Taimiturinat 2017

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
piiparinen

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Penis heitti henkensä enkä kerennyt saada
Siitä yhtään hedelmää, kun alkukesästä meidän (edesmennyt väinämö kani :smt010 )söi sen ja ei kasvanut kunnolla enää
Sen jälkeen.sain pidettyä sen hengissä näin pitkään muttei kasvanut suuntaan Eikä toiseen. Pitää ostaa uus penis ens keväänä jos tulee taas tohon hankkijalle. Kesällä mulla ei oo ikinä aikaa oikein paneutua puutarha juttuihin saati mihinkään aina töitä niin pirusti mutta kesäkurpitsa on niin helppo ja monikäyttöinen että sitä on pakko laittaa tänäkin vuonna. Ja parit chilit ulkoeteiseen :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

T_intti, mulla oli yhtenä vuonna tomatilloa. Se kasvoi tosi helposti ja hyvin kasvihuoneen nurkassa, satoakin tuli vaikka kuinka paljon. Tästä on monta, monta vuotta aikaa. En edes muista oliko meillä kanojakaan vielä silloin. Ongelmaksi tuli se, etten tiennyt miten olisin sadon hyödyntänyt. Siihen aikaan ei netistä löytynyt minkäänlaisia käsittely- tai ruokaohjeita tomatillolle. Nyt tilanne siltä osin onkin jo varmaan toinen.
tisaanne, miten olet tomatillot säilönyt/valmistanut?
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mulle tuli viime kesänä tomatilloa kahdesta kasvista vaikka kuinka. En pystynyt syömään raakana, kun haju oli niin kamala. Kastikkeen tuoksu taas oli hyvä. Jos löydän siemenet, niin voin laittaa ne kuoreen ja lähettää jolle joka ne haluaisi. Kasveja pitää olla vähintään kaksi ohjeen mukaan, koska on ristipölytteinen.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

tipsi: laitoit siis tomatillosta ruokaa niin kuin mistä tahansa kasviksesta? Oliko joku ruoka mihin se erityisesti sopii? En ajatellut itse sitä nyt kasvattaa, ainakaan tänä vuonna, mutta asia kiinnostaa silti, kun jäi aikanaan niin paljon avoimia kysymyksiä tomatilloon liittyen. :smt001

Luin silloin muinoin jostain, että tomatillo olisi raakana myrkyllistä. Tekstistä ei selvinnyt, että tarkoitettiinko sillä raakaa hedelmää vai valmistettaessa kypsentämätöntä hedelmää. :smt017
haahkaherra
isa brown
Viestit: 383
Liittynyt: 11 Joulu 2012, 16:33

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja haahkaherra »

Katsokaapa kaikki erikoiskasveista kiinnostuneet Viherpajan Facebook sivustoa, on tarjolla persikkapuita, orkideojen, ja vaikka minkä lajiston lajikkeita. On muuten sivusto jota kannattaa useamminkin seurata :smt024 :smt023 :smt041
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä taas olen ymmärtänyt, että tomatillo olisi raakana kypsennettynä syötävää. Mä en siis ole vielä tehnyt siitä ruokaa, mutta olen keittänyt sosetta pakastimeen. Meinasin käyttää jauhelihakastikkeessa, pitsassa yms. Teen vain niin harvoin ruokaa, siksi on jäänyt käyttämättä.

Jos joku haluaa ne loput tomatillon siemenet (jos löydän ne) niin mulle voi laittaa yv:llä osoitteen. Saa siis ilmaiseksi ilman mitään kuluja.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja T_intti »

No niin! kylvöt aloitettu! Tsinnniaa ja kärsimyskukkaa laitoin viikolla ja tänään multiin pääsee tomatillo ja tomskut tai ainakin osa nistä :)
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä aloitettiin tänään! Tomaatinsiemenet (Tamina) ovat nyt kylvettynä purkkeihin. Tästä se lähtee! :smt001
Maisa-mummo
muna
Viestit: 3
Liittynyt: 20 Tammi 2017, 14:13

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja Maisa-mummo »

Jos jotain kiinnostaa, meillä on hevosenkakkaa kasvimaalle, kasvihuoneeseen tai kukkapenkkiin. Palanutta tai palamatonta. Palamaton on hyvää lämpölavan patteriksi. Ei maksa mitään. Itse on haettava.
Lisäksi on tarjolla muutamia heinäpaaleja. Toinen pää haisee homeelta. Itse tehnyt niistä lämpölavan reunat. Toimii...

Tarvasjoelta löytyy ja yv'llä tavoittaa.
Avatar
nana
kana
Viestit: 77
Liittynyt: 13 Heinä 2015, 19:35

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja nana »

Ostin taas kerran hunajakukkaa ja auringonkukkaa molempia siemeniä noin 20 kg, niistä saa kivan kun kylvää pihalle. Hunajakukka varsinkin toimii hyvin ja näyttää hyvältä eikä tarvitse nurmikkoa hoitaa.
LINDELLINKANNAN MAATIAISKANAN kasvattaja
kulmala.seija(at)gmail.com
T_intti
kana
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Touko 2016, 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja T_intti »

Tämän vuoden kylvöt melkein tehty. Enään uupuu papsikat ja kurpitsat. Siis jos ei yksikään taimi kuole :) Anoppi ainakin on sitä mieltä että kaikki kuolee...
Kanoja: sekarotuisia
Kalkkunat
Helmikanat
Taisku

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Tänä keväänä olen kyllä todella myöhässä kylvöjen kanssa. En ole oikein jaksanut innostua edes siemenhankinnoista. Normaalisti olen tähän mennessä shoppaillut netistä jo vaikka mitä ja kiertänyt lähialueiden puutarhamyymälöiden siemenhyllyt. Pystyin jopa Plantagenissa sivuuttamaan tuon kohdan ihan kylmän viileesti. Tuolta kyllä löytyi paperikassillinen ihania kirjavalehtisiä ja tuoksupelargonipistokkaita.

Viime perjantaina siivosin ja pesin kasvihuoneen sisältä ja ulkoa. Viikonlopun aikana kasvihuoneeseen muuttivat osa pelargoneista ja niiden pistokastaimista. Lisäksi pihasaunalla talvehtineet sinisarjat ja jalohortensia. Bougainvillea pukkaa jo pinkkiä verholehteä ja se sai jäädä saunalle takkahuoneeseen rosmariinin ja kirjavalehtisen salvian kera. Nuo yrtit ja lisäksi maljaköynnös olivat ekaa kertaa koemielessä talvetuksessa ja hyvin pärjäsivät.

Kahta lajia pensastomaatteja ja muutamien kesäkukkien itsekerättyjen siementen koekylvökset sain koulittua. Kylvin lisää kesäkukkia ja uhden lehtikaalilajikkeen. Taidan myös laittaa kanoille kauraa itämään useampaan rasiaan, jotta saavat vihreää nokittavaa.

Nyt taitaa jäädä perennojen siemenet kylvöistä pois. Pihan kasvillisuudessa hankintalistalla on tähkävaahtera, ehkä kultasade, muutamia atsaleoja sekä syyshortensioita. Ja jos ale-laarista löytyy kärhöjä, marjapensaita tai omppuja, niille kyllä löytyy paikka.

On muuten tosi kurjaa touhuta pihalla, kun kanat eivät voi vielä hengailla siinä mukana. Ovat koirien lisäksi niin hauskaa seuraa. :smt048
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä kyllä aloitin kylvöt ihan normaaliajassa, mutta nyt kun pitäis tomskuja panna maitopurkkeihin ja kylvää
kesäkukat ja sellaiset, niin on veto poissa. Joka kevät mua rassaa tää ihme kevätväsymys ja tuntuu että
tänä vuonna vaan pahentunut. Otan nykyään päivänokoset kaks kertaa päivässä, kanalan jälkeen ja taas
iltapäivällä. Elintavoissa ei mikään ole muuttunut. :smt017

Ja sitten ihan naurettava, joillekin, kysymys: Koska vanha, ensimmäiseksi tänne 5 vuotta vanhalle pihalle
ensihätään perustettu kukkapenkki pitäis putsata rikkaruohoista ja sellaisista? Siinä on vaan tavallista
peltomultaa, jota isäntä silloin toi jostain metsästä, rikkaruohoja ja kaikkea mahdollista. Kukat on
sellaisia toisten ylijäämiä. Joka vuosi yritän poistella niitä rikkoja mutta ne vaan lisääntyy.

Pitäiskö kaikki kasvit nostaa ylös (koska ne erottaa?) kerralla ja tehdä kunnon siivous penkkiin, juurimatot
ja sen sellaiset? Nyt vielä en ainakaan minä erota mikä on koristekasvi, esim rönsyleinikki, ja mikä se
keltainen hanhikki. Eipä juuri mitään alkuja vielä näy.

Kompostia ja bokashia olen vuosittain lisännyt sinne.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
rilla

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mä olen myös järjettömän väsynyt.
Se ihan todella vaikuttaa jo kaikkeen tekemiseen.
Siirtää vaan aina eteenpäin kaikkkea.

Yksi epäilys on mm uniapnea.

Mut toi kukkamaa... Kyllä mä nostaisin kaikki pois.
Sitten pystyy juuripaakutkin putsaamaan paremmin.
Kosteana täytyy pitää,niin voi tehdä jo alkukesästä.
Loppukesällä tietenkin kosteutta on sitte enempi.

Mut mä olen tehny silloin kun on fiilistä :smt038
Taisku

Re: Taimiturinat 2017

Viesti Kirjoittaja Taisku »

Lohduttavaa lukea, että muillakin on siemenien ja taimien kanssa turaaminen vaiheessa. Mutta ehkä tuo kevään eteneminen tekee tehtävänsä ja päästään taas vauhtiin. Tsemppiä meille.

Kaisumarian kukkamaa... Juu, kannattaa nostaa juuripaakut ylös ja perata niistä rikkojen juuret pois, saat pitkäksi aikaa siistiä. Jos kukkamaan lähellä kasvaa isoja puita tai pensaita, kannattaa laittaa kunnon juuriestekangas, tavallisesta suodatinkankaasta menevät paksummat juuret kevyesti läpi. Pohjamaata voi samalla parantaa palaneella kompostilla ja lisäämällä vaikka säkkimultaa sekaan. Hiekkakin on hyvää maanparannusainetta, jos pohjamaa on savista tai savensekaista. Tuon sekoitetun multa-aineskasan voi muotoilla vaikka kummuksi - erottuu paremmin, on tiivistymisvaraa ja varaa lämpöä hyvin kasvien juurille. Ja jos ei ole ennestään, niin kukkamaa kannattaa rajata jollakin nurmikosta; tiiliskivillä, luonnonkivillä, kattotiilillä, jne. Helpottaa hoitoa, kun nurmikasvit ei pääse reunoilta rehottamaan multaan.

Puuha kannattaa ajoittaa alkukesään, kun kasvit ei vielä ole kasvaneet isoiksi ja ne erottaa rikkakasveista. Tai fiiliksen mukaan.

Ja jos ei jaksa innostua perusteellisesta laitosta, niin voi kokeilla rikkakasvien taltuttamiseen laiskan puutarhurin konstia eli kiehuvaa vettä. Viritän jatkojohdon ja siihen päähän vedenkeittimen sekä varaan lähelle pari ämpärillistä puhdasta vettä. Veden kiehuttua se kipataan suoraan kannusta rikkakasvien päälle eli kuuma vesi polttaa kasvupisteen ja kasvi kuolee. Kasvinjämät voi jättää niille sijoilleen, ne häviävät kesäaikaan muutamassa viikossa, tai jos on viitseliäs, ne voi harata pois reilun viikon kulutta 'keittämisestä'. Toimii hyvin juuri tuolle ärsyttävälle rönsyansikalle ja jopa voikukalle ja ratamolle, kun toistaa muutaman kerran kesän aikana. 1,6 litran kannullisesta liruttelee jo aika ison alan.
Vastaa Viestiin