Maatiaisen muninta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kananmuna

Re: Maatiaisen muninta

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

THANKS.ONKO KANOJA PAKKO PITÄÄ JONAKIN VUODENAIKANA ULKONA((meillä ei ole oikeen paikkaa))KANALA OLISI TUOLLA ODOTTAMASSA.VOIKO LUOMUKANANMUNISTA OIKEASTI HAUTOA TIPUJA?? :smt040 ENTÄ,JOS HALUAA ITSE RAKENTAA HAUTOMAKONEEN,NIIN KÄYKÄ SELLAINEN STYROXINEN KYLMÄLAUKKU,JOHON LAITETAAN LAMPPU SISÄÄN JA KANSI PÄÄLLE.LAUKUN POHJALLA OLISI VAIKKA VESIKULHO??ONKO TOTTA,ETTÄ KUN KÄÄNTÄÄ MUNAA,NIIN SE VOI HUKKUA,JOS SELLAINEN ON TOTTA,NIIN MIHIN ASENTOON MUNA KANNATTAA KÄÄNTÄÄ??? :smt017 SELVIÄÄKÖ TIVUT +5 ASTEEN KANALASSA?? :smt017 VOIKO KANOJA SILITTÄÄ JA MITÄ JOS KOSKEE TIPUUN,NIIN VOIKO KANAEMO SEN HYLÄTÄ?? :shock: miten saisin äidin suostumaan kanojen ottoon?? :smt022

kysymyksiä lentää viellä!!!käykää vastailee joka päivä,jos mahollista. :smt006
Maatikko

Re: Maatiaisen muninta

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Kananmuna kirjoitti:miten saisin äidin suostumaan kanojen ottoon?? :smt022
Sun pitää kyörätä se äiti ensin tänne Munanettiin ja sitten jonnekin kanalaan vieraisille. :smt045
Yhdessä kun rupeatte harrastamaan kananhoitoa, niin siinä onkin teille kiva yhteinen juttu!
(Näytä tämä viesti äidille :smt023 )
Kananmuna

Re: Maatiaisen muninta

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

kuinka isosta kolosta kananpojat mahtuu???meidän kanalan oveen jää joku sentin rako,mahtuuko mikään kana siitä,tivut??? :smt017
Kananmuna

Re: Maatiaisen muninta

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

ok,eli voiko luomumunista hautoa tipuja??
kauan muna säilyy,ennen kuin sitä pitää alkaa viimeistään hautoa(((eli jos luomukananmunia ostaa kaupasta,niin voiko olla,että ne on jo olleet liian kauan viileässä)))
tässä muutamille yks juttu...MIKSI KAIKKIA MUNIKSEN UUSIA KÄYTTÄJIÄ LUULLAAN IHAN TYHMIKSI,ESIM YKS EI SUOSTUNU MYYMÄÄN MULLE SIITOSMUNIA,KOSKA EPÄILEE TIVUN HOITOTAITOJANI,VAIKKA OLEN SAANUT JO KAIKEN TARVIUTTAVAN TIEDON NETISTÄ,IHAN OIKEASTI!!!JOTEN ÄLKÄÄ LUULKO,TE,JOTKA OLETTE KÄYTTÄNEET MUNISTA KAUAN,ETTÄ OLISITTE JOTAIN KUNINKAITA KANAASIOISSA!!!! :smt018 :smt019 :smt013 :smt011 :smt027 :smt027 :smt027 :smt062
Suwitsu

Re: Maatiaisen muninta

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Muna säilyy munimisen jälkeen kaksi viikkoa haudontaan sopivana, kahden viikon jälkeen mahdollisuudet saada munasta tipuja laskee huomattavasti. Noista kaupassa myytävistä munista ei kannata paljon odottaa, joku on kyllä niistäkin onnistunut muutaman tipun saamaan.

Tuo tipunhoito on ihan oikeasti vaikeaa, ei se netistä luettu tieto ketään tee täydelliseksi tipunhoitajaksi. Itse olen monta tipuetta hautonut koneella ja silti tipuja välillä kuolee. Tiput ovat todella tarkkoja lämmön suhteen, ne voivat paleltua kuoliaaksi nopeasti. Ruuan kanssa täytyy olla tarkkana että saavat kaikki tarvittavat ravintoaineet. Ja muutaman päivät ikäiset tiput haisevat jo todella pahalta, häkkiä täytyy siivota monta kertaa päivässä. Oletko varmasti ottanut nämä kaikki asiat huomioon ja miettinyt myös mitä jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan? Sinua ei varmasti kukkan tyhmänä pidä mutta parempi murehtia etukäteen kuin vasta sitten jos kaikki ei menekään putkeen. Viesteistäsi päätellen olet aika nuori vielä, ovatko huoltajasi mukana kanaprojektissasi?
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Maatiaisen muninta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Kaikilla kanankasvattajilla on varmaan aina uutta opittavaa,varmaan kaikki haluaa vain hyvää ja toivovat että saisit kanoja kun tuntuu että sinulla intoa piisaa,sinulla ei välttämättä ole ihan oikea asenne siinä suhteessa että sanot tietäväsi kaiken tipunhoidosta,kyllä sun vain kannattaa ottaa neuvoja vastaan
kokeneimmilta,niin minäkin teen vaikka mulla on ollut omat kanat jo ensikertaa yhdeksänvuotiaana 1973 vuonna,jatkuvasti pitää kysellä kokeneimmalta,yritä saada äitisi innostumaan kananhoidosta se olis varmaan kiva harrastus teille.
Cidukka

Re: Maatiaisen muninta

Viesti Kirjoittaja Cidukka »

Mä ajattelin tähän väliin raportoida, että oikeassa olitte, munivat nämä mun "vanhat" kanat :smt003 ( Ja ukolle pääsin sanomaan, että mitäs mä sanoin, hah :smt002 ). 12 kanaa tosiaan kotiutui ja keskimäärin 8 munaa olen päivittäin saanut pois kerätä. Joku kun mainitsi valosta, meillä on kanalassa yhteensä 3 ikkunaa, eli luonnonvaloa siellä piisaa.
Ihanasti ovat rouvat myös kotiutuneet ja oppineet tuntemaan meidät, potpottaen tulevat heti moikkaamaan ja kädestä syömään, kun kanalaan menee :smt060 Sen verran on ukkokin noihin tykästynyt, että töistä tullessaan menee ensin kanalaan ja sitten vasta tulee sisälle :smt003 Asiat tärkeysjärjestykseen tai jotain...

Kananmunalle minäkin (kokemuksen syvällä rintaäänellä.. ) suosittelisin nuorikkojen tai vanhempien kanojen ottamista ensi alkuun. Näitä on tosi kiva seurata ja satoakin saa heti kerätä :smt002 Meillekkin tuli kanoja hankkiessa vastaan untuvikkoja, mutta ei mulla rohkeus riittänyt sellasia ottamaan. Nehän on niin pieniä, että menevät rikki tällasen alottelijan käsissä :smt002
Vastaa Viestiin