Ilmajokisten kanojen värit

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mikkero

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Minulla on tuo yksi musta kana. mut nytte sille on tullu pikkasen ruskeita hileitä kaulaan.
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

mikkero kirjoitti:Minulla on tuo yksi musta kana. mut nytte sille on tullu pikkasen ruskeita hileitä kaulaan.
Niin meilläkin kävi. Muskotti oli ennen ihan hohtavan musta, korvallisille tuli sitten kuitenkin ruskeaa. Mä en oo tänä kesänä nähnyt vielä yhtään ihan mustaa ilmajokelaiskanaa, vaikka oon niitä livenä ja kuvissa paljon tiiraillut. Onkohan Annemarin mustiin kanasiin ilmestynyt ruskeaa? Klaran Mustikka-kukkokin on vähän ruskettunut.
siimis

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä lueskelin genetiikkakeskusteluja backyardchickens.comin foorumilla ja yhdestä ketjusta ymmärsin, että heterotsygootti wheaten/partridge vois olla hyvinkin musta, esim, kukolla vaaleaa vain häkiläsulissa ja ehkä siipisulissa. Kanoista siellä oli sellaisia kuvia, joissa enimmäkseen mustalla kanalla ruskeat sulkien ruoteet. Voi olla tietty että käsitin jotain väärin :smt002 kun tuolla nuo keskustelut käydään yleensä enempi eksperttien kesken ja tavan tallaaja voi jäädä vähän huuli pyöreeksi, että mistä puhutaan :smt003 Mutta ehkä se selittäis jotain, että "musta" jälkeläinen voi näin tulla ei-mustista vanhemmista?
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Teppanalla on samannäköinen kukko kuin Viiru, mutta mustana, täällä http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 8&start=15. Voi siimis :smt100 :smt100 ! Mikä tuon värin voi selittää??????????????
Klara

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä on nyt niin kirjava tipusakki, että mä en puhu niitten väreistä enää mitään. On täplää, raitaa, pilkkua.. kaikkee. Parilla on satulan kohdalla raitojen tapasia, sanon niitä rokkiraidoiksi kun mulle tulee niistä mieleen plymouth rock. Otan niitä kuvia, niin pääsette kassomaan. Laitan omaan kuvaketjuun, niitä voi sitten halutessaa siirrellä tänne.
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä lykkää nyt kahden pikkukukon päähän ja kurkkuun valkoista höyhentä (eivätkä oo Viirun lapsosia). Pidän täällä peukkuja pystyssä niin että pakottaa, että kukoista tulis valkopilkullisia.
Toisella näistä kukkopojista on myös ihan selvää harmaata pyrstössä (no ainakin harmaanruskeaa...), väri on vasta kasvavissa laulusulissa. Voi kyllä olla että mä tarvisin oikeesti prillit tai sitten jonkun järkevän kehittävän harrastuksen :smt005, mut silti mä nään siinä kukossa harmaata ja valkosta! :smt108

Mielikuvitus peliin, niin ilmajokisistakin saa vaikka minkä värisiä :smt047.
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Pistänpäs tänne kuvia yhdestä ilmajokispesueesta. Tipuset ovat lautapihtin kanalasta ja niihen isukki on tumma aapiskukko Tolohvi Ropponen. Näissä on monta kaunista harakkaakin :smt007. Aikamoinen väriero aiemmin esiteltyihin Viiru-kukon jälkeläisiin! Tirpukat ovat reilun viikon ikäisiä.

Kuva

Tipuset kuoriutuivat kahden päivän aikana. Tässä näkyy ikäero ja luultavasti myös kukon ja kanan höyhentymisen ero tosi selkeesti!
Kuva
kanamummo

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Järkyttävän vaaleita harakkatipuja ekassa kuvassa alavasemmalla! Mitähän noistakin tulee? (pysy vaaleena pysy)
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Eikös vain kanamummo tuu kauniita tipusia kun on laadukkaita siitosmunia :smt041 minä aina ruokaa viedessäni sanon näille harakoille että pitäkää vain
valkoinen väri kasvaessanne,lupailivat et voi lisääntyäkin :smt019
Kiitokset viä mummoank. eiku kanamummolle ja terkkuja !!! :smt006
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

kanamummo kirjoitti:Järkyttävän vaaleita harakkatipuja ekassa kuvassa alavasemmalla! Mitähän noistakin tulee? (pysy vaaleena pysy)
Surku tuottaa pettymys :smt022 ! Eivät pysy vaaleina ei. Vilkaiskaas sivulta 6 kuva mulle Kälviältä tulleesta harakkatipusesta. Oli kans tuollainen ihanan valkokirjava :smt007. Poju on nyt 9-viikkoinen ja muuten SINISEN ja vihertävän musta, mutta kasvattelee ruskeita haituvia niskaan :smt013. Ja mä kun niin toivoin että siitä ois tullu ihan musta (tai sitten oikee harakka :smt005)
kanamummo

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mummoankalle :smt044 okei okei käy sekin...
Toivotaan että noi on mutaatiotipuja ja pysyy vähintään vaaleina jollei pilkullisina :smt003
Täytynee lopettaa teidän kiusaaminen kun Karhu Korpisavu kihahtaa hattuun ja näppihäröt lisääntyy :smt005
Rusina

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Niin, onhan mullakin mutaatiotipuja. Yks kukkopoika muuttuu valkopilkkuseks, toinen kasvattaa sekä valkokirjavaa rintaa että lykkää vielä harmaata pystösulkaa+untuvaa. Se on mutaatio jos mikä, ei ilmajokinen oo sen värinen :smt003 :smt005. Mun tuurilla ne on kameleontteja tai kettu vie :smt013.
Että miks ei sitten valkomustakirjavia ilmajokisia. Hitsi, ne ois hienoja! :smt040
Klara

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja Klara »

Päästettiin Celinen kersoineen parveen eilen ja kun tiput pääsi oikeen auringon valoon sain taas hieroskella silmiäni. Tummaa on - kovasti tummaa.. ja jospa sieltä kasvais meille oma sellanen mustikan tapanen mustilainen. Toistaseksi se kytäilemäni poika on musta jolla on harmaata pilkkua :roll: Mitä lie siitäkin kasvaa :smt017

Toinen on sitte muuten vaan melkeen kokomusta.

Ja sitten on mustaa ja ruskeeta sekasin täplillä, pilkuilla ja raidoilla höystettyna ja vielä kruununa tohon sekasotkuun muutamia valkosia sulkia :smt005
mikkero

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Ompa nättejä nuo harakanpojat :)
sisu65

Re: Ilmajokisten kanojen värit

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minulla on mennyt ohi nämä ilmajokisten väritykset. Kyllä ovat kauniin värisiä kun tarkemmin alkaa katselemaan.
Vastaa Viestiin