lintukärpänen

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Alholainen

lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Lintukärpäsiä on kaiketi enemmänkin liikkeellä, kun melkein päivittäin noiden pikku riiviöiden kohteeksi joutuu. Se on siis samanlainen kuin hirvikärpänen, mutta ei pudota siipiään. Mietityttää vaan kanasten puolesta, että pitäisikö jotain tököttiä sulkapeitteeseen laittaa ja onko olemassa lintukärpäsiä vastaan jotain suoja-ainetta. Tuntuu siltä, ettei otukset ihan hiekkakylvyllä lähde.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on ollut muutamia lintukärpäsiä per kesä ihmisten kimpussa. Ikkunaan lentäneistä pikkulinnuista niitä löytyy joskus hirmumäärät. Muutaman löysin viiriäisistä, kun niitä vielä meillä oli. Kanoja syynään kesäaikaan lähes päivittäin eli otan kotkon tai kaksi syliin ja etsin loisia iholta. Ikinä niistä ei ole lintukärpäsiä löytynyt, joten joko ei "tartu" niihin tai hoitavat itse pois. Tänään tein tutkimuksen melko monelle kanalle, koska luin viestisi ja eilen törmäsin itsekin lintukärpäseen. Ei löytynyt ainuttakaan!
emilia

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan :smt006

Kysyisin onko kysymyksessä lintukirppu vai onko myös lintukärpänen ja lintukirppu ???

Kuka tietää ovat yksi ja sama asia ???

Keväisin on lintukirppuja (me sanomme niitä kirpuiksi) todella paljon ja ne puree myös ihmistä. Jää todella ilkeä ja kutiava jälki.
Kutina jatkuu pitkään-

Asiantuntijat vastailkaa ..........................
kanamummo

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Lähtiskohän nekin Strongholdilla? :smt017
Alholainen

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Seurailin aamusella kanoja ja todellakin kukko sai itse otuksen irtoamaan. Rapsuttelun jälkeen kauluksesta putosi pieni musta otus. Kiitos Hilta. Kanat ovat meillä senverta arkoja, etteivät anna itseään vapaaehtoisesti tutkia. Emilialle; lintukirppu on paljon pienempi kuin lintukärpänen. Muistuttaa lähinnä hirvikärpästä. Tietääkö kanamummo, että tehoaako Stronghold hirvikärpäsiin? Povaavat kainuuseen pahaa hirvikärpässyksyä ja pitäisi koirille löytää jokin suojakeino. Verkkopuku ei kuiteskaan pysy metässä ajurin yllä :smt003
kanamummo

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Lainasin borderterrierit-sivuilta:
^^ Hirvikärpänen ei tartu ei, mutta koira on kyllä melko paniikissa, kun otat siitä niitä yli 40 kappaletta pois Viime syksynä tosin huomasin, kun jouduin nenäpunkkien takia antamaan koirille Stronghold-kuurin, että hirvikärpäset lakkasivat uimasta samalla koiran turkkiin. Oliko sattumaa vai ei, sitä en osaa sanoa.

kirjoitti rwm
kite

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja kite »

Näistä kysyisin vielä...

Kun "tarttuvat" myös hevosiin ja sen vuoksi ei kanoja talliin suositella, niin miten yleistä tämä on ja miten asian voi välttää?
:smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aika monella on hevoset ja siipikarja saman katon alla ilman sen kummempia ongelmia. Ulkoilevat kotkot saavat melko helposti ulkoloisia mm. luonnonlinnuista ja toki ne pitää niistä häätää pois. Samoin hevosista, jos ovat vahingossa niihinkin eksyneet. Ei siinä sen kummempaa ole :smt045 Kylpypaikan järjestäminen kanoille auttaa jonkin verran sekä torjumaan että poistamaan ulkoloisia, mutta välttämättä se ei riitä ainoaksi "lääkkeeksi".
sokeripussi

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

No tänään tein sitten tuttavuutta ilmeisesti tuon lintukärpäsen kanssa YÄKS. Mitenkäs vakavasta haitasta on kyse ja millä siitä pääsee eroon. Onko se kuinka sitkeässä lähtemään pois. Ei kai tässä muuta kuin kanat kunnon syyniin. Minkälainen kylpy ois paras laittaa kun noita ulkoloisia haluaa ehkäistä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mun kimpussa oli myös eilen lintukärpänen, se on semmoinen pieni ja litteä otus, jonka liikkuminen tuntuu inhottavalta. Jos kuka tuntee hirvikärpäsen, niin lintukärpänen on melkolailla samanlainen, mutta pienempi.
Me ulkoloishäädettiin kaikki linnut (paitsi nuorimmat tiput) pari päivää sitten silleen, että minä pitelin lintua ja isäntä suihkutteli pullon kanssa. Semmoista evästä, että piti laittaa molempien siipien alle, pyrstön alle ja pyrstön päälle eli aika monta jakausta tuli tehtyä höyhenpeitteisiin. Mutta ainuttakaan lintukärpästä ei löytynyt! Edelleen olen siis siinä luulossa, etteivät ne juurikaan tartu kanoihin. Tai sitten meilläpäin niitä on niin vähän, ettei niistä ole riesaa.

Kylvyksi voi laittaa hienorakeista hiekkaa, jonka sekaan (lehtipuun) tuhkaa. Myös kuiviketurve on mieluista kylpyainesta.
sokeripussi

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja sokeripussi »

Elikkä jos tuosta takan tuhkapesän tyhjään ja sekotan vaik turpeen kanssa niin hyvää tulee. Mulla on ollu turvepuru sekotus kylpypaikkana sisällä ja hiekkakasa ulkona ja molempia käyttävät. Täytyy tuhka lisätä ohjelmaan.
Mä löysin ensin sellaisen lintukärpäsen omalta käsivarrelta ja hetkeä myöhemmin tyttären hiuksista. Kanoista en kyllä niitä löytänyt vakka kovasti yritin. Mut mitäs niihin kanoihin voi sitten laittaa jos niitä löytyy? Oon siis ihan ummikko näissä asioissa kanojen kanssa, kysyy sit kissoihin tai koiriin liittyen niin tietoa löytyy ihan miljoonasti enemmän mutta, oppia ikä kaikki :smt001
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Munis ei petä koskaan! Eilen istuin koneella ja tuntui kun joku olisi joku kävellyt iholla. Kun olin pihalle menossa, näin kädessäni hirvikärpästä muistuttavan siivekkään otuksen, jonka huitaisin pois. No tuntemukset jatkuivat varmaan kolmisen tuntia.

Illalla pyjamaan (kyllä, käytän yöasua aina) pukeutuessani t-paidan sisäpuolella oli taas tämä samainen elukka. Vein sen isännälle katsottavaksi, jolloin otus taas lehahti jonnekin. Sängyssä olkapäässä tuntui joku kohouma, äkkiä eläin näppien väliin ja taas isännälle paidan kanssa näyttämään. Vähän harvajalkaisempi kuin hirvikärpänen, pidemmät siivet ja kuollut. Tämä sitten lienee se lintukärpänen.

Onko se kanoilla kuinka yleinen? Sainko sen kanalasta vai lenteleekö niitä ympäriinsä ilman kanojakin? Brahmat rapsuttelevat itseään usein, täytyy varmaan suihkaista Iteciä niille ja muillekin.

Olen allerginen hirvikärpäsille, tuliko tästä nyt uusi riesa minulle? Hmm, paukamia ei ole vielä missään. Inhottava otus kuitenkin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: lintukärpänen

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Minä sain kerran itseeni lintukärpäsen lojuessani riippumatossa (myönnetään, minulla on tapana joskus laiskotella) pihalla kahden koivun välissä. Meillä ei silloin vielä ollut kanoja! Tarkistin otuksen hyönteiskirjasta. Muistaakseni se oli nimellä linnun täikärpänen. On ne melkoisia inhotuksia. Riippumaton lähellä on joka vuosi mm. västärkin pesiä (talon ja autotallin kattotiilien alla). Luulen, että lintukärpäsiä tulee luonnonlintujen mukana pesistä varsinkin näihin aikoihin kun poikaset lähtevät maailmalle.
Vastaa Viestiin