Munien keittämisestä

ruoka- ja leivontaohjeita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
T.T.T

Munien keittämisestä

Viesti Kirjoittaja T.T.T »

Eli onko keittoaikaeroja eri lintujen munilla?Etenkin fasaaninmunan keittoaika olis tärkeä tieto.
mirri

Re: Munien keittoajat?

Viesti Kirjoittaja mirri »

Nyt vasta huomasin, kun Hiltan listaa selasin.
Fassun muna kiehuu saman aikaa mulla kuin maatiaiskanamunakin. Eli 3min.
Pitäiskö keittää kauemmin, kun se valkuainen ei hyydy niin hyvin kun kanamunassa??
Onko joku kokeillut erikeittoaikoja?
minkuliini

Re: Munien keittoajat?

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Viiriäisen muna 1-3min. Löysähkö keltuainen-täysin kova :)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munien keittoajat?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ootteko koskaan kuulleet tai kokeilleet semmoista niksiä, että kun ripsauttaa suolaa kanamunien keitinveteen, niin se estää munia hajoamasta? Itse olen tätä testaillut nyt jonkin aikaa ja toistaiseksi yksikään suolavedessä keitetty muna ei ole hajonnut.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Munien keittämisestä

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Niksi on tuttu, mä laitan joka kerta suolaa munien keitinveteen. :smt045

Tästäpä tuli muisto mieleen. Mulla oli yläasteella jonkin aikaa kotitalousopettajana, noh, vähän tyly ihminen, jolla oli kiukkuinen tyyli opettaa. Hän kielsi meitä oppilaita laittamasta suolaa munien keitinveteen, koska siitä kuulemma ole mitään hyötyä ja niin nyt ei vaan saa tehdä. Hän valisti meille jokseenkin ärtyneesti, että ei suola estä munia rikkoutumasta vaan se estää sen, ettei mahdollisesta säröstä tule munan sisältö ulos. Ajattelin silloin mielessäni, että onhan siitä sitten hyötyä, mutta en uskaltanut sanoa tätä tietenkään ääneen. En tiedä mikä on totuus, että millä periaatteella se suola oikein toimii. Mutta opettaja oli ehdoton: suola ei kuulu munien keittoon ja munat on laitettava kattilaan aina kiehuvaan veteen ruokalusikalla yksi kerrallaan. Vieläkään en ole totellut. :smt003 Munien keitto sujuu silti mainiosti. 8)
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Munien keittämisestä

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Munankeittotapoja ja uskomuksia on varmaan niin paljon kuin keittäjiä :smt045 Tässä oma versio:
Minulle on aikojen alussa kerrottu, että suola "pehmentää" vettä, joten lisään suolaa keitinveteen. Tiedähäntä auttaako mutta yleensä keitto onnistuu eikä kuori halkea.
Kun munat ovat kiehuneet, kaadan veden pois ja annan munien kuivua 2-3 min. Sitten kylmään veteen. Kuori irtoaa helpommin.
Rikon munan kuoren kauttaaltaan pyörittämällä munaa varovasti pöytää vasten, siten kuori irtoaa niin, että kuorenpalat ovat kiinni kalvossa
Oletteko panneet merkille, että ihan tuoreen munan kuori irtoaa huonommin kuin yli viikon vanhasta munasta?
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Munien keittämisestä

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Minä vannon munankeittimen, tuon paljon parjatun ja usein turhakkeeksi haukutun vekottimen nimeen. Munat masiinaaan, vesi perään, määrä riippuu miten kovaksi munansa haluaa :smt047 , kone piippaa kun on valmista, ei vahtimista, kansi pois ja munat saavat kuivua, jonka jälkeen kylmään veteen. Ei huolta kuoren irtoamisesta, tosin meillä ei keitetä ihan tuoreita munia vaan aina viikon vanhoja. Päivittäin on keitin käytössä, en ole valmis luopumaan siitä vaikka meiltä moni muu keittiön pienkone on lähtöpassit saanut, mm vedenkeitin ja kahvinkeitin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin