Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Wildboar

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Wildboar »

^Kiitos. :)
Muusa

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Miten tuon Wildboarin kukon harja on noin omituisen näköinen ja nokkakin näyttää ihme töpöltä, hämääkö vaan kuva :smt017
Rosmariini kirjoitti: Miten säilyttäjät olette tehneet sulkajalkaisilla?
Oon myynyt pois "sekarotumaatiaisina" sekaparviin tai muuten ei säilyttämisestä kiinnostuneille. Ottajia on riittänyt, kympin kanasta oon veloittanut.
Wildboar

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Wildboar »

^Kuva hämää. :smt002 Täytynee ottaa ukosta parempaa kuvaa jossain vaiheessa..
SannaT

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Onnikas: Minusta tuo ei kuulosta ollenkaan vihaisen kukon toiminnalta. Ennemminkin juuri polkemis yrittämiseltä :smt003
Meillä on yksi vihainen kukko ollut ja se kyllä tuli kynnet edellä päälle. Ei ikinä nokkassut.

Rosmariini: Ite olen tehnyt juuri noin mitä muusakin. Kertaakaan en ole jättänyt omaan parveen lisääntymään.
Meille ei onneksi ole tullut enää edellis kesän jälkeen yhtäkään karvajalkaa. Kop kop koputetaan puuhun.

Tänä keväänä kun tuli taas kukon vaihto eteen, niin aloin miettimään tyrnisten elinvoimaisuutta yms. Ihan siltä pohjalta, että miten niitä kukkoja kannattaisi vaihdella eriparvien välillä ja mistä kaukaa kannattaa hakea uutta verta.

Nyt kun Tyrnäväläisiä on tässä maassa jo aika paljon, niin olisiko mitään järkeä pitää sukuja jossain määrin erillään. Eli ei lähdettäisikään hakemalla hakemaan toiselta puolelta suomea kukkoa (ja kanoja) vaan tietoisesti yrittäisi hakea suht läheltä jos vain suvun puolesta on suinkin mahdollista. Eli jos uudella ja vanhalla kukolla olisi sama isoisä tms. sukulaisuus suhde, niin kanaparvi jatkaisi edelleen jossain määrin sitä samaa sukua. Mutta ei siismissään nimessä mitään siskoja ja äitejä polkemaan.
Näin ei sitten kaikki Tyrnäväläiset olisikaan enää jonkin aja kuluttua toisilleen sukua vaan eri puolilla suomea olisi selkeämmin erisukuisia parvia. Ja sitten olisi taas tulevaisuudessa helpompi hakea siihen omaan parveen sitä oikeasti eri sukuista kukkoa jos siltä tuntusi.

Olen erittäin huono selittämään ja toivottavasti joku ymmärsi tämän ideani :smt004
Kysykää siis jos joku kohta jäi epäselväksi.

Miltä idea kuulostaa? Onko jo moni ajatellut samaa ja kertokaa ihmeessä jos on ihan tuhoon tuomittu juttu :smt004
Muusa

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Muusa »

SannaT mun mielestä tuo kuulostaa oikein järkevältä ja käytännössä myös toimivalta, niinhän se yleensä meneekin. Eiköhän useimmat kuitenkin kaivatessaan parveen "uutta verta" hae sitä aika läheltä ja usein vielä samoilta tutuilta kavereilta. Jos väliin joku viitsiikin hakea sitten toiselta puolen maata vahvistusta niin se vaan tervehdyttää sitä "paikallista kantaa", paikallista eriytymistä tapahtuu kuitenkin.
Rosmariini

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Muusa ja SannaT, hyvä tietää :smt001.

Minua jotenkin ihan hirmuisesti kiinnostaisi kyllä säilyttäjäksi ryhtyä :smt005 . Jollain kummalla tavalla se kuulostaa/tuntuu kiinnostavalta puuhalta ja olisi ainakin jokin päämäärä omalla toiminnalla.

Ja kyllä tuo mitä SannaT sanoit, kuulostaa oikein järkevältä.
Rosmariini

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Voe elämä :smt060 . Yksi noista meijän kolmesta tipusesta on niin mahdottoman lutuinen, ja olen siitä melko varma että on kukko. Se siis tulee itse kädelle ja antaa paijailla :smt050 . Istuskelee kämmenellä ihan rauhallisesti ja katselee kiinnostuneena minua ja ympäristöä. Nuo kaksi muuta ovat selkeästi hieman arempia, antaa ottaa kiinni jne. mutta eivät kyllä siinä viihdy.
Ja kukoksi epäilen kun on noista ainut kellä tuo pääkruunu (miksi sitä nyt sanotaan) punoittaa ja nokan reunoilta alta alkaa heltan alut pullistelemaan. Tässä vaan sitten pohdiskelen että miten tuosta sitten ikuna voi luopua jos on siis kukko... kun oli tarkoitus ensinnä ne kanat hauduttaa ja sitten vasta se kukko.
SannaT

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Meilläkin monesti kukot on sylitelvävempiä kuin kanat. Jotenkin tuntuu että ovat luonteikkaampia. Harmi vaan kun niistä joutuu meilkeistä aina luopumaan :smt012
Suosittelen Rosmariini säilyttjäksi alkamista. Ei siitä ainakaan haittaa ole ollut näinä parina vuonna kun itse olen mukana ollut. Eikä ole iso vaiva täyttää yksi tai kaksi lappua ja laittaa postiin.
Rosmariini

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

SannaT, kyllä mä oon sitä kovasti pohtinut että joskos ryhtyis. Ainut mikä nyt on vähäsen häirittynyt liittymistä on se että ne linkit siellä mtt:n sivuilla ei toimi, enkä koskaan muista ihmisten aikaan soitella.

Mä vähän pelkään et noi kaik kolme on kukkoja :-" .
Johku

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Johku »

Meiltä löytyy myös tyrnäväläisiä :smt054 Säilyttäjältä ostetut kanat Hulda, Leenu ja Onnetar sekä loisto-kukko Verneri. Lisäksi myöhemmin ostettu 10 kanan porukka tyrnäväläisiä ja nyt on uusia pieniä tyrnäväläisen alkuja 7 kpl :smt001
amora

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja amora »

Kuva
Tipu 3vko
onnikas

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja onnikas »

Tulin pitkästä aikaa lukemaan tätäkin ketjua. Mie oon kans miettinyt tuota SannaT:n esille ottamaa juttua joskus. Mullahan on kanat tulleet siitosmunina Muusalta ja Omenalta. Sit on jo niiden jälkeläisiä. Mietin että jos voisi pitää paria omaa parvea ja niiden kesken vaihdella kukkoja jonkin verran niin pysyisi kuitenkin vähän monipuolisempana kuin yhden kukon kanssa. Sitten joskus harvemmin voisi ostaa siitosmunia tai vaihtaa kukkoa jonkin toisen tyrnisihmisen kanssa. Meillä on kyllä aika pieni kanala, että aika huonosti voi mitään ihmeitä tehdä. Tällä hetkellä tuntuu vaan että kaikki tyrnikset on samaa suurta "perhettä".
Wildboar

Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne

Viesti Kirjoittaja Wildboar »

Jokunen kesäpäivän kuva meidän tyrniksistä. :)
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin