...saas nähdä kuinka selviytyy kuorestaa. Olen siis koko illan touhunnut kuin kanaemo poikasten kanssa..keitellyt vauvoille kanamunaa ym :smt003 Ja hauska tilanne oli äsken,kun tulin ulkoa sisälle,niin isäntä oli käsi viirujen terrassa ja opetti tipuja syömään :smt045 :smt044

Vooooi miten söpöä,teitin isännältä.. :smt005 :smt044 :smt023 Onnea tipusista! Mikähän niille kuolleille tuli :smt017 muukuin kuolema?
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Majuri Itku :smt010 kun ne tiput meni ja lopetti elämän. :smt010

Mut onneks sait lohdutukseks viirutipuja. :smt041 Kuvia?? Meillä viirut kuoriutuu ens vkonlopun aikaan..saas nähä...miten kanaemo musta tuleee...Ja miten muu perhe innostuu.Mä oon o nyt ihan jännityksestä jäykkänä.Tulis jo!! :smt020 Kuhan saan ne pidettyä sitten elossa...lämpölamppu mulla on.Jospa se ihan hyvin menis... :smt048

Vko siis vielä jännitettävää. :smt002 Tulee ekat ja siitä sitten seuraavalla vkolla tulee tipuja.Toivon hartaasti että nuo neljä etes tulis. :smt054

Tää nukku vahingossa aika harvinaisen myöhään,mutta nyt jaksaa...ei muutaku hommiin sit vaa.... :smt038

Pakko muokata ku unohin ihastella isäntääsi. :smt036 Ihana!Kyllä ne heltyy meijän harrastuksille hetkittäin. :smt005
Mä eilen näytin isännälle tipun alkua olihan sekin että vooi. :smt050 Saas nähä mitä sit ku ne kuoriutuu.Tuo mun tykkää eläimistä kummiski aikasta paljon. :smt050
ninanni

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja ninanni »

:smt049 onnea viiru lapsosista !
majuri

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja majuri »

Heippa taas! Viiruja siis viisi seitsemästä :smt003 Yksi kuoriutui vielä,mutta jalat ei toimineen ja tänään päätin päästää vauvan pois kärsimästä :smt022 Kaikki muut terhakoita pikkutipusia :smt040 Nyt uudet munat omatekoisessa koneessa..muutama kana ja muutama viiru :smt023 Tuli muuten mieleen,että tietääkö joku mitä eroa on viirujen sekä kanojen hautomisessa koneessa?? Sillä rupesin miettimään,kun onnistumisprosentti oli noinkin suuri viirujen kohdalla ja kanatiput kaikki jäi kehittymättä loppuun asti :smt017
maunu_muori

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tarkastaisin majuri vielä yhen jutun: olit kirjoittanut 24 päivä että on 17 haudontapäivä. Eli eilen olisi ollut 21 haudontapäivä, ja jos lämmöt oli alussa alhaalla niin hautoma-aika pitkittyy..vuorokauden tai kaksi vähintään... Oisin ite antanut olla munien vähintään 25 vuorokautta ennenkuin olisin niitä availlut. Liikkumattomuus voi johtua myös siitä, että poikanen ei mahdu liikkumaan... ja se kuolema voi johtua myös siitä, että tapoit ne avatessasi munia.
Viiruilla on vähintään 3 vuorokautta lyhempi haudonta ja niitähän tuli vasta 26 päivä...

Seuraavalla kerralla malta vähän pitempään :smt045. Jos se poikanen on kuollut munaan, niin ei siinä aukasussa mitään kiirettä ole, mut jos ei vaan mahdu liikkumaan, ja aukasu tulee liian aikasin, se kuolee siihen..
Joku munakin saattaa kehittyä vähänä hitaammin, kun elävän luonnon kanssa pelaaminen ei oo mitään sekunttipeliä :smt045

Malttia, malttia ja pitkää pinnaa.. tiedän, on vaikeeta... sikshän olin monta viikkoo jalaton ja sairaslomalla, kun tohkeissani sitten luikastuin , kun niitä poikasia TULI...vanha kettukin vielä joskus innostuu... eldoraadoista :smt043 ... pitäs kai tässä iässä olla jo jonkinlainen järki päässä, mutta kun ei vaan tartu :smt005
majuri

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja majuri »

juu,en tiedä olenko tänne kirjoitellut vääriä päivämääriä,mutta 8pv laitoin munat koneeseen ja viirut kuoriutui 26pv (eli 19 päivää haudonta-aika). Tällöin aukaisin kanamunat koska useampana päivänä jo olin läpivalaissutkin eikä koskaan yksikään liikkunut.Eivät myöskään olleet NIIN valmiita tipuja siihen nähden että kaksi päivää olisi enää ollut jäljellä ja siksi oletin niiden kuolleen jo aikaisemmin :smt017 Eikä koneesta poistamisella muuten toki kiirettä olekaan,mutta kerran on kanan hautoma mätämuna "poksahtanut" päälle ja hajua en meinannut saada pois millään :shock: En kyllä tiedä kauanko oli hautonut "kuollutta" munaa :smt003
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Mitenkäs Majurin viirulapsoset voi?

Meillä hautomishommassa mukana enään 4 kananmunaa ja 8 viirun munaa.
Sunnuntaina ku läpivalasin munat oikeen kunnolla...ei niissä 15toista ollut mitää edistystä tapahtunut...joten mä poistin ne koneesta ja kävin rikkomassa.Ei ollut minkäälaista alkua... :smt009 Mutta vielä mahollista saada 4 kana/kukko tipua. :smt023 Ja noi viirut...ne pitäs alkaa kuoriutumaan lauantaista eteepäi...saas nähä.Toivotaan et Alkasvat siihen touhuun vasta sunnuntai illasta ku meillä olis yks keikka lauantai iltana/sunnuntaiaamuna...Mietin sen ajan kääntelyä....Anoppi on tulossa yö vahiks lapsille...Suostuskohan se aamulla kääntämään nuo 4 munaa? sen näkee... :smt047 Jospa se suostus...varsinki jos tipuja ei oo tullu vielä yön aikana. :smt001

Mua jännittää nii älysti...se päivä koittaa pian kun tipuja tulee. :smt001

Kanalarojekti on ollu pari päivää nyt seisonnassa...ei ole kerinnyt,on ollut muuta.Mut villotushommia en oo vielä päässyt alottaa ku piti fiksata koolauksia...vielä pitäs jokunen koolaus lyödä et saa seinälevyt pysymään paremmin ojennuksessa.Hommia piisaa.Sit se lähteeki etenemään nopeesti ku pääsee villaa pöllyttää.Se ei nii hankala homma oo.Inhottava vaan ku se aina vähä kutisee...Vkoloppuna tulee timpuriki...jospa se naputtelis menemään sitä...kuhan saan isännän hakemaan mulle tarpeita...Minä en uskalla peräkärryn kanssa lähteä peruuttelemaan mihkää...suoraa tietä voin kyllä ajaa... :smt005

Nyt tää lähtee kanojen ruokinta puuhiin...ja jos väsäis kokeeks jo noille oleville tipu kaksikolle ruoka-automaatin...
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Aa jee!! :smt038

Viirujen munissa pientä liikettä havaittavissa. :smt050
Mut ei mitään ääntä vielä. :smt001 Odottasivat nyt sunnuntaille...ku ei ole menoja.Otin automaatti käänön pois tänään päältä...joten käännän nyt kananmunat manuaalisesti siihen asti että viirut on kuoriutunu ja saan ne pois koneesta.Mut jos menee 19 päivälle kuoriutumiset,ni en sit laita enää kääntöä päälle vaan jään odottamaan kanojen kuoriutumista. :smt050 Voi vide...huome illalla on keikka ja yön oon pois kotoa...mitäköhän täällä tapahtuu...lastenhoitaja tulee paikalle..toivotaan et lapset ei mene ja auo konetta... :smt048

Paljonkos se oli mitä noita munia käännetään.maks 3 kertaa pvä...mut oliko puolikas kierros???????
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Hui jui jännittää mitä noista munista kuoriutuukaan.Liikettä näkyy edelleen ilman piippauksia. Jännittää nii et... :smt016

Kai se o laitettava viiruille laatikko valmiiks. :smt003 Jospa sieltä pikku tirppoja tulee. :smt007

Jospa ne ymmärtäs akan höpinöitä ja säästä s kuoriutumiset huomisesta eteepäi...
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Kuoriutukaaa jo!!! :smt021 Miksi ette voi kuoriutua jo!! :smt021 :-"

Liikettä munissa näkyy samaan malliin kun aikasemmin...tänään 17 pvä...viirujen aika olis... :-"
Tiia12

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Tsemppiä sinne :smt041
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Kiitos. :smt003

Vieläkään ei oo mitää tapahtunu. :smt012 Vaikka kyl tiedostan sen...et meni pari päivää matalammilla lämmöillä...ja sen seurauksena tuo kuoriutuminen voi venähtää.Mutta josko tänään kuoriutusivat! :-" :smt023

Kuoriutukaa ny vaa. :smt001
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Nii...pakko kertoo ku lasten kanssa eilen oltiin nenät kiinni koneessa iha kirjaimellisesti.Monta monta kertaa päivän aikana. :smt005
Nenät punasena kateltiin ku munat heilu.Hyvä et ei kärsäks jääny... :smt005 Laulettiin munille kouriutukaa piip piip...mut eii...
Tiituli

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Tiituli »

Taas tungen tähän teijän topikkiin, mut miten teillä ne kananmunat? Mie otin tänään kääntelyn pois ja laittelin munat kyljelleen. Ja ne heiluu!! Nyt on kuitenki vasta 18.pv! :shock: Onko ihan normaalia...?
Laara

Re: Aapuva!Eka kone haudonta...

Viesti Kirjoittaja Laara »

Meillä ihan kun ois yhessä munassa särö! :smt041 Se ilmestyi tänää klo13-15.30 välillä. Mietin vaan et kui kauan voi mennä että tipu kuoriutuu loppuun asti?? Viisaat kertokaahan mulle. :oops:

Tiituli...mun munat menee samálla haudontapäivällä eli tänään on 18 pvä.Ja kyl noissa näkyy jtn eloa olevan. :smt007 Siitä en voi mennä takuuseen onko normaalia mut niin mä luulen et ihan ois. :smt003
Vastaa Viestiin