Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

ruoka- ja leivontaohjeita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimm@

Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Heis.. Ongelmani on melko nolo.. :smt017

Meillä on vastahankittu kaasuliesi, ja onnistun keittämään kaupan munat kypsiksi ja niin että kuori lähtee helposti irti, mutta olen vaikeuksissa meidän omien munien kanssa. Kuori ei tunnu lähtevän munista irti helposti, vaan irtiottaessa lähtee valkuaista mukaan. Missä siis vika? Onko munat liian tuoreita?! vai missä vika..
Neuvokaa tätä ensikertalaisraukkaa, että miten keitetään oman kanalan munia niin että kuoriessa ei mene hermot..

Kiits..!
kaakatin

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Vanhemmista munista kuoret lähtee aina helpommin, mitä tuoreempi sen huonommin :smt012 Tuoreidenkin munien kuoret lähtee kyllä ihan sirosti kun keittämisen jälkeen antaa munien hetken jäähtyä ja sitten vasta laittaa kylmään veteen. Kuoriessa taas kannattaa pehmittää koko munankuori pöytää vasten pyörittäen ja kuori irtoo melkein yhtenä liuskana.
vilhelmiina

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

huomasin että myös yön yli jääkääpissa olleista keitetyista munista lähti kuoret kivasti, ihan kuin kaupan "vanhoista" munista konsanaan:)
Mimm@

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Jaha, eli viikko jääkaapissa ja sitten vasta keitetään. Mie jo kerkesin aatella että on sitä maatilanemäntä ku ei kele ees osaa munia keittää. Huomenaamulla siis jääkaapista vanhimmat munat ja jäähdytys ennen kylmää vettä.. Katsotaan ja ihmetellään sit.. :smt017
Lyydia

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja Lyydia »

Sama ongelma täälläkin ettei kuoret irtoa ,mutta tuossahan tuli jo hyvä vinkkejä. :smt045
omena

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä on lähtenyt hyvin kuoret samankin päivän munista, keitän ja laitan heti kylmään veteen ihan hetkeksi (noin 5min).
kukkonen

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja kukkonen »

kannattaa laittaa munat heti kylmään veteen lillumaan ja myös tarkkailla ettei niitä keitä ns ylikypsiksi.
raumir-1

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja raumir-1 »

kaakatin kirjoitti:Vanhemmista munista kuoret lähtee aina helpommin, mitä tuoreempi sen huonommin :smt012 Tuoreidenkin munien kuoret lähtee kyllä ihan sirosti kun keittämisen jälkeen antaa munien hetken jäähtyä ja sitten vasta laittaa kylmään veteen. Kuoriessa taas kannattaa pehmittää koko munankuori pöytää vasten pyörittäen ja kuori irtoo melkein yhtenä liuskana.

juu saman olen todennut ja isoäiti jolla aina oli kanoja sun muita eläimiä ohjeisti minuakin näin.
Tuoreet munat voi keittää, ja kun on keitetty niin kuuma vesi kattilasta pois, sitten katsotaan munia kun näyttävät kuivilta, eli siihen menee n. minuutti, niin sitten vasta kylmä vesi päälle :smt003
eikä sen perästä tartu kuori munaan kiinni :smt038
tanja

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja tanja »

Munakuppi!! Niitähän oli joskus aikanaan joka taloudessa, kun munat vielä oli tuoreita. Nykysin ei tartte pelätä et sais niin tuoreita munia kaupasta, ettei kuoret irtoa. :smt003
hen-na

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Sillonkun olin ihan napero, niin mun äitin täti sanoi aina, että niistä munista joista ei kuori lähde helpolla olisi tullut kukko!
Se oli sen tätin uskomus ja itse jatkan samaa ajattelua, kun mulla on ongelmana usein, että osasta kuori lähtee todella helposti ja toisista ei sitten millään (vaikka olisi keitetty samalla kerralla).
Oon sitten aatellu, että kukko sieltä olisi tullut :smt045
Suvianne

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mistä munakuppeja saa enää? Minä olen ettinyt huvikseni kaupoista missä käyny, vaan en löyä??
naibunuuni

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Vaikka tähän ketjuun ei hetkeen ollakkaan kirjoiteltu niin ajattelin kuvailla, että mitenkä itse munat keitän :smt040

Eli ainakin meillä on aina toiminut tämä omalta fammulta pienenä opittu tapa..
Keitto-asteella ei ole väliä, on toiminut niin löysillä kuin kovillakin munilla ( :smt047 )

Ensiksi: Laske nätisti (esim ruokalusikalla) munat vasta kiehuvaan veteen ja heti perään lisäät munien päälle mukavasti merisuolaa(itsellä sähköinen mylly jolla painatan menemään sillain aika reilusti niin, että jokaisen munan päälle tasaisesti).
Itse olen "merisuolafani" mutta toimii varmasti tavallisellakin suolalla, miksi ei toimisi :smt003

Tuon suolan lisäämisen pitäisi myös pienentää munien halkeamisen riskiä.

Kun munat on kiehunu halutun ajan kaadetaan kuuma vesi pois ja täytetään kattila jääkylmällä vedellä - annetaan jäähtyä hetken (-minuutti - muutama, riippuen kuinka jäähtyneenä munan haluaa nauttia).

Sitten munat otetaan vedestä pois ja joko kuivataan vaikka talouspaperilla ja annetaan hetken seisahtaa (ja kuivua) tai sitten laitetaan suoraan esim juuri talouspaperin päälle kuivahtamaan.
Meillä on esim tälläinen johonka tapaan suoraan laittaa munat kuivahtamaan kylmästä vedestä: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30111087/ - ollut todella kätevä!

Koskaan eivät ole tällä tavalla keitetyt munat olleet vaikeita kuoria.
En sitten tiedä, että onko tuokin jotenkin "käsituntumalla" opittava juttu kun vaikka kuinka olen tuolle miehelle tätä tapaa yrittänyt opettaa niin on tämän keittämät munat miltein aina tuota tarttuvaa tyyppiä.



Toinen tapa jota harvemmin tulee käytettyä mutta on myös toiminut on se, että lisätään keittoveteen n. 1-3 tl ruokasoodaa muna-/vesimäärästä riippuen. Annetaan hetken kuivahtaa ennen nauttimista ja ei pitäisi hirveästi kuorien tarttua :smt002



Siinäpä pitkää selitystä munien keittämisestä! :smt005
pingu

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja pingu »

Valmistustapa, jossa ei tarvitse välittää, mitä keittäessä tapahtuu, on miehen tapa halkaista keitetty muna veitsellä ja pyöräyttää sitten veitsenkärjellä puoliskot irti :smt001
Itse keittelen niin, että laitan munat kylmään veteen ja heti kun vesi alkaa kiehumaan, sammutan levyn ja annan hautua kypsäksi, sitten kylmää vettä kattilaan.
Suvianne

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä on munankeitin ja en ikinä luovu!!
Eskarilainen osaa ite keittää sillä munat.

Tuoreista munista ei kuoret lähde ja ne syödään munakupista sen suurempaa draamaa ja vanhemmat kuoritaan ja viipaloidaan.
naibunuuni

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Tämä samainen vekotin löytyy myös meidän keittiöstä ja on kyllä pakko myöntää, että kätevä on :smt045

Meillä tuo nuorin lapsukainen täyttää pian 2, on poika ja hirveen kiinnostunut kaikenmoisista härveleistä ja jotenkin tuo munankeitin on aina sen terrorisoinnin kohteena :smt005

Liekö syynä sitten se, että on hirveä kanafanaatikko ja kaikki kojeet mitkä liittyy "kokk kokk" (eli siis "kot kot" kanoihin) juttuihin on aina niiin mielenkiintoisia..

Onpa tuo kovana tekijänä jotkut kerrat itse vehkeen ottanut kaapista ja laittanut päälle.. Sormetkin on kerran käyty keittimen kuumalla levyllä polttamassa..
Nyt on sitten keitin hetken tauolla jotta poika moiset puuhastelut unohtaisi :smt018

Onhan tuo yrittänyt tuota induktiotakin päälle mutta siinä on onneksi lapsilukko :smt023
Vastaa Viestiin