Taimiturinat 2022

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Siementilaukset on nyt tehty ensi kevättä ajatellen. Yritin pitää lajivalikoiman aisoissa ja keskittyä vain olennaisiin. Vaikka voihan sitä tilata vielä lisää, jos tulee jotain erityistä mieleen... :wink: Tilasin nyt porkkanaa, palsternakkaa, punajuurta, keltajuurta, pinaattia, mangoldia, lehtikaalia, kesäkurpitsaa, myskikurpitsaa, avomaankurkkua, tilliä ja chilejä (paljon on mullakin pakkasessa chilejä viime kesältä, voi riittää hyvin vielä vuodeksi, mutta nehän ei saa missään tapauksessa loppua kesken :)). Joitakin uusia lajikekokeiluja on joukossa, esim. lehtikaali ’Pentland Brig’ ja mangoldi ’Rubinoa’. Tomaatit jätin tänäkin vuonna kokonaan tilaamatta. Pääsee vähän vähemmällä kesän mittaan. Täytän mun pienen kasvarin niillä chileillä, kuten viime kesänäkin. :smt001
Ruska
muna
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Loka 2019, 15:22

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Ruska »

Otan ketjun seurantaan, suunnitteilla olisi ihka ensimmäiset omat kylvöt. Tähän mennessä oma viherpeukalointi on olosuhteiden pakosta rajoittunut huonekasveihin sekä yhtenä vuonna lahjaksi saatuun paprikan taimeen, jonka yllätyksekseni onnistuin pitämään hengissä ja tuottamaan jopa satoa ikkunalaudalla. :)

Nyt löytyy siis viimein pieni piha ja kasvihuone, joissa olisi mahdollista aloittaa tämä kauan haaveiltu harrastus. Olen ajatellut aloittaa ihan tavallisista hyötykasveista, kuten salaatteja, tomaattia, kurkkua, ehkä perunaa ja jotain yrttejä. Vielä on paljon lukemista ja tutkittavaa talvipäiville, toivottavasti ehdin kuitenkin siemenkaupoille ennen kuin siellä myydään ei-oota...
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Aleksandra kirjoitti: 07 Tammi 2022, 12:34 Yritin pitää lajivalikoiman aisoissa ja keskittyä vain olennaisiin.
Jees alkaa jo kevättä kohti olla suunnitelmia täälläkin ja joitain siemenpusseja ostettu lähinnä mitä pitää esi-istuttaa. Mutta kyllä myynti tiskit alkaa varmaan huveta nopeasti kaupoissa jos sieltä ostaa ja jos vertaa viime kevättä silloin oli jo nopeasti eioota monessa paikkaa aika nopeasti, joten ajoissa pitää olla jos meinaa saada penkkeihin jotain.
Jaa-a mitäköhän uutta laittaisi entisen kasvoivat hyvin, mutta aina on parantamisen varaa kun ei tiedä minkälainen kesästä tulee :smt017
No lapasesta se menee kumminkin kuten yleensä :-" :smt042

Kevättä odotellessa...... :flower:
mummo ja kanaset :biggrin:
Niina
muna
Viestit: 5
Liittynyt: 18 Tammi 2022, 09:26

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Niina »

Kanakokemukset on vähissä, mutta tässä ketjussa saattaisi minullakin olla joku jyvä annettavana. Ja ennen kaikkea aina on kiva lukea ja oppia muiden onnistumisista (ja epäonnistumisistahan sitä yleensä oppii parhaiten).

Tammikussa olen yleensä laittanut esikasvamaan chilit ja viime vuonna myös violetit kelloköynnökset. Kelloköynnökset ovat omia lemppareitani, ne kiipeilevät 3-4 metrin pituudellaan pitkin rakenteita. Ja jos on polttavan aurinkoinen paikka, lehdet ovat kesän lopulla lähes viinionpunaiset. Ongelma on aina, että kelloköynnökseni kukkivat liian myöhään, joskus on siinä ja siinä ehtivätkö kukkia ollenkaan. Viime vuonna aloitin kokeiluna niiden esikasvatuksen jo tammikuussa, silti ne kukki (taas) vasta puolukka-aikaan. Nyt sitten koitan ensimmäistä kertaa viedä kahta köynnöstä viileässä talven yli, mutta ei lupaavalta näytä. Heliotrooppien ja keijunmekon talvetusyritys päättyi jo kasvien kuivattamiseen hengiltä... Eli varmaan jatkossakin kasvatan näitä sitten vaan yksivuotisina.

Koska puutarha-hulluus iskee joka kevät, en voi vannoa ettenkö hurahtaisi taas ostamaan/tilaamaan siemeniä, vaikka vanhojakin on laatikollinen. Valkoista kelloköynnöstä haluttaisi kokeilla (viime vuonna sen siemenet loppuivat joka paikasta ennen kuin ehdin tilaamaan), ja härkäpapuja on ainakin pakko tilata.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Siemeniä on otettu framille esikasvatusta varten, turve ja multa tuotu sisälle sulamaan, pesusienikurkun siemet
(ja vähän muutakin) tuli eilen postissa ja huomasin että latva-artisokan siemeniä en ole tilannutkaan.

Tammikuu on aina niin kiireistä, on kirjanpitoa, ilmoitusten tekoa ja vielä esikasvatustakin ja huomenna sitten
äänestys. Eiköhän kaikki kuitenkin onnistu, mulle se aloittaminen on aina vaikeaa.

Joulukukat pitäisi jonnekin siirtää että mahtuu sitten rootmasterit ja muut hyllyköilleen kasvamaan.
Tomaatteja on tarkoitus vähentää, laittaa jotkut isot pihvit ja pari kirsikkatomaattia jo esikasvatukseen että ehtii
saada satoa aikaisemmin. Viime kesä oli niin haastava että kaikki kypsymiset oli myöhässä. Viimeinen oma viimevuoden
tomaatti on kai muumioitunut, ihan kauniisti odottaa vielä syömistä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Osaisiko joku neuvoa mitä mun pitäisi tehdä orkidealle? Sain elämäni ekan orkidean marraskuussa. Nyt toisesta kukkavarresta on kaikki kukat kuihtuneet ja toisestakin jo pari. Tämä kuulunee asiaan - oli pitkä ja kaunis kukinta -, mutta miten sitä pitäisi tässä vaiheessa hoitaa? :smt017 Olen kastellut sitä maltillisesti haalealla vedellä enkä ole lannoittanut vielä ollenkaan.

Chilit on tarkoitus kylvää tänä viikonloppuna. :smt001
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

En ole mikään orkideaexpertti, mutta älä leikkaa vielä niitä kukkavanoja, niistä alkaa
usein kasvaa uusia nuppuja tai kukkavanoja. Ihan kuivat osat voi tietenkin leikata pois.
Kasteluahan orkideat ei tarvitse mitenkään runsaasti. Orkidea voi hyvin, jos juuret ovat vihreät.
Riippuu tietenkin siitä minkälaisessa ruukussa ne on että näkyykö ne juuret.
Kesällä viihtyvät ulkona varjossa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos kaisumaria neuvoista. Tarkistin kasvin juuret ja ne ovat kauniin vihreitä (istutusruukku on läpinäkyvä, sen päällä on syvempi suojaruukku). Nyt näyttää kuitenkin siltä, että olen kastellut orkideaa liikaa, nimittäin huomasin että se toinen kukkavana (josta kukat jo kuihtuivat) on mennyt osittain tumman ruskeaksi. En usko, että se siitä tulee toipumaan, mutta odottelen jos se kasvattaisi uutta alhaalta. Toinen kukkavarsi on onneksi vihreä, vankka ja hyvinvoivan näköinen. Nyt pitää olla entistäkin tarkempi sen kastelun kanssa. Oon kastellut noin kerran viikossa mutta ilmeisesti vettä on mennyt kerralla liikaa.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Olen saanut orkideat pysymään hengissä vuosia paria lukuunottamatta. Ovat herkkiä. Joulun aikaan siirrän pois kuusen läheltä ja silloin olen siirtänyt väärään paikkaan huonoin seurauksin.Ilmansuunta täytyy olla aurinkoinen eikä paahdekkaan ole ollut haitaksi. Ovat länsi-etelä ikkunalla. Ei saa olla vedossa.
Kastelen kahvivedellä 1-2 viikon välein. Upotan veteen pariksi tunniksi ja sitten nostan suojaruukkuun jossa jää tyhjää pohjalle. Lannoitan 3-5 x vuodessa orkidealannoitteella. On vaatimaton lannoitteen suhteen. Kasvaa luonnossa puun rungolla oksan haarassa.

Sitten hifistelyä :smt003 Kastelen kukat kuunkierron mukaan jolloin vesi imeytyy heti kasviin eikä märännytä juuria. Seuraavat kastelupäivät ovat 22-23.2, 2-4.3, 12-13.3, 21-22.3...olen näin hoitanut sisäkukkia jo vuosia hyvällä menestyksellä. Jos kastelupäivät menee ohi, odotan seuraavaan jaksoon. Liika kastelu on tosiaan haitaksi.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos riepukka vinkeistä. :smt001 Miten teet tuon kahviveden? Mun orkidea on länsi-ikkunalla ja se paikka on paahteinen kesällä. Olin aatellut, että orkidea täytyy keväällä siirtää varjoisampaan paikkaan, mutta seuraillaan.

Chilit on olleet nyt viikon kylvömullassa ikkunalaudalla purkeissa muovin alla. Mitään muuta en ole vielä kylvänyt, mutta eipä ole vielä kevätkään. Uutta lumimyräkkää ja lumitöitä jälleen tiedossa… :?
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moikka. Teen kahviveden ylimääräisen kahvin lopusta. Lisään siihen haaleata vettä. Saa olla jopa 50/50 jos kahvia on. Upotan kukat siihen imeytymään. Samoin teen lannoiteveden. Todella vähän lannoitetta ja kukat siihen lillumaan. Nuukana kierrätän minun kaikki orkideat samassa lannoitevedessä.

Onko kellekkään tuttu puikkokämmekkä.Orkidea sekin. Ostin joskus jouluksi "yksioksaisen". Se on lisääntynyt juurelta oiken puskaksi. Melkein aina jossain oksassa on kukkia. Tekee myös poikasia lehden hankoihin. Tekee kukan joka lehden tyveen. Itsellä valkoinen mutta näin kaupassa myös punaisen.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jännää, että kastella voi monin eri tavoin…mun pitää nykyään kastella muutamia kukkia jokaikinen päivä ja kaikkia muita yleensä joka toinen päivä. Entisissä asunnoissa kastelin alle viikon välein. Mulla on nyt vissiin liian pienet ruukut ja erilainen multa ja vain eteläikkunoita? Mutta koskaan en oo selvinnyt noin pitkillä kasteluväleillä, kuten riepukka. Onkos se jippo noissa kuunkierron mukaisissa kastelupäivissä vai missä?

Niina kirjoitteli tuolla aiemmin mm. keijunmekosta (mun nykyisestä lempikukasta)...oon saanut sen talvetettua syyskesällä otetuista pistokkaista nyt melkein kahden talven yli, mutta ainakin ekan talven jälkeen sen kukinta oli paljon vaatimattomampi kuin taimitarhalta ostetun emokasvin. Toinen talvetus alkaa olla onnistuneesti ohi: uutta kasvua on ilmaantunut. Olen hoitanut sitä ihan samoin kuin muita huonekasveja.
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Uskon että kasteluväliin vaikuttaa tuo kuunkierto. Kun aikoinaan itse kiinnostuin asiasta ja sitä selvittelin, niin kasteluajalla olisi iso merkitys. Oikeaan aikaan kastellessa vesi imeytyy kasviin ja lehtiin. Huonoon aikaan kosteus jää multaan ja voi jopa märännyttää juuret, eli vesi ei imeydy aina kasviin vaikka vettä olisi tarjolla.
Orkidea luonnossa kasvaa alueella, jossa on kuivia jaksoja ja sadekausia. Eli taitaa tykätä välillä kuivahtaakkin :smt045
Minulla kukat ovat aurinkoisella länsi-etelä ikkunalla ja kesällä paistaa aurinko suoraan klo 8-13 välillä. Silti kastelen vain n. viikon välein, orkideat kukkivat silti hyvin ja ilmajuuret pysyvät vihreinä.
KodinKukat puutarhuri Juha mainitsee usein viikkopostissa myös kuunkierron puutarhan hoidossa. Jos asia kiinnostaa niin siitä löytyy paljon tietoa netistä ja on myös kirjoja. Esim. Kuun vaikutus puutarhassa, Yläkuu ja alakuu ajoituksen taito suomalaisessa kansanperinteessä ym, ym Löytyy myös kalenteri josta katson kastelupäivät, istutuspäivät ym Laitan esim. tomaatit kasvamaan 9-11.3. Kurkut ja kurpitsat 13-14.4...
Yleinen jako on että kasvavalla kuulla (yläkuu) laitetaan maanpäälle kasvavat. Sipulit ja juurikkaat alakuulla.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tänään huomasin ekat kukkivat leskenlehdet ja kylvin lehtisalaatit parvekelaatikkoon. Muuta en tänä keväänä kylvä, kun nykyään mun kylvökset ei oo onnistuneet...syytä en tiiä, kun ennen muinoin kylvin vaikka mitä onnistuneesti.

Pistokkaista on kuitenkin kesäistutuksia varten tulossa pelakuuta, värinokkosta, koristetupakkaa ja tähtisilmää ja sitten se lempparini eli keijunmekko.
Pääsiäisen kunniaksi sain pestyä ikkunat asunnosta ja partsilta, joten nyt ei ainakaan valon puute ole ongelmana :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2022

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Hilta, mäkin aloitin pääsiäisen tietämissä ikkunan pesun. Otin uuden lähestymistavan tähän askareeseen: yhden huoneen ikkunat päivässä. Ei toiminut! Saldo tähän mennessä: yhden huoneen ikkunat on pesty. :smt005

Yksi mun anopinkielistä kukkii. Täysi yllätys; ihmettelin ensin, että mikä ihme tuolla ruukussa oikein kasvaa. :smt017 Kukassa on mukava hento ja raikas tuoksu. Näiden kuvien välillä on viikko. Kasvin uumenissa on myös toinen kukinto.
Kuva
Kuva
Vastaa Viestiin