Kalkkijalasta

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sasu

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja sasu »

Meilläkin on ilmeisesti kalkkijalkaa. Lääkäriltä sain jo strongholdit, mutta harmittaisi kuukauden munat heittää mäkeen kuurin takia... Löysinpä sitten kaapista ektosid-pullon, mahtaisiko toimia tähän vaivaan? Ulkoloisten häätöönhän se on tarkoitettu...
viiru

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja viiru »

Meillä laitettiin kaikille ivomect-parafiiniöljy jalkoihin tänään.
Talven aikana on taas osalla jalat tulleet ihan puurosiks. Pitäs aina muistaa pörrötellä noita jalkapöheikköjä säännöllisesti, ni huomais ajoissa, vaik porukka oiskin pirtsakkaa.

Kaikki meni muuten hyvin, mutta yksi kana kuoli mun syliin.
En oikeen keksi muuta, kuin että kai siltä pumppu sitten petti. Hoidin sen täsmälleen samoin ja samassa asennossa, kuin muutkin, enkä varmasti kuristanut tms. Yhtäkkiä vaan meni ihan löysäksi ja kyllä heti arvasin, että henki oli lähtenyt.
Elättelin vielä toiveita, kun joskus oon kuullu, että esim koiran hyökätessä kana pyörtyy hengettömäksi mut elpyy sitten ihan ennalleen. Mutta kyllä tämä oli vielä tunnin päästä kuollut ku kivi.
Hyvä puoli on se, että kyseinen kana oli ikuinen ripuloija. Aina vatsa löysällä, mutta muuten pirteä, munivainen ja touhukas.
Ikääkin oli jo jonkun verran, mutta ois noita vuosia vielä ollu.
Tuntuu tosi höntiltä. Hyvästi ihana Victoria. Sniff.
viiru

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja viiru »

Niin ja jalkahöyhenistä vielä, että mä en kyllä ilkeä niitä nyppiä, ovat sen verran tiukassa. Ja kun muutaman kerran oon leikannu, ni verta on tullu hirveesti, niinpä laitan siveltimellä ihan sinne jalkasulkien juureen asti se öljyn ja sit vielä kaikkialle muualle jalkoihin. Mutta meillä kyllä pahimmat tapaukset ovatkin uusineet, liekö sit just tästä syystä. Osalla ei sit taas oo mitään oireita.
kite

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä on myös yksi reppana joka kärsii kyseisestä vaivasta. :(

Ei pääse kunnolla kävelemään eikä pysty oikein edes seisomaan. :smt010

Liottelin sitä nyt kahtena iltana. Ensimmäisenä olin tyhmä ja tietämättömyyttäni laitoin sille liian voimakasta rasvaa (oletan) niihin jalkoihin. Oli yksi iso rupi lähtenyt, mutta samalla "pala jalkaa". Vuoti ihan riittävästi, mutta sain onneksi sen lakkaamaan painamalla.

Vein rouvan sisälle kun en kyennyt jättämään kanalaan. On ainakin vähän puhtaampaa, ettei jalka tulehtuisi.
kanatar

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Meillä kuuri auttoi pahimpaan. Edelleen on vähän, viikonloppuna annamme vahvistuksen. Onneksi muilla ei näytä olevan. Pitänee desifioida talvikanala kunnolla. Matelille myös lähti paloja, kun tilanne oli päässyt pahaksi. En tiedä mikä sitten olisi nopein hoito kalkkijalkaan, jos tarvitsee akuuttia apua. Stronghold auttoi selvästi parissa viikossa.

Voikohan niitä munia muuten haudottaa, jos ei voi syödä?
kite

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kite »

Vinkiksi voin kertoa, että neljän päivän jälkeen (siis vein kanasen sisälle ja pidin sanomalehden päällä häkissä, lehden vaihdoin kerran pari päivässä ) kun suihkutin (ettei rasvan laitto sattuisi) semmosta ihmisten öljyä ku Aqualan Oil kauttaaltaan jalkoihin (ja vähän lehteenkin), niin jo oli kadonneet kököt :shock:

Kanarouva pääsi takaisin kanalaan ja voi oikein hyvin :smt055
kanatar

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Vau! Olipa tehokaskuuri!
kite

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kite »

Joo. Mä ihmettelin kans. Mut siis se sai silloin heti alkuun kun huomasin (siis kun tuli meille) niin "myrkyt" siihen, mutta nuo kököt oli niin kovettuneita, etteivät lähteneet ollenkaan pois..
kanatar

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Ok. Tuota täytyy kokeilla.
Rosmariini

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Mä täällä mietin että onkohan meijän kukolla kalkkijalka :smt012 . Millaiselta brahmakukon jalat pitäisivät näyttää? Olisko jonkulla vinkkiä/linkkiä hyvään brahman jalkakuvaan?
Kun minusta tuolla meijän kukolla oli jo silloin vuosi sitten kun hänet tänne tuotiin valkea röpöläinen jalka, mutta nyt näyttäisi ihan kuin olisi tullut enemmän röpölöitä :smt017

Voisin tänne kyllä huomenna näpsästä kuvankin kukon jalasta jos joku osaisi kertoa onko kalkkia vai ihan normaali, kun nyt kukko on jo orrella nukkumassa :smt015
Rosmariini

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Mä soitin jo eläinlääkärille ja sain reseptin strongholdiin ja kanoille varmuudeksi jalkaöljyä, eiköhän tää tästä :smt001 .
On vaan tosi typerä olo kun nyt sitten tajuu että tuolla kukolla oli siis jo ostettaessa kalkkijalka :smt012


Ja tässä vielä kuva koko komeudesta:
http://img708.imageshack.us/img708/3594/kuva053.jpg
kite

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kite »

Ei kannata. Aina oppii uutta ja kun mitään "suurempaa vahinkoa" ei ole tapahtunut, niin parempi myöhään kun ei silloinkaan ;) Kyllä se siitä toipuu :)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ivomec-paraffiiniöljykäsittelyn jälkeen kukon jalosta röpelö hävinnyt mutta suomut ovat edelleen koholla, mitä tehdä? Uusiako käsittely vai antaa olla? :smt017 Toisen kukon jalat hyvät mutta sillä olikin alunperin lievempi vaiva.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kite

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja kite »

Mä sanoisin että katso hetki... Viikko esim. ellei häviä, niin sitten vois kokeilla ainakin tota öljyä.
Jos pahenee niin sit uus käsittely.
JiiTee

Re: Kalkkijalasta

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Meille tuli uusia kanasia joulukuun puolessavälissä, kaikilla neljällä oli kalkkijalka :smt013 . Lueskelin täältä, että paloöljyllä (kai nykyään lamppuöljy :smt017 ) voi niitä koittaa hoitaa.. Kolmena peräkkäisenä iltana kastoin jalat pakastepurkkiin, jossa oli lamppuöljyä niin että jalat kunnolla "uivat" siinä, viikon päästä jalat oli valkoiset ja kuivat. Suomut oli vielä pystyssä, niin pensselöin tavallisella maalisutilla jalkoihin yhden kerran ihan tavallista ruokaöljyä, ja nyt on kanoilla sileät ja kauniit jalat :smt041 .
Vastaa Viestiin