Harrastukset ohi siipien ja istutusten

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
HenlessVarg
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 22:41

Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja HenlessVarg »

Pitkästä aikaa taas täällä. Olen palloillu pitkään englanniksi redditissä ja nyt pysähdyin lukemaan taimiturinoita. Tänä vuonna jää itellä kaikki vähän puolitiehen, kun aloitin syksyllä opiskelut ja nyt aion hakea jatkoon jos vaan numerot riittää.

Näitä pohtien ajattelin aloittaa keskustelua harrastuksista.

Leipätyön ohella aloitin vuosia sitten kirjoittamaan ja tekstiä riittää jo pitkälti. Tänään kuuntelin töissä Stephen Kingin muistelmia kirjoittamisesta, kun pitäisi kirjoittaa essee jostakin luovuuden osa-alueesta viitaten johonkin kirjaan aiheesta. King tuntui hyvältä vaihtoehdolta enkä pettynyt. Takana siis kirjoittamisen perusopinnot ja harkitsen aineopintoja.
Kirjassa oli yksi ainoa harjoitus, jossa King antoi alkuasetelman ja ohjeet. Tästä iski hirveä inspis päälle, päähenkilöiden nimet valikoitui lyhyellä ajomatkalla kotiin ja toinen A4 on puolivälissä. Sitten tajusin etten osaa kuvailla miten 3v pikkutyttö käyttäytyy kuvaillussa tilanteessa, etenkään kun kirjoitan englanniksi ja odotan huomista että voin kysyä usalaiselta työkaverilta.
Kirjoitan tavallisesti historialla väritettyä fantasiaa ja nyt vahingossa kauhua.

Entä muut? Mitä harrastuksia munislaisilla on?
Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta siitä voi päästä yli.

Lapinkoira, kääpiö seropi ja emäntä.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Vari, kiva kun käyt täällä meitäkin moikkaamassa :smt055
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
HenlessVarg
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 22:41

Re: Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja HenlessVarg »

Ihana tietää että joku muistaa täällä! Vuosientakaista kaartia vaan on enää kovin vähän jäljellä. Aina välillä ehtii selailla täällä, harvemmin enää kirjoittelen.
Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta siitä voi päästä yli.

Lapinkoira, kääpiö seropi ja emäntä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Komppaan kaisumariaa! :smt006

Kiva aihe Vari; mielenkiintoista lukea tuosta kirjoittamisestasi. Mulla vastaava juttu on maalaaminen - siis taulujen. En oo mikään ammattilainen, mutta ehkä tosimielellä tekevä harrastaja sentään. 90-luvulta saakka oon tätä tehnyt ja pikkuhiljaa vuosien varrella opiskellut lisää. Opintopisteitä on tosin kertynyt vain kourallinen; piirustuksen perusopinnot ja parit muut kurssit on sentään tullut suoritettua. Mutta tavoitteena mulla onkin ollut saada aiheesta lisää tietoa ja taitoa, ei valmistuminen. Eihän se sitten olisi enää harrastus, jos pitäisi saada opinnot tehtyä valmiiksi asti. :smt003 Alkaisi tuntua ihan liikaa työltä… 8) Monta eri opettajaa on mulla silti ollut ja monia erilaisia kursseja oon käynyt. Nyt oon ollut omillani, eli tällä hetkellä mulla ei ole opettajaa enkä ole käynyt millään kursseilla jokuseen vuoteen. Joskus jotakin pikkurahaa tällä harrastuksella ansaitsee - ja se meneekin sitten saman tien työhuoneen vuokraan ja tarvikkeisiin. :biggrin:
HenlessVarg
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 22:41

Re: Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja HenlessVarg »

Kiitos!

Ja maalaaminen on itellekin tuttua. Artesaanin opintoihin kuulu taiteen perusopinnot ja eri kuvataiteen alat. Mulla se ei syystä tai toisesta luonnista, vaan piirrän kirjoihin kuvat kuulakärkikynällä.
Ois kiva nähdä millaisia tauluja maalaat! Ja millä tekniikalla.
Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta siitä voi päästä yli.

Lapinkoira, kääpiö seropi ja emäntä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä maalaan öljyväri- ja akryylitöitä. Ihan siveltimillä, mutta käytän myös palettiveistä ja pakkelilastoja ym. Pingotan ja pohjustan myös maalauspohjat itse, yleensä käytän pellavakangasta. Mulla se työ alkaa rakentua jo siitä alkaen ja itse tehty pohjustus on tärkeä osa työtä. Aiheet mulla on puoliabstrakteja. Jonkun ajatuksen tai tarinan ympärille alkaa mielessäni muotoutua värejä ja mielikuvia, joita sitten maalaan näkyväksi. Varmaan se tarina kuvassa on usein ihan erilainen maalauksen katsojalle kuin mulle itselleni. :wink: Joskus maalaan mdf-levylle, mutta ne levyt on painavia (teen isojakin töitä) ja niiden suorana pysyminen vaatii omat juttunsa ja siinä on muitakin pulmia. Mutta maalausjälki levylle on mielenkiintoista.

Oon kyllä harjoituksen vuoksi maalannut ja piirtänyt kaikkea muutakin ja erilaisilla tekniikoilla. Myös maisemaa, asetelmaa, ym. perinteistä mutta ne ei ole pitemmän päälle ole olleet mun juttuni. Yhden kana- ja pari kukkomaalaustakin oon tehnyt.:)
HenlessVarg
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 22:41

Re: Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja HenlessVarg »

Vau! Kokemusta on sekä öljy että akryyliväreistä, mutta pastoja tms en oo koskaan kokeillu. Abstrakti taide on mulle myös vaikea alue. Ymmärrän hyvin ton pohjustuksen merkityksen. Tehtiin koulussa pohjustus itse, sain viimeisen päälle sileän ja hyvän pohjan. Sitten sain enolta lahjaks valmiiks pohjustettua pingotettavaa kangasta rullalla, eikä se ollu enää vaan sama, vaikka oliki todella kauniisti ajateltu lahja.
Ite piirrän tosiaan kirjoihini kuvat, lähinnä kohtauksia tarinasta, hahmojen muotokuvia ja harvoin maisemia, koska niissä olen taas surkea.
Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta siitä voi päästä yli.

Lapinkoira, kääpiö seropi ja emäntä.
HenlessVarg
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 22:41

Re: Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja HenlessVarg »

Laitampa tähän osoitteen jos aihe kiinnostaa.

https://gokahdansaagat.jimdofree.com/

Tuolla on siis mun kirjoittamisesta ja piirtämisestä lisää. Piti tänään päivittää sivu uuden kässärin valmistuttua, mut tuli hitusen kiire ylioppilasjuhla viikonlopun vuoksi.
Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta siitä voi päästä yli.

Lapinkoira, kääpiö seropi ja emäntä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Kiitos linkistä, Vari! Tää on mielenkiintoista. :smt001
HenlessVarg
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 05 Tammi 2021, 22:41

Re: Harrastukset ohi siipien ja istutusten

Viesti Kirjoittaja HenlessVarg »

Tein sen! Sain mekon valmiiks!
Tilasin kolme viikkoo sit viskoosikankaan kun kaapissa ei ollu päälle pantavaa huomiseen ylioppilasjuhlaan. Veljentytöstä tulee ylioppilas. 25.5 kankaat lähti kuljetukseen, 27.5 saapu määräterminaaliin ja sit kaikki seuranta loppu. Kuljetusliikkeen sivuilla arvioitu saapuminen noutopisteeseen 27.5.
Kävin tänään aamulla kysymässä pakettiani, noutopisteen kassa sano et ei tullu tänään eikä oo hyllyssä. Aika oli jo rajallinen ni kävin ostaa uudet kankaat paikallisesta liikkeesyä, mutta heillä ei ollu samaa laatua mitä halusin. Laitoin palautetta kuljetusliikkeelle.
Kaks tuntia myöhemmin paketti olikin noutopisteessä ja sama kassa totes ’se tais olla vaan joku bugi’. Kihisin.
Nyt mekko oikeilla kankailla on valmis.
Olen ammattiompelija, tiesin kuinka kauan vie valmistaa. Nyt on mekko viikonlopun juhliin vaikken ehtiny kyllä pestä kangasta.
Menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta siitä voi päästä yli.

Lapinkoira, kääpiö seropi ja emäntä.
Vastaa Viestiin