mikä hätänä?? :(

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hymm....Kuusi on meiltä fiksuilta suomalaisilta jäänyt kokonaan vaille huomioo, ja kappas vaan nyt tutkitaan kiireen vilkkaa mitä kaikkee siitä sais, lääkinnällisessä mielessä. Xylitoli on musta yksi hyvä esimerkki kasvien sisältämistä ennaltaehkäsevistä aineista. Biodynaaminen viljely ja homeopatia(filosofiana) ovat musta vähän samalla viivalla.. tossa viljelyssä käytetään preparaatteja jne.. itse suhtaudun niihin vähän varauksella, vaikka luomua harrastankin. Sitä en kuitenkaan kyseenalaista mitenkään, etteikö kasveissa olisi aineita, jotka ovat ihan yhtä tehokkaita "lääkkeitä" kuin nää synteettiset..ja pirskatti vieköön, melkein kaikki pillerit maissitärkkelyksellä..pilatut.(kun ei käy, niin ei käy). Toivo Rautavaaran kirja löytyy hyllystä ja mä mieluummin luen sitä!

Jo vanhastaan on tunnettua, että joillain myrkyllisillä kasveilla on pieninä annoksina lääkinnällisiä vaikutuksia..ainahan niitä on käytetty tähän tarkoitukseen, mutta annostuksen arvioiminen vaan on sattumakauppaa, kun kasvin vaikuttavien aineiden pitoisuudet vaihtelee yksilöiden ja kasvulosuhteiden mukaan..joskus sitten on käynyt vahinkoja ja se on varmaan syy, miksi koululääketiede meillä hyljeksii näitä luonnon lääkkeitä.

Ja ihan vain ennen flunssakautta: sipulikasvit kunniaan! Erityisesti valkosipuli.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

itse ainakin toivon saavani neovoja ja apua olipa tieteenala sitten mikä hyvänsä, näitä eri aloja yhdistelemällä voi varmasti saavuttaa hyviä tuloksia ja kuten me kaikki tiedämme, on kanoille vaikeaa saada apua eläinlääkäreiltä eli minun puolestai tervetuloa kaikki luontaishoito-ohjeet :D jokainenhan saa itse päättää mihin uskoo ja mihin turvautuu hädän tullen mutta ei kai vaihtoehtojen tarjoamisessa mitään pahaa ole jos se ei mene tuputtamiseksi ja aivopesuksi... ja Hexe kerro ihmeessä kokemuksistasi, esimerkit valottavat asioita aina paremmin kuin pelkkä vakuuttelu lääkkeen tehosta ja toiseksi niitä on kiva lukea :wink:
Hexe

Viesti Kirjoittaja Hexe »

Rautavaaran kirjat ovat kyllä täyttä tavaraa !
Kuukernuppi:
ihanaa että edes jotakuta kiinnostaa juttuni homeopatiasta :wink:
kertoisin niin mielelläni kokemuksiani,ne ovat minun arkeani ja tulevat aina ekana mieleen.ja jos saan vaikka autettua muitakin samalla..sanotte vaan heti jos meinaa mennä tuputtamiseksi !(olen joskus melekonen saarnaaja..)
en todellakaan halua tyrkyttää ja kunnioitan täysin "päätöstä" olla uskomatta homeopatiaan yms.jokainen ihminen elää omaa totuuttaan,eikä kukaan ole väärässä !
vaihtoehtohoidot ja luonnonmukaisuus omas elämises kuin eläintenkin käsittelys ja hoidos ovat osa minun totuuttani
.minä elän sitä.
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

En nyt sitten tiedä mitä ajatella. Annoin toipilaskyyhkylleni Aconitumia, nyt kolmas päivä, muutos entiseen aivan uskomaton???
Nyt lintu työntyy muiden sekaan ruokaruuhelle, nokkii häiritsijöitä, eli siis pitää puolensa. Joi tänään jo oma-aloitteisesti ja kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Edelliseti toimenpiteet olivat ruiskulla annettua cocakolaa, on muuten melkoinen energiapommi ja nestevajauksen korjaaja.
Aconitum tai sitten ei, minulle on tärkeintä linnun pelastaminen. Itse muuten olen lääkinnyt itseäni Islanninjäkäläteellä ja Aconitumilla tähän kauheaan flunssaan, niin ja kuusenkerkkäsiirappia, alkaa helpottaa.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Maatalousoppilaitoksessa jossa kävin hevosenhoitaja koulutuksen käytetiin homeopaattisia hyvin tuloksin! Jos eläin lääkärin "tropit" ei parantaneet niin annettiin homeopaattisia esim. ähky, kaviopaise häipyi ilman että tarvitsi avata kaviota (Hepar Surphurilla). Homepaattisia annettiin myös ensi avuksi, ennen kuin lääkäri pääsi paikalle! Pieneläinhoitaja koulun jälkeen kävin vielä kurssin kasvit ja homeopaattiset aineet eläinten hoidossa, suosin pehmeämpiä ja luonnollisempia hoitokeinoja! :roll:
Hexe

Viesti Kirjoittaja Hexe »

Moilanen:
tosi hienoa :D :D :D
..niimpä juuri,aconitum tai ei -pääasia että tipi kunnossa!
työhevosruunamme,Jokke, oli tullessaan melko puhumaton,antoi muiden rökittää ja simputtaa mielinmäärin(toinen ruunamme on melko epävarma joten päästessää kalifin paikalle on todellinen "pomottaja")meni pari pv ennenku tajusin antaa tulokkaalle aconitumia..ei mennyt kauaa ku toinen ruunani oli taas tulos simputtaan Jokkea.mutta Jokkepa käänsi perseensä ja lasautti kaviot ilmaan kiusaajan nenän eteen..(piti puolensa kuten Moilasen tipiki) tämä on ainoa kerta ku Joken tarvi näin toimia,siitä lähtien on istunut kalifin paikalla.on luontainen johtaja tyyppi ja lauma on todella rauhallinen.aconitumia suositellaanki annettavan kaikille lauman jäsenille kun uusi jäsen liittyy laumaan- tautien varalta sekä auttamaan sopeutumises uuteen tilanteeseen(tasapainottaa stressiä)
uskon että Jokke oli ensin hämillään uudesta elämäntilanteesta ja hieman kuoreen vetäytynyt (on hyvin herkkä,700kilonen,kaveri) aconitun tasapainotti stressin ja auttoi kotiutumaan- näytti oman luontonsa/paikkansa..(on heti automaattisesti kaikille tulokkaillekin tuki ja turva,kukaan ei ikinä edes yritä viedä sen paikkaa)
näin minä sen näen :wink:
..selitinhän ymmärrettävästi :oops: :?:
niinja tämä tuli siis mielee siitä tipin puolensa pitämisestä :roll: meille tuli myöskin vasta 6kk ikänen varsa joka oli tietenkin aivan hädissään ilman emäänsä..tutusteli yksitellen laumaamme ja yöksi laitoin omaan rauhaan josta kuitenki näkö ja kosketusyhteys muihin/pihattoon.pyöri ja hyöri vaan "karsinassaan" eikä alkanut syömäänkään.annoin aconitum (pitkä tarina miksi vasta sillon..) ja muutaman min päästä huokas syvään ja pisti ikkunalle nuokkumaan,Joken pitaes seuraa toisel puolel :)
..anteeksi, innostuin taas :oops:
Moilanen

Mikä hätänä

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin muuten, ettei kukaan epäilisi minun "hurahtaneen" ykskaks homeopaattisiin aineisiin, niin voin sanoa, että tuttavapiirissäni minua pidetään jonkinlaisena skeptikkona.
Vuosikymmeniä koirien kanssa touhuillessani tanskalaissyntyinen eläinlääkärini on minua johdatellut myöskin vaihtoehtoisiin lääkintöihin.
Sitten vuosisatoja vanhat suurten kyyhkysmaiden kasvattajat ovat turvautuneet eräänlaiseen homeopatiaan, luontaislääkintään, molempia sekaisin.
Päätarkoituksena on ollut stressaantuneiden kilpalintujen hoito, parasiittien torjunta luonnon antibiooteilla, pesivien lintujen yleiskunnon ylläpito, arvokkaiden lintujen hoito tapaturmatilanteissa jne. Näitä tietoja olen omaksunut nettiosoitteista, tuonut myöskin maahan hyviä luontaislääkkeitä kyyhkyille; valkosipuliuutteita, erikoisia teelaatuja jne.
Tuo Hexen kirjoittelu selvitti minulle; pitäisi kokeilla? Pitäisi kriittisesti havainnoida ja tietysti oppia lisää uutta.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Homeopatia kuuluu uskomushoitoihin. Olis tosi outoa, jos sellaisten kohdalla vain puolestapuhuminen olisi korrektia. Mut en minäkään halua alkaa kränätä asiasta. ;)

Itse olen vannoutunut kasvilääkinnän kannattaja, homeopatialle, reikihoidolle, kivihoidolle, iridologialle, ja vastaaville touhuille taas en lämpene.
Nolona täytyy kertoa naapurin tuomista pikkukaloista..ilosena vastaanotin ämpärillisen kissanruokaa,mutta kun aloin niitä pussittaan pakkaseen ne alkoivatkin sätkiä!!*kiukunkihinää*
Eikös se ole niin, että aiemmin maailmassa kaloja ei ole lopetettu pyydettäessä, koska ajateltiin niitten säilyvän elävinä paremmin. Nykytietämyksen mukaan kala kuluttaa ämpärissä viruessaan glukoosivarastonsa loppuun, tuloksena on heikosti säilyvää ja kulinaarisesti ei-niin-arvokasta stressilihaa. Ihmisten ruoaksi tulevat kalat pitäisikin tyrmätä, verestää ja suolistaa heti nostamisen jälkeen, rehukaloille riittää nopea kuolema. Kyllä mullakin sydän nuljahti kun kerran tultiin kyliltä kotiin ja ovenkahvassa roikkui kevätauringon paahteessa jonkun tutun jättämä sätkivä kalapussi. :evil:
Hexe

Viesti Kirjoittaja Hexe »

kappas,Wuohettaren viesti oli jääny multa huomaamatta. Tosi mielenkiintosta! Missä kävit koulua?? Mahtavaa et kyseinen koulu toimii niin!! Oulun hevosklinikka on (ollut) suorastaan vihamielinen mm.homeopatiaa kohtaan-leukani tippuki kolahtaen lattiaan ku kuulin et suosittelevat homeopatiaa kesäihottuman hoitoon!kuulemma sillä saatu parhaimpia tuloksia :D :D Wuohetar: olen myöskin hoitanu paiseita homeopatial, aukasematta ! Mätä pukkas ulos n.3pvssä ja sen heppa täysin kivuton.ja viikon päästä ei ole enää juuri arpeakaan nähtävissä(jos purkautu kannalta). Jos kavio aukaistaan niin sillonhan suojaavat kaviota siteillä 3-4vkoa ja kavion eheäksi kasvu kestää noin vuoden!! :shock:
mahtavaa että "lintupiireis" liikkuu tietoa ja osaamista kasvilääkinnästä,homeopatiasta! Taitaa tosiaankin siivekkäiden kanssa oma apu olla monestiki se ainoa apu. :roll:
Pootsi: nämä hoitomuodot tosiaan jakavat mielipiteitä. Itse vaan olen saanut omakohtasesti kiistatonta näyttöä sen toimivuudesta,en voi sille mitään.tuntuu joskus turhauttavalta ku tämän takia minut leimataan sitte jotenki tyhmäksi taikka helppouskoseksi tms. Onneksi siihenki näköjään ajan myötä tottuu 8) yritän vaan sitte aina muistella omia ajatuksiani 8 vuoden takaa ja asettua näin epäilijän kenkiin :wink: tuo kalajuttu oliki mulle aivan uutta,nyt sain ihan uutta pohjaa nopean kalantapon puolesta saarnaamiseen . "Elävä ja tunteva" ei tunnu näille paatuneil mettämiehil riittävän..
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Nyt kun tästä homeopatiasta on tullut niin paljon keskustelua, niin ajattelin ehdottaa asiaan vähän paremmin perehtyneille seuraavaa:
Olisiko mahdollista koota yleisimmät "rohdot", niiden käyttötarkoitukset jne. ylös? Ne voitaisiin liittää ihan erilliseen kansioon tänne kanojen sairauksiin. Halukkaat voisivat sitten kokeilla hoitaa pulusiaan homeopaattisilla rohdoilla. Olisi mukava, jos olisi joku paikka josta tietoa löytyisi nopeasti. Koska linnut ja yleensäkin pienemmät tuotantoeläimet ovat eläinlääkäreille aika vieraita otuksia, aion minä ainakin yrittää kaikkea mahdollista sairauden sattuessa.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Hexe! Kävin Kiuruvedellä koulun muutamia vuosia sitten. Homeopatiaa ja rohdoskasveja käyttämään opettanut opettaja jäi silloin pois ja keskittyi valmentamaan omia ravihevosiaan, harmi oli parhaat ja mielenkiintoisimmat tunnit! :roll:
Hexe

Viesti Kirjoittaja Hexe »

Kanaemo: hyvä idea !
pistänki sitte tähän heti muutaman "tärkeimmän" joilla tulee jo aika kattavasti toimeen.
yritin miettiä linnuille mahdollisia tarpeita mutta en omaa paljon kokemusta lintujen hoidosta joten joku asiantuntevampi vois kuvailla jottai tyypillisiä sairauksia yms ja voin selvitel niihin parhaiten käyvät homeopaattiset.yrtit tääl näyttääki olevan aika monella hallussa (?) nehän ovat aina hyvä lisä ja tuki.
seuraavat aineet ovat akuuttien tilanteiden hoitoon, jos lintu sairastaa toistuvasti taikka kroonisesti niin silloin täytyy aineet määritellä yksilöllisesti sille linnulle.
ja kaikkihan käyttävät tervettä järkeään näissä ohjeissa.. eli apuakin kutsutaan/hakeudutaan apuun tarvittaessa !!

ACONITUM NAPELLUS -
ensiapuaine ! säikähdykseen, shokkiin, paniikkiin ja pelkoon.pelottavat tilanteet myös ennalta.
tautien ennaltaehkäsy (jos jotain liikkeellä) sekä tautien ensivaiheet,kun tauti ei vielä ole paikantunut mihinkään elimeen (eli tila jolloin vasta tuntuu/näyttää sairaalta).
kylmettyminen ja vaivat jotka ovat seurausta kylmettymisestä.

ARNICA MONTANA -
loukkaantumiset, ruhjeet, mustelmat.
turvotus ja tulehdus kudosten ja nivelten ruhjeissa.
ylirasitus. verenvuodot(haavat mutta myös rasituksesta johtuva).
leikkausten jälkihoito.
LIUOSTA voidaan sivellä kipeään kohtaan (turvotus,mustelma..) mutta HUOM. EI RIKKINÄISELLE IHOLLE !

*ONNETTOMUUKSISSA aina ensin aconitumia !!mielentilan (säikähdys,shokki) takia.

BELLADONNA -
tulehdukset, korkea kuume.
tunnusomaista nopea ja raju sairastuminen (oireet rajut)
kuumuutta ja punoitusta.pupillit voivat olla laajentuneet,silmät seisovat.
oireet myöskin usein toispuoleiset (oikealla)
mieleltään sekava,kiihtynyt.

EUPHRASIA -
silmätulehdus.
kirvelevät kyyneleet,eritteet kirkkaita.
PUHDISTA liuoksella silmiä, jos ei helpota niin anna myös sisäisesti

*jos eritteet ovat tahmeaa ja keltaista > silmäluomet tarttuu kiinni, niin silloin on PULSATILLA osuvampi aine (samoin flunssa jossa eritteet ovat paksua,tahmeaa ja kellertävää)
anna tätä ainetta sisäisesti

HEPAR SULFURIS -
tulehtuneet haavat joissa runsas, pahanhajuinen erite.
yleensäkin märkivät tulehdukset (kuten esim. paiseet)

LEDUM PALUSTRE -
pistohaavat,naulaanastumiset ums
eläinten puremat!

NUX VOMICA -
ruansulatuskanavan häiriöt
ylensyöminen, sopimattoman ravinnon syöminen
(ähky, puhaltuminen)

SYMPHYTUM -
luiden,ruston ja luukalvon loukkaantumiset.
todella tehokas luutumisen edistäjä !

LIUOKSEN TEKO :
2 raetta 2dl kylmää vettä (miel lasipullo yms)
ravistele voimakkaasti pohjaa tömisyttäen (ite lyön pullon kämmeneen ja lasken sataan..siihen mennessä yleensä pienet rakeet ovat liuenneet.tämä on tällänen minun tapani /rutiini)
liuos säilyy jääkaapissa voimakkailta hajuilta suojattuna viikon -kaksi,sitten vesi alkaa jo mennä huonoksi..

SÄILYTÄ homeopaattiset poissa valosta sekä suojassa voimakkailta hajuilta sekä säteilyltä (mikro,kännykkä...)

ANNOSTELU :
liuosta antaisin linnulle puolisen teelusikallista, ihan pikkutipille vaan muutaman tipan.
rakeita riittää yksi nokkaan annettuna.
akuutissa vaiheessa annostelu tiheästi (esim korkea nouseva kuume yms) ja tasasemmassa tapauksessa annostelu 12-24h välein.

*aineet kannattaa hankkia potenssissa 30. on sellanen "kultanen keskitie".
tämän potenssin maximi annostelu on 3 kertaa .annostelu voidaan lopettaa oireiden helpottamisen jälkeen(ei välttämättä tarvi kaikkia kolmea annosta)
jos viimiseen annokseen mennessä/jälkeen ei ole tapahtunut mitään muutosta , on aine väärä.
jos oireet pahenevat ekan annoksen jälkeen on aine oikea mutta potenssi liian "matala"
>tällöin tee luioksesta laimennus
= jätä lasin pohjalle teelusikallinen liuosta ja lisää ~2dl kylmää vettä. tee ravistelu uudestaan.
(uutta potenssia voi antaa myös sen 2-3 kertaa)

tulikohan nyt kaikki tarpeellinen sanottua.. :D
aineita kannattaa muuten hankkia porukassa, et jokanen ostaa vaan yhen pullon ja sit jaatte aineita keskenänne. pullossa on nimittäin satoja pillereitä..ei lopu ihan heti :wink: ..paitsi aconitum :roll: :D
toivottasti tästä on monelle iloa ja hyötyä !!

tuleeko Wuohettarella(tai kellään muulla) muita aineita/muuta mieleen?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tällaisen sivun löysin, mutta ei mokoma anna laittaa suoraa linkkiä---pitää klikata vasemmalla olevasta valikosta kohtaa: kaikille eläimille...sitten löytyy pitkä lista homeopaattisia valmisteita...
http://www.symppis.fi/
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Hexe! Tärkeimmät oli kai jo sinulla, mutta lisäisin vielä joukkoon (on kylläkin nelijalkaisten ohjeita)! *Pryonia: Jos pienikin liike on mahdotonta, annetaan Arnican jälkeen lihasten, jänteiden ja nivelten vammoissa. Jos eläin on mieleltään juro ja syrjäänvetäytyvä. *Hypericum:Korjaa hermovaurioita ja parantaa hermotulehduksia. Käytetään varsinkin varpaiden, kuonon, korviin ja häntään kohdistuneiden vaurioiden hoidossa. Hypericum on homeopaattinen jäykkäkouristus aine! *Cantharis:Virtsatietulehdukset, tiheä virtsaaminen kipeä ja valittaa. *Apis:Virtsaa tulee vähän, tipottain tai ei ollenkaan. Ulkoiset sukuelimet voivat olla turvoksissa, eläin haluaa olla viileässä eikä siedä kosketusta. Lista ois loputon mutta kysellä voi lisää, annostuskin on vähän erillainen eri tapauksissa!
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Tämä ei kyllä kuulu munanettiin, mutta laitan tähän homeopaatisten jatkoksi. Hoidin koirani rokotus vaurioita Aconitumilla. Otin koiralle kaikki "pakolliset rokotukset" kerralla ja koira sai penikkataudin oireet! Ei pystynyt liikkumaan, hermosto ei toiminut oli kosketus arka ja tuskainen joka puolelta. Lääkäriin sain ajan vasta parin päivän päähän, joten kokeilin aconittumia. Annoin kaksi annosta (4-raetta eri päivinä) ja koira toipui parissa päivässä! Vinkki! Löysin kirjastosta kirjan Hevosen homeopaattinen hoito kirjoittanut George Macleod ja toinen vanhempi kirja Koiran luonnonmukainen hoito kirjoittanut Ulla Kivimäki, jossa myös homeopatiaa koirille! :roll:
Vastaa Viestiin