KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Joo mä kaadan kylmää vettä päällesi :smt003

Tuosta teurastuksesta vielä: aloittaminen vieraan eläimen teurastamisella voi ehkä olla henkisesti vähän helpompaa :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Maattari kirjoitti: Tuosta teurastuksesta vielä: aloittaminen vieraan eläimen teurastamisella voi ehkä olla henkisesti vähän helpompaa :smt017
Juuri näin minäkin ajattelen. Ja jo se auttaisi, että näkisi vierestä kuinka se käytännössä tehdään. Yksi kynnys olisi jo ylitetty.
suikku

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja suikku »

Ja määkin tuun! Tähän saakka kun olen roikotellut koivesta vaan itsestään kuukahtaneita ja ketun teurastamia. Ai niin eihän nuo mun akat edes muni, saati sitten haudo että sais sitä teurastettavaa ...
Leonidas

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Vois ainakin lohduttautua sillä että ovat eläneet hyvän elämän...

Mutta hei, asiasta kymmenenteen. Paljonko kana syö ? Kun täällä jokapuolella lukee että kaik män eikä riittänykkää ja että kanat putsas kaiken jne? Paljonko ne syö? Jos mä aloitan 4-5 yksilöllä (jotta tilat kestää ne ekat tiput ilman tarvetta heti teurastaa) ja ajattelin ruokkia ne pääosin ruoantähteillä plus itse sekoitetulla sapuskalla tyyliin leipää, siemeniä, jyviä, joku protskun lähde jne niin määrä liikkuu kuinka monessa jätskipurkissa? :smt004 Tarkoitan sellaisia AINO-jätskipurkkeja ku niitä siunaantuu ja ne vois olla hyviä tähdeastioitaki...

Ja jos teen matofarmin vanhaan akvaarioon niin paljonko niitä menee tuolle kanamäärälle? Niin että päivittäinen proteiinintarve täyttyisi.
Iloisten Munatalo

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Leonidas kirjoitti:Vois ainakin lohduttautua sillä että ovat eläneet hyvän elämän...

Mutta hei, asiasta kymmenenteen. Paljonko kana syö ? Kun täällä jokapuolella lukee että kaik män eikä riittänykkää ja että kanat putsas kaiken jne? Paljonko ne syö? Jos mä aloitan 4-5 yksilöllä (jotta tilat kestää ne ekat tiput ilman tarvetta heti teurastaa) ja ajattelin ruokkia ne pääosin ruoantähteillä plus itse sekoitetulla sapuskalla tyyliin leipää, siemeniä, jyviä, joku protskun lähde jne niin määrä liikkuu kuinka monessa jätskipurkissa? :smt004 Tarkoitan sellaisia AINO-jätskipurkkeja ku niitä siunaantuu ja ne vois olla hyviä tähdeastioitaki...

Ja jos teen matofarmin vanhaan akvaarioon niin paljonko niitä menee tuolle kanamäärälle? Niin että päivittäinen proteiinintarve täyttyisi.
Tässä on meidän ruokinta esimerkki:
Meillä on reilu parikymmen nokkainen parvi; joista 8 on tipuja.
Joka päivä saavat 8-10 ruukkusalaattia, kurkkua, tomaattia, yrttejä, liotettua/tuoretta leipää, hedelmiä ... jos survoisin kaiken tuon ämpäriin niin sanoisin että 1 ½ ämpärillistä aamuin illoin tuoretta. Sen lisäksi normaali vesikuupallinen lajittelujätettä, jossa vehnää, kauraa, hernettä, ohraa ja rikan siemeniä. Kuupallinen Punaheltta puolirehua. Soija rouhetta annan silloin tällöin liotettuna. Kefiiri, piimä, jugurtti, viili... yleensäkin hapanmaito valmisteet on hyviä eläinprotiinin lähteitä. .
Tämän lisäksi on koko ajan tarjolla perusruokavalikoima, kauraa, ohraa ja munitus Punahelttaa, kalkkia, soraa ja tietysti vettä. Joskus annan jauhelihaa herkkuna talviaikaan. Kesäaikaan korvataan tuore vihreä ruoka heinällä, voikukanlehdillä, vadelman lehdillä ym.
Keskikokoisen, kuten maatiainen, kanan päivittäinen jyvien tarve liikkuu n. 8-10 dl / 10 kanaa. Tämän lisäksi siis tuore ruoka päälle.
Muniva kana juo normaalioloissa n. 2-3 dl päivää kohden, helteellä tietty enemmin.
Toivottavasti selvensi vähän :-"
Sinullekin suosittelen Telkänrannan kirjaa KANOJEN MAAILMA :smt045
Kokoonsa nähden kanat syövät paljon!
Leonidas

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

No mutta kyllä tosiaan syövät! :shock: Mutta miten mun mummoni aikaan kanat on saanu tarpeeksi vihreetä, tuskin siihen on satsattu rahaa, joten ilmeisesti ruohonleikkuusta leikkuutuote ja jotain muutakin syötetty.

Ilmeisesti jyvistä on jonkinlainen valmissekoitus myynnissä? Ostatteko te kaikki vihreää kanoillenne, vai löytyykö omilta pihoilta tarpeeksi syötävää? Onko madot ja ruoantähteistä tuleva liha/kala/kana(?) tarpeeksi monipuolista proteiinia? Normaalisti kai kuitenkin kastemadoilla lähinnä elelisivät...

Täytynee töissä puhua jos säästäisivät salaatteja mun käyttöön. :smt045 Ja varmaan idätys olisi kannattavaa, saisi vihreää jyvien hinnalla.
Iloisten Munatalo

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Kanaa en antaisi kanalle .... jotkut sanoo että provosoi kannibalismiin, tiedä sitten mutta en anna.
kaakatin

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Ei meillä kyllä kanat talviaikaan noin paljon tuoretta vihreää saa mitä ilomunan kanat ja hyvin ovat pärjänneet. Kuivattua ruohon silppua ja kerppuja saavat talvella, eikä niitäkään joka päivä.
ellikki

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Meidän nirppanokat tykkäsivät syödä kuivatettujen saunavastojen lehdet - suunnittelin hieman, että jos nyt keräisin pelkkiä koivunlehtiä ja kuivattaisin? Kuivatettua heinää eivät kovin paljoa syö.Talvella ostan silloin tällöin kaalin ja annan kokonaisena kanoille, tykkäävät syödä kovasti. Kaali on halpaa ja terveellistä.
Kesällä herkkua ovat voikukanlehdet ja vesiheinät - jos sato loppuu omalta pihalta, niin käy perkaamassa naapureitten kasvimaat, ovat varmasti tyytyväisiä :smt003 Syövät myös tavallista ruohoa.

Varmaan suuri osa ruokkii kanojaan niin, että rehua on jatkuvasti tarjolla ja lisänä tarjoillaan ruuan jämiä, mitä sattuu keittiöstä tulemaan. Ja kauranjyviä.
Iloisten Munatalo

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Olen ihan sata varma, että vähemmälläkin vihreällä tulevat toimeen, mutta kun saatiin tämä tuorerehu sopimus niin nyt sitten saavat syödä sydämensä kyllyydestä :-" . Ostaa en missään tapauksessa raaskisi tuollaista määrää :shock:
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kanan perusruokinta on helppoa: rehua automaattiin + jyviä kerran päivässä pehkuun. Talvella heinää ja/tai kaalia ja kesällä kaikkea vihreää. Jos ei halua rehulla ruokkia pitää miettiä proteiinin lähdettä, varsinkin jos ei halua soijaa antaa mutta sekään ei ole vaikeaa. Jos liikkuvat kesällä vapaina löytävät itse ruokansa ja ruoaksi riittää vaikka vaan pelkät jyvät. Kikkailla voi sitten vaikka kuinka mutta perusruoalla pärjäävät ja munivat hyvin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
harrastaja

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla ei ole talvella vihreetä ja annan vain lesepöperöä ja (jyvä puoltiivistesekotusta jatkuvasti ) ja silloin kun sattuu olemaan jotain vihreetä ja toisilta saadut vanhat maidot ja jukurtit syötän.Ei ne oo kuolleet talvella eikä muukaan oo vaivannu kerta viikkoon oon kalammaksaöljyä laittanu pöperön sekaan
Leonidas

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Leonidas »

Kalanmaksaöljyä,maitoa ja jugurttia? Ootko ihan sokeripitoisia normijugurtteja syöttäny? Mä jotenkin vierastan rehuja kun ite syön vain omatekemää ruokaa, samoin koirat ja kissat syö pääosin raakaruokaa ja puuroja hiukan. Mietin muuttuuko munan maku teollisen munan makuiseksi jos rehua antaa? Haluaisin sellaisia munia kuin sain turkissa, jossa kanat "laidunsivat" hotellin takapihalla kompostissakin hengaillen jne... :smt003 herrrrrrkullista.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen ihan sokeripitoisia jugurtteja antanut pieniä määriä, harvemminhan niitä litratolkulla on.
Mun mielestä rehu maistuu munassa, meillä ei syötetä rehua. Rehulla ruokkiminen on helpoin tapa mutta ilmankin onnistuu :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
viirupöllö

Re: KAIKKI KANAALOTTELIJAT TÄNNE,VIISAAMMAT VOI NEUVOO...

Viesti Kirjoittaja viirupöllö »

Nytpä kysyn tyhmääkin tyhmemmän asian, mutta asia mietityttää enkä löydä vastausta vaikka, kuinka luen näitä sivuja. Mistä tietää mikä kana tai muna on puhdasrotuinen? :oops: Löytyykö, onko niillä sellaista rekisteriä kuin esim. koirilla? :shock: Saako puhdasrotusille kanoille rekisteripaperit? Mistä näitä puhdasrotusia voi ostaa? Mihin niissä pitää kiinnittää huomiota ja mistä näkee niitten jalostuslinjat?? :shock: :shock:
Vastaa Viestiin