TiPu:n konehaudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

TiPu

TiPu:n konehaudonta

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Me kun ajateltiin laittaa tossa seuraavalla viikolla munia koneeseen, niin nyt kun olen keräillyt niitä kananmunia, niin nehän piti säilyttää terävä pää alaspäin? Vaiko..?

Kun ne laitetaan koneeseen, niin kananmunat laitetaan vissiin sinnekin terävä pää alaspäin? (koneessa "kennomaiset" telineet kananmunille, ei siis ritilän päällä)

Ja hautomislämpöhän oli 37-39 ja ilmankosteus n. 60?

Harmi vaan kun koneeseen mahtuu 56 kananmunaa, ja meidän kanoilta tulee 3/per päivä... Täytyy jostain ostaa kananmunia. :smt017
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Lämpötila on 37,8. Mulla pyörinyt 37-38 välillä, ihan hyvin tuloksin, eihän sitä millään saa ihan tasassa pysymään. Tuskin se siellä kanan allakaan ihan tasan sama lämpötila ole, tai kosteus. Ilmankosteus kirjojen mukaan tuo 60%, mut mulla on kosteusmittari näyttänyt 80-90% ja silti on ollut liian kuivaa, osa kuoriutuneista on jäänyt kuoreen kiinni ja kuollut siihen.

Juu, terävät päät alaspäin, onnea haudontaan ja paljon KANOJA! :smt001
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

Tällä vähäisellä kokemuksellani minäkin heitän kommentin...

Nuo säädöt on jonkinverran laitteesta kiinni ja varsinkin niistä olosuhteista joissa sitä käytetään. Se ei niin nöpönuukaa näytä olevan, jos kosteudet tai lämmöt suosituksesta heittävät, kunhan pysyisivät melko tasaisena. Ja mun vekotissa ainakin vaikuttaa munien määrä hyvin herkästi niihin kosteuden vaihteluihin.

Minä olen nuo munakeräilyni laittanut viileään 5-15 asteeseen sellaiseen asentoon johon ne asettuisivat tasaisella pinnalla. Tuo pystysäilytys kyllä monessa tekstissä ohjeena, mutta tälläinenkin vinkki jostain osui silmääni. "Haudontagurun" ohjeen mukaan " niitä käännetään kerran päivässä jos muistetaan". Jossain on ohjeena, että säilytys max 12 vrk, mutta yksi vähän (paljon) kokeneempi sanoi säilyttäneensä viileässä munia kolmisen viikkoakin ja onnistuneensa haudonnassa ihan hyvin tuloksin)

Mun käsittääkseni lopputulokseen vaikuttaa enemmän se munan alkuperäinen laatu kuin esim. haudontakoneiden väliset erot. Joiltain kanoilta ja kukoilta ei vaan saa kehityskelpoisia munia ja samoiltakaan kanoilta ei välttämättä jatkuvasti(ainakin meidän kukko kyllästyi muihin kanoihin ja pölläytteli vaan yhtä kanaa, jonka kaikki munat oli hedelmöittyneitä, kun taas edellisessä satsissa samoilta vanhemmilta lähes kaikki munat kaikilta kanoilta olivat hedelmöittyneitä)

Mukavaa ja kiinnostavaa haudontaa sinulle, se on todella hauskaa puuhaa (mullakin munat taas käänneltävinä...mihin joudun kohta kaikkine siivekkäineni)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Paratiisiin Sirppi .. paratiisiin :)
Sirppi

Viesti Kirjoittaja Sirppi »

No niin just Muori!

...varsinkin kun ne päkättäjät vielä tänään tänne haetaan....
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Kiitoksia tiedoista, joko sitten tällä viikolla laitetaan hautomakoneeseen munat, tai ensi viikolla. Tai no heti laitetaan kananmunat koneeseen, kun niitä olis riittävästi :smt017

Kokeilen tän ekan haudonnan noilla sekarotusten munilla, jos onnistuu niin sit tokalla kerralla vois ottaa vähän eri rotuja ja lajejakin :smt002
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Juuri äsken laittelin kananmunat koneeseen, niitä oli 40 kpl. Huomenna laitetaan vielä kolme. Lämpötila näytti äsken 37,5 ja kosteus n. 50-60. Nyt vaan käännellään, säädellään, odotellaan ja jännitetään :smt003 Kananmunista puolet on meidän kanojen munimia, puolet jotain ehkä hyline-sekotusta.

Kun tuossa meidän hautomakoneessa oli seinät pelkkää muovia, eikä mitään eristeitä, niin sehän otti ja lämmitti koko huoneen n. 37-asteiseksi. Tehtiin siihen sitten iskän kanssa (lue: iskä teki) eristetty puulaatikko ympärille, niin johan lämmöt pysyy normaaleina.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Huh hellettä...melko tehokkaalta patterilta kuulostaa, kun koko huoneen sai tuommoisiin lukemiin :smt004 Onnea haudontaan!
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Taitaa mennä tuo haudonta pilalle. Kosteusmittari näyttää mitä näyttää.. Kokeilin ennen haudontaa, laitoin kosteusmittarin muovipussiin ja pussiin märkiä rättejä, kosteusmittari näytti 70-80. Ja nyt se näyttää tuolla koneessa 40-50... Mikäköhän siellä on se kosteusprosentti oikiasti?

Jos ja kun tämä haudonta menee pilalle, niin pitää hommata digitaalinen kosteusmittari.. :smt012
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Jos se mittari näytti silloin suljetussa muovipussissa 70-80 kun pitäis näyttää vajaata sataa.. on toi 40-50 just hyvä... melkein liiankin kostee tossa alussa :) ollos huoleti kyllä se siitä...
Jonna

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Älä vielä masennu!
Mullakin oli just tou kosteusmittarin kanssa päänvaivaa, kun on halpismalli.
Montas vuorokautta ne on siellä koneessa nyt olleet??
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Semmonen 2 viikkoo on olleet. Ja niinhän se oli, että kolme päivää ennen laskettua aikaa lopetetaan kääntely ja nostetaan kosteusprosentti 70-80? :smt001
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Tältä näytti tilanne tänä aamuna:

Kuva
Shot with Canon PowerShot G6 at 2007-08-11

Viisi siellä tällä hetkellä olisi kuoresta tulossa. Ruskeat kananmunat ovat ihan hiljaisia? :smt017 Olen kyllä läpivalaissut niitä, ja tipu niissä näyttäisi olevan. Onko eri kanarotujen munien kuoriutumisajoissa eroja? Nuo ruskeat on jotain hyline-silkki-sekotuksia. Eka kuoriutunut tipu on tosi pieni, ja sillä oli takapäässä sellainen pieni punainen pallukka... Tänään sitä pallukkaa ei ollut enää niin paljoa.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Vau, sieltähän niitä jo on tupsahdellut kuorista ulos!
Jos tuo ruskeiden munien porukka on vaikka vaan hieman hitaampaa...niinkun toiset haudonnat kanojenkin alla.

Onnea jo kuoriutuneista ja vielä tulevista! :smt007
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea TiPulle tipusista! Hmm...taitaa olla niin, että pienoisia eroja on noissa "erimerkkisissä" munissa siten, että pienempien kanojen pienemmät munat ovat vähän vikkelämpiä kuoriutumaan kuin isommat...
Vastaa Viestiin