Taimiturinat 2021

munivaisiin kuulumattomat jutut tänne

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu kaisumaria, juuri sitä tarkoitan :smt045 Samassa ruukussa on joku jännä anopinhammas/kieli tms., jolla oli ostettaessa halkaisijaltaan pyöreät lehdet, nyt se on tehnyt poikasia ja niiden lehdet ovat toistaiseksi anopinhampaan tyyliset.
Kiitos arvauksista, saatat olla oikeassa!
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Tämä vuosi on nyt sitten kuiva kesä ja se näkyy kasvustossa puutarhassa ja kasvihuoneessa jonkin verran.
Vaikka kastellaan aamuin illoin niin kuumuus ei ole hyväksi kaikille.
Mansikka kärsinyt eniten tai oisko oma vika kun liian kauan pidettiin harson alla ja pääsi lämpö liian korkealle kasvuston alussa.
Eli tulee hyvin vähän mansikkaa.
Kasvimaan kasveista retiisi, rucolan söi öttiäiset? ei lähtenyt kasvuun, valkosipuli on :smt017 kun lehdet nuukahti mutten vielä ole katsonut onko yhtään kasvua alku kyllä näytti lupaavalta.
Siirto kesäkurpitsalla ulkopenkkiin onnistui ja isoja mötiköitä tulee.
Chili, härkäpapu (tänä vuonna ensimmäinen kokeilu)hyvin lähtenyt
Pensasmustikkaa tulee myös, mutta mustikka ja metsämansikka kärsii kuivuudesta sekä hiukan mustaviinimarja punaista tulee kohtuudella.
Yrtit, juurekset ym. salaatit..... ( basilika, kirveli, oregano, sitruunamelissa, persilja, tilli ym. ym...) hyvä kasvu
Luumut, kriikunat ei satoa, vattua tulee vähän.
Eli kyllä kaikkinensa ihan riittävästi vitamiineja tulee :smt045 ja sen mitä kerkiää syömään.
Eli ensi viikolla alkaa marjojen keruu ja mehustaminen/hilloaminen eli se siitä kesästä työt alkaa :oops:
Ja se mikä ainakin kasvaa niin kanojen ulkotarhassa ohra ja kaura :smt023 Kanoilla heti kun ulos menevät pääsevät syömään vihreää kun jyviä tullut heiteltyä maahan.
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Joka päivä on totta tosiaan saanut kasveja kastella. Meillä ei ole tullut ainakaan kuukauteen kuin yksi kunnollinen sadekuuro. On ihan rutikuiva maasto. Toivon, että tänään meillä sataa, mutta en usko ennen kuin näen. Läheltä on kyllä sadekuuroja mennyt ihan hetki sitten.

Satoa tulee kyllä. Juurekset kasvavat kastelun ansiosta hyvin. Peruna on ollut tosi laadukasta ja hyvää. Pieniä punajuuria on myös jo käytetty. Pinaattia ja mangoldia oon pakastanut (ja syönyt) vaikka kuinka paljon. Kesäkurpitsoja on tullut jo paljon. Ne valkosipulit, jotka talvehti, ovat kasvaneet tosi komeiksi ja suuriksi. Aion nostaa ne lähipäivinä.

On epäonnistumisiakin. Sipuli, joka yleensä on helppo, ei onnistunut ollenkaan. Oiskohan istukkaissa ollut vikaa. :smt017 Osa ei lähtenyt ollenkaan kasvamaan ja ne jotka lähti, hyytyivät jo. Yhtään sipulia ei tule varastoon. Myös tilli epäonnistui, mutta siitä tein uuden kylvön joka kasvaa hyvin. Muut yrtit on onnistuneet oikein hyvin.

Punaisia viinimarjoja ja vähän karviaisia oon jo poiminut talteen. Tänään on tarkoitus kerätä mustia viinimarjoja ja tehdä hyytelöä. Ovat juuri sopivasti hiukan raakoja siihen hommaan, joten hyytelöityvät hyvin. Marjat on suht. pieniä, mutta kyllä niitä silti kannattaa poimia. Pensasmustikkaa olisi tullut paljon, mutta marjat ovat jääneet pieniksi ja kuiviksi, vaikka ollaan niitä pensaita jopa kasteltu.

Myskikurpitsaa ja avomaankurkkua odottelen kovasti. Toistaiseksi ollut vain kukkia. (Syötiin muuten vika viimevuotinen myskikurpitsa vasta kesäkuussa, ja se oli edelleen tosi herkullinen ja hyvässä kunnossa.)

Chilejä tulee tosi hyvin. Niitä käytän kokkaillessa tämän tästä ja aion myös tehdä niistä säilykkeitä, sekä pakastaa. Mulle uusi lajike Hot Lemon on osoittautunut tooosi tuliseksi. :blob6: Siihen makuun jää jotenkin koukkuun. Kestän sitä vain pieniä määriä, mutta silti pakko saada lisää… :)
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä on kaikki myöhässä, ihan normaalia täällä saaristossa. Sisämaahan verrattuna kaksi viikkoa
myöhemmin keväällä alkaa kasvu ja istutukset, toisaalta syksy jatkuu pidemmälle.

Ensimmäistäkään tomaattia ei olla vielä syöty, kurkkuja tulee paljon. Marjapuskat on täynnä,
saskatoonista tulisi hyvä satoa jos saa suojattua jotenkin. Perunat on jo liiankin suuria, muita
juureksia ei laitettukaan täksi kesäksi. Saadaan viljelijäkaverilta porkkanat, sipulit ja puna-
juuret korjuuaikana.

Kasvimaalla lavasta on pinaattia ja mangoldia syöty jo, persiljat on noussut vihdoinkin ja uutta tilliä
ja mun omia horta-vihanneksia nousee kiitettävästi. Viimevuotisista tilleistä on kasvanut upeita
kruunutillejä, mutta niitä ei tarvita tänä vuonna kun en aio suolakurkkuja laittaa. Viimevuotisia on
vielä paljon.
Avomaalla sisarpenkissä maissi ja eri kurpitsat kasvavat hyvin, mutta pavut on kadonneet kokonaan.
Onneksi niitä saa REKOsta, pakkasessakin on vielä vanhoja. Sadetta täälläkin odotellaan, kuun
alussa satoi kahdeksan milliä. Lintutarhat on kuin kuivunutta järvenpohjaa, maa rakoilee ja pölyää,
sama homma pihallakin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meilläkin maa halkeilee kuivuuttaan. Sadetta tuli tiistaina meidän kohdalla vain noin millin verran. Siitä ei ollut apua kuivuuteen. :smt009

Nyt on monta pientä myskikurpitsan alkua! :smt041 Laskin pikaisesti 17, ja lisää tulee. :)
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Satokausi lopuillaan, ihme kyllä halloja ei ole ollut. Omenat, luumut ja päärynät jäivät sadoltaan heikoksi. Sadetta ei kesäaikaan tullut yhtään , lämpötilan ollessa +30 melkein 6 viikkoa, niin eipä siinä satoa juuri kehity. Tomaattia ja kurkkua tuli riittävästi. Peruna on vielä maassa, lanttua ja porkkanaa nostin. Kanat saivat naatit ja pienet juurikkaat keitin niille lisäevääksi. Kesäkurpitsaa on 80 l kottikärryllinen täynnä. Keväällä hehkutin löytöäni Uchiki Kurin siemeniä jota olen kauan halunnut kasvattaa. Niin vain hukkasin siemenpussin joten kokeilematta jäi. HUOH! Sipuliin iski harmaahome, osan sain laadullisesti hyvänä. Kukkaloistoa riitti, samettikukat ja pelakat nauttivat tästä kesästä eikä voi daalioitakaan kehumatta olla. Uutena asiana opin, että vesiheinästä voi tehdä vihersalaatin salaattikastikkeen kera, toimii diureettina. Mikäs siinä, syödään sitten rikkakasvit jos muuta ei ole.
Tipusatoa tuli loppujen lopuksi vain 4 kpl vaikka haudontoja kolme.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla on tomaatit vielä kasvihuoneissa, kynttilänvalossa öisin. Osa melkein kypsistä jo tuotu
sisälle loppukypsymään.
Sipuleita en laittanut, muita vihanneksia ja juureksia kyllä. Saatiin talven sipulit naapurilta,
entiseltä (näin itse sanoo) ammattiviljelijältä, 25 kiloa keltaista ja 10 kg punaista. Ei kannata itse
laittaa. Perunoita nostettiin kolme päivää, tänään viimeiset. Kellari taas täynnä ja lahjoitettu muille
ne joita ei enää itse jaksettu kerätä eikä kellariinkaan enää mahtunut.. Siis ei tietenkään koko päivää
oltu nostohommissa, kolme-neljä tuntia kunakin päivänä.

Siipiveikot eivät ole lisääntyneet tai vähentyneet tässä suven aikana, muniakin tulee ihan kiitettävästi.
Kyyhkyjen munia saa kerätä melkein päivittäin, ne heitän metsään. Syöttekö te kyyhkyjen munia?

Vanhat joriinit kukki normaalisti, jotkut keväällä ostetut eivät kukkineet lainkaan, toivottavasti ovat
edes juurakoita kasvattaneet. Hallaa ei ole ollut onneksi. Pelakuut aion säilyttää kuivina ja mullattomina talven,
ylösalaisin paperikasseissa verstaassa. Puolet englantilaiseen tapaan, eli juuret laitetaan kerra kuussa
veteen n. vuorokaudeksi. Toinen puoli ruotsalaiseen tapaan kuivina koko talven. Saas nähdä kuinka käy.
En ala niitä raijamaan mökille peruslämpöön enää, liian kallista. Ostin kaksi pakkasvahtia, toisen tupaan
ja toisen saunaan, ne saavat riittää mökillä.

Kesäkurpitsoita on syöty ja lahjoitettu, spagettikurpitsat on vielä kuistilla "kuivumassa", yhden jättikurpitsan,
25 kiloa, otin jo pois, toinen kasvaa vielä harson alla. Keltaiset kurpitsat myöskin vielä kasvimaalla. Pinaatit
pitäis myös korjata, persiljat vasta myöhemmin. Ja ens kuussa vähän valkosipuleita taas laittaa maahan.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Täällä myös kaikki sato kerätty paitsi porkkana ja palsternakka sekä mangoldi, persiljaa, bacilikaa, jotain salaattia vielä kuin myös kurpitsa edelleen kukkii ja kypsyy. Kurpitsaa tuli ovista ja ikkunoista pakkasessa raasteeksi, pikkelsiä ja leivonnaisia loput kaikille keille kelpaa. Tomaatit keräsin loput kasvihuoneesta kypsymään sisälle kurkkua ei ole tullut enää muutamana viikkoon. Yrtit saa vielä olla. Eilen iso rasia mansikoita ja vattuja keräsin vielä kun alkoi uudestaan kypsymään taas tuli yksi rasia lisää hilloa. Härkäpavusta sen verran maistiaisia keitin ja pakastin :smt017 . Perunaa hyvin nostettiin viime viikolla. Kaikkinensa hyvä sato tänä vuonna niin marjat kuin kasvit. Kukka loisto täälläkin todella upea vielä muutama kesä kukka alkoi kukkimaan uudelleen. Kaikki amppelit ja ruukku kukat kukkivat sekä kesäkukkia että monivuotisia eri värisiä muutamia on mitkä kestää pientä pakkasta. Mukavaa kun on väriä pihalla vaikka luonto jo vaihtaa väriä ja odottaa talven tuloa🍁🍂. Varmaan johtuu kun pölyttäjiä🦋🐝 oli todella paljon sekä perhosia vielä viime viikolla nyt on jo sen verran viileää +7 yöllä +4. Nyt on sato pakastettu, hillottu, kuivattu, mehustettua ym. joten vitamiineja talveksi riittää 👍
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Sadosta tuli kyllä hyvä tänä vuonna. Lähes kaikki on nyt korjattu talteen. Maahan jätettiin vielä vähän porkkanaa, palsternakkaa sekä mangoldia. Niitä käyttelen kunnes loppuvat. Chilejä on vielä kasvarissa ja saavat olla siellä niin pitkään kunnes pakkaset tulee. Suurin osa chileistä on toki jo tallessa pakastimessa ja etikkasäilykkeinä, mutta ruoanlaittoon haen vielä niitä viimeisiä suoraan kasvarista käyttöön.

Tein eilen ruoaksi porkkana-chilikeiton sekä mangoldilettuja omenasoseen kanssa jälkkäriksi. Tulee kyllä joka kerta tosi hyvä mieli, kun saa tehtyä aterian niin, että suuri osa raaka-aineista on omasta takaa. :smt001
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla on vielä tomaatteja kypsymässä isossa kasvihuoneessa, jos tulee kylmää tai
tuulista niin sytyttelen 96 tunnin öljykynttilöitä sinne. Purjo, mangoldi, pinaatti ja
persilja on vielä lavassa. Sekin pitäisi pikkuhiljaa tyhjentää että saa uudet valkosipulit
istuttaa. Persiljaa myös kylvän jossain vaiheessa.

Naapuriviljelijältä saatiin isot niput tilliä ja persiljaa, ne pitäis tänään käsitellä ja pakastaa.
Ajattelen usein että kannataako niitä edes itse kasvattaa kun saa ilmaiseksikin. Samalta naapurilta
saadaan punajuuret, sellerit ja palsternakat.

Oltiin viikko reissussa ja sitä ennen saatiin perunat kellariin. Sato oli ihan riittävä mutta paljon
pienempi kuin viime vuonna.

Meidän lomittaja ei kerännyt munia ja koska noi sussexit tykkää istua munien päällä,
niin keitin ne viikon munat kanoille. Kaikki olisi voinut ihan itsellekin ottaa, ei mitään merkkiä
hautomisesta.

Omat purjot on aika vaatimattomia, Lidlin hävikkilaatikon purjot olen jo pakastanut. Pillisipulit
tekee jatkuvasti uutta satoa, ja ilmasipuleistakin pitäisi ne varteen kasvaneet pikkusipulit
istuttaa. Lahjoitin ilmasipuleita, kokonaisia, kesällä aika monta niitä kaipaaville ja nyt pitää
taas lisätä niitä. Yleensä olen laittanut ne latvasipulit suolakurkkujen joukkoon mutta oma normisipulisato
oli niin runsas että niitä nyt laitoin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mun mysteerikasvi on japaninmispeli/lokvatti/nispero. Tässä tuore kuva:
Kuva

Ja seuraava mysteerikasvi on tämä:
Kuva
Taimet putkahtivat esille lasitetulla partsilla olleesta kukkalaatikosta. Osa laseista oli toki auki parhaiden kesäkelien ajan, mutta ei ole havaintoja esim. parvekkeella käyneistä linnuista, jotka olisi voineet tuoda mukanaan siemeniä. Oisko ostomullan mukana tulleita? Tai sitten mä oon taas kylvänyt jotain, mitä en muista ;) Arvauksia?!?
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Kreikassa toi on mousmoula, kasvaa villinä ja sillloin aikoinaan kerättiin
jonkin verran. Kypsät hedelmät vaan syötiin, en tiedä edes voiko sitä jotenkin
säilöä. Yskänlääkettä joskus mun Kreikan mama teki ihan keittämällä, hedelmiä
ja pari lehteä mukaan. Ei tehonnut ainakaan miehensä tupakkayskään.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Hoksasin just, että olen unohtanut istuttaa valkosipulit! :oops: Onneksi vielä ehtii, koska on edelleen tasaisen lämmintä ja kosteaa. Täytyy tehdä se huomenna. Nyt en viitsi mennä tuonne sateeseen...
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Aleksandra kirjoitti: 05 Marras 2021, 14:11 Hoksasin just, että olen unohtanut istuttaa valkosipulit!
No niin kävi täälläkin #-o piti muistaa mutta aina oli olevinaan jotakin.
Pakkasille asti oli vielä persiljaa ja mangoldia jotka sitten silpposin kanoille.
Nyt on maa jäässä ja lunta 30 cm joten valkosipulit jäi sitten tältä vuodelta laittamatta.

Kipakka pakkanen -18 niin puuron kanssa marjat maistuu ja joululaatikot teen oman maan kasviksista :smt023
mummo ja kanaset :biggrin:
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Taimiturinat 2021

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mä ehdin istuttaa valkkarit just ennen pakkasia. Jotenkin ajattelin koko loppusyksyn että jouluun mennessä laitan.
Onneksi ehdin, samana päivänä laitoin jotain kukkasipuleita (5 eri sorttia, Tokmannin tarjouislaatikko 2 €, perhossekoitus luki)
ha vein joriinin juurakot mökille ja sinne laitoin ylläpitolämmityksen päälle.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Vastaa Viestiin