Jouluksi kalkkunaa??

ruoka- ja leivontaohjeita

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
samapi

Jouluksi kalkkunaa??

Viesti Kirjoittaja samapi »

Olis nyt ajankohtasena meillä kalkkuna ukkojen vähennys.Kysymys kuuluu, kannattaisko kalkkuna savustaa lämminsavussa vai paistaa uunissa sitte jouluna?
Pienet on murheet mutta silti!
hulda

Re: Jouluksi kalkkunaa??

Viesti Kirjoittaja hulda »

Suosittelen kalkkunan savustamista,sopii hyvin joulupöytään.
Itse olen käyttänyt savustuksessa butt kalkkunoita ja eritoten pronssikalkkunat.
Pronssikalkkunan ialatkin pehmiävät savustuksessa syötäviksi eivät ole sitkeitä.
Tulevaksi jouluksi lähtee taas savustukseen joulupöytää varten. :smt054
samapi

Re: Jouluksi kalkkunaa??

Viesti Kirjoittaja samapi »

Kiitos Kommentista!
Pojille on paikka varattu savustuksille :shock:
heikki

Re: Jouluksi kalkkunaa??

Viesti Kirjoittaja heikki »

Kun savustatte kalkkunaa teettekö sen nahka päällä vai nyljettynä?
En ole aiemmin kalkkunaa käsitellyt mutta, nyt olisi tarkoitus joulupöytään laittaa.
Savustukseen käytän savusaunaa, missä erittäin maittavia on tullut muunmuassa peurojen ja lampaiden jaloista, mutta siipikarjasta ei ole kokemusta. Luonnollisesti oletan että kynityssä pysyisi parenmin mehut tallella, mutta imeytyykö savaunmaku kuinka hyvin nahan läpi ainakaan sidottuna? Kasvissyjäeläimet olen jättänyt jopa osittain raaoiksi (ikään kuin puoliksi kylmäsavustetuiksi), mutta miten kalkkuna? Salmonella riski taitaa olla itse kasvatetulla melko olematon, mutta kun "raaka" siipikarja ei ilmeisesti suoranaisesti kuulu Suomalaiseen ruokakulttuuriin.
Kiitos jo etukäteen vinkeistä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Jouluksi kalkkunaa??

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meidän kalkut savustettiin kynittyinä. Hyvin imeytyi savunmaku nahan läpi. Vinkkejä en osaa antaa kun kaveri hoiti savustuksen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin