Pickled eggs

ruoka- ja leivontaohjeita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Bonus

Re: Pickled eggs

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Ukko tekee noita etikkamunia, se kun on britti ja siellä se on kai varsin suosittu snacksi.
Lidlistä ostettiin kerran mallasetikkaa ja sitä se on käyttäny. Nyt vaan ei oo saanu sitä enää. Balsamiviinietikka käy varsin hyvin, mä ainakin tykkään balsamicomunista :smt110 Käytetty on myös valkoviinietikkaa ja erilaisia maustettuja etikoita. Nyt on tulossa kokeiluerä hunajalla maustetulla väkiviinaetikalla. Aiempi kokeilu pelkällä väkiviinaetikalla ei ollut kovin onnistunut. Se oli turhan väkevää maultaan vaikka laimensikin sitä reilusti.
Mausteena käyttää esim. inkivääriä, chiliä tai pippuria.
vardenji

Re: Pickled eggs

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt tiedän mitä teen seuraavan kerran kun alkaa tuntua et munia on joka paikka täynnä :smt005 Mä ainakin haluan kokeilla tota alussa olltta reseptiä, kuulosti itse asiassa mun mieleen hyvältä, mut mä pidän etikkäsailykkeistä. Ongelmana on et aina kun sisätiloissa kuumennetaan etikkaa, niin mulla alkaa oksennusreaktio :smt022 Joten en oo kokeillu pahemmin säilöö mitään etikalla. Nyt olis aika kokeilla josko olisin päässy siit eroon(epäilen mutta yritän). Olis niin kiva säilöö ite vaikka kurkkuja, kun niiden siemeniä tuli kesäks ostettua.
Pirjo

Re: Pickled eggs

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Ihan mielenkiinnosta (...ja ankan munia nyt piisaa...) viikonloppuna laitoin etikkamunia purkkeihin: tulevana viikonloppuna saa sitten jo maistella mitä niistä tuli :smt005

muokattu 22.tammikuu 2012
HYVIÄ; tein reseptistä vähän oman version. Laitoin nesteeseen puolet etikan määrästä vettä ja lisäsin myös hieman sokeria! Etikkana käytin mitä jääkaapista nyt sattui löytymään; punaviinietikkaa ja tavallista sekaisin.
Seuraavaksi EN LAITA punaviinietikkaa -munista tulee ikävän värisiä, mutta olivat muidenkin maistajien mielestä hyvän makuisia :smt023
Pia

Re: Pickled eggs

Viesti Kirjoittaja Pia »

Täytyypä kans kokeilla! :) Englantilainen vinegar on vahvuudeltaan lähinnä meidän viinietikkaa, eli paljon miedompaa kuin väkiviinaetikka. Näin muistelisin. Kokeilen valkoviinietikalla :smt003
javu

Chilimunat eli viritetyt etikkamunat

Viesti Kirjoittaja javu »

Laitanpa tännekin kokeiluni:

Varsin tuoreena "kanatilallisena" tuli tässä pohdittua mihin kaikkeen saisi kananmunia käytettyä nyt kun niitä tulee vähän yli oman tarpeen. Yhden testierän jälkeen sanoisin että tässä on aivan kärkipään tapa jalostaa munia ruokapöytään ja erilaisia reseptivariaatioitakin on erittäin mukava kehitellä, vaihtoehdot ovat loputtomia.

Brittiläiset etikkaan säilötyt keitetyt munat ovat siis kyseessä. Ekan satsin tein ihan perinteisellä mallasetikka-mausteliemellä mutta tämä nyt kypsymään lähtevä erä onkin tietysti Nagamunat, mikäs muukaan. Liemen aineksina:

litra riisiviinietikkaa, joka on tähän tarkoitukseen mukavan neutraali ja mieto etikka
puoli litraa vettä
2 tl suolaa
1 rkl sokeria
ropsaus mustapippureita
muutama viipale tuoretta inkivääriä
1/3 purkillinen kotimaista Fataliin Naga Morich -viipaletta liemineen (esim. http://www.chilikauppa.fi myy tätä maailman tulisinta chiliä)
tai riittävä määrä tuoretta chiliä, mieluiten kotimaista ja jotain hyvänmakuista lajiketta

(tämä määrä lientä oli vähän turhan paljon tuollaiseen korkeanmalliseen purkkiin, olisi litra riittänyt kokonaismääräksi)

- 15 munaa keitetään kovaksi ja kuoritaan
- lientä keitellään muutamia minuutteja
- jäähdytellään ja kumotaan nättiin lasipurkkiin

Ja odotellaan vähintään 2 viikkoa, puhuvat että kuukausi olisi optimi. Eväs säilyy ihan huoneenlämmössäkin.

Kuva
vardenji

Re: Chilimunat eli viritetyt etikkamunat

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Joko olet maistanu? Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää, tekis mieli näitäkin kokeilla...
javu

Re: Chilimunat eli viritetyt etikkamunat

Viesti Kirjoittaja javu »

vardenji kirjoitti:Joko olet maistanu? Mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää, tekis mieli näitäkin kokeilla...
Juu kaikki on syöty :D

Erinomaisen herkullisia, kannattaa se nelisen viikkoa odottaa ennenkuin alkaa maistella. Muuten menevät kaikki ennenkuin ovat parhaimmillaan. Nämä sopivat erittäin hyvin esimerkiksi perunasalaatin sekaan tai venäläishenkiseen zakuska -pöytään. Ostettiin juuri pari isoa lasipurkkia lisää, pitää ainakin 50 munaa laittaa makuuntumaan pian!
vardenji

Re: Pickled eggs

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mistä ostat lasipurkit tuohon?

Mahtaiskohan tohon sopia maustamiseen myös sushi gari eli säilötty inkivääri, jota syödään pelkällään sushien kanssa? Olis sitä hiukan ylimäärästä... Mulla on serkun kasvattamaa pakastettua chiliä, montako grammaa tuoretta chiliä menee 15 munan satsiin?
javu

Re: Pickled eggs

Viesti Kirjoittaja javu »

Tuo purkki oli Vapaa Valinnasta mutta Ikeassa on halpoja purkkeja vaikka minkä kokoisina. Sushi-inkivääri sopii noihin taatusti kuin nenä päähän!
Chilin määrä on täysin makuasia, sitähän voi olla vaikka niinkin paljon että saa samalla säilötyt chilit. Riippuu tosi paljon lajikkeestakin.
Tiltu

Re: Pickled eggs

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Minä joudun etikkahommat keittelemään pihalla kun kahdella astmaatikolla loppuu muuten hapen saanti. Janon se siellä mukavampaa kun ei talo haise etikkatehtaalle jälkikäteen
Mikka

Re: Pickled eggs

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Vitsit, en oo koskaan tykänny keitetyistä munista, enkä kyllä etikastakaan juurikaan perustanu, mutta tämä etikkamunien teko vaikuttaa sen verran mieleniintoselta että taitaa olla pakko kokeilla. :smt025 Mitä muita mausteita kannattas käyttää? Kannattaako esim. kurkkua säilöä samaan purkkiin?
Vastaa Viestiin