Kanalan koko mietityttää

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Myy

Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja Myy »

Heips vaan. Olen uusi täällä sivustolla ja olemme perheemme kanssa ajateltu ottaa muutama kana. Ihan vaan 4. Kanalaa olisi tarkoitus ruveta rakentamaan touko-kesäkuun vaihteessa ja mietin että minkä kokoinen itse kanalan tulisi olla. Eli ihan nyt kaipaisin konkreettisia mittoja. Ihan itse siis rakennamme kanalan ja aitauksen alusta loppuun. Kaikki neuvot eristämisestä ihan käytännön vinkkeihin ovat kullan arvoisia. Kiitos jo etukäteen.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Heips vaan ja tervetuloa Munanettiin! Yleensä kanat vievät mennessään ja siihen sitten saattaa ilmaantua muitakin lintuja lisäksi, joten ihan ykkösvinkkinä voisi mainita, että tehkää heti alkuun "aivan liian iso" kanala :smt047

Neljä kanaa menisi ihan vaikka vaan neliön kokoisessa tilassa, mutta niin pikkuruista mökkeröä ei kantsi edes rakentaa, koska siinä ei sovi kunnolla hoitamaan eikä siivoamaan. Joku leikkimökin kokoinen olisi ehkä minimikoko pikkuparvelle, niin siihen sopisi myös rehu/kuivikevarasto.

Korkeus kannatta mitoittaa niin, että perheen pisinkin mahtuu seisomaan suorassa myös silloin, jos/kun jossain vaiheessa käyttää kestopehkua. Lisäksi pieneenkin, mutta korkeaan tilaan saa kanoille mieluisia tasoja ja orsia.

Eristykseen kannattaa panostaa, sillä se säästää pitkässä juoksussa lämmityskuluissa. Sähköt ja vesi kannattaa laittaa ja semmoinen ikkuna, josta tulee kunnolla luonnonvaloa ja josta kanat voivat katsella ulos. Myös viemäri on mukava olla olemassa.

Materiaalit olisi hyvä olla likaa hylkiviä ja helposti pestäviä, sekä esim. pesät/orret/tasot näppärästi irrotettavia, jotta ne voi tarvittaessa vaihtaa tai kantaa ulos pesuun.
Uudisrakennuksessa voisi ottaa pitkän tähtäimen suunnitelmat huomioon, että tarvittaessa tilaa voi muunnella, jos siitä ei kerralla tullutkaan käytännöllinen tai päätyy johonkin muuhun eläinlajiin tms.
Myy

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja Myy »

Kestopehkua olin ajatellutkin käyttää.. Tulee varmaankin pidemmällä tähtäimellä edullisemmaksi. :smt017. "Materiaalit olisi hyvä olla likaa hylkiviä ja helposti pestäviä, sekä esim. pesät/orret/tasot näppärästi irrotettavia, jotta ne voi tarvittaessa vaihtaa tai kantaa ulos pesuun." tälläista olin ajatellukin, että sisätilat olisivat helppohoitoisia. Mikä olisi hyvä" materiaali" ulkoaitauksen katoksi? Millainen verkko joka kestää painavankin nuoska lumen?
Jussi
muna
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Helmi 2020, 20:27

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Minulla on kahdessa kerroksessa yht 4,5 neliötä, ylätasa siis pienempi. Neljä kanaa, ja kyllä se vähältä näyttää. Jokusen ajattelin vielä pistää lisää. Ei niillä ihan heti ahdasta tule, vaikkei edes paljoa aikaa ylätasolla vietä 😅
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Minulla on kanalan sisällä seinät valkeasta pellistä,helppo puhdistaa ja valaisee.https://www.warmasteel.fi/product/128/p ... gsQAvD_BwE
Myy

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja Myy »

Kukkopoika, onko sulla lattiakin tuota? Jos ei niin mitä.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Betonilattia ja kuivikkeena heinän ,olen silppua.Ruokintakaukalot on käytävän puolella niin kuin ennen häkkikanaloissa.Eivät pääse jalkoineen sotkemaan.Vesiastiakin on samalla lailla.Hyllyritilöistä otin muutaman pinnan pois,tuli sopivat pään aukot.
Myy

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja Myy »

kukkopoika kirjoitti: 02 Touko 2020, 10:03 Betonilattia ja kuivikkeena heinän ,olen silppua.Ruokintakaukalot on käytävän puolella niin kuin ennen häkkikanaloissa.Eivät pääse jalkoineen sotkemaan.Vesiastiakin on samalla lailla.Hyllyritilöistä otin muutaman pinnan pois,tuli sopivat pään aukot.
Kiitos tiedosta kukkopoika. Mikäköhän olisi hyvä materiaali lattiaksi joka olisi kuitenkin kestävä? Betonilattiaa ei ole mahdollista tehdä.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moikka. Minä olen aikaisemminkin hehkuttanut maapojan puolesta :smt023
Itsellä on kanala jossa eristeet, filmivaneri ja sen päällä vanha keittiön muovimatto. ihan ok. Voi pestä vaikka painepesurilla.
Erityisesti olen ihastunut tilaan (3), jossa on maalattia. Yksi osa tehtiin hätätilana ulkohäkin sisään. Valmis elementeistä seinät ja maa lattia. Lämpöisempi tila talvella kuin kanala, joka on tehty harkkojen päälle.
Tilassa on pikkukanoja ja pärjäsivät talven lämpölampulla (lämpö 12-16 astetta). Helppohoitoinen. Lisään Rutimixin puruturve sekoitusta tarvittaessa. Talvella annan pohjan vähän nousta paksummaksi. Siivotessa ei tarvitse vedellä lotrata. Otan tarvittavan määrän pohjaa pois ja lisään reilusti uutta. Seinät menee pesemällä/pyyhkimällä. SUOSITTELEN
Sitten tehtiin laajennukset entisen navetan valettuihin "kellareihin". Elementit seiniin, katon eristys ja taas jätettiin maapohjalle. Talvi meni koirankopin lämmittimellä ja toisessa oli 120w putkilämmitin. Lämpö pysyi yli 10 astetta :smt038
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja ipana »

Minua tuo maapohja kiinnostaisi myös. Sopiikohan sellainen myös pohjoisen ilmastoon :smt017 millä korkeudella Suomi-neitoa teidän maapohjaiset kanalat ovat? Paljonko pakkasta enimmillään ulkona talvisin?
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moi. Meidän kanaset Keski-Suomessa. Pakkasta ollut yli 30 astetta ja hyvin pärjäävät. Ollut 2 viikoa pitkä pakkasjakso. Pohja ei ongelma :smt041 .Pärjäävät paremmin kuin meidän eristetyllä lautalattialla, jossa pääsee tuuli lattian alle- siis ulkopuolella. Toki jos lattia olisi tehty vimpanpäälle ja paksut eristeet niin varmaan ok. Meidän tehty vanhaan kuistiin ja sellanen "rakennelma" :smt048
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
ipana
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 04 Elo 2016, 20:49

Re: Kanalan koko mietityttää

Viesti Kirjoittaja ipana »

Kiitos riepukka tiedosta. Meidän kanala on n. 800 km pohjoisempana ja pakkasjaksot hieman pidempiä ja saattaa laskea -40 tai allekin. Mutta voisi tuo silti toimia. Laitan harkintaan ainakin. :smt001
Vastaa Viestiin