Myskiankka

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja tipsi »

No voi surku :smt010 Onneksi kuitenkin 2 selvisi, ja toivotaan että toisen pesyeen kanssa käy paremmin. Mulla ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni ankat eivät hyväksy uutta pesäpaikkaa (jos pesää siirretään kesken kaiken hautomisen) kovinakan helposti toisin kuin kanat.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Suwitsu

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Hain meille edellispäivänä kaksi uutta myskiakkaa ja nyt oli jo ilmestynyt muna, eivät taida olla moksiskaan muutosta :smt001 . Minkäänlaista pesää siellä ei ole, muna vaan oli keskellä lattiaa. Laitoin nurkkaan reiusti olkea ja sitä vähän muokkasin pesän näköiseksi ja laitoin sen munan sinne, mahtaako ne nyt ymmärtää munia sinne? Vai kannattaako vaan ottaa munat pois? Mä niin haluaisin pikkumyskejä :smt050
Suwitsu

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Tänään oli tullut toinen muna, ihan eri paikassa kuin se eilinen. Laitoin sen nyt samaan paikkaan eilisen munan kanssa josko alkaisi ymmärtää että sinne munitaan :smt001
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Heippa.
Minun tietsikka on rikki, mutta nakojaan pleikkarilla paasee nettiin!__
Kaikki kirjaimet ei vain tule oikein.
Eli minulla kuoli kaikki myskin poikaset. Suurin virheeni oli olettaa, ett' ne huolehtivat poikasistaan kuin kanat! Ja n'in EI siis ole. Poikaset lahtevat pian pesasta emon peraan ja niiden on selvittava perassa. Ja koska kanalassani on lattialla kylma 0 astetta ja valilla jopa miinuksen puolella, niin poikaset ei selvia. Emo ei aktiivisesti lammita poikasia. Seisoo vain ja ne yrittavat kiiveta jalkojen paalta untuvien sekaan. Ja emo menee menojaan ja kylmyys heikentaa poikasia kunnes eivat pysy perassa. Eli jos nain kylmassa kuin minun kanala haluaa myskin hautomia poikasia on poikaset kerattava heti lampun alle. Emo ei pysty huolehtimaan. Eli vain kesa kuumalla enaa nain... Emo ei ollut moksiskaan kun poikaset havisi!?? Kavi tanaan jo pesassa suunnittelemassa munintaa!!?? Harmistus oli kova ja kun siirsin toisen emon parempaan pesaan se hylkasi munat. ja kun siirsin munat hautomakoneeseen,
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ahaa, ei mahu kirjottaa talla kovin pitkaa viestia.
Niin hautomakonetta kavi lapset ruuvaamassa! Ja lammot kavi jopa yi neljassa kympissa reilusti. joten taitaa kaikki olla kuolleita
Paltsi

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Pitääpä olla hankalaa. Jospa yrittäisit vähän keväämmällä uudestaan? Meillä hoiti keväiset pojat emo ihan mallikkaasti.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi ei, kuinka ikävästi on käynyt Suviannen myskitipuille :smt010 Jospa sieltä koneesta kuitenkin vielä joku tulisi vai kerkeskö lämmöt olla liian pitkään korkealla?
sintti1975
nuorikko
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 14:38
Paikkakunta: Nurmo

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja sintti1975 »

Kirjoitan kommenttini,vaikken tiedäkään muutakuin kokemusta tästä myskin hoivaamisesta. :smt005 Surku,kun kaikki poikaset kuoli. :smt010 .myski-akka ei levitä siipiänsä ja vatsaansa niin leviälle kuin esim.kana.Poikaset ovat emon kyljen vieressä lämmössä.Poikaset ovat liikkuvia ja samaten emo elikun ovat kumminkin niin läheistä sukua sorsalle.Poikaset ovat lämmönsuhteen oma toimisia.Kaikki lämmittävät toisiiaan ja EMO pitää vahtia turvallisuudesta.Kuten ennemminkin kirjoitin emojen hoivaamis vietistä niin se korostuu juuri tuossa, että aina valppana.Kyllä myski hoitaa vaavit ihan itse, vaikkei olekaan niin hellä kätinen kuten kana.Koneesta voipi olla hankala saada tipuja ulos munasta.Niitten vaatimukset koneessa on mun mielestä aivan hurjat.AAttelen ,että kesällä uudestaan poikaset,mutta ei saa edistää ,sörkkiä keskenkaiken pesää antaa olla kuin ellun kana kaikki ankan mielen mukaan levällään.
päivikki

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja päivikki »

Joo, todella pitää antaa olla juuri niin kuin emo haluaa, muuten hylkää munansa hyvin helposti. Meillä viime kesänä oli toisen emon pesässä rikkoutunut mätä muna ja haju oli aivan kuvottava. Emo hautoi pariakymmentä munaa silloin. Minä yritin mennä siivoamaan pesää, mutta emo oli niin hurjana, etten voinut siivota, enkä viitsinyt liiemmin sitten sörkkiä kun ajattelin emon sitten hylkäävän pesänsä. Huoletti kuitenkin mahdolliset pian kuoriutuvat tiput, että kuolevat siihen kun syövät mätää munaa. Mutta emopa kantoi rikkinäisen munan vesiastiaan ja siivosi koko pesän siten, että söi kaiken mädän sieltä munien välistä, söi likaantuneet pehmikeuntuvat ja ihan kaiken siten, että tunnin kuluttua ankkalassa ei haissut enää ollenkaan ja pesä oli ihan siisti. Seuraavana päivänä kuoriutui yhdeksän tipua, jotka selvivät kaikki aikuisiksi saakka.
sintti1975
nuorikko
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 14:38
Paikkakunta: Nurmo

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja sintti1975 »

Tulipa hassu ongelmako? :smt017 no kun mulla on tuolla munivia viime vuoden myskinaaraita ja YKSI aloitteli vähän myöhemmin munimaan ja sillä onkin munan värin tuotos VIHREÄ :smt017 .Näitä värillisiä ei tule kuin tuolta yhdeltä ja muitten on vaalia. :smt040
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt017 Jos se onkin Telkkä??
Paltsi

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Tai räksä :smt044
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä toisen tytön haudonta onnistui ja porukat ottaisi mökille pari myskiä. Niin onkohan joku ikä millon ovat luovutusikäisiä?
Odottelenko kunnes emo hylkää?
Suvianne

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

sintti1975 kirjoitti:Tulipa hassu ongelmako? :smt017 no kun mulla on tuolla munivia viime vuoden myskinaaraita ja YKSI aloitteli vähän myöhemmin munimaan ja sillä onkin munan värin tuotos VIHREÄ :smt017 .Näitä värillisiä ei tule kuin tuolta yhdeltä ja muitten on vaalia. :smt040
Ratkaisin EHKÄ tän vihreen munan arvoituksen.
Meillä alkoi myski munimaan viikko sitten ja yksi muni ensimmäisensä tänään tai eilen.
Sen ekassa munassa on paksumpi kalvo. Eli se päällimmäinen nahkamaisempi suojakalvo.
Ja kun muna vanheni, niin kalvo muutti väriä tummaksi, vihertäväksi.
Eli minullakin on nyt yksi vihree myskin muna :smt003
mirri

Re: Myskiankka

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tökkäämpä lusikkani tähänkin soppaan. Tossa Sintti1975 kommentoi että myskien vaatimukset koneessa...
mitä ne itseasiassa vaatii koneessa. Mahtaako mennä samoilla kun tavis ankka?
Vastaa Viestiin