Kanat ja hevonen

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tiger76

Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Olen haaveillut omista kanoista jo pitkään. Kerroin suunnitelmista ääneen niin minulle sanottiin että ei kannata koska kanan ulkoloiset (en muista mikä loinen) tarttuvat hevoseen. Onko näin? Kanat eivät kyllä tulisi samaan tilaan hevosen kanssa.
Xaus

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Jos molempia eläimiä madotetaan, ei huolta ole. :smt001
Ushva

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ulkoloiset ei lähde matolääkkeellä. Kanoillakaan ei ole hyvä elellä loisia täynnä, joten ei kannata niinkään miettiä sitä miten niiden leviämisen voi estää hevosiin vaan ennemminki pitää kanat kirputtomina. :smt002
Xaus

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja Xaus »

:oops: Luinkin huolimattomasti, että oli kyse madoista... :smt018
ninnu

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Miettii ja pohtii tätä yleistä asennetta kanojen loisiin/matoihin.... :smt017
(Enkä tarkoita nyt aloittajaa, vaan yleisesti tätä yleistä ajattelutapaa)

Miksi kanojen ulkoloisia pidetään jotenkin itsestään selvyytenä, kuten myös sitä, että niitä ei hoideta, jos niitä on? Tai miksei mietitä, miten kana itsessään kirppuja kuhisevasta sulkapuvustaan kärsii?
Minkään muun eläimen kanssa en tähän ole juurikaan törmännyt :smt012
Vaikkapa nyt koiran hilsepunkki, aiheuttaa monesti ihmiselle kutinaa ja punoitusta, silti kukaan ei koskaan ajattele niin, että empä osta koiraa, koska saan sitten kutinaa ja ihottumaa. Tai jättää loisista kärsivän koiransa hoitamatta. :smt019

Ja kompsis juuri noille aiemmille vastauksille!
Voi olla kanoja, että hevosia. Kanoilla ei kuulu olla loisia yhtään sen sallitummin, kuin muillakaan eläimillä ja jos niitä on, pitää ne hoitaa. Lääkkeitä örkkeihin kyllä löytyy, täälläkin aiheesta useampikin topikki. Kanalla varmasti paha ja kiusallinen olo, jos koko ajan iholla hiippailee kutsumattomia vieraita.
reetta

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja reetta »

juu, komppaan edelllistä!
nuoruudessani kävin ratsastamassa hepalla, joka asui samassa tilassa kanojen kanssa. siis ihan niin samassa tilassa, että kanat istuivat joskus sen selässä. kenelläkään ei ollut minkään valtakunnan kirppuja. kakkaa piti joskus putsata hepan selästä ennen satulointia, mutta se oli ainoa haittapuoli tässä asumisjärjestelyssä.
sitten toinen asia (madoista): multa kuoli taannoin kukko ja lähetin sen eviraan. kuolinsyy oli marek, mutta sen lisäksi oli kukon suolistosta löytynyt muutama suolinkainen. eviran kirjeessä lukee seuraavaa: "ascardia gallii- suolinkainen... todettaessa harrastelinnuilla sukkulamatoja ei lääkitys aina ole tarpeen, koska iän myötä linnun ja loisen välinen tasapaino paranee ja linnulla alkaa muodostua immuniteettia tartuntaa vastaan."
mutta siis, onko sukkulamato sama asia kuin suolinkainen??
kiinnostava pointti noin muuten, madotuksen kannalta. itse olen madottanut kanani kerran, viime vuoden syksyllä, ja nyt mietin kyllä madotuksen tarpeellisuutta tämän luettuani. semminkin, kun kanani ovat hyväkuntoisia ja niillä on kestopehku, jossa taatusti on madonmunia enkä talvea vasten rupea hyvää pehkua vaihtamaan.
Tiger76

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

Tottakai kanat pitää yrittää pitää kirputtomina. Hoitaa toki jos jotain öttiäisiä ilmenee. Tallissa on vaan aika monta toistenkin omistajien hevosia eivät varmaan olisi iloisia jos kuskaisin niihinkin öttiäisiä. Ja se miksi kysyin asiasta täällä koska kyseessä on ell joka on asiasta sanonut niin.
ninnu

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mitäpä jos ja kun kanasia tulee,niin heität loishäädöt niille, ennen kuin päästät kanalaan? Aine kuitenkin aika nopeaan vaikuttaa ja tappaa mahdolliset öttiäiset :smt001

Mulle ei ole koskaan yksikään ell. ottanut asiaa puheeksi, vaikka meilläkin ponit lintujen kanssa samassa rakennuksessa.
Tiger76

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja Tiger76 »

^No onpa mukava kuulla. Voin jatkaa haaveilua ja kanalan suunnittelua :smt007
mik

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja mik »

Mullakin on samassa rakennuksessa, mut molemmille on omat ulko-ovet ja eteistilat, sekä ilmanvaihto on erillinen (oli sama, mut muutettiin erillisiksi ennen kanojen tuloa). Viiriäisten viirulaan mennään samasta ulko-ovesta, kuin talli-pihatto-hevosten hoitotilaan, mut tallin eteisestä on ovi viirulaan. Ja sielläkin siis oma ilmanvaihto. Ihan vaan sen varalta, et jos kanoihin tulee loisia, niin eivät pääse tarttumaan hevosiin. Ja kyse ei ole siitä, että jättäisin hoitamatta, vaan siitä, et se loinen on jo olemassa sit vast hoidetaan (jos siis tulee loisia jostain). Ja en halua hevosiini mitään iho-ongelmia, ne on hirveitä.
max3

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mun käsittääkseni olis joku pykälä siihen, ettei kanoja ja hevosia sais pitää samassa? Oon tästä ainakin parista paikkaa kuullut (EL ja SEY:n valvoja). :smt017

ja varmistukseksi vielä, et meillä niille on erilliset tilat
ninnu

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja ninnu »

En ole kyllä tuollaisesta pykälästä koskaan kuullutkaan :smt017

Eikös lypsylehmillä ole niin, ettei samaan tilaan kanoja?
Sunny

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja Sunny »

Jos tollanen pykälä on joskus ollut ettei kanoja ja hevosia saisi pitää saman katon alla ois kyllä kiva tietää perusteet. Yleensä ajatellaan niin päin että kanoista on harmia hevosille (loisten takia) mut ehkä tää mahdollinen pykälä on tarkoittanut tuotantokanoja?
Mulla on haaveissa saada kanat ja hevoset saman katon alle mut mietinnässä on vielä millasin tilaratkaisun... tuleeko väliseinää yms. Olisi kiva kuulla muiden ratkaisusta ja niiden perusteita.
ninnu

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Juu, en tosiaan ole koskaan tuollaisesta pykälästä kuullut, eikä täällä käynneet eläinlääkäritkään ole koskaan mitään maininnut, mutta empä ole kyllä edes asiasta kysellyt.
Myöskään SEY:ltä en ole asiasta mitään infoa saanut (neuvojille pitäisi kuitenkin tulla samat matskut, kuin valvojille) myöskään eläinsuojelulaista en löydä kyseistä pykälää :smt017

Mulla on ponit olleet toki omissa karsinoissaan, mutta esim. ovessa on sellainen ristikkojuttu, joten sama ilma kyllä kulkee, kuin kanoilla. Mitään hengitys ym. oireita ei poniineilla ole ollut, tosin sisällä ne ovat vain talven pahimmat pakkaset, muuten pihalla. Nyt poniinit muualla ja kun tulevat takaisin, niin muuttavat pihattoon.
Syystä, että kuitenkin shetlanninponeja, joita ei hikeen liikuteta, tottuneet ja tykkäävät kyllä pihalla olla, eikä mitään intressejä/syytä olla sisällä. Karsinat toki pidän jatkossakin, jos joskus tulee tarve ottaa sisään.

Jos tuollainen pykälä on, niin luulisin koskevan tuotantokanoja :smt001

Jos joku sen pykälän jstain löytää, niin tänne linkkiä :smt006
milkkis]

Re: Kanat ja hevonen

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

En oo mäkään kyl vastaavan laisesta ikinä kuullu :smt017 Meillä käyny kolmekin eri ell sen jälkeen kun on noita lintuja tullu hommattua eikä ykskään niistä oo maininnu mitään asiasta :smt001
Ja meilläkin siis saman katon alla mutta omissa karsinoissaan
Vastaa Viestiin