light brahma

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
EppuHeppu

light brahma

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

Voiko siitosparvesta jossa on pelkästään light brahmoja tulla keltaisia tai ruskeita nuorikkoja?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: light brahma

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minkä ikäistä tässä ^ tarkoitetaan nuorikolla?
Tipuina/untuvikkoina löytyy monenmoista väritystä:
http://www.youtube.com/watch?v=CB7UKcNIoA0
Mutta eikös höyhentymisen myötä pitäisi tulla esille lopullinen aikuisväritys?
EppuHeppu

Re: light brahma

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

ikää en tarkkaa muista mutta että sulkaantuessa alkavat ruskeiksi mennä. ruskeat siipisulat joissa mustaakin siivissä seassa ja buff värinen muuten.mulla on tuossa Seonilta tullut pariskunta niin pitää seurata että mitä niistä tulee kunhan kana alkaa piakkoin munimaan. ikinä en ole kyllä kuullut että seonilta peräisin olevilta light brahmoilta olisi tullut buff/ruskeita tipuja, muualta kuin eräältä jolta tällaisesta ? parvesta siitosmunia ostin. Hän epäili että perimässä jotain häikkää?! koska hänellä puhdas parvi. kommentteja ja kokemuksia kaipailisin ja Seonin mielipidettä asiaan. :smt001
seon

Re: light brahma

Viesti Kirjoittaja seon »

Eräs ystävä-kasvattaja ilmoitti minulle tänään tästä ketjusta, muuten en olisi tiennyt tästä kahden keskeisestä "pulmasta". Olen kasvattanut ja myynyt brahmoja, orpingtoneja ja jättikocheja vuosia eikä kukaan ole valittanut että olisin myynyt sekarotuisia tai värisiä lintuja. Asiantuntijat ovat olleet tyytyväisiä lintujen laatuun. Minun light brahmoista ei koskaan tullut buffeja, eikä buffeista tullut lighteja. En ota kantaa siihen, enkä ole vastuussa sitä, mitä jokainen (minulta ostanut lintuja) myy sen jälkeen omalta pihalta, mainitsemalla nimeni. Vuosien varrella minun lintuja on myyty joka puolelle Suomea ja monelta ostajalta kuulen että heillä on kotona minun lintujen jälkeläisiä kolmannen osapuolen kautta. Kuka tahansa saa tulla katsomaan lintujani ja tarhojani. "Väärinkäsitysten" ja riitojen takia en suostu myymään siitosmunia.
Ostajat kysyvät usein minkä värisiä tipuja tulee jos yhdistetään light ja buff columbia brahmat ja vastaus on aina sama EN TIEDÄ koska en harrasta näitä risteytyksiä. Light + blue light ja buff + blue buff brahmat ovat salittuja yhdistelmiä sekä tietyt värit jättikocheissa. Muuten en sekoita värit; en jättikocheissä, en brahmoissa, en orpingtoneissa. Luonnon "vahinkojakin" tapahtuu - esim.tänä vuonna tuli silver brahma vanhemmista 1 kultabrahma värinen kana tipu; sille ei voi mitään.
Ja sitten itse asiaan - olen nähnyt eilen kyseisen tipun kuva; tipu on ehkä 10-14 pv vanha ja aika vähäisiä sulkia siiveissä; kuvan perusteella en voi sanoa mitä tuosta linnusta tulee, mutta tässä vaiheessa on kuitenkin aika keltainen.
Buff columbia ja light tiput ovat ihan saman värisiä kuoriutuessaan, ehkä 3-4 viikkoon asti (riippuu olosuhteista); sen jälkeen buffit muuttuuvat ihan keltaiseksi; kaikilla on musta väri siiveissä, sukissa, kaulassa ja pyrstössä. Odotaisin kuitenkin 4 vk ikään asti ennen kuin voisin sanoa minkä väriseksi sitä tule.
Youtuben video pätkän tipuista tuskin koskaan tulee light brahmoja; siltä näyttää tipuna mustat tai barred jättikochit tai mustat brahmat; tai sitten on eri kanta
"Voiko siitosparvesta jossa on pelkästään light brahmoja tulla keltaisia tai ruskeita nuorikkoja?" vastaus tähän kysymykseen on ettei voi, mutta luonto on oikukas.

jos on lisää kysyttävä tai selvitettävä s-posti osoite on: serban.khe@gmail.com
EppuHeppu

Re: light brahma

Viesti Kirjoittaja EppuHeppu »

käsitykseni värin periytymisen suhteen oli siis oikea ja mikäli olet saanut käsiini minun myyjälle lähettämän kuvan kelta ruskeasta tipusta kädessä niin oli kuvatessa 29vrk. kuva myös vääristi vaaleammaksi varsinkin siipiä mitkä todellisuudessa olivat ruskeat. ikinä ei ole mikään rotu ollut meillä tipuna näin "kitukasvuinen" kuin mitä myyjältä ostetuista munista tuli. kokemusta kumminkin tipujen haudonnasta ja hoidosta vuosia. samaa sanonut eräs toinenkin jolle samoja munia mennyt. ikävää että sinut sotkettiin tähän jupakkaaan mutta kiitos tuhannesti avartavasta vastauksestasi.
miia.laitinen

Re: light brahma

Viesti Kirjoittaja miia.laitinen »

kiitokset myös minun osaltani seonille vastauksestasi sekä pahoittelut, että olet tullut sotketuksi tähän sekametelisoppaan. käsitys eppuhepun kanssa ollut aivan sama ja tuntuu inhottavalta että sanoja laitetaan suuhusi. aloin jo epäilemään omaakin tietämystäni kanoista, mikä on mahdollista ja mikä ei. luonnon oikut ovat odotettavissa, mutta ei tässä mittakaavassa kuin mitä nyt on tullut. kysymys vielä: onko väritykset light blue, se valkoinen muuten, mutta siipisulat tai rajat ovat harmaita? onko light dark sitten mikä? koska minulle kerrottiin, että light dark olisi valkoinen, jolla samalla tavalla harmaan sijaan vain mustaa? mulla oli 9 munasta 4 keltaisia tai nyt vanhetessaan/sulkautuessaan melkein ruskeita. jokunen "valkoinen" siis on, mutta nämä eivät sitten taida olla niitä puhtaita light brahmoja...
tinttuli

Re: light brahma

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Täältä löytyy:

http://www.brahmacochin.org/poultry-breeding-genetics

Siitosmunien myyjän olisi hyvä olla tietoinen mitä seuraa jos värejä sekoittelee: vaikka osa jälkeläisistä näyttäisikin esm väriä Light, sen värigeenit voivat olla jotakin muuta. Jos haluaa Light pitää käyttää vain Light x Light = 100% Light
Avatar
Kiramet
muna
Viestit: 15
Liittynyt: 26 Maalis 2014, 19:35

Re: light brahma

Viesti Kirjoittaja Kiramet »

Samaa soppaa liipaten tässä tuoreita kuvia pöytyäläisen linjan nyt 5-viikkoisista light brahmoista:

Kuva

Kuva

Kuva


Ostin siis Munanetin ilmoituksen perusteella puhdasrotuisina mainostettujen light brahmojen siitosmunia. Kahdeksan poikasta kuoriutui ja niistä kolme ovat nämä kuvissa näkyvät ruskeat. Suosittelisin light brahmoista kiinnostuneita perehtymään tarkkaan sekä myyjiin että myyjien parviin. Tällainen sotku on hyvin ikävää myös koko rodun ja värivariaation kannalta.
Kirsi Mäki, Salo
http://kiramet.blogspot.com/
KirametFi @ gmail.com
(välit pois @-merkin ympäriltä)
Vastaa Viestiin