Kanojen värit tutuiksi-projekti

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Vaikee kysymys, aika paljon kiistelläänkin buffin geeneistä. Ne voisi olla eWh, s+, Ap, Db, Mh, Di, Cb. Noiden lisäksi voi olla myös muita tai ainakin välillä niin väitetään. Buff ei ole siis ihan yksiselitteinen, varsinkin kun buff-värisenä on selkeästi erivärisiä kanoja, vaikka ihanne on selkeä. Mutta kiva jos joku osaa vastata tähän varmemmin. Nuo mun luettelemat löytyy joistain artikkeleista, mutta en ole niin paljon miettinyt että olis mielipidettä tai tietoa kuka niissä kiistoissa on oikeessa ja millä perusteella kun muidenkin geenien vaikutuksesta tosiaan kirjoitetaan. Itse oon pitänyt buffit vain buffien kanssa, niin ei ole tarvinnut tietää mitkä geenit siellä on ja mitenkin käyttäytyy.

Kuvan tipu ei kuitenkaan voi olla buff, ne on untuvikkona jo selkeästi keltaisia, ei yhtään ruskeita. Katotaan jos löydän kuvan.
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Kuva
Kuva
Tosi nolon näköisesti merkkasin buffit kuviin, mutta ei oo tietokonepiirtely mun juttu. :smt003
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Ahaa, selkeästi oranssinvivahteisia :idea:. Kiitos smari!
Löytyisikö sultatähän jatkoksi kuvia eri vivahteisista aikuisista buffeista?

Minkä värinen tuli sun kuvien punaruskeasta tipusta (se muistuttaa hieman mun kuvan tipua)?
fasunen

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Oho tää värijuttu onkin monimutkasempaa ku luulin :smt005 Taidan tyytyy vaa kokeilee eri kukkoi ja kattoo mikä saa näteimmän väriset jälkeläiset :smt003
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Olenko mä ymmärtänyt oikein kun jos isäkukko on:

Kuva

ja emokana:

Kuva

ja näitten jälkeläinen pikkutipu on*:

Kuva

niin toi tipu ois värin perusteella kana? :smt017

*) kuvan tipu ei ole mainittujen kukon ja kanan jälkeläinen, vaan kyseessä on täysin samanvärinen tipu
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Muusa: Kultaisän ja hopeaäidin tyttäret on kultaa ja pojat heterostygootteja hopeita. Sitä varmaan tarkoitit ja niin se menee. :smt045

Rusina: Mulla ei oo kuvia kuin yhdenlaisista buffeista, noista omista ja ne on kaikki ihan samanvärisiä. Mutta jos tarkkaan katot yleensä buffien kuvia, niin huomaat pian eroja. :smt001 Se kysymäsi kuvan suklaan värinen tipu on laced orpington, eli ihan eri näköinen aikuisena ja tipuna.
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

smari joo sitä.
Meen vaan sekaisin, mutta tän nyt sitten ainakin olen ilmeisesti hoksannut oikein. Näissä tyrniksissähän kun tunnetusti on ihan käsittämätön määrä erilaisia kuvioita ja diluutioita niin mä, vaikka olen tunnettu (hevosten) värigenetiikkafriikki, niin en vaan ole jaksanut perehtyä kanojen väreihin kun niitä jo yhdellä tyrnisyksilöllä tuntuu olevan vähintään viisi :smt101
Ja kyseessähän on btw tavallinen maaoravaraidallinen tipu, mitä ei kuvast erota.
Tai no kaksi tipua, mun huikeasta ennätyspienestä kolmen tipun hautomakonetipueesta (lähtötilanne 17 munaa, käsittämätöntä). Kolmas on eri emosta ja musta joten liekö se sitten tilastoatäydentävä kukko.
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä en uskaltaisi noiden kuvien perusteella silti tulkita tipun sukupuolta kun noista herää vähän kysymyksiä. Eli äitikana ei näytä mun silmissä puhtaalta hopeelta, siinä on "rusketusta". Ja toisaalta jos se olisikin hopea, niin myös silloin yhdistelmän kukossa voi olla untuvikkona rusketusta koska väri tulee nimenomaan heterona. Ja onhan niissä ruskeaa myös aikuisena näkyvissä. Ero sävyssä on usein kuitenkin selvä kun livenä näkee kullan vieressä. Eli mä en uskalla sanoo mitään noista maattareista. :smt002
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No näitten maattareitten värien kanssa herääkin ihan liikaa kysymyksiä :smt003
Mutta must nuo tiput on selkeästi ruskeita, tänvärisistä tipuista on meillä aina tullut ruskeita kanoja tai kukkoja. Heterotsygootti kultakukot on minusta aina untuvikkoina olleet selkeästi keltaisia eikä ruskeita pohjaväriltään ja se rusketus tai keltaisuus tulee sitten ekoihin höyheniin tai ei aina vielä niihinkään (jos olen tulkinnut nää kulta/hopea-värit oikein).
Mutta toisaalta liki joka tipueessa tuntuu tulevan uusia erilaisia värejä joten punaruskea heterotsygootti kultakukkotipu ei ehkä ole ihan täysin poissuljettu :smt002
Emo tosiaan on erikoinen niinkuin tyrnikset tuppaa olemaan, valkoinen väri siinä on likaisen- ei puhtaanvalkeaa. En tiä oisko tuolla pohjaväri sitten partridge ja joku kuviogeeni joka rajaa kuvioinnin vaan selkäpuolelle? :smt017 Täntyyppinen väri on tyrniksillä varsin yleinen, tällä vähän harvinaisempana versiona on sitten vielä vaan joku diluutiogeeni joka vaalentaa selkäpuolen kuvioinnin. Erikoisen kaunis minusta :smt007
Muusa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Paitsi että toi emo on ollut pienenä keltainen maaorava että kyllä sen on pakko olla hopea...
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Nuori kääpiökoch kukko, väri light. Miltä näyttää tämän värin geenikartta? Onko kuvan kukko "puhdasvärinen" vai onko sillä jotain värivirheitä? Miten light periytyy suhteessa muihin väreihin?

Kuva
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Lightilla on tummaa kaulalla ja pyrstössä ja muualla ei. Eli jalkasulat ja vartalo on valkoiset.
Rusina

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Sain käsiini mielenkiintoisen kirjan ; Dr J Batty and Charles Francis: Poultry color guite. Kirja on vuodelta 1979, mutta tuskin sen tiedot ovat vielä täysin vanhentuneet. Selkeät selitykset eri väreistä (ei ihmeellisiä geeni-koodeja :smt002 ) ja paljon piirroskuvia eri rotujen värimuunnoksista. Kannattaa onkia käsiinsä, jos saa,
Toinen mielenkiintoinen kirja on Dr J Batty: Lewis Wright's poultry, vuodelta 1983. Upea kuvitus on Lewis Wrightin käsialaa 1800-luvun lopulta. Kirjassa on valtava määrä juttua vanhojen kanarotujen kasvatuksesta. Enempi rotu- kuin "väri"kirja.
kanamummo

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Nise! Nyt kirjastoon kiusaamaan tätejä, jospa määkin joskus nuo värit tajuaisin ;)
Gurrre

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Gurrre »

Tällaista ainakin toistaiseksi kokovalkeaa orpingtonia on tullut ihmeteltyä. Ikää on nyt kaksi kuukautta ja tämän mahdollisia vanhempia ovat tietääkseni siniset, mustat ja buffit. Onkos se nyt sitten C-lokuksen geeni mikä tämän saa aikaan, jos molemmilta vanhemmilta saadaan valkoisuutta aiheuttava geeni? Mitenkäs se ihan oikea alkuperäinen valkoinen orppi, onkos se valkoinen I-lokuksen geenin takia?

Kuva

Yksi lähes samanlainen tuli kaveriksi, mutta sille on ilmestynyt pari tummaa höyhentä, eli en tiedä onko se sitten splash ja voisiko tälle kokovalkeallekin vielä tulla lisää väriä?

Tuli vastaan tämmöinen kanalaskuri, jossa noita geenejä voi yhdistellä ja vaikutuksia katsella: http://kippenjungle.nl/kruising.html
Vastaa Viestiin