Taimiturinat 2022

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Juuri viime viikolla ihmettelin ja ihastelin kampaajalla kukintaa aloittavaa anopinkieltä,ei ole aiemmin tullut vastaan, nyt sitten toinen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Täälläkin pikkuhiljaa esi-istutuksia tomaattia, yrttejä... ym. Ostettiin sisälle semmoinen pienimuotoinen kasvihuone kun ulkona on vielä viileää kasvihuoneessa eikä tovi laittaa patteria sinne.
Noh hyvin :-" hyvin alkoi kasvamaan mutta kokemus tämäkin jotakin hiukan noussut.
Pihalla jo nousee kevään kukkia joitakin lumen alta ja innolla odotan istuksia laittamaan.
Jänikset on hiukan tehneet tuhoa, mutta odotettua vähemmän onneksi.
Aleksandra kirjoitti: 29 Huhti 2022, 09:18 Yksi mun anopinkielistä kukkii. Täysi yllätys
Tuo anopinkieli kukinta on harvinaista kertoi muinoin anoppi.
Hän antoi minulle -70 luvulla anopinkielen ja se myös kukki. Ihmettelin kerran oliko lapset rikkoneet jonkun hajupullon tms. kun outo tuoksu tuli jostain kun sitten myöhemmin havaitsin kukan juurelta hiukan piilossa kukka varren ja niin ihana tuoksu (vahva) siinä kukissa oli.
Se oli makuuhuoneessa mutta piti tuoksun takia siirtää sitten muualle.
Harmikseni muutamien vuosien jälkeen muutossa se kärsi eikä sitä enää sitten ollut.
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

(Oho, onpa vierähtänyt pitkä aika edellisestä taimiturinapostauksestani. :shock: )
Kevät ei näyttänyt kasvien suhteen aluksi ollenkaan hyvältä. Kaikki yrtit ruohosipulia lukuunottamatta olivat kuolleet talven aikana. Myös semmoinen noin 15 vuotta vanha, aromikas, pieni oreganopuskakin, joka oli mulla ihan vaan metsän reunalla, ei noussut enää. Oli ilmeisesti niin paljon lunta ja jäätä liian pitkään. Valkosipuleistakin nousi ja kasvoi vain neljä kappaletta. Mutta nyt näyttää satonäkymät jo paljon paremmilta. Istutin uudet yrtit ja ne asettuivat hyvin paikoilleen ja ovat kasvaneet kunnolla. Kesäkurpitsoja on jo tallessa pakkasessa vaikka kuinka, marjoja on tullut hyvin ja niitäkin oon korjannut jo talteen. Omppuja ja luumujakin näyttäisi tulevan sopivasti. Porkkanat kasvaa hyvin. Puna- ja keltajuurikkaat myös. Pinaattia ja mangoldia oon pakastanut ihan mukavia määriä. Pottusato on ollut hyvän makuinen ja runsas. Myös chilit ovat onnistuneet tosi hyvin ja niitäkin on jo maisteltu. Ainoat, mitkä ei ole oikein kasvaneet on sipulit, ja tilli on ollut kummallisen kitukasvuista vaikka siitä vähän satoa sainkin.

Mustikkasato on metsissä tänä vuonna ihan älyttömän hyvä (ainakin meillä päin ja samoin oli Keski-Suomessa kun hiljattain siellä olin). Myös pensasmustikkaa tulee hyvin.

Peura on löytänyt jälleen meidän punajuuret. :smt012 Lehtiä oli napsittu poikki ekan kerran muutama päivä sitten. Oltiin kyllä ennakkoon varauduttu; tällä kertaa laitettiin muovinauhaa kahden kasvimaan ympäri. Se tepsi jonkin aikaa, mutta niin vain oli peura löytänyt tiensä nauhojen yli. Jäljistä päätellen valkohäntäpeura, ja niitä on ollut vain yksi. Nyt nauhoja on lisätty ja toivon että se riittää ja loput punajuuret jäisivät rauhaan. Rautakaupassa ei ollut keltaista nauhaa, niin piti ostaa punakeltaista varoitusnauhaa. Onpa ainakin räväkkä. :smt005 Se näyttäisi karkottavan jonkin verran myös rastaita. Mansikkamaan vierestä menee yksi nauha ja mansikoita ei ole tänä vuonna mennyt kovin paljon rastaiden nokkiin.
Kuva

Tähän kummalliseen maailman aikaan on mun mielestä entistäkin tärkeämpää kasvattaa ja säilöä itse niin paljon ruokaa talven varalle kuin suinkin voi, meidän joilla on se mahdollisuus. Kaikki ruoka on arvokasta. Eikä yhtään tiedä mitä ruuan hinnallekin tulee vielä tapahtumaan. Olen kiitollinen, että asun maalla ja voin olla edes jonkun verran omavarainen.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä tilasin netistä sitä keltaista nauhaa kasvimaan ympärille, se odottaa vieläkin levittämistä.
Toisaalta valkohäntäpeurat ja kauriit napsivat jo alkukesästä melkein kaikki auringonkukat,
mutta salaatit, mangoldit, pinaatit, kurpitsat ja muut on jätetty rauhaan.
Tomaatit kypsyy ansareissa hyvin hitaasti, kurkkuja tulee hyvin sekä avomaalta että
sisältä. Satoa ollaan saatu kaikenlaisista kurpittsoista, maissi on tuloillaan mutta pavut ei vielä
edes kuki!
Periaatteessa kaikki sato on monta viikkoa myöhässä, toiveissa on että tuleva syksy pitkittyy.
Sipulit ja punajuuret saadaan naapurilta,porkkanaa ja perunat pellosta. Valkosipuleita oli vain vanhoja
lavaan jääneitä mutta tuli niistäkin mulle riittävästi. Pilli- ja ilmasipulit kasvoivat valtaviksi, ilmasipuleissa
on paljon niitä latvasipuleita ja pillisipulit täynnä siemeniä.
Kaikki yrtit kasvoi lopulta ihan hyvin ja vuosia vanha ranskanrakuuna kasvihuoneessa on kasvanut
yli metriseksi. Kuinka se kannattaa säilöä, tietääkö kukaan?
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Aleksandra kirjoitti: 29 Heinä 2022, 11:46 Oli ilmeisesti niin paljon lunta ja jäätä liian pitkään. Valkosipuleistakin nousi ja kasvoi vain neljä kappaletta.
Taisi luminen talvi vaikuttaa täälläkin kun moni yrtti ym. ei ollut lähtenyt kasvuun piti laittaa uutta. Valkosipulia ei tullut yhtään ja myös oregano pienempi pensas.
Tilli, retiisi, ja jopa mangoldi eivät lähteneet kasvuun ollenkaan?
Mansikkaa jota yleensä tullut hyvin niin kasvoi aluksi ja sitten tökkäsi hyvä jos saatiin muutama litra kun sitä tulee yleensä kymmeniä kiloja samoin keväällä ostetut uudet taimet eivät lähteneet kasvamaan. Vattu kasvaa hitaasti ja kohtaisesti, mustikkaa hyvin, luumua, kirsikkaa ja kriikunaa taas näyttää hyvä sato samoin viinimarjat mustaviinimarjaa lukuun ottamatta kun sitä karsittiin viime vuonna. Mutta syönti marjana, hilloina ja mehuiksi ihan riittävästi riittää.
Sipuli, porkkana, palsternakka, herne, pavut, perunat (varhaisperuna, rosamunda) vielä odottaa kasvamista. Yrttejä koko kesän syöty. Maississa 🌽 ei näy vielä tähkää.
Joten kohtalainen kesä ei niin hyvä kun viime vuonna, mutta sopivasti kaikenlaista vitamiineja talveksi.
Myös talvi vaikutti kukkiin joista liljoihin tuli kaikkiin ( monta kymmentä) niin liljakukko :shock: ja sitäkös koko kesä litsittiin ja sitten sain puutarhuri Kasvilta sivuiltaan vinkin millä ne voi hävittää ja kyllä se tehosi vaikka kova työ olikin nyt kukkivat komiasti eriväreissä vaikka varret ovat paljaina.
Puutarhan kukkapenkeissä erilaisia kukkia pitkin kesää-syksyyn asti kukkii kaikenlaista ja täytyy hiukan jakaa osan niistä muualle.
Myös kuivuus jo vaikuttaa satanut niin vähän joten sadettaja päällä ja kastelua vaan.
Osa kukista ei kasvanut ollenkaan josko ensi kesäksi sitten nousee penkistä toivottavasti.
Loppujen lopuksi kohtalainen kesä :toothy4:
Viimeksi muokannut mimmu, 12 Elo 2022, 09:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mummo ja kanaset :biggrin:
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Siis minkä vinki Arno antoi mimmu?
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

mimmu, olisko se ollut valkosipuli?
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja mimmu »

kaisumaria kirjoitti: 12 Elo 2022, 08:56 Siis minkä vinki Arno antoi mimmu?
Valkosipuli. Minä murskasi sen niin pieneksi kuin mahdollista että suihkepullosta tuli suihketta sekä kaadoin loput pullon pohjalta ihan multaan asti. Mutta ei yks kaksi suihketta ihan heti auttanut kun olivat päässeet munimaan lehdille oikein kunnolla mutta käsittelin niin paljon kuin vaan jaksoin meinaan minulla on paljon liljoja 🤭. Sitkeän työn tulos auttoi ja nyt kukkivat komeina osa ilman lehtiä. Koskaan ei ole tämmöistä kesää liljoissa ollut. Päiväliljoihin ei liljakukot menneet. Arno Kasville oli joku lukija antanut vinkit kun hänkin ymmärsi ettei oikein hyvää tuhoainetta ole näille. Nyt on eikun kokeilemaan 👍
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kuva
Hungarian Hot Waxeja ja Hot Lemoneja. Nam. :smt001 Näitä on nyt pakastettu talven varalle.

Muutaman mystkikurpitsan oon jo ottanut talteen. Paljon niitä olisi vielä tulossa, mutta taitaa säät viilentyä nyt sen verran, että etteivät ehdi ainakaan suuriksi kasvaa. Koska valkosipulisato oli niin älyttömän huono, etten saa istukkaitakaan omasta takaa (ja syötäväksikin vain vähän), kävin ostamassa Vihdin vuosisatamarkkinoilta letin valkosipulia. Siitä voi valita lihavimmat kynnet sitten myöhemmin syksyllä istukkaiksi. Uusi alku valkosipulien kanssa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Näyttääpäs herkulliselta! Miten chilien pakastus tapahtuu? Ihanko semmoisenaan vai pitääkö esikäsitellä jotenkin?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä pakastan chilit muuten semmoisenaan, mutta käyttövalmiiksi paloiteltuna. Leikkaan kannan pois, sitten pitkittäin kahtia ja sitten leikkaan vielä siemenet pois pienellä veitsellä. Isot palat leikkaan sitten vielä kahtia. (Tää kannattaa kyllä tehdä kertakäyttöhanskat kädessä. Voipa muuten käydä niin, että silmiä kirvelee ihan kunnolla jos tämän jälkeen epähuomiossa vähän silmäkulmaa pyyhkäisee…tämäkin on tullut vahingossa kokeiltua… :smt005). Chilien maku säilyy pakkasessa mun mielestä tuoreen veroisena.

Pohdin tässä juuri, että pitäisköhän tänään kerätä suurin osa lopuista myskykurpitsoista jo pois, vaikka suurin osa on vielä aika pieniä. :smt017 Lupasivat yöpakkasia vielä tällä viikolla aika etelään saakka. Vihdin kohdalle oli ennusteessa tosin merkitty alimmaksi lämpötilaksi 2 astetta. On sekin aika kylmää. Mitähän luumut ja omput siitä tykkää?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Laiskana ihmisenä pakastan chilit semmoisenaan, ne on jäisinäkin tosi helppo pilkkoa.
Tämä kesä on ollut haastava, täällä on ollut tosi kuivaa ja kastella on saanut ihan riittämiin. Onneksi porakaivossa riittää vettä. Kaikkea on tuullut ihan ok mutta jotenkin on tuntunut kovin työläältä sekä kasvattaminen että sadonkorjuu ja sadon jatkokäsittely. Onneksi talvi tulee ja saa tehdä jotain muuta, tämä on kyllä ihan normaalitila tähän aikaan vuodesta vaikka tänä vuonna tuntuu erityisen raskaalta.
Maassa on enää perunat ja porkkanat, kasvarissa vähän tomaattia muu on jo hoidettu. Jos ensi talvena sähköä riittää pakastimien toimimiseen pysymme hyvin kylläisinä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kylmää on. Meilläkin on enää perunaa ja osa porkkanoista maassa. Kasvarissa olisi vielä chilejä kypsymässä. Harkitsen niiden tuomista sisälle. Kasvavat ämpäreissä, joten siirto onnistuisi kyllä.

Sunnuntaina suurin osa myskikurpitsapenkistä näytti tältä. Otin kuvan, koska mun mielestä tässä oli niin kauniita värejä. Vähän kuin mustatorvisieniä ja kantarelleja. :) Kaikki myski- ja kesäkurpitsat ovat nyt paleltuneet. Onneksi ehdin korjata satoa talteen ihan hyvin; myskikurpitsatkin poimin sitten enimmäkseen pois viime viikon lopulla.
Kuva
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Nyt on ihan pakko kysyä- mihin aikaan myskikurpitsan taimet laitettu alulle? Minullakin oli kokeilussa kasvattaa myskikurpitsaa sillä pidän sen mausta. Ei näistä tullut kukkia kummempaa. Sen sijaan yhdestä spagettikurpitsan taimesta tuli satoa kottikärryllinen. Nyt olen pulassa kun mies ilmoitti että hän ei sitten syö noita vaikka sosekeitosta pitääkin....
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kaakana, mä kylvin myskikurpitsan sisälle purkkeihin tänä vuonna muistaakseni huhtikuun jälkipuoliskolla (en tullut laittaneeksi päiväystä ylös). Koska oli kylmä kevät ja alkukesä, istutin taimet ulos vasta kesäkuun alussa, ja silloinkin laitoin harsoa päälle aluksi. Myskikurpitsan ehtimisessä hedelmiksi asti voi olla lajikekohtaisia eroja. Mullakin on aikaisemmin käynyt niin, että myskikurpitsa ehtii tehdä vain kukkia. Sitten vaihdoin lajiketta (en valitettavasti muista, mikä oli se lajike joka mulla epäonnistui kun tein ensimmäisiä kokeiluja myskikurpitsan kanssa). Nyt mulla on ollut viime vuosina ’Butternut waltham’. Se on onnistunut ainakin toistaiseksi joka kerta.
Vastaa Viestiin