Maatiaiskana Jussilan kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maatikko

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Varmaan ei kannata mitään sekoitella neuvottelematta MTT:n kanssa. Vaikka maalaisjärjellä tuntuisikin että kannattaisi yhdistää.
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Otetaan ny rauhallisesti. Olen Jussilan kannan tilanteesta Tiina Tuovisenkin kanssa sähköpostaillut ja ihan suunnitelmallisesti edetään. Lepolaa ja Jämijärveä saa tietenkin vapaasti sekoitella, nehän ovat samaa Jussilan kantaa. Niian kauan kun meillä ei ole yhtään tipua syntynyt, ei kannata isommin intoilla.
Nuuhqu

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Nuuhqu »

Mielenkiintoista keskustelua. ...Ja todella kauniita lintuja kuvissa!

Meillä on keväällä edessä (maatiais)kannan valinta ja myönnettävä on, että kun eri kannoista (tai kanoista ylipäätään) ei ole aiempaa kokemusta, on suuri kiusaus tehdä valinta esteettisellä silmällä. Kanakantojen eroavaisuuksista lukiessa löytyy joka kannalle kehujansa, joten on hankalaa alkaa tehdä valintaa käyttäytymistapojen tai muninta/hautomismäärien mukaan. Mutta niin jäniksen selässä ei olla, ettäkö tarvitsisi tehdä kantavalintaa vain tietyn viikon Myydään-palstan tarjonnan perusteella.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Talbot laitathan viestiä miten asia etenee, mielenkiintoista :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
hipinreppana

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja hipinreppana »

Voi että kun päästäisiin jo maalle, ottaisin jussiloita heti!

Laitahan Talbot haudontakone hurisemaan, niin riittää vielä meillekin jussilaa kunhan päästään oikean elämän alkuun...
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Nuuhqu ja Hipinreppana, omia kanoja odotellessa hyödyllistä lukemista ovat MTT:n tiedotteet, jotka varmaan olettekin jo löytäneet. Eri maatiaiskantojen lukumääristä, luonteista ja värijakaumista on hyvää infoa ainakin tiedotteissa 1/2008 ja 1/2011. Tosin ensinminaitussa Taulukko 3 (sivu 6), Kukkojen väriosuuden kannoittain on väärä. Ne prosenttilukutaulukot antavat oikean tiedon. Henkilökohtaisesti en ole värifriikki. Kasvattamissamme koiraroduissakin on värivariaatioita ja sanon pennun kysyjille aina, että väri koiran kyljessä on kuin väri auton kyljessä; kun lähdet ajamaan, värillä ei ole mitään merkitystä. Sama pätee kanoihin, muut ominaisuudet kuin väri tekevät kanasta hyvän. Vielä vähäisen jussilakokemukseni perusteella nämä ovat kesyjä, hyviä munimaan ja joko mustia tai ruskeavoittoisia Lepolan kantajussilalaisessa haarassa. MTT:n tilastoissa näkyy muutama prosentti vaaleita ja kirjavia, jotka lienevät jämijärveläisestä sukuhaarasta.
lautapihti
silkki
Viestit: 236
Liittynyt: 08 Kesä 2009, 23:31
Paikkakunta: ilmajoki

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Uusi jussila tipuja kuoriutuu parhaillaan,kuviaki olis jo kamerassa asti pitäis vaan olla joku joka on viittiny opetella tänne kuvanlaiton :smt015
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Ihminen on inhimillinen, ja toinen pitää toisesta väristä enemmän kuin toisesta. Ja jos on yksi erivärinen pesueessa kuin muut, niin kyllä siihen silmä kiinnittyy. Tosin en tekisi kanoissa enkä koirissakaan valintaa yksinomaan värin perusteella, helppoahan se koirissa on kun kahdella harrastamallamme koirarodulla ei ole kuin yksi väri! :smt002 (suomenajokoiraja suomenpystykorva)
Väri ei kuitenkaan saisi mennä valintakroteereissä yli kaiken muun omasta mielestäni vaikka nimenomaan Jussilat ovat niitä tummia, joista erityisesti pidän.

Itse olen samassa jamassa kuin Nuuhqu ja Hipinreppana, eli mietin olisiko Jussilan kanta se oma vai joku muu. Minun tapauksessani Ilmajokiset.

Kauheasti olisi kysymyksiä, mutta tuntuu etten oikein osaa muotoilla niitä selviksi sanoiksi.

Mitä te Jussiloihin tutustuneet pidätte niiden huonoimpina puolina? Mihin tulisi erityisesti kiinnittää niiden "jalostuksessa" huomiota?
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Eräs hyvä koirankasvattaja kertoi kauan sitten tällaisen tarinan: "Nuorempana kerroin pennunkatsojille aina kaikki viat ja virheet mitä koirissani ja pentujen suvussa oli. Pennunkatsojat lähtivät ja ostivat toisilta kasvattajilta omiani huonompia pentuja, joiden suvussa oli vikoja ja sairausriskejä vielä enemmän. Ne kasvattajat eivät olleet yhtä puheliaita. Minäkin lopetin virheistä kertomisen." Tämä tarina ei kovin hyvin sovi enää avoimeen nykyaikaan, mutta on siinä perääkin. Niin koirarodun/pennun kuin kanakannankin valinta saattaa perustua toisarvoisiin yksityiskohtiin. Minun Jussila-kokemukseni perustuu kymmenkuntaan lintuun ja Lepolalla näkemiini kymmeniin yksilöihin sekä keskusteluihin Timo Lepolan kanssa. Eli olen vasta-alkaja. Omien kanojen perusteella en pysty ainakaan vielä (onneksi!) mitään heikkouksia luettelemaan. Kysymysmerkki ehkä on hedelmällisyys, lisääntyvyys, munien hedelmöittymisprosentti yms. Olen ajatellut olla näistä asioista vähän viisaampi ensi syksyyn mennessä.
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Mietin vain sitä mihin "jalostusvalinnoissa" pitäisi kiinnittää huomiota. Jokaisessa kannassa ihan varmasti voi tehdä valintaa johonkin suuntaan.

Mä olen kasvattanut aikaisemmin jyrsijöitä, ja niiden kohdalla kun olen tottunut että kasvattajat ihan avoimesti keskustelevat omien linjojensa ongelmista ja mihin pitäisi kiinnittää huomiota jne. Voihan se olla, että olen vain tottunut enemmän puhumaan ja miettimään tälläisiä asioita enemmän kuin lintuihmiset. :) Anteeksi jos olen liian utelias.
Rusina

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kun on kyseessä vähälukuinen kanta, niin "jalostusvalintaa" ei kannattaisi pahemmin tehdä, vaan koittaa saada kaikki terveytensä puolesta kelvolliset yksilöt johonkin jatkamaan sukuaan, ettei hukata turhaan erilaisia geenejä. Jos nimittäin yksilöinä vähänkään maatiaiskanalta näyttävät :smt002. Jos kannassa on hedelmällisyys- tai terveysongelmia, niin niiden karsinta käy aika lailla luonnostaan. Ja muu on epäolennaista niin kauan kun populaatiokoko on kovin pieni...
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Kerroin noissa aloitusviesteissäni Munanetissä syksyllä 2009 käydyistä keskusteluista, joissa kerrottiin sulkajalkaisista, töyhtöpäisistä ja kirjavanvärisistä Jussilan kannan maatiaisista. Onnistuin nyt hankkimaan tiedot noista kanoista, ovat olleet sekarotuisia, eivät puhdasta lepolalaista kantaa eivätkä liioin jämijärveläistä haaraa. Sekakannan säilyttäminen ainakaan mukapuhtaina ei enää jatku, tietenkin hyvä niin. Lautapihdiltä on ilmeisesti menossa/mennyt jo jämijärveläisen haaran untuvikkoja mahdollisille uusille säilyttäjille. Kannan uusi nousu on siis alkanut, mihin riittää, aika näyttää. Niin Rusina, hautoivatko 90-luvun eleganteiksi mainitsemasi jussilalaisesi koskaan? Entäs Hopeapajun jämijärveläiset Porissa?
Jazz

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Jazz »

Mistä johtuu että hautomisvietti katoaa? Jotenkin vaikeaa kuvitella että "ennenvanhaan" niin olisi voinut tapahtua, koska sitten oltaisiin taas pian oltu kanattomia!:)
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Tässä vähän väliaikatietoja Jussilan kannan säilyttämistoimistani. Ensimmäiset koneella haudotetut jussilat, kahdeksan kappaletta ovat nyt yhdeksän vuorokauden ikäisiä. Reipasta sakkia. Asioita on opittu lyhyessä ajassa, ihan vähän kantapään kauttakin. Seuraava koneellinen hyrrää myös ja osaan jo läpivalaistakin luotettavasti. Kun Lautapihdillä on jo muutama kymmen jussilalaista kasvamassa, mehän on kahteen Pekkaan parissa viikossa moninkertaistettu säilyttämisohjelman jussilalaisten määrä (taisi olla 11 vuonna 2010). Näissä kuvissa tiput ovat vuorokauden ikäisiä, ja näköjään joka kanaparvesta erottuu aina se kaiken keskipisteeksi päätyvä johtajakukko.
Kuva
Talbot

Re: Maatiaiskana Jussilan kanta

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Kuva
Vastaa Viestiin