KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Skrållan

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

voisiko joku viisaampi kertoa mulle myös:
olen ajatellut noin viiden kanan ja kukon hankkimista. haluaisin rodun joka munii suht kivasti, jolla on ainakin vähän haudontaviettiä jäljellä, jonka kukonpojat olisi tarpeeksi isoja syötäväksi..sitten saisi tietty olla mukava ja rauhallinen rotu. ei haittaa vaikka olisi kauniskin :smt002 . onko ideoita?
Riku

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Riku »

Minulla ei ole kanoista juurikaan kokemusta, mutta miten olisi orpington? :smt017
Raksu

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Orpingtonille :smt023 Juuri kuvailemasi rotu, aivan ihana siis :smt050
Skrållan

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

tarvii sitten yrittää löytää siitä tietoa :)
mitäs mieltä olette brahmasta? sitä suositteli kanakasvattaja tuttavani?
Leonidas

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Hei vaan kaikille, ensimmäistä viestiäni pykäilen ja yritän tiivistää kysymykseni.

Ollaan muuttamassa maalle Turun kupeeseen Lietoon ensi kesänä, paikkaan jossa on kanoille ulkotarhat ja tilat sisälläkin jo valmiina. Olen pian kaksi vuotta haaveillut omista kanasista ja nyt sitten näin silkkikanoista kuvia. :smt055

Kysymyksiä:
A) montako kanaa pienimmillään pitää olla? Tämä siksi että luin kuinka tämä pakkaa karkaamaan käsistä tämä kanaharrastus ja mitä vähemmän niitä alkuun on, sitä pidempään voi antaa oman tuotannon olla käynnissä tipujen suhteen... :smt002 Jos siis hommaisin vain pariskunnan, vaikka tiedän että kana on lauma(vai parvi) eläin, niin kärsisivätkö kanaset? Jos kuitenkin ne saisivat tipuja ja sitten hommaisin toisen vierasta verta olevan kukon ja ja ja....

B) Voivatko eriväriset silkit saada erivärisiä poikasia vai onko joku väri väistyvä? Olen erityisesti kiinnostunut sinisistä (kaikenrotuisista) kanoista.

C) Mitä ylimääräisille silkeille tehdään? Ostaako niitä monikaan? Riittääkö niistä pataan ja miten voin elää itseni kanssa sen jälkeen jos syön ne??? :smt017

D) Jos päätän antaa niille arvokkaan vanhuuden meillä niin miten kauan ne elävät ja missä vaiheessa ne lakkaavat munimasta?

E) Jos päätän laittaa ne lihoiksi, mistä saan ihmisen tekemään sen? Pitääkö itse??? (Kääk!! :shock: )

F)Jossain luki että silkit ovat kylmänherkempiä kuin muut kanat, miten herkkiä? Voisiko sellaista pientä ilmalämpöpumppua suunnitella kanasille?

G) Onko muiden eläinten pitäminen samoissa tiloissa (lämmönkin takia) jotenkin haitallista? Näin että joillain on pupuja? Loisriski? Tautiriski?

H)Plymouth rock rotu on toinen aika upea, mutta ilmeisesti voivat sitten risteytyä keskenään... Olisiko se huono juttu jostain syystä? Kokoerot, yms?

Minusta on kerrassaan mahti ajatus että saisin ruoanjätteet hyödynnettyä plus että saisin vieläpä luonnonmukaisesti ruokittujen kanojen munia omasta takaa, kaikki matoviljelyt ja muut on luettu tarkoin. :smt023 Minussa on aika paljon hörhön vikaa joten saas nähdä mihin kaikkeen vielä hairahdun näiden kanojen puitteessa.
kaakatin

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Jospa vastaisin ainakin osaan kysymyksistä.
A. Ota nyt ainakin pari kolme kanaa. Ei käy yksittäiselle kanalle liian raskaaksi jos kukko sattuu olemaan kovin innokas polkuhommissa ja muutenkin pieni parvi on kanan luonteelle parempi.
B. Kyllä eriväriset silkit voivat saada erivärisiä poikasia, riippuu tietenkin perimästä. Mustia silkkejä näyttää ainakin minulle tulevan vaikka vanhemmat ovat ruskea ja valkoinen. Niitä sinisiä on taas harvemmassa ja tarvitsevat ilmeisesti geenit molemmilta puolilta.
C. Kyllä niitä silkkejä ostetaan, riippuu vähän vuoden ajasta, talvitiput joutuu joskus odottamaan pidempää uutta kotia. Kukot joutuvat tietenkin useammin pataan.
Kyllä ainakin kukoista jo paistin saa, hyvällä omallatunnolla olen syönyt ja hyvää on ollut. Mikä sen ekologisempaa ruokaa kuin itse kasvattama kana.
D. Minun vanhin silkki on neljä-vuotias, hyvin munii vielä ja kova hautomaan, viime vuonna hoiti neljä poikuetta. Kyllähän ne voi kuulemma kymmenvuotiaaksi elää, mutta kyllä muninta pikkuhiljaa hiipuu, mutta ilmeisesti hautoma vietti ei mihinkään katoa vaikka ikää tuleekin.
E. Helpoin tapa on kyllä itse laittaa, ei se vaikeaa ole, mutta toki vaatii vähän harjoitusta. Tunnetko ketään metsästäjää? Varmaan oppia ja neuvoja saa myös meiltä munislaisilta. Meillekin saa oppiin tulla, kunhan sovitaan ja teurastttavaa sattuu olemaan. (nytkin on neljä alhokukkopoika tuossa kasvamassa)
F. Ei ne silkit nyt kauhean kylmän arkoja ole. Talvella minulla on kanalassa 3-6 astetta plussalla, jonkun kerran on mennyt miinuksellekin, eivätkä ole moksiskaan. Kunhan juomavesi pysyy sulana. Hyvin eristetty koppi, kestopehku ja lämpölamppu yleensä riittää. Taitaa lämpöpumppu olla aika kallis ratkaisu?
H. Hyvin risteytyy kaikki kanat keskenään. Kokoeroa plymarilla ja silkillä on aika lailla, etten kyllä samaan parveen laittaisi Plymari kukkoa ja silkkikanaa.
Leonidas

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Kiitos oikein paljon. Kävin noita rotuesittelyjä katsomassa ja nyt kaksi uutta rotua nousi esiin Araucanat (siniset ja laventelit) sinisten munien takia ja Wyandotte, hopeanvärinen puhtaasti ulkonäön takia. :smt001

Samoin mietin viiriäisiä tai noita upeita kultafasaaneja, tarvitseeko ne oman suojan? Vai menisivätkö samassa tilassa?

Mulla on useitakin metsämiehiä tuttavapiirissä, voisi siis heiltä kysyä neuvoa jos teuraskanoja alkaa tulla. :smt017
Skrållan

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

kaakatin: saisinko minä kanssa tulla katsomaan ja oppimaan sitä teurastusta? kunhan opiskeluiden lomassa ennättäisin.
kaakatin

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Juu saa toki tulla katsomaan teurastusta, mutta nyt vielä menee jokunen kuukausi ennen kun on teurastettavaa. :smt003
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

kaakatin kirjoitti:Juu saa toki tulla katsomaan teurastusta, mutta nyt vielä menee jokunen kuukausi ennen kun on teurastettavaa. :smt003
Kaakatin, minäkin kaipaisin teurastusoppia :smt006 . Mikään kiire minulla ei ole, koskei Alfredilla ja kanoilla ole vielä jälkikasvua. Kukaan kanoista ei vielä edes haudo. Mutta tulevaisuudessa joudun varmasti kukkoja päästämään päiviltä ja pataan.
Skrållan

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Skrållan »

hyvä! laita tänne sitten tietoa kaakatin kun sellaien aika koittaa!
Leonidas

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Juu ilmoa tänne ja sit keräät jonkun "kafferahan" kun toimit opetusmestarina. :smt003
kaakatin

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Oho näyttää kyllä tosiaan tarvetta olevan teurastusoppiin, mutta hyvä niin, omat kukot ovat parasta lähiruokaa.
Alkukesästä vois olla jotain teurastettavaa, täytyy sitten laittaa lähempänä tänne infoo. Tuttavapiirissä ei ole ketään innokasta teurastusapulaista, mutta tännehän ilmoittautui jo useampi :smt003
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No tosiaan tuntuu teurastusopetukselle olevan kysyntää joten laitanpa minäkin tänne ilmon että meille saa tulla opettelemaan :smt006 , tosin seuraava teurastuskerta varmaan joskus kesällä. Meillä laitetaan yleensä useampi kerrallaan teuraaksi joten täällä pääsee harjoittelemaankin jos haluaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Iloisten Munatalo

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Maattari, sä oot sitten luvannut mut elvyttää jos valahdan polvilleni :smt005 Mutta joo, taitaa se olla IloMunankin aika tutustua teurastukseen. :oops:
Vastaa Viestiin