Kanala vanhaan perunakellariin?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Piipi

Kanala vanhaan perunakellariin?

Viesti Kirjoittaja Piipi »

Vanhan navetan päädyssä on vuosikymmeniä käyttämättömänä ollut tilava perunakellari, ja minä hölmöläinen haikailen sinne kanoja. Betoniseinät, maalattia. Ei ikkunoita, mutta seinässä puuluukku josta ajattelin kanojen kulkevan ulkotarhan puolelle. Tilaa on runsaasti, arvioisin 25 neliötä, josta toki ajatuksena rajata osa kanoille toisen puolen jäädessä ns. huoltotilaksi. Katossa kaksi tuollaista luukkua myös ylläpuolella olevaan kylmään tilaan. Kestopehku ja ympärivuotinen ulkoilumahdollisuus reilun kokoisessa ainakin osin katetussa tarhassa suunnitelmissa.

Erityisesti lämmitys, ilmanvaihto ja ikkunattomuus askarruttaa. Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? Jos ei ole, niin minkä kokoinen lauma olisi sopiva jotta pehku toimii mutta ilmanvaihto ei vielä muodostuisi ongelmaksi?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanala vanhaan perunakellariin?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

(Mulla on hämärä mielikuva siitä, että täällä olisi joskus ollut joku käyttäjä, jolla on kanala kellarissa. En nyt kyllä onnistunut löytämään keskustelua siitä…. :smt017 )

Tilaa olisi ainakin mukavasti. Mua mietityttää tuo ikkunattomuus. Saisko ikkunaa tehtyä johonkin kohtaan, vaikka kulkuluukun yhteyteen? Kanoille on tärkeä virike päästä seuraamaan vuorokauden- ja vuodenaikojen vaihtelua ikkunasta. Varsinkin talven aikana, silloin kun säätila ei salli ulkoilua.

Jonkinlainen säädettävä ilmanvaihtoräppänä on myös oltava. Onko joku sähkökäyttöinen lämmönlähde, esim. öljytäytteinen lämpöpatteri poissuljettu? Lämmöt tulisi saada luotettavasti pidettyä talvellakin plussan puolella. (Kestopehkusta lämmityslaitteena tietää paremmin joku muu kuin mä, ja siitä kuinka paljon kanoja pitäisi olla jotta toimisi.)

Muoks. Olin jostain syystä kirjoittanut vesikiertoinen kun tarkoitin öljytäytteistä lämpöpatteria.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanala vanhaan perunakellariin?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla oli myös muistikuva aiemmasta kellarikeskustelusta ja nyt sen löysinkin:
https://munanetti.net/viewtopic.php?f=3 ... maakellari
Valitettavasti kuvat ovat kadonneet...

Jossain on myös keskusteluketju semmoisesta kanalasta, joka sijaitsee talon alla olevassa ex-autotallissa/kellarissa tai muussa vastaavassa paikassa. Muistaakseni se on flai-nikin kanala.
Piipi

Re: Kanala vanhaan perunakellariin?

Viesti Kirjoittaja Piipi »

Hieman olen muuttanut suunnitelmiani, tai aivan täysin pohdiskelun asteellahan tämä vielä on :smt003

Kun tuossa olis myös hyväkuntoinen käyttämätön maakellari. Pienempi toki kuin tuo toinen, tilaa ehkä 6-8 neliötä. Eikä tietenkään ikkunaa, mutta puiset tuplaovet joihin voisi ikkunat tehdä. Taatusti ainakin helpompi pitää lämpimänä kuin tuo perunakellari, sähkötkin saisit suht helposti vedettyä. Ilmanvaihto toimii painovoimaisesti, katossa on tuuletusaukko maan pinnalle. Mitäs sanotte?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanala vanhaan perunakellariin?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Miksipäs ei voisi saada maakellariin toimivan kanalan, varsinkin jos se ikkuna-asia järjestyy. Sähköt on joo hyvä olla jo pelkästään valaistuksenkin vuoksi. Joitakin kysymyksiä tuli vielä mieleen: minkä korkuinen tila on? Kanalassa on hyvä mahtua ihmisenkin seisomaan, niin siivous- ym. työt onnistuvat käytännöllisesti. Entä mitä materiaalia sisäseinät siellä on? Kannattaa miettiä, miten ne saa puhdistettua tai vaikkapa kalkittua. Kanat on yllättävän hyviä sotkemaan tiloja seiniä myöten. :wink:
Vastaa Viestiin