Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Käläkälä

Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Käläkälä »

Pienimmästä kanarodusta on jo kyselty, ja varmaan suurimmastakin. Mutta minua kiinnostaisi että mikä rotu asustelee jo kotimaassani ja on kanatarhojen kuningatar. Oma tieto ei vielä riitä arviointiin, joten luotan teihin vanhempiin ja kokeneempiin. Brahma ja jätti-kochin ovat tietääkseni aika isoja, mutta ovatko ne suurimmat suomessa asustelevat?
Kiyry87

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Eiköhän ne ole suurimmat ja kochin taitaapi olla isompi. Jostain luin että jollakin munislaisella olisi kochin kukko jonka korkeus on lattiasta harjaan 62 vai oliko 64 cm??
Keski painot eri roduille löytyy arvonimistä jotka HiltaHelikopteri on useamman tietolähteen mukaan laskenut joten ne ovat luultavasti tarkimmat vertailun kannalta.
Tietenkin joka rodusta löytyy poikkeus sääntöön ja kuka tietää milloin uusia rotuja rantautuu Suomeen.
Käläkälä

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Käläkälä »

Huhhuh, siinä on kukolla kokoa. Kiitos vastaamisesta, onpahan nyt tiedonjano sammutettu.
Laara

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Laara »

Jos kana kanaa mietitte.Ni siitä en tiiä mut mulla o rokki kukko Jalmari isin "Jallu" joka on 64 cm korkee. Mut korkeempi ois viel jos venyttäs kaulan äärimmilleen vois tulla viel 5 senttii lisää. :)

muoks.Mut kanat o pienempiä tässä rodussa. Noin kotsin kokosia,mut ei niin muhkee sulkasia. :smt001 Mun yksilöt ainaki. :smt001
Käläkälä

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Käläkälä »

Itse elin luulossa ettei rokki olisi niin kauhean iso, mutta näemmä olen ollut harhassa. Eli tähän jättitrioon kuuluisi sitten Kochin, Brahma ja Plymouth Rock :smt001?

Tai no nyt kyllä lähti sellainen kysymys ilmaan että mikä on raskain ja mikä taas korkein. Rokkikukko on siis aika himskatin pitkä jos sattuu olemaan kotona päivällisaikaan. Millanen on kanan korkeus? Miten korkeita Kochin ja Brahma? Onko Orpington kuinka iso, kuuluuko se raskaisiin vai korkeisiin? *Tsiigaili juuri tuota titteli-listaa*
Nuki

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Nuki »

No jos ihan korkeutta katsotaan, niin joku taistelukanarotu vie varmaan voiton. Olikohan malajilainen siinä porukassa korkein? Muistelisin jostain lukeneeni, että korkeimpien taistelukukkojen päät huitelee 90 sentin korkeudella! Nyt piti oikeen hakea kirja (Storey's illustrated guide to poultry breeds) ja tarkistaa. Kyllä, malajikukko voi olla jopa 91 cm korkea! Kirjasta löytyy myös huikean suuri Jersey Giant -kanarotu, kanat painavat n. 4,5 kiloa ja kukot 5,9 kg. Hmm, tässä mainitaan myös, että ennen kukkoja kastroitiin, jolloin suurimmat yksilöt saattoivat ylittää 6 kilon painon. Sori, tää nyt on O.T., mutta miten kukko kastroidaan? Kyselin eläinlääkäriltä taannoin mahiksia kukkojen kastrointiin (että olisin voinut pitää kaikki 6 kiekujaa), mutta se vaan nauroi, että kuka nyt kukon haluaa kastroida! Olis kuulemma kyllä teknisesti mahdollista. Tulee kyllä vaan mieleen, ettei varmaan oo ollut mikään humaani tapa entisaikaan, kun ei noita muitakaan salvettavia eläinparkoja pahemmin kivulta suojattu :smt009
Kesämamma

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Eläinsuojelulaki kieltää kukon kastroimisen :smt009 Sinänsä jatkossa voisi tulla tilanteita eteen, jolloin lemmikkikukon kastrointi voisi olla eettisesti hyväksyttävää (kun ne ovat lemmikkejä, eikä kastrointia tehdä paremman lihan toivossa..) Kukon kiveksethän sijaitsee vatsaontelossa, tämä tekee leikkauksesta ison (=kivuliaan ja ammattitaitoa vaativan) toimenpiteen. Itse kyllä mietin, olisiko kukkoja mahdollista kastroida tähystysleikkauksena, jolloin toipumisaika ja leikkauksen jälkeinen kipu olisivat järkevissä mitoissa...(ehkä haen erikseen luvan ja reenaan mei'n Anselmilla jos tuo ryhtyy äkäiseksi..)

Toki munkaan mielestä kanoihin ja kukkoihin ei tulisi suhtautua vain lemmikkeinä, mutta luulen, että tulevaisuudessa ne varmaan tulevat olemaan "tuotantolemmikkejä" (mitä toki nyt jo kaikki kotitarve-elukat omallalaillaan on..). Ja mitä enemmän niihin aletaan suhtautua lemmikkeinä, sitä enemmän niitä on järkevä hoitaa. (siis, ihmiset on valmiita satsaamaan aikaa ja rahaa hoitoon..). Itse toki haluan pitää omat kanani (ja sen kukonkin) ennen kaikkea tuotantoeläimenä, mutta kiintyyhän niihin. Ja toisaalta, kanojen pito voisi olla oikeinkin hyvä vaihtoehto esim. jos perheessä on allergikko ja sisälle ei voi tuoda eläimiä. Ja jos sitten näiden lemmikkien terveyteen on joku valmis satsaamaan niin sehän on vaan hyvä asia :)
(ps. ainakin Keski-Suomen eläinklinikalla Jyväskylässä hoidetaan 10.12. alkaen kanapotilaitakin kun tämä äippä palaa töihin :smt003 )
essi

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja essi »

meillä brahmakukko 63cm ja yli 5 kg, on nyt n. vuoden vanha kukko. hankala käsitellä kokonsa vuoksi (alkaa kädet nopsaan täristä ku sitä nostaa), mutta lempeä ja säyseä on ku mikä :)
Aberkios

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Aberkios »

Muistelin, että jo Raamatussa puhuttaisiin salvukukoista. Miten on mahdettu homma hoitaa? :smt017
sannikki

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Kyllä meillä oli myös rokkikukko ihan jumalattoman iso :smt045 Ongelmaksi vaan koitui kun iso kukko hyökkii pienten lasten päälle :smt009
Kesämamma

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Onkos kellään muilla kommentteja noiden jättien luonteenlaadusta? Monesti kuitenkin isoja rotuja kuvataan suht rauhallisiksi... Miten kukkojen aggressiivisuus? (joka rotuun varmasti löytyy vihaisiakin kukkoja toki...)
sannikki

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Orpingtonit ja brahmat on käveleviä diapameja meillä ainakin :) Rokit on ollu kaikki agressiivisia muille roduille, ja kukot eritoten hyökkineet ihmisten päälle, siksi rokkeja onkin vain pari kanaa muninta ominaisuuksien takia, ja toinen on sellanen sylikana, tyttäreni lemmikki :smt050

Mie varmaan kuolisin järkytyksestä jos kochinkukko Viikinki tai orpingtonkukko Kugke kävis mun tai kenenkään päälle :smt044 ne on niin kilttijä ollu aina :) Brahmakukot on niin "arkoja" etteivät tule lähelle :)
Laara

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Laara »

Meillä on jättejen kukkona rokki noin puoltoista vuotias.On tosi kesy ja kiltti niin ihmisille ja erirotusille kanoillekkin.Saa syliin ja on ihan sylissä kiltisti. :smt007
Toivottavasti pysyykin tuollasena.On niin ihana! :smt007
Rokkikana on vähän arempi.Mutta kiltti sekin. :smt023
Silkit on meillä häijympiä toisilleen.Nokkimista tapahtuu joka kerta ku kanalassa on...Rokkikukko Jalmari isin Jallu ei oo koskaan mun nähen nokkinu ketään kanoistaan. :smt001 Ei etes silkkejä jotka majailee verkon toisella puolen.SIlkit siistii rokin nokkaa verkon koloista ja Jallu vaan antaa niien tehä sitä. :smt001
Kiyry87

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Joo pistänyt myös merkille Plymouthien suorastaan agressiivisen käytöksen vieraita kanoja kohtaan.
MInulla on alivuokralaisena 2 rokki kanaa ja toinen joka täysin puhdas on selkeästi agressiivinen jopa tipuille jotka kuoriutuneet samassa kanalassa.
Toinen brahman ja rokin sekoitus on selkeästi isompi puhdasta rokkia ja aika samaa koko jätti-kochin kanan kanssa.
Ja Kochin ja brahma-rokki ovat selkeästi kiltimpiä muille kuin puhdas rokki. Mutta eikös se ole ihan rotu ominaisuus?
Rokki kana on selkeästi kochinia ja brahma kanaa pienempi mitä olen itse nähnyt.
Laara

Re: Isoin suomesta löytyvä kanarotu?

Viesti Kirjoittaja Laara »

Joo rokki KANA on pienempi kun kotsi ja brahma.Meil on samas porukas noita ja eron näkee helposti että rokkikana on pienenin.Kukkosta ei voi puhua samas lausees,se on iso. :smt003 Ekaks tuossa porukassa ei ollut ku rokki pariskunta,sit saatiin lahjaks ihana Paksu-Bertta Jättikotsi jolle näytti kaapinpaikan,mutta sit sain pari brahmaa joiden kanssa en nähnyt tätä.Mutta ei oo mitenkää porukan päälikkö kana...ainakaan silmiinpistävästi. :smt001 Niin oon kuullut että rokkikanat näyttää kaapinpaikan helposti toisille kanoille.Sitä jännitänkin ku tää Bertta hautoo...miten käy tipujen kanssa. :smt017 Tulossa rokkia ja jättikotsia tipuista. :smt001
Vastaa Viestiin