Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

ruoka- ja leivontaohjeita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

AidaD

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja AidaD »

hen-na kirjoitti:Sillonkun olin ihan napero, niin mun äitin täti sanoi aina, että niistä munista joista ei kuori lähde helpolla olisi tullut kukko!
Se oli sen tätin uskomus ja itse jatkan samaa ajattelua, kun mulla on ongelmana usein, että osasta kuori lähtee todella helposti ja toisista ei sitten millään (vaikka olisi keitetty samalla kerralla).
Oon sitten aatellu, että kukko sieltä olisi tullut
Meil olis sit ilmeisesti pelkkiä kukkoja.
Jääkaapissa säilyttäminen, "munien vanheneminen", keittämisen jälkeen kylmään veteen laittaminen, ylikypsä, puoliraaka, ihansama... Aina se muna pienenee puoleen, vaikka miten sen kuoren runnoisi pöytää vasten millin paloiksi. Sittenkin se kuori saattaa irrota siitä kalvosta, mutta se kalvo ei valkuaisesta...
:smt017
kotkotko

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja kotkotko »

Aloin säilyttää munia huoneenlämmössä, sen jälkeen on aina kuori irronnut moitteetta.
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Minä olen alkanut säilyttää munia ensin ainakin viikon verran huoneenlämmössä ja sen jälkeen laitan jääkaappiin. Nyt kuori lähtee
aina kauniisti irti. Ei auttanut muut konstit, esim. keittämisen jälkeen kuivaus ja sit vasta kylmään veteen tms. Nyt toimii hyvin. :smt045
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Post

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja Post »

Minä laiatan heti keittamiseen jälkeen kylmän vedeen ja kyllä toimii
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

pingu kirjoitti:Itse keittelen niin, että laitan munat kylmään veteen ja heti kun vesi alkaa kiehumaan, sammutan levyn ja annan hautua kypsäksi, sitten kylmää vettä kattilaan.
Tämän keittotavan mukaan olen keitellyt nyt muutaman kuukauden verran ja täytyy kehua, että on kerrassaan näppärä tapa! Ostomunista valitettavasti kysymys, mutta aimmin mulla oli niidenkin kanssa ongelmia kuoren irtoamisessa, vaan eipä ole ollut enää tämän jälkeen :iconbiggrin:
rilla

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja rilla »

Käytän myös tuota keittotapaa. Siis munat kylmään veteen,kun alkaa kiehuun,laitan kannen päälle ja annan hautua,virta pois.
Sit kylmää vettä kattilaan.

Jos muna on tosi tuore,alle parin päivän ikänen,tämäkään ei ihan kiitettävästi toimi :smt023 :smt023 ,
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuoret ei irtoa keitetyistä munista?!!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Pitääpäs päivittää tätä munien keittotapaa: enää en käytä välttämättä edes sitä kylmää vettä, vaan munat saavat muhia keittovedessä niin kauan, että ovat jäähtyneet jääkaappiin laitettaviksi.
Vastaa Viestiin