Brahma vai maatiainen?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin

Kumpi meille?

Maatiainen Alho
8
27%
Brahma
17
57%
joku muu, mikä?
5
17%
 
Ääniä yhteensä: 30

Rosmariini

Brahma vai maatiainen?

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Ensiksi oltiin sitä mieltä että hankitaan yksinkertaisesti maatiaisia (alhoja) kun ovat Suomen oloihin sopeutuneita ja lukeman perustella kestäviä/terveitä. Mutta nyt ollaan alettu miettimään että olisiko Brahmat parempi vaihtoehto meille?

Kriteereinä meillä on kylmän kestävyys, terveys, kohtuullinen muninta (ei olla syöty munia moneen vuoteen, mutta tuntuu ekologisemmalta syödä omien kanojen munia kuin kaukaa tuotua luomu soijaa... josta ei enää voi olla edes varma onko se lopulta luomua) ja yksi tärkeimmistä seikoista olisi se että sopeutuisivat hyvin lapsiin/olisivat luonteeltaan lempeitä (perheessä on 5v, 3v ja 6kk ikäiset lapsoset).

Hankinnassa olisi 5 kanaa ja kukko ja tiloina n. 24neliön sisätila ja n. 80 neliön ulkotarhaus.

Kertokaapas mielipiteenne, kiitos :smt049
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Meillä oli pitkälti samat toiveet ja brahmapariin päädyttiin. Mukana tuli myös jättikanasekoitus ja nyt kanoja on kaikkiaan neljä. Jätit on olleet tosi lempeitä lapsille ja tarkenivat talvella loistavasti. Syliinhän ne ei lapselle mahdu, mutta musta se on vaan hyvä puoli, meillä ainakin muuten oltais kokoajan kainalossa, niin ettei syömään ehtis :) .
Hiljattain meille tuli myös muutama maatiaskana, mutta niistä en osaa vielä sanoa mitään mihinkään suuntaan.
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Minulla ei ole kokemusta suomalaisista maatiaiskanoista,eikä Brahmoistakaan mutta olen käsittänyt että kaikki isot liharodut ovat rauhallisia ja mukavia luonteelttaan.Meillä on ollut isoja Orpingtoneja ja niitä voin ainakin suositella lämpimästi!Niitähän on olemassa kääpiöitäkin (jotka mahtuvat syliinkin! :smt002 )mutta niistä ei ole omakohtaista kokemusta.Monet pienemmätkin rodut ovat mukavia luonteeltaan kunhan niitä käsittelee alusta lähtien ja kesyyntyvät sillä lailla,kuten esim kääpiö Kochin,Bantam,Antwerpenin partakana ja kääpiö Plymouth Rock.

Kannattaa lukea eri roduista ja käydä eri kasvattajien luona tutustumassa rotuihin niin löydätte varmasti mieleisenne.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Äänestin "joku muu, mikä" ja vastaus on tietenkin: ota molempia! Sulla on noin mahtavat tilat, niin sinnehän mahtuu! Mulla ei ole brahmoista kokemusta, mutta olen kuullut vain hyvää juuri rauhallisen luonteensa takia. Maatiaisia (alhoa) mulla on, ja siksi sitäkin on ihan pakko suositella! Alhot yleensä on kovia hautomaankin, joten lapsoset pääsisivät tipujen kehitystäkin seuraamaan. *yllyti yllyti* :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Äänestin tietysti brahmaa :smt007 Kaunis, huippuhyvä hautoja ja sopii loistavasti lapsiperheeseen. Ja sopii suomen oloihin varmasti yhtä hyvin kuin maatiainenkin, mun mielestä jopa paremmin.

Ja kun Alice mainitsi ison orpingtonin, niin olen samaa mieltä että se on hyvä ehdotus :smt007
Unja-O

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Noita ja kahta, plus Orpingtoneja ja Plymouth Rockia meilläkin ollaan mietitty ja näillä näkymin kallistutaan tuonne Mimmin ehdotuksen suuntaan, brahmoja nyt tulee melkein varmasti, avokkikin niitä eilen katseli ja kuulemma hopeabrahmat miellytti häntä eniten. Mä ilmoitin haluavani molempia, jos vaan onnistun saamaan. :smt003

Vaikkei minulla minään hautomakonetta vastaan ole (ja saatan sellaisenkin hankkia), niin mielelläni seuraisin "luomuhaudottujen" tipujen kasvua myös toisinaan. :) Ja vaikka niitä tipuja (tahi kukkoja) tulisi niin paljon, ettei kaikkia voi aikuiseksi asti kasvattaa, niin mulla on onneksi kaksi tehokasta matelijaa, jotka ottaa ne mieluusti vastaan.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mun ääni meni tietysti Brahmoille :smt003

Ne on paaljon rauhallisempia kun mitä Alhot ja siksi parempia lasten kanssa.
Kylmää kestävät paremmin, hautovat siinä missä maattaritkin ja munivat saman verran.
Lisäksi ne on älyttömän kauniita ja komeita lintusia :smt007
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Kiitos vastauksista, lisääkin saa antaa mielipiteitä ;)

:color: Mites sitten pitäis toimia jos ottaakin useampaa rotua? Meinaan että voiko niitä pitää samoissa tiloissa ja riittääkö yksi kukko, vai pitääkö jokaiselle eri lajille olla oma kukko... ja ja ja ... nää kysymykset varmaan kuulostaa ihan pöljille, mutta koittakaa ymmärtää minuu kun olen ihan noviisi näissä kana jutuissa (vasta tajunnut että kanojakin on miljoona eri rotua eikä ole vain kanaa) :smt005
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

:smt007 molempia tietty = joku muu mikä
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kanoja sinänsä voi pitää myös sekalaisessa ryhmässä, mutta kukkojen kesken voi tulla kinaa. Se vähän riippuu roduista ja yksilöistä ja olosuhteista. Jos haluaa rotupuhtaita jälkeläisiä, pitää tietysti olla saman rodun kukko ja kana. Jos toisen rodun kukko on käynyt polkaisemassa, munat (tai siis niistä tulevat tiput) on risteytyksiä noin 3-4 viikon ajan. Eli rotukanoja varten kerätään siitosmunia niin, että saman rodun kana ja kukko ovat eristyksissä toisesta rodusta vähintään 3-4 vk ennen munien keräämistä. (Miten mä nyt selitän tätä näin hankalasti???)

Mutta vaikka Alhoja rakastankin yli kaiken, voinen minäkin antaa periksi ja suositella aloitusta brahmalla.. Suomalaisen maatiaisen säilytys- ja suojelutyö on vain itsellä kovin lähellä sydäntä.. :smt002
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Ota molempia :smt003 Tuet säilytystyötä pitämällä maatiaisia ja sitten enempi lemmikkeinä on nämä brahmat :smt007
Ne on uskomattoman seurallisia ja mikään ei ole hauskempi näky kuin brahmalauma sinun kotiin tullessasi loikkii vastaan (niiden juoksulennolle ei varmaan löydy kuvaavaa sanaa :smt005 ). Toissa kesänä me yhdessä meidän brahmojen kanssa maalattiin ankoille kesämökkiä, punamultaa oli ihan yhtä paljon linnuissa kuin mökissäkin, ovat siis kovin kovasti hommissa mukana
:smt006
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

:toothy4: Kiitos kaikille vastanneille!

Me ollaan nyt päädytty siihen että hankitaan sekaparvi. Kukoksi tulee brahma ja toivottavasti löytyis muutama brahma kananenkin ja sitten koitetaan löytää pari/muutama maalaiskana ja tai Orpingtoneja ja Plymouth Rockia... juuh, ei osata oikeen päättää :smt005 , ehkäpä tuo lauma sitten muotoutuu tarjonnan mukaan ;)
Vastaa Viestiin