Kanojen värit tutuiksi-projekti

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kotopullaki

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

siimis kirjoitti:Eli sillä olisi varmaan suunnilleen geenit E^R e+ co+co+ db+db+ pg+pg+ ml+ml+ Cha+Cha+ mh+mh+ di+di+ Ig+Ig+ cb+cb+ i+i+ bl+bl+ Lav+Lav+ C+C+ Mo+Mo+ b+b+ S s+ Choc+Choc+ -
Kuva Mää luulin ekaks että Siimis kirjotti kreikkalaisen sukunimen! :smt005 Minulle kana on kana, ja piste. Mutta olen ihailusta mykkänä kun joku ymmärtää tuollaasista asioista Kuva
jamppa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Toi posliinihan on mille kanssa. Se on vaa sen värinen...
Ja voin kertoa, että onkin kaunis väritys!
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Jamppa on oikeassa; mille fleur on ihan määritetty värinimitys. Ollakseen mille fleur, kanan pitää olla sekä partridge, columbia että mottled. Noita muun värisiä mille fleureja mun lähteeni mukaan taas kutsutaan pelkästään mottled-nimellä, esim. black mottled, red mottled, blue mottled...

Tää on aika laaja aihe ja tästä voi saada mukavan sekametelisopan aikaiseksi :smt003 Pitää oikeen miettiä mistä lähtis liikkeelle..? Pitäiskö ensin selittää, mitä nuo partridge, columbia jne tarkoittaa ja listata sitten värinimitykset ja mitä geenejä ne pitävät sisällään?

Ai se on mille! Tässä se nähdään - mille fleurin värinen kotsi ja porsliinin värinen mille fleur... :smt005 Ettei menis turhan sekavaksi!
jamppa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No mä ainakin oon jo ihan sekaisin noista m+cml+-hj-+un+ kanssa :smt005 :smt005
Mut jospa mäkin oppisin jotain kun viitsis vaan lukea ja tutkia :smt003 Mielenkiintoinen aihe kertakaikkiaan!!!
kaakatin

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ai noi kanojen värigeenit on noin hyvin selvillä. Voi hitsit että on mielenkiintoista. Ragdoll-kissoilla väri- ja kuviogeenit ovat myös selvät, mutta esim. espanjanvesikoirista ei oikein tiedetä miten värit periytyy( ei siis mitään logiikkaa). Luulin että värien periytyminen kanoillakin on ihan arpakauppaa.
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä ne koirienkin värigeenit on ihan hyvin selvillä, vesikoirienkin. Jonkun osaavan pitäis vaan perehtyä ko. rodun värikirjoon ja kertoa rodun harrastajillekin, mitä geenejä rodussa esiintyy :smt004 Mä olen muuten nähnyt kuvan ruskeaksi rekisteröidysta espanjanvesikoirasta, joka oli ilmiselvä brindle! Eli se rekisteriin merkitty väri ei kerro yhtään mitään! Ja kun vielä turkki kasvaa koko ajan, niin väri näyttää ihan erilaiselta kuin erirotuisella mutta samanvärisellä lyhytkarvaisella koiralla.

Noi geenien nimet on tuollaisia outoja lyhenteitä, mutta kyllä ne vähitellen aukeaa, kun niitä tavaa.

Oleellista on ymmärtää se, että jokaisella kanalla on joku muoto näistä kaikista värigeeneistä. Mikä geenimuoto (eli alleeli) mistäkin geenistä on, määrittää sen minkä värinen kanasta tulee. Koska värigeenejä on noin paljon, se mahdollistaa melkoisen värikirjon. Monta kertaa onkin kanaa katsomalla ihan mahdotonta sanoa, mitä kaikkia värigeenejä sillä on, mutta jälkeläisiä katsomalla voi jo arvata taas lisää. Esim. valkoisesta kanasta on paha mennä sanomaan, onko sillä kuviogeeniä, onko se pilkullinen, onko se partridge vai ehkä musta? Kun valkoinen väri "peittää" kaiken.
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä alan listaamaan tähän näitä kaikkia värigeenejä ja selityksiä miten ne vaikuttaa ulkoasuun. Alleelit on listattu dominanssijärjestyksessä, ts. ensin on kaikkein dominoivin alleeli ja viimeisenä resessiivisin. Tämä on sikäli oleellinen tieto, että jos sulla on vaikkapa partridge kana, niin tiedät varmasti, ettei se voi periyttää vaikkapa bircheniä.

E-lokus (lokus=geenipaikka)

E = extended black. Turns the male duckwing into a crowwing, Male becomes a rusty black; hen less rusty black.

E^R= Birchen. Turns the male duckwing into a crowwing but leaves hackle of male and female and male saddle neatly patterned in gold or silver groundcolor; Black breast can be laced in gold or silver; somewhat flattens red tints.

E^Wh = Wheaten. Least permissive for black, most permissive for red. Males wildtype without hackle black. Females wheaten colored without salmon breast and almost no stippling on back.

e+ = Wildtype, bankiva. Males black(breasted) with gold to silver duckwing (wing triangle), hackle, saddle, shoulders; females gold or silver with salmon breast, black stippling on back and black tail.

e^b = Partridge. Males as wildtype/bankiva but somewhat heavier black striping in hackle (hackle black); females as wildtype but without salmon breast.

Nää pitäis varmaan vielä kääntää suomeksi... Mutta silloin tulee jo eteen ongelma, koska kaikille noille termeille ei ole suomalaista vastinetta - esim. duckwing/crowwing. Mitä on suomeksi hackle?
Kotopullaki

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Onks toi hackle niskakarvat? :smt003
Täältä löytyy usein käännösapua http://www.sanakirja.org
Tälle ei löytyny suoraa käännöstä suomeksi, mutta se selitetään laajemmin englanniksi.
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Co-lokus

Co = Columbian. Restricts black from body of males and females. Supresses salmon breast rendering both sexes gold to silver with hackle pattern and black tails. No such effect under birchen or extended black.

co+ = Non Columbian, recessive.

Co/co+ - heterotsygoottina (=yksi kappale kumpaakin geenimuotoa) naaraalla voi olla mustaa kuviointia

Db-lokus

Db = Dark brown, Name refers to chick down. Columbian-like restrictor of black, Less powerful on hens (patterned back). Co-causer of certain patterns, Acts even under birchen.

db+ = Non Dark brown, recessive.

Pg-lokus

Pg = Pattern gene. Orders black pigment in hens to concentric lacing; in males only with help of other genes.

pg+ = Not laced, recessive.

Ml-lokus

Ml = Melanotic. Enhances black (melanizer), Also shifts black pigment, Helps to form patterns. Makes a rusty animal more black. Not always behaving dominant.

ml+ = Non Melanotic, recessive.

Cha-lokus

Cha+ = Non Charcoal. Dominant.

cha = Charcoal. Recessive black enhancer (melanizer), Less active in patterns.

Mh-lokus

Mh = Mahogany. Red enhancer and limited black restrictor.

mh+ = Non Mahogany, recessive.
pyrstö

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Noi värien nimitykset olisi kiva oppia mutta toi geenijuttu on aivan :smt104 (sanoo jalostuksen kertaalleen repannut)
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei niitä geenijuttuja tartte kaikkien ymmärtääkään. Tää nyt on tällaista teoriaa näiden "minkä värinen mun kana on"-pohdintojen avuksi. Mullakin on tuolla kanalassa useampi kana, joista vain arvailen mitä geenejä niiden värien taustalla on. Pitäis ottaa niistä kuvia ja heittää jonnekin suuren maailman foorumille viisaampien arvioitaviksi... Olis kiva tietää minkä värisiä niiden lapsista vois odottaa :smt002

Mä jatkan noita huomenna, nyt käännän munat ja sitten menen nukkumaan :smt015
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

Hyvä kun mennään geenitasolle, silloin vasta oikeesti tietää värin, luulin että oon ainut jota ne kiinnostaa. Mutta selvennökseksi sen verran niille jotka ei vielä värejä tunne, pitäisi varmaan erotella listaksi värit ja kuviot. Eli esim motled, laced, partridge on kuvioita. Kuvioit yhdistettynä väriin, esim sininen, punainen jne tekee vasta nimen. On helpompi ehkä ymmärtää noita kun osaa aluksi erottaa asiat. :smt002 Sama väri eri kuvioilla voi näyttää ihan eriltä jos asia on uusi. Kuviot olisi myös hyvä käydä läpi, eli nyt varmaan moni ei osaa yhdistää esim yleistä kultabrahmaa gold partridge brahmaksi. Ja siinäkin on heti väärinkäsityksen riski, kun brahman "gold" on totuttu usein näkemään tummanpunaisena suomalaisissa kannoissa...

Samoin kun että mottled-nimitys on käytössä monissa roduissa, mutta milleissä sitä ei välttämättä mainita, koska se on oletus jo siitä että on mille. Eli mainitaan vaan se varsinainen väri. Ja usein sekoitetaan mottled ja spangled ja sitten vielä splash. Ja sitten vielä joissain roduissa on omia nimityksia rotukohtaisesti käytössä, esim jubilee orpingtoneissa.

Ja usein kun eri ihmiset puhuu suomessa esim harmaasta kanasta, se voi tarkoittaa mitä vain, kuviollista tai kuviotonta, sinistä tai partridgea, lacediä tai melkein mitä vain missä on vaikka mustaa ja valkoista eikä oo kokonaan ruskea.

Joskun myös vasta poikaset kertoo värin :smt002 Eli kaikki ei ole sitä miltä näyttää, ulkoasu voi hämätä varsinkin jos väri ei ole ihanteellinen. Itselläkin on niin musta kukko että vasta kun syntyi splash poikanen, ymmärsin kukon olevan sininen. Ja kukko eli mustan vieressä koko ajan rinnakkain, mutta nuorena en silti huomannut eikä kukaan muukaan. Fenotyyppi hämäsi, genotyyppi paljastui onneksi ennenkuin oli liian myöhäistä. Tosin olin jo ehtinyt muutamalle poikasten kyselijälle ilmoittaa että splasheja ei tuu meillä syntymään ennen vuotta 2010. Iän kanssa kyllä sinisyys on tullut näkyviin kun osaa katsoa, mutta selitellä sitä saa kun jokainen sanoo ensin mustaksi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Suomennoksethan noista pitäisi väkertää, että avautuisi pikkuisen paremmin geenien salat :smt002 Varmaan sanasta sanaan vaikea kääntää, mutta josko semmoiset 'vapaasti suomennettuna'-versiot...
siimis

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja siimis »

No niin, smari sen sanoi selkeästi :smt002 Värit ja kuviot.

Sähän voisit smari tähän osallistua myös, kun selvästi tiedät tästä aiheesta meistä eniten :smt003
smari

Re: Kanojen värit tutuiksi-projekti

Viesti Kirjoittaja smari »

En mä niistä teidä läheskään niin paljon kuin haluisin ja puutteita on paljon. Sitä mukaa oon koittanu tietoa etsiä kun oon jotain tarvinnut saadakseni sen mitä haluun. Mut oon kyllä väreistä ollu ikäni kiinnostunut kaikkien eläinten osalta.

Mutta muutama perusasia esim noista ns "harmaista". Seuraavassa kuvassa kaikki orpingtontiput on periaatteessa mustia.
Kuva
Samoin tämä leghorn:
Kuva
Diluution vaikutuksesta mustat ovat vaalentuneet, paitsi tuolla yhdellä yläkuvassa olevalla mustalla. Ja vaikka leghornissa on kaula ja selkä tummemmat, on väri kuvioton, eli yksivärinen sininen.

Tässä kuva hopeabrahmasta:
Kuva
Hopeabrahman väri on enkuksi silver partridge. Eli väri tulee tavallaan tuosta partridge kuviosta. Käytännössä puhutaan englanninkielisesti silver brahmasta, aivan kuten suomessa hopeabrahmasta, eli partridge jää mainitsematta koska kun tiedetään rotu niin oletetaan että se on partridge.

Ja jotta asia ei menisi liian helpoksi, niin tässä saman värin kana:
Kuva
Eli kukko ja kana on on samanväriset, vaikka näyttää eriltä. Ja nämä siis eivät ole diluutioita.

Jatkan vielä...
Vastaa Viestiin