helmikanat

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ankkailija

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Ja kertokaas ihan perus ruokinta-ohje, pliis! :smt005
Lulli

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja Lulli »

Meillä helmikanojen herkkua on salaatti.Muninnasta sen verran että meillä myös munivat päivittäin ja kun muna on tullut niin ääntelevät niin että tiedän kerätä munat pois.Eivät siis meillä ääntele turhasta vaan aina on joku syy.Silloin kun pelkäävät, munivat tai yhtyvät kukon kanssa kuorossa ilmoittamaan kananmunien löydöstä.Helmikanat lentelevät meillä aina kiviaidan päälle ja kukko on helisemässä että tulkaa nyt alas omalle tontille.Viihtyvät siis hyvin kanojen ja kukon seurassa.Tosin molemmat ovat siis helmikana kanoja kun pari kuukautta sitten alkoivat molemmat munimaan vaikka luultiin ostaneemme helmikana pariskunta.Eilen täällä oli hirveä ukonilma ja kaatosade ja vaikka suojaa oli tarjolla niin helmikanat näytti nauttivat sateesta kun muut kanat juoksi nopeasti suojaan.Lämpötila oli kyllä 38 astetta joten saattoi olla että johtui siitä.Tässä siis vähän mun helmikana infoa omasta kokemuksesta.
ankkailija

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja ankkailija »

Kiitos lulli. Mutta minkä värisiä munat on? Jostain oon kuullu, että vaaleanpunertavia, tiedä sitten pitääkö paikkansa.. Ja syötetäänkö ihan samaa safkaa kun kanoille?
Haaveilija

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Luulin pitkään, että helmikanat ovat KANOJA, mutta nehän ovat kai lähempänä kalkkunaa, kuten tuolta rotuesittelystä selviää. Olin kovasti hankkimassa sellaista poppoota, mutta rupesin miettimään, kun näin niitä livenä. Nehän olivat ihan kamalan rumia! :smt005
Saattoi kyllä olla, että olivat jotenkin huonossa sulassa tms, mutta pää/kaula oli kyllä melko epäesteettinen! :smt003
monnilainen

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä voi myös käydä ihmettelemässä. Ei ole pitkä matka Jamppalaan, tai mistä sitä tietysti katsoo.
topi!

Re:

Viesti Kirjoittaja topi! »

monnilainen kirjoitti:oma haudonta vaatii pari niksiä, mutta konehaudontakin toimii mainiosti
eli tarkoitatko etteivät itse haudo vai??

näistä olisin kyllä kovin kiinnostunut :smt007 rumia kun mitkä, mut joku outo vaan nakottaa :smt003
monnilainen

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ne hautovat kyllä itse, mutta eivät mielellään tarhaoloissa. Kun saavat nököttää pensaan juurella vapaana, homma hoituu kyllä paremmin.
topi!

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja topi! »

hmmm. eli tuon näkis sitten vasta kokeilemalla. nämä on kyllä sen kokosia et ajattelin kokeilla ihan vapaanakin oloa. jos vaikka saisin koirat opetettua jättään nämä rauhaan.
kalkun kanssa en uskalla vapautta edes kokeilla. saan pian itekki selkääni jos vällin yritän singahtaa :smt042

mieli tekis kovasti näitä ottaa, mut onko turhan hankala hoidettava näin aloittelijalle?
Suvianne

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

topi! kirjoitti:hmmm. eli tuon näkis sitten vasta kokeilemalla. nämä on kyllä sen kokosia et ajattelin kokeilla ihan vapaanakin oloa. jos vaikka saisin koirat opetettua jättään nämä rauhaan.
kalkun kanssa en uskalla vapautta edes kokeilla. saan pian itekki selkääni jos vällin yritän singahtaa :smt042

mieli tekis kovasti näitä ottaa, mut onko turhan hankala hoidettava näin aloittelijalle?
Ei kalkkunat ole vihaisia!!
Minulla on piha täynnä lapsia ja kolme kalkkunaa irti. Ei ne ole vihaisia!!!!!!!!!
topi!

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja topi! »

ei kalkkunat vihasia oo mutta IHAN TASAN hermostuu jos koira räkyttää ympäriämpäri härnäten. SIIHEN väliin en uskalla mennä.

jos tuon koirien käytöksen saisi kuriin ensin aidan takaa niin sitten voisi jatkaa vapaaksi laskemalla, kokeilemalla. kalkun kanssa en tod. tuota uskalla yrittää.
rotuominaisuutena valitettavasti liian vahva impulsiivisuus.

rivien välistä kuitenkin nyt olen lukevinani ettei meille helmereitä. ok. pittääpä miettiä.
jamppa

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Helmarit on hienoja ja hauskoja otuksia! Voin suositela!!
Tosin se ääni minkä ne pitää kun vauhtiin pääsee on jotain ihan hirveetä...
Mutta kyllä mun mielestä aloittelijakin niiden kanssa pärjää vallan mainiosti!
topi!

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja topi! »

kiva et vihreää valoa alkaa näkyä. jostain syystä vain hurahdin näihin :smt003

ja ei ku kasvattajia etsiin että sais vielä lisätietoo :smt040
sisu65

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Eikös Jampalla oo nuita?
jamppa

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Monnilainen ainakin omaa varmasti paljon tietoa niistä!
Mutta onhan niitä jo aika monella harrastajalla :smt002
topi!

Re: helmikanat

Viesti Kirjoittaja topi! »

tuohon olisi nyt vain kiva kuulla itse monnilaiselta tuo mielipide :smt002

siksihän täällä kyselen että viisaammilta oppisin :smt001

luulen kuitenkin ette kelkaani enää käännetä. helmereitä saatava :smt003
Vastaa Viestiin