Piikkiöläiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

fasunen

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Saavatko valkoiset, harmaat ja mustat silti hyvin itsensä värisiä jälkeläisiä muiden värien kanssa? Ja minkä näköinen onkaan vaalean ruskea kukko? :smt003
Muusa

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

pippuri_82 kirjoitti: Haluaisin vaan tähän väliin muistuttaa, että MTT:n säilyttäjäsopimuksen mukaan siitoseläimiä EI tule valita värin tai muun ominaisuuden mukaan.
Pitääpä! Pitää valita niin että värit säilyvät, niinkuin Rusina jo sanoikin. Mutta ei pidä alkaa suosimaan liiaksi mitään väriä.
Rusina

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

fasunen kirjoitti:Saavatko valkoiset, harmaat ja mustat silti hyvin itsensä värisiä jälkeläisiä muiden värien kanssa? Ja minkä näköinen onkaan vaalean ruskea kukko? :smt003
Valkoiset (splash), mustat ja harmaat saavat laskennallisesti 50-100% näitä värejä olevia tipuja, riippumatta siitä minkä värinen toinen vanhemmista on. Harmaa voi saada kaikkea kolmea väriä olevia, toisen vanhemman väristä riippuen. Musta mustia ja harmaita. valkoinen valkoisia ja harmaita.
Esimerkiksi mulla on siitosparina harmaa kana ja harmaa kukko. Odotettavissa on siis mustia, harmaita ja valkoisia tipusia :smt007 + mahdollisesti vaaleanruskeaa ja ruskeankirjavaa. Kumpikaan vänhemmista ei ole kokoharmaa, joten ne eivät voi saada täysin yksivärisiä jälkeläisiä, vaan niihin tulee myös muun väristä kuviota.
Vaalean ruskealla tarkoitan tirppaa, joka on kuoriutunut vaaleana. Kaksi tämmöistä vaaleana kuoriutunutta ei voi keskenään koskaan saada kokomustia, -harmaita ja -valkoisia jälkeläisiä.
Kaavaa sotkee hopea-väri (silver), joka on myös enemmän tai vähemmän valkokirjava :smt003. Se periytyy eri lailla kuin tuo valkoinen (splash). Esim. fasusella on muistaakseni silver-kukko, joka on valkoinen, mutta kauluksessa, pyrstössä ja siivissä mustaa. Jos sillä olisi silver/gold-geeniparista se gold-väri, niin se olisi ruskea samoilla mustilla "merkeillä". Jokainen kana on joko silver tai gold, kukko voi olla myös silver+gold (jolloin ei ole puhtaanvalkoinen). Yksinkertaistetusti rautalangasta väännettynä.
Muusa

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Onko nää kokovalkoiset piikkiöläiset siis splash? :smt017 Mä luulin että splashilla on aina harmaita täpliä. Mikä geeni näillä kokovalkoisille sitten aikaansaa sen ettei niillä ole täpliä?

Rusinan genetiikkaselostukseen viitaten, jos haluaisi pitää vain yhtä kukkoa ja haluaa mahdollisimman monenvärisiä jälkeläisiä, kannattaa kukon olla harmaa ja silver+gold. Silloin saa (kirjavasta kanaparvesta) mustia, harmaita ja splasheja tipuja ja aika tasaisesti silvereitä ja goldeja. Mutta jos pitää kahta kukkoa parvessa, niin jos toinen kukko on musta ja toinen splash, tietää osasta tipuja isän varmasti vaikkei tietäisikään emoa - mustat tiput on kaikki mustan kukon ja splashit splashin :smt002
Rusina

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Muusa kirjoitti:Onko nää kokovalkoiset piikkiöläiset siis splash? :smt017 Mä luulin että splashilla on aina harmaita täpliä. Mikä geeni näillä kokovalkoisille sitten aikaansaa sen ettei niillä ole täpliä?
Splasheja ovat ainakin osa. Noiden alkuparvessa on kuulemma paljon puhtaan mustia, harmaita ja valkoisia lintuja. Mulle tulleessa kukossa oli näkyvissä jo yksi tumma täplä, joten ehkä niitä vanhemmiten tulee muillekin. Nuo kuvien linnut kun ovat kaikki melko nuoria. En tiedä, mikä geeni täpliin vaikuttaa. Olisko jonkin sortin melanismista kyse?
Bean

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Meidän Väinämöinen on pysynyt ihan puhtaan valkoisena...Joukahaisella taitaa olla yksi mustahko höyhen niskassa, toinen valkoinen kukko on pysynyt myös ihan valkoisena. En tosin tänään ole heitä suurennuslasilla tarkistanut, joten voi olla, että joukahaisella on toinenkin musta höyhen niskassa ... :smt002

Kaksi valkoista kanaa myös tuonne laumaan jäi ja he ovat pysyneet ihan valkoisina. :smt045
Bean

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Mikäli jollain on tarvetta valkoiselle kukolle, niin meillä on siis vielä kaksi ylimääräistä (Joukahainen ja nimetön). Itsellemme jätimme valkoisista vain Väinämöisen, joka on ollut mun sylivauva-lemppari jo pienestä. :smt055 ....eli jos joku valkoisia haluaa, niin kaksi olisi tarjolla ja ei muuta kuin hakemaan. :smt006
Suwitsu

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Munkin varmaan sitten kannattaa siirtää siitosryhmään harmaa kukko (harmaana kuoriutunut, nyt myös ruskeaa ja ihan hiukan mustaakin) jotta tulisi kaikkia mahdollisia värejä? Annan nyt kokovalkoisen kukon olla vielä kevään porukassa ja teen muutokset varmaan myöhemmin kesällä/syksyllä.
kuutamofoxi

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Voi kökkö, kun ei ole nyt kulkua Beanin suuntaan :( Ei isäntä suostu lähtee ajamaan tota matkaa yhden kukon takia. Ihme tyyppi :shock: :smt002
Muusa

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tuntuu että splashit muutenkin vaihtelee väriltään/kuvioinniltaan, mulla kun on muutamia ollut, niin jotkut on valkoisia pohjaväriltä ja muutama hajanainen tumma läiskä ja jotkut on vaalean laventelinsinisiä ja täplikkäitä. Ja sitten mulla on nyt yksi oikein kaunis splash kananuorikko jolla on ruskeaa kuviointia niin että sen pää, rinta ja hartiat on vaalean ruskeat ja peräpää sitten laventelinsininen ja vähän tummempia täpliä. Ne kokovalkoiset mitä meillä on ollut ei ole mun mielestä olleet splash, ihan puhtaanvalkoisia ei ole olleet nekään vaan muutama splash-täplikkyyttä selvärajaisempi harmaa täplä siipi- ja pyrstösulissa.

Tuosta musta/harmaa/splash kukko -jutusta, niin kysehän ei ole (mun ymmärtääkseni) pääväristä vaan siitä minkä värinen on kuvioinnin ne osat jotka olisivat mustalla mustat (esimerkiksi pyrstö). Harmaalla ne on harmaat ja muuten väri on kirkas. Splash taas on kaikenkaikkiaan vaaleampi. Eli kyse on pigmentistä eikä siitä minkä väriseltä ko. eläin näyttää.
Jos en oo ihan pihalla :smt002
Bean

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Kuvassa siis meidän noita valkoisia kukkoja ja tuollainen vaalea kirjava sekä pari harmaata vähäisellä ruskealla koristeltuna. Taustalla vielä muutama tummanpuhuva silmäpari, joista toinen on kokonaan musta ja toisella hieman ruskeaa selässä. Viisaammat voivat kertoa noita hienompia väritermejä....
Kuva
terhili

Piikiöläisestä tietoa kaipailen

Viesti Kirjoittaja terhili »

Eli katselen varovasti, mahdollisesti ja ehkä säilyttäjäksi alkamista silmälläpitäen kantaa ja piikkiöläinen kiinnostaa. Olen lukenut täällä viestejä ja ihastellut kuvia, mutta kaipailisin lisätietoa mm. haudonnasta. Eli toisesta ketjusta luin, että n. joka 12 hautoisi (rotuesittely), toisessa ketjussa puhuttiin joka kolmannesta. Kumpi lähempänä todellisuutta kokemustenne perusteella? Minä etsin nimittäin sellaista vähemmän innokasta hautojaa. :oops:

Ilomielin luen kaikkea muutakin omakohtaista tietoa ja kokemusta mihin voisi varautua piikkiöläisten kohdalla. Varsinkin sellaista tietoa mikä tuli teille yllätyksenä.
Iipura

Re: Piikkiöläiset

Viesti Kirjoittaja Iipura »

Haluaisin myös tietää näistä piikkiöläisitä hieman enemmän :smt001
Millainen luonteeltaan? Munijana? Hautojana?

Vaihtoehtoja puntaroin :smt003
Bean

Re: Piikkiöläiset

Viesti Kirjoittaja Bean »

Hyvän luontoisia ovat sekä kukot että kanat. Munivat hyvin, hautovat kohtalaisesti...välillä hautoo 1 /4 kanoista, mutta jonakin vuonna vain 1/12 kanoista. Määrä on mielestäni juuri sopiva, eli
parvet uusiutuvat luonnollisesti ja päätuotetta eli munia tulee hyvin. Kukoista ei ole tullut kiukkuisia ja useampikin kukko tulee toimeen parvessa.

Eli kaikinpuolin hyvä maatiaiskanta. Värikirjoa löytyy sekä kanoissa että kukoissa.
kotikot
nuorikko
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Heinä 2014, 00:01
Paikkakunta: Raasepori

Re: Piikkiöläiset

Viesti Kirjoittaja kotikot »

Vanha ketju, mutta nostanpa piikkiöläiset keskusteluun.
Tuo valkoinen väri mietityttää. Tänä kesänä tuli kahteen poikueeseen yhteensä 5 valkoista, jotka kuitenkin kaikki ovat kukkoja. Onkohan valkoinen nimenomaan kanoissa harvinaisempi väri piikkiöläisillä vai minkälaisia kokemuksia muilla? Tällä viikolla joudun pienentämään parvea, joten täältä olisi saanut valkoista kukkoväriä parveen, jos joku sellaista nopeasti haluaisi.
Parvi piikkiöläisiä piristämässä pihaa.
Vastaa Viestiin