Sukusiitos/ulkosiitos maatiaisilla/rotukanoilla

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

jamppa en toki ottanut itseeni vaan totesin ettei oo ihme jos mielleyhtymä just tyrniksiin on niin vahva kun sulkajalkatyrniksistä niin kovaan ääneen aina valitan :smt002

Levinnäisyydestä en nyt tiedä onko niin väliä mutta geenipoolihan on maatiaisilla todettu olevan yllättävänkin lavea eli sukurutsa ja varsinkin sen haittavaikutukset taitaa olla lähinnä arvostelijoitten omissa päissä?

Palatakseni tuohon karvaiseen alter egooni, sehän on paitsi maatiainen myös niin MTT:n paperit on silläkin :smt003 eli on valtion kasvatti, sitä en tiä miks pois myivät, mahtaaks syynä olla nuo karvajalat :smt002 Kuuluu toki sekin maatiaisehevosen säilytysohjelmaan, eiku kantakirjaan...
maunu_muori

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu pahalla henkellä :smt074 ei kukaan uskalla vänkäillä kun meillä on se ihanainen :notworthy: Hildur .. vahtimassa että kaikki tapahtuu hyvässä hekessä ja :downtown: sääntöjen mukaan.. pikkaisen joskus kylmii koska tulee noottia rovokaatiosta :smt024.. mut luulen että se sanoma tulee ihan vaikka pikana työpostiin :smt044...
Pitikin jo päivälle muusalle sanoo et onneks ei taija olla se piensuomenhepukka.. Wilhelmiinalle vaan tiioks että tollanen sen olla pitäs, vaan sitä pientä sorttimenttin.. paa äkkiä se kuva vaikka salasanan taa... :smt019 tammakin toi pentele näyttäs olevan :smt012
mirri

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ei Ei Ei nyt kyllä pidätte tän keskustelun ihan vaan kanoissa [-o<
Mulla menee muutenkin jo sekasin nämä mitä saa olla ja mitä ei. Joudun kohta katkerasti katumaan kun edes harkitsen mitään säilyttelemisiä.
Sellainen "pölvästijuttu" vaan tuli mieleen, että kauanako jonkun kannan on oltava ns "sisäsiittoinen" että se on oma maatiaiskanta???
Kun tuntuu hullulle että niitä on tavallaan itsestään kehittynyt, kun ihmisten liikkuvuus ei ole ollut nykyistä luokkaa.Koska niin olen ymmärtänyt että näitä ei ole kaikkia jalostettu tarkoituksella.
Jos joku mökkihöperö muijanketale päättää pitää omat kanasensa eristyksissä ja niitä vaan lisätä tarpeeksi kauan..?( Vieläx mää kerkiin?) :smt037 eikös se olisi tavallaan sitä normaalia evoluutiota :smt017
Hyvällä mielellä ja- hengellä näitä juttuja täällä saa lukea, ei kukaan minuakaan oo vielä "ulostanut" vaikka sekarotuista parvea pyöritänkin. Tosin ne orpit ja muut ei ole siellä maattarien seassa, ne on ihan oma juttu. Kyllä teitä saa kehua avarakatseisuudesta :smt041
Rusina

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Et Mirri pääse niin helpolla, mä sorrun kans heppajuttuihin kun kerran Muusakin! :smt016 Mun eka höröturpa tuli myös valtion laitoksesta, oli vissiin liian pieni kun myivät :smt003 (kun tarpeeks kauan ruinasin). Piekkari ja vielä tamma! Hienosti kelpas kantakirjaankin mutta teki vaan isoja varsoja. Mokoma.

Taidetaan olla aika OT Lepolan kannasta.... :smt004
Suvianne

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tästä sisäsiittoisuudesta.
JOS kasvattaja on viisas ja matkii mahdollisimman hyvin luonnon valintaa ja karsintaa. Niin sisäsiitolla EI ole mitään väliä!!!
Kanalassa ei pidä olla maatiaisilla optimilämpötiloja ja munia ei saa pelastella ja rääpäleitä ei saa säästellä. Jos joku jotakin kanaa hyljeksitään jne niitä ei pidä säästellä. Vammasia sitoa ja tukea ja pitää hengissä lääketieteen avulla.

JOS tätä tekee, niin jokainen munasta autettu ja rääpäle on merkittävä ja sen munia ei saa siitokseen kerätä.

Jos näin toimii, niin sisäsiitoksella ei OIKEASTI ole väliä. Miten ihm,iset ei tätä tajua??

Luonnossa on kymmeniä varmaan satoja esimerkkejä kuinka on pelastettu sukupuuttoon kuolemassa oleva laji YHDELLä tai KAHDELLA tai muutamalla pariskunnalla.
Kiinassa joku ihme haikara pelastettiin YHDELLÄ pariskunnalla!!!!! Ymmärtääkö kaikki YKSI pari josta aloitettiin suojelu ja nyt niitä on pari tuhatta siellä. Kaikki samasta parista. ja ovat elinvoimaisia.

Meidän valkohäntäpeura on vastaava esimerkki. Se on noin kuudesta ja nyt niitä on joku 30000. Wikissä annetaan ymmärtää jostain vahvistuksista kantaan. mutta olen nähny dokumentin ja oikeasti niitä on tuotu tänne vain kaksi kertaa. ja muutama yksilö.

Jos sukusiitos on jotain aiheuttanut se johtuu liian hempeistä säilyttäjistä.
Ja ennenvanhaan sellaista ei ole ollut. kaikki rääpäleet on joutunu pataan ja emot on hoitanut itse hautomisen. SIKSI maatiaiskannat ovat olleet vahvoja vaikka ovat kasvaneet jonkun takapihalla. Nyt on vain samaa jatkettava.
smari

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja smari »

Onpas kummallisesti ajateltu!
jamppa

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mitääh??
Onko kukaan muniksessa oikeesti samaa mieltä mitä Suvianne?? Jos on ni mä järkytyn kyllä aika pahasti!!!
maunu_muori

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kiinan sisässä tapahtuneisiin asioihin ei oikeesti oo luottamista, se on täysin suljettu ja myös medialtaa ja tutkimukseltaan säädelty palvelemaan maan propakandakoneistoo, kuvittelihan ne kiinalaiset polveutuvansa jostain muusta erinomaisesta alkuihmisestä kuin myö muut :smt016 . Mitenkähän on jättipandan laita.... ei sitä tahota saaha enää lisääntyyn , ei sitten millään vaika käytetään kaikkein parhainta hedelmöityksen asiantuntijapiiriä.. ja niitä sentään on aika monta yksilöö...myös länsimaissa, joissa kantaa on epätoivosesti yritetty elvytellä.
Suvianne

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jättipandaa ei voi verrata koska sen pennut on aina otettu pois ja ihmiset on ruokkinu. Niiltä puuttuu kyky hoitaa poikasiaan. Se on opittua. Sama kuin ihmisen kasvattamat apinat ovat joko täysin kyvyttömiä emoiksi tai todella huonoja.
Suvianne

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

jamppa kirjoitti:Mitääh??
Onko kukaan muniksessa oikeesti samaa mieltä mitä Suvianne?? Jos on ni mä järkytyn kyllä aika pahasti!!!
Eli montako eläintä sinusta pitäisi olla että saataisiin joku laji pelastettua sukupuutolta?
Siihen tarvitaan minun mielestä alle 5. Yksi pariskuntakin riittää.

Ja tuo onnistuu vain siten, että terveet jatkaa sukua.

Tottakai kanahommissa ttuore veri on hyväksi ja suotavaa.
Mutta ei vaivoja ja hedelmättömyyttä voi syyttää muusta kuin huonosta siitosvalinnasta.
Jos parhaat jatkaa sukua pysyy kanta terveenä!
maunu_muori

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Anteens Suvianne nyt.. mut horniolaisten kohalla esim ei ollu näin.. niitä ei enää millään meinattu saaha elpyyn ja kukkoja oli 2 ja kanoja parikymmentä.. mei pikkasen epäilen että siinä oli pakko tehä vilunkia. ja jättipandoilla on vaikeuksia lisääntyä ihan siellä luonnossakin.. vaikka niitä on jäljellä useempi sata, sikhän ne yrittää lisätä kantaa myös eläintarhoissa.

Lakuperäisen mongolianhevosen kanssa ei vielä oikein tiiä miten käy niitä on 14 yksilöstä palautettu luontoon varsoja muutamia ja kokonaismäärä tällä hetkellä on jotain parinsadan pintaan... mut siitäkään mitä tapahtuu muutaman sukupolven jälkeen on paha sanoo yhtään mitään, sen näkee vasta sitten suosisadan puolvälissä
Suvianne

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei tartte pyytää anteeksi :smt005
Sahan sitä olla eri mieltä. En varmasti suutu :smt006

Minä olen tässä eri mieltä.
Vaikeaa on varmasti. Ja elpyminen voi olla vaikeaa varsinkin kun siinä on ihmisiä sotkemassa. Onkohan Horniolaisiakin sitten haudottu koneessa ja yritetty joka yksilöä pelastaa??
Pitää olla aikaa ja valita vain elinvoimaiset yksilöt. niin kannan saa elpymään.
jamppa

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No kyllähän niitä täytyy olla useampia ja uutta verta on vaan yksinkertaisesti pakko saada jossain vaiheessa!
Muuten tulee juuri noita lisääntymisongelmia yms...
Toinen hyvä esimerkki on yhden tateilijan kyytöt.. Nykyään ne on kaikki erittäin pieniä ja päästään sekaisin olevia eläimiä, eikä todellakaan sellaisia mitä niiden kuuluisi olla! Ja niitähän on pidetty vuosikaudet omana ryhmänään, mihin ei ole sekoitettu uutta verta ollenkaan!!
Suomessa on monta rotukana lajia missä alkaa näkymään vahvasti sukusiitos! Esim orpit alkaa olemaan jo hyvinkin sisäsiittoista porukkaa (paitsi smarin ulkomaan tuonnit) jotka ei kunnolla enään lisäänny ja rakenne alkaa muistuttamaan joo ihan muuta kun orppia! Myöskin rokkien tilanne on hyvinkin kehno..
Mun mielestä olis jo hyvin perusteltua sekoittaa kantoja keskenään ennenkun pilataan kokonaan sukusiitoksella!
Suvianne

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä ymmärrän tuon. Mutta minusta se ei johdu sukusiitoksesta sinällään vaan siitä että ei karsita huonoja pois.
Luonnossa nimenomaan karsiutuu huonot pois. laji joko säilyy tai kuolee.
Ja muutaman yksilön parvista on saatu elinvoimaisia laumoja.

Katsokaa vaikka kauniita valkohäntäpeuroja kuusi yksilöä alunperin!!
Minä olisin tosi hyvä tässä säilytyksessä omasta mielsetä ;)
En hempeilisi ollenkaan. En varmasti suosisi väriä tai tai muuta.
Vain vahvat ja oikein käyttäytyvät saisivat jatkaa. Onkohan mun pakko ruveta säilyttään :smt005
Viiriäisissäkin lopetin tyystin munien hyysäilyn ja turhan odottelun. Jos ei kuoriuduttu oikeaan aikaan, niin ei muutaku tunkiolle :smt022 (oikein lopetettuna)

ps. mulla on siis vauvva (vaiva) sylissä.. siksi nää älyttömät lyönti virheet.. koittakaa ymmärtää mitä kirjotan
Rusina

Re: Lepolankanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

jamppa kirjoitti:Myöskin rokkien tilanne on hyvinkin kehno..
Tähän väliin on ihan pakko heittää tämä. Jamppa, sähän oot tutkinut suomalaisia rokkisukuja. Voisitko jossain vaiheessa tehdä niistä sen sukuselvityksen? Ootan sitä ihan vesi kielellä!!! :smt016

Ahdas sisä- tai sukusiitos ei mun mielestä ole missään nimessä koskaan hyvä vaihtoehto. Kyllähän siinä vahvat selviävät (tai paremminkin, vain vahvat), mutta se heikkojen yksilöiden osuus on huomattavasti isompi kuin ulkosiitoksella. Mutta onko jollain maatiaiskannalla oikeasti sukusiitoksesta johtuvia ongelmia (no horniolaisella, mutta muilla)??? :smt017 Meillä on muutamaa kantaa kokeiltu, eikä minkään kohdalla ole tullut vastaan mitään hedelmällisyys- tai terveysongelmia (toki on yritetty haalia parveen mahdollisimman erisukuisia yksilöitä). Nykyinen maattarikantamme näyttää myös olevan erinomainen lisääntymään ja poikaskuolleisuus on olematonta. Terveitäkin ovat ja tervepäisiä. Näillä ei ainakaan ole vielä mitään hätää omana kantanaan...

Mun mielestä Suviannen logiikassa on yksi iso virhe. Ihminen ei voi koskaan varmasti tietää mikä yksilö on paras jatkamaan sukua, kaikki ominaisuudet eivät suinkaan näy ilmiasusta. Vaikka on kuinka vahva, komea ja terveenoloinen eläin, niin geenit eivät välttämättä sitä ole. Oikeasti eläimen arvo siitoksessa näkyy vasta jälkeläisistä.
Vastaa Viestiin