Taimiturinat 2021

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Maattari »

En löydä mistään cilin siemenpussejani, nyt kun olisi aika kylvää. Ehkä se on ihan hyvä juttu kun nyt vielä syödään toissa kesäisiä ja viime kesäiset riittävät ensi talveksi ja ylikin :-" . No kaksi chiliä sentään talvehtii kuistilla ja ovat ainakin vielä hengissä jottei tavitse ihan ilman olla :smt004
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Maattari kirjoitti: 07 Tammi 2021, 11:24 En löydä mistään cilin siemenpussejani, nyt kun olisi aika kylvää.
Hei Maattari :smt006
Minä ostan siemenpussit Viherpeukalosta ja jotain taimia.
Todella hyvin lähteneet kasvamaan ja aina onnistunut :smt023
Nyt jo kiire parhaat viedään päältä
mummo ja kanaset :biggrin:
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Nyt kannattaa todella olla nopea ja hakea mieleiset lajit ja lajikkeet siemeninä, näimmehän kaikki mitä korona sai aikaiseksi puutarha-myymälöissä keväällä ja kesällä. Erittäin monet lajit loppuivat kesken ja kaikki taimistot eivät suinkaan olleet osanneet varautua kysyntään. Magnolioista pitävälle suosittelisin Jim Garniderin kirjoittamaa kirjaa Magnolias A Gardeners Guide (vuosi 2000) joka on täydellinen teos näistä lajeista, kuvat kaunista katsottavaa jne. Ostin teoksen jo 2001 New Yorkissa tavaratalon kirjakaupasta ja entistä enemmän tulee nyt luettua kuten muitakin kirjoja. :-" :-"
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Oih kohta se taas alkaa. Nimittäin kylvöhommat ja toisen kasvihuoneen metsästys.
Tänä vuonna en hirveesti ( niinhän mie nyt sanon) siemenistä mutta jotain kuitenkin. Vanhat tut jutut ja uusina lähtee kokeiluun viidakkokurkku, kiwano, pesusieni kurkku ja pikkelsikurkku.
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Ai niin, pesusienikurkku pitäis muistaa aikaisin laittaa että olis toivoa saada satoakin.
Laitoin jo paprikat, munakoisot ja latva-artisokat, varmaan täytyy sitten keksiä taas joku
systeemi että ne kaikki saa samaan paikkaan kasvamaan. En viitsi raahata hyllykköä kasvarista
(eikä sinne nyt pääsekään) joten joku pieni juttu vaan, lamppuja kyllä riittää.

Tomaatteja huomattavasti vähemmän ja korkeintaan kaksi siementä per lajike, kunpa sen
sitten muistaisikin!
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Ruokakaupan paprikoiden ja suippopaprikoiden siemenet sitten kaikki itämään eiks je?? :smt005 :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitä multaa käytätte kylvöissä? Mun multasormet rupes syyhyämään tänään kauppareissulla ja koska olin bussilla ja kävellen liikenteessä, niin päädyin ostamaan kaktus- ja mehikasvimultaa, kun sitä löytyi pienemmässä (lue: kevyemmässä) pakkauksessa kuin oikeaa kylvö/taimimultaa. Jostain muistelin lukeneeni, että hiekkainen kaktusmulta kävisi kylvöihin, mutta onko kellään kokemusta?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kokemusta ei kaktusmullasta ole mutta lukemani perusteella sopii hyvin kylvöihin. Kun sitä sattui kaapista löytymään kun tein amppelitomaattikylvöja käytin sitä ja kaikki ovat itäneet normisti. Samoin kylvin sipulin siemenet kaktusmultaan ja niissäkään ei näy minkään näköistä ongelmaa ovat juuri tulossa pinnalle, koukkuja näkyy hyvin. Yleensäkin käytän kylvöihin sitä mitä sattuu kotona olemaan, kukkamultaa, altakastelumultaa tai puutarhamultaa jota aina on säkki kanalassa odottamassa kevättä ja kylvöjä sekä taimien uudelleen istuttamista isompaan ruukkuun. Taimimultaa en käytä enää, olen todennut että se on ihan turha tuote, hyvin pärjää ilmankin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä olen käyttänyt kaktusmultaa kylvöihin. Oikein hyvin on toiminut. Kerran takavuosina kylvin tomaatit ja chilit suoraan puutarhamultaan, kun meidän kaupoista ei just silloin löytynyt kylvö- tai kaktusmultaa. Ne ei itäneet, multa oli niille liian vahvaa, kun taas vaikkapa kesäkurpitsat on itäneet puutarhamullassa ihan hyvin. Taimimultaa en mäkään ole enää käyttänyt. Oisko sitä kerran tai kaksi mulla ollut - joskus kauan sitten - itäneiden taimien 'välivaiheen' multana mutta se on jäänyt tarpeettomana pois käytöstä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen ihmetellyt tätä liian vahvaa multaa itämiseen, itäväthän siemenet puutarhamullassa avomaalla :smt017 Samoin kasvihuoneeseen kasvaa joka vuosi varsinkin tomaatin mutta myös paprikan ja chiln taimia jostain maahantippuneista hedelmistä. Ensi viikolla tomaatin ja munakoison siemeniä menossa puutarhamultaan.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä en löytänyt latva-artisokan siemeniä kotoa, vikat taisin kylvää viime vuonna. Multiin meni sit paprikoita,
munakoisoa, pesusieniä ja ananaskirsikkaa.
Huomasin että mulla on siemenkirjeistä kerättyjä ja itse ostettuja kesäkukkien ja perennojen
siemeniä valtavasti, nekin varmaan täytyy jonnekin multiin laittaa. Mulla on käytössä kylvöturve,
Kekkilän Professional, iso paali, jota en saa millään kulumaan. Sammalpelletit oli viime'vuonna pettymys, hajosivat
ihan suhjuksi, tänä vuona sain kaverilta kookoskuitupellettejä, niihin laitoin nyt noi ensimmäiset siemenet.
Ja sitten pitää muistaa, että kasvivalot on laitettava HETI palamaan kun kylvökset on noussut taimelle.
Niin ne amppelitomskutkin vois jo laittaa ja sitten pikkuhiljaa valita sellaisia tomaatteja jotka kestää kauan
kasvaa. Pikkuhiljaa täytyy edetä.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Aloin tänään lajittelemaan siemenlaatikoita. Karkkilaatikollisia on kymmenkunta ja lisäksi
tomaatit erikseen kahdessa albumissa. Yksin papuja on yksi karkkilaatikollinen.
Ja löytyi latva-artisokan siemeniäkin! :smt041 Laitoin niitä maltilliset 4 kappaletta
itämään, vaikka nyt onkin jo laskevan kuun aika, johon en ihan tosissaan usko että jotenkin
vaikuttaisi.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Maattari kirjoitti: 28 Tammi 2021, 13:59 Mä olen ihmetellyt tätä liian vahvaa multaa itämiseen, itäväthän siemenet puutarhamullassa avomaalla :smt017 Samoin kasvihuoneeseen kasvaa joka vuosi varsinkin tomaatin mutta myös paprikan ja chiln taimia jostain maahantippuneista hedelmistä. Ensi viikolla tomaatin ja munakoison siemeniä menossa puutarhamultaan.
Noin mäkin ajattelin, että onko se nyt niin tarkkaa minkälainen multa on, kun tosiaan avomaallakin siemenet itää ihan hyvin. Jostain olen sittemmin lukenut (en kyllä yhtään muista mistä), että voimakkaasti lannoitettu multa estäisi veden kulkemisen vasta kehittymässä oleviin hentoihin juurenalkuihin. Jotain sellaista valmiiksi lannoitettua säkkitavaraa mulla oli silloin kun meni pieleen. Niinpä kertavahingosta opiksi ottaneena kylvän nykyään tomaatit ja chilit kiltisti kylvömultaan. :)

Paitsi että tänä vuonna päätin, että en kylvä tomaatteja ollenkaan. :smt107 Kasvatan tällä kertaa pelkkiä chilejä kasvariin. Noin 15 peräkkäisenä vuotena oon tomaatteja kasvattanut. Nyt saa olla välivuosi.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mäkin varmaan lopetan kylvämisen lannoitettuun sitten kun kerran menee pieleen, varmaan menee nyt kun kehuin että hyvin menee. Pitäisiköhän varuiksi laittaa osa tomaateista ja munakoisoista maanantaina kaktusmultaan :smt005 , sitä on vielä vähän
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Paikallisesta kaupasta ( siitä saksalaisesta) sain todelliset löydöt- Uchiki Kuri hokkaidon kurpitsan siemeniä sekä pikkuisen minikasvihuoneen jossa Cerise
tomaatinsiemeniä. Cerisen siemenet ovat jo mullassa. Lisäksi vielä kesäkurpitsalajike Green Machine- minä ja kanat tykätään kesäkurpitsoista. No näitähän täytyy vielä malttaa odottaa ennen kuin multapotteihin pääsevät. Lisäksi vielä himppu kauneutta Barbatus neilikansiemenillä minikasvihuonepakkauksessa. Tigerella tomaatin taimet ovat nousseet kunnolla sirkkataimiksi, hetki on odotettava että ehtivät muodostaa ensimmäisen kunnon kasvulehden. Ohraa ja hernettä olen kylvänyt astioihin pääsiäiskoristeeksi sekä kanoille pyhäherkuksi. Aion vielä kokeilla micropopparimaissin jyvien kylvöä, näyttää olevan nyt kovasti tapetilla viherkoristeena. Omia samettiruusun siemeniä on isosti, esikasvatuksen nekin vaativat mutta jää huhtikuun puolelle sillä sisällä kaikki valopaikat on tykitetty kasveja täyteen. Ja pelargoniat odottavat vielä mullanvaihtoaan
Tänään oli jo lähes 10 astetta lämpöä ulkona, kasvihuoneessa automaattiluukku avautui jo. Lunta olisi vaikka toisille antaa, 50-60 cm pellon peittona ja pihan reunoilla tuplamäärin. SILTI- lähtökuopissa täälläkin ollaan!!
Vastaa Viestiin