Maatiaiskana Jussilan kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Ja mun kanat ei ole pilkullisia, mutta ne ovat tuota samaa sukua. (Musta tuntuu, että olen kirjoittanut tän lauseen tänne kauheen monta kertaa! :smt003 )
Panda

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Viestiketjun innoittamana kävin tutkimassa tarkasti Saralelelta saamani kaksi kanaa. :smt003 Toinen kanoista on mustavalkoinen (50/50) ja sillä on vaaleanpunaiset jalat ja nokka. Toinen on musta, lukuunottamatta muutamaa valkeaa sulkaa siivissä. Sen jalat ovat tummat, varpaitten kärjissä hieman vaaleanpunaista. Nokka on tumma.
HämeenHidas

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja HämeenHidas »

Ajattelin uutena kanaharrastajana laittaa tänne kuvan meidän hämäläisistä. Nämä siis tuli meille naapurista, joka joutui luopumaan kananpidosta. Kukko ja kaksi kanaa ovat syntyneet 2010 Tuupovaarassa. Yhden kanan ostopaikkaa en vielä tiedä, ja nuorimmainen kana on syntynyt viime kesänä, eli on näiden kanojen jälkeläinen.

Tässä kukko

Kuva

ja tässä yksi kanoista

Kuva
HämeenHidas

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja HämeenHidas »

Myyntipapereissa lukee pelkästään hämäläinen kanta, neuvokaapas siis aloittelijaa täytyykö näille tietää tarkempi kanta, kuin vain hämäläinen? Haudontakone on hankittu, mutta yhden kanoista pitäisi osata hautoa. Eli tarkoitus on saada tipuja.
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Hämäläinen kanta on yksi MTT:n säilyttämisohjelman kanakannoista. Mutta jotta kukon ja kanat saisi säilyttämisohjelmaan,pitäisi niiden kasvattajan olla ohjelmaan kuuluva poikastuottaja tai säilyttäjä. Koko säilyttämisohjelman vanhojen sääntöjen heikkous konkretisoitui juuri tällaisissa tapauksissa: Sinulla on komeat linnut, mutta virallisesti suomalaisiksi maatiaiskanoiksi ne eivät tällä tietoa uusien, tarkennettujen sääntöjen mukaan pääse kun polveutumista ei ole dokumentoitu tai se ei ole dokumentoitavissa.
HämeenHidas

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja HämeenHidas »

Sain naapurilta todistuksen kanojen alkuperästä, jossa on myyjän säilyttäjänumero ja yhteystiedot. Kanat on E.Jolkkoselta alunperin lähtöisin Tuupovaarasta. Kanojen edellinen omistaja (siis naapuri) kuului säilyttäjäohjelmaan. Eikös nämä silloin saisi takaisikin säilytysohjelmaan, jos liityn siihen?
Iloisten Munatalo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Jos sulla on mustaa valkosella varmasta alkuperästä, niin mikä ettei. Kysy varmistusta Tiina Tuoviselta tai Juha Kantaselta MTT:ltä.
HämeenHidas

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja HämeenHidas »

Täytyypä kysäistä. :smt001
Johku

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Johku »

Voi, mua niiiiin houkuttaa tuo hämäläinen kanta tyrnäväläisten lisäksi...
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Olen tässä yrittänyt opetella näiden tipusten sukupuolta ja veikkaankin seuraavasti:

Kukkopoikia
Kuva

Kukkopoika linssiluteena
Kuva

Kanatipunen (taustalla toinenkin)
Kuva

Yleiskuvaa
Kuva
Tavast

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Tavast »

Samaa mieltä sukupuolista kuvien perusteella. Ovatko "Jussiloita"?
Meillä on tähän asti ollut vähän kukkovoittoista tuo tipuporukka, tänään kuoriutuu lisää, saapas nähdä kuinka nyt käy.
Hämäläistä kantaa ovat nämä.
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Kyllä nämä pienet veijarit Jussiloita ovat.
Panda

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Kuulin että Dalmasta olisi otettu dna-testit, onko asia tosiaan näin?
Fogo

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Fogo »

Hopeapaju tuolla aiemmilla sivulla kertoi, että heillä ovat käyneet ottamassa myös DNA-näytteitä. Eikös Dalma heillä asustele?
Panda

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Panda »

Olen aloittelija tämän Jussilan kannan kanssa ja minulla on siis kaksi Saralelen hautomaa kanaa. Nyt on vaan tullut vähän ristiriitaista informaatiota kanojani koskien. En ihan suoraan sanottuna tiedä, onko nuo nyt puhtaita Jussiloita vai eivät, kun yksi sanoo yhtä ja toinen toista. :smt017
Vastaa Viestiin