KANALLA KÄYTÖSHÄIRIÖ??

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kissatar

KANALLA KÄYTÖSHÄIRIÖ??

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Jostakin syystä nyt ainakin parin viikonajan on yks horniolainen 1,5v kananeito Minni nokkinut meidän kilttiä alho kukkoa n.2v Matulaa :smt009 . En tiedä mitä se kana meinaa.. ja Matula vaan älähtää kivusta? ja kääntää selkänsä tai menee pois ja tää minni tulee vaan perässä ja jatkaa nokkimistaan :smt013 . Välillä minni nokkasee matulaa kylkeen ja välillä pyrstöä,mistä se saattaa repiä myös sulkia irti ja yks päivä se söi niitä sulkia :smt017 ?! (siis niitä sulkia,mitä minni oli itse juuri nyhtässyt matulalta)
Taas tänään sama käytös jatkui,mutta sit välillä se silleen hellästi nokki matulaa heltoista ja nokasta silleen,ku meillä muutkin kanat hellii matulaa :smt003 . Mä en tajua :smt017 vai onks tää sitä "rakkaudesta se hevonenki potkii"-juttua :smt005 että pippurinen kana :smt005 ?

Sit tuli mieleen,et kanat on jotain kuukauden ajan saaneet myös ruisleipää,et voisko se ruis olla syypää ja aiheuttaa kannibalismia tälle minni-kanalle? :smt017 Jossakin vanhas kanakirjas oli et ruis voi aiheuttaa sitä ja ripuliakin..

Auttakee naista hädässä!! :smt006
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minä lopettaisin tuon ruisleivän antamisen, ja laittaisin reilusti kauraa tarjolle. Ja kalkkia koittaisin ja tarjota oikeen näkyvästi.
Tuntuu että tuo on jotain puutosta, että syö ja nyppii siksi kukkoa että saa sulkia. Eihän kukolla sentään verta mistään tule?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Koetapa tarjota suolasta ruokaa tai merisuolaa kiposta ja valkuaispitosta herkkua, vaikka jauhelihaa. Kumma juttu :smt017
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Liika suola on kanalle vaarallista.
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kyllä minulla tulisi ensimmäiseksi mieleen tuo populaatiosta poistaminen.
Minä en usko ravinnon vaikutukseen.
Perusteluni; meillä on 9 alhokanaa ja 4 kukkoa.
Syövät kaikenlaista kuivaa leipää, viljaa, tuoreita kasviksia jne.
Kukot, joiden häiriökäyttäytyminen ensimmäiseksi tulisi mieleen; meillä kaikki kukot tulevat toimeen, ns väistämiskäyttäytyminen on selkeä.
Kanojen hierarkia on täysin selvä, ei siellä nokita, dominoiva yksilö kun tulee paikalle, toinen väistyy.
Jos muuten haluat kukkoja, joilla geeniperimässä sosiaalisuus on huipulla; osta Tiinalta kukkoja.
Tuo geeniperimään perustuva sosiaalisuus on muuten melko mielenkiintoinen.
Käsittäisin tämän sopeutumisominaisuuden perustuvan siihen, että populaatiossa kaikki toimii ilman väkivaltaa, se suosii monipuolista geeniperimää, toimivaa mallioppimista, elää ja antaa muidenkin elää. Olikohan liian romanttista? Kuitenkin mielestäni toimivaa.
kissatar

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Kiitos vastauksistanne!
Outo käytös jatkuu edelleen ja nyt mieskin sanoi,et kys Minni kana katselee kukkoa "silleen oudosti" ja erilailla kuin muut.. Ihme kun meidän kukko ei puolusta itseään siltä naikkoseltaan,ei laita akkaa kuriin :smt017 . Ei sillä onneksi vielä verta näy mistään tulevan..siis kukolla ja kukaan muu kana ei käyttäydy samanlaisesti..
Meillä on monipuolisesti ruokaa tarjolla:kanaherkku-munitusrehua,eri kulhoissa kanakalkkia ja munankuori jauhoa sekaisin, jyvämixiä ja sit tulee päivittäin erilaisii ihmisruoka tähteitä tai "kana puuroja-vellejä" tai leipämössöä piimässä,jogurtissa tai vedessä. Etten toisaalta usko siihen puutostautiinkaan?
Toi ruis on peräisin mm vanhoista ilmasiksi saaduista leivän kannikoista,mis on sekasin erileipiä. Aikasemmin nypin isommat määrät ruisleivistä siitä pois,ennen kuin annoin siitä kanoille,koska olin lukenut siitä rukiin huonosta sopivuudesta kanoille.Sitten taas muistaakseni täältä luin ,ettei rukiissa oiskaan haittoja kanoille ja sit kokeilin sitä ja en ainakaan ripulointia oo huomannut,vain ton Minnin yht äkkiä muuttuneen käytöksen. :smt012
Jyvämix on sekoitus eri jyviä ja ruohetta ja jauhojämiä,mitä ilmasiksi on saatu paikallisesta myllystä. Siinäkin siis voi olla ruista jonkin verran joukossa. En haluis siitä luopua :smt010
Voisin kyl nyt jättää ainakin kaiken näkyvän rukiin pois kanoilta. Pitää vissiin ostaa agrimarketista sitä rehukauraa kanoille vielä lisäksi tarjolle. Täällä ei ole oikeen mitään tiloja,mist sais viljelijältä suoraan ostettuu kauraa yms. :smt017
Ainiin,nyt oon lisäksi melkeen joka kotiruoka pöperöön lisännyt rouhittua pellavansiementä ja joka toinen päivä kanat saa lisäksi kädestä tarjottuna pähkinöitä ja tai auringon kukan kuorittuja siemeniä :smt003

Ois kauhee ajatus lopettaa hyvin munivaa nuorta muuten mukavaa kanaa :smt010
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Näin talvisyömmellä voi tulla puutos eläinvalkuaisesta, kun eivät saa öttiäisiä luonnosta. Ja voihan olla, ettei kaikilla yksilöillä ole riittävän hyvää ravintoaineiden imeytyminen, vaikka kuinka hyvät pöperöt olisi tarjolla. Mulla oli semmoinen emokana, joka rupesi nyppimään omien tipujensa höyheniä. Tilanne korjaantui nopeasti, kun syötin verilettuja!
mirri

Re: kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja mirri »

Moilanen kirjoitti:Tuo geeniperimään perustuva sosiaalisuus on muuten melko mielenkiintoinen.
Käsittäisin tämän sopeutumisominaisuuden perustuvan siihen, että populaatiossa kaikki toimii ilman väkivaltaa, se suosii monipuolista geeniperimää, toimivaa mallioppimista, elää ja antaa muidenkin elää. Olikohan liian romanttista? Kuitenkin mielestäni toimivaa.
Mielenkiintoista :smt012
olen ollut samansuuntaista huomaavinani tuolla omassa kanalassani. Mikä on toiminut hyvinkin rauhallisena ryhmänä. Ja olen kyllä pitkän aikaa jo poistanut aina ryhmästä sellaiset jäsenet jotka toisia ovat vahingoittaneet.
Joskushan toki sattuu yhteenottoja, sille ei voi mitään.
Kauankohan tuon sosiaalisuuden kehittymiseen kuluisi.. minulla tuota samaa kana poppoota on nyt ollut noin 10v. Ja sieltä mistä nämä "alut" minulle tulivat oli myös rauhallista kanalassa.
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Oon Hiltan kanssa samaa mieltä, että talvella voi tulla eläinvalkuaisesta puutetta. Veriletut ja maksalaatikko ovat hyviä ja keitetty silakka kera keitettyjen perunoiden. Joskus olen ostanut kaupasta verilettuihin tarkoitettua verta ja siihen ole imeyttänyt leipää ja keit. perunoita tai vihanneksia. Maistuu kyllä :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Joo-o, suola on kanalle liiallisena myrkkyä mut niin se on vesikin :smt002 vähän vaan, niinku vitamiiniks, sen verran vois tuotakin kokeilla.
kissatar

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Tänään huomasin,et molemmat horniolaiset kanat Mimmi ja Minni nokkivat kukkoa ja syövät höyheniä :smt012

Asiasta viidenteen..kokeilin tänään kanoille jauhettua porsaansydäntä ruokamössön seassa ja ihan raakana,niin johan kelpas! :smt003 Yks kana ns "säksätti/naksutteli/inahteli" niinkuin kissat kun ne näkee saaliin esim pikkulintuja lintulaudalla ja se kana juoksi lihapala suussa ihan innoissaa ja muut perässä :smt005
Kun oon tarkemmin tuumaillut meidän kanojen viime aikaista ruokailua,niin se on varmaan lihan puute mikä niitä vaivaa,kiitos neuvoistanne! :smt006 Ne ei oo vähään aikaan saaneet muuta lihaa kuin kalaa eikä sitäkään kovin usein, et aika vilja/kasvis painotteista on ollut tarjolla. Kai sitä luuli,et siinä valmisrehussa ois ollu kaikki tarpeellinen,et muu on ylimäärästä herkkua vaan. :smt017
Sit jotain muutama viikko sitten löytyi muutamia hiiren/myyrän puoliksi syötyjä raatoja kanalasta, mitä kanat on varmaan huutavaan lihan puutteeseen tappaneet :smt017
No josko se tästä sitten höyhenten syöminen loppuis ja kukon kiusaaminen :smt013 Pitää huomiseksi kans antaa lihalisä ruuan kanssa :smt016 .
Mites oisko sit jatkos hyvä antaa talvisaikaan esim kerran tai pari viikossa lihaa muunruuan lisäksi vai jokapäivä? Mites noi sisäelimet (maksa,munuaiset,sydän ym) voiko olla haitallisii kanoille jos usein saavat? Raakana vai kypsänä parempi? :smt017
Ennen ne sai liikaakin lihaa,kun kannoin selkävääränä ilmasiksi saatuja ruuantähteitä silloiselta työpaikaltani mm lihakastikkeita ja lihakeittoja. Nyt kun oon vaihteeksi työtön,niin ei juurikaan jää mitään tähteitä ihmisten ruuista :smt019
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos nyt alkuun antaisit vaikka joka päivä jotain liharuokaa ja sitten, kun tilanne rauhoittuu, niin harventaisit silloin tällöin-tyyliseksi. Eiköhän nuo raakanakin mene, jos vertaa niihin luonnosta löytyviin, niin eipä niitäkään ole kypsennetty ;) Pitää muuten muistaa laittaa itsellekin puutoslistalle: lihaa kotkoille. Ja jonkin vitamiinikuurinkin vois lykätä, vaikka kalanmaksaöljyä. Tässä vaiheessa talvea on kuitenkin vielä pitkä matka sulaan maahan ja matosiin.
kissatar

Viesti Kirjoittaja kissatar »

Kiitoksia Hilta vastauksesta! :smt002 Oon joka kotiruokaan antanut kylmäpuristettua rypsiöljyä,mut vois se kalanmaksa öljykin olla varmaan hyvä tai joku vitamiini -lisä. Ois mulla nokkostakin kuivattuna ,en vaan meinaa koskaan muistaa antaa sitä,kun just luin tosta viherrehunki tärkeydestä talvisaikaan "vapaidenkanojen hoito-oppaasta".
Kyllä mulla on semmonen kutina,et se ois toi eläinvalkuaispuutos,eli lihaa kanalaan nyt toistaseksi :smt003 . Eiköhän se siitä sitten.. :smt017 :smt002
Paulikki

paljonko lihaa?

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Onks kellään faktaa paljonko lihaa (esim sikanautaa tai naudanmahaa, helpoimmin saatavilla eläimille tarkoitettuna ja myös edullisimmin.) tulisi syöttää / kana talviaikana ja kuinka usein kun ei matosia ulkoa saatavilla. jos oletetaan että saavat puolitiivistettä ja kauraa ja vettä vapaasti. keittiöjätettä= mitä nyt milloinkin, silloinkun sitä syntyy.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä kyllä heitän ihan tuntumalla.. Talviaikaan taidan antaa 400 g rasian sikanautajauhelihaa/karsina (4-8 nokkaa) about kerran kuussa ja samanmoisen rasian maksalaatikkoa/karsina kerran kuussa. Lisäksi saavat sitten ihan satunnaisesti keittiöjämissä lihaisiakin ruokia. Siitähän tulee noin 100-200 g lihaisaa safkaa/nokka/kk. En tiedä kyllä yhtään, onko se mitenkään ihanteellinen tai edes suurin piirtein oikea määrä, mutta ei ole mitään ongelmia, hyvin maistuu ja homma toimii! :smt003
Vastaa Viestiin