KANALLA KÄYTÖSHÄIRIÖ??

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mun oli vielä pakko palata tohon suola-asiaan...

siis jos kana syö 50gr 1% suolattua rehua päivässä, niin se saa just ton 0,5 gr suolaa, tää määrä tarkotais taas sitä, että, jos sulla olis 10 kanaa niin ne söis yhteensä rehua puol kiloo päivässä eli kolme ja puolkiloo viikossa, eli rehusäkki riitäis 10 kanan kanalassa reilun kaks kuukautta , no miltäs kuulostaa, onks tuttua eli jos sulla on esim leipää, joka sun suussa maistaa hyvälle, sitä voi ihan huoletta syöttää.. siinä kun on 0,5-1,5 % suolaa ;) 100gr vähempisuolasta leipää olis toi 0,5 gr, erään leipomon sämpylöissä on sillain että kana saa syörä yhden kokonaisen sämpylän päivässä.. sama pätee ihan tavisruokiinkin,(paitti jos syöt liikaa suolaa itekin).. tavisvoissa( kävin kattoon, kun kerrankin on kaapissa, pitää muorin leipoo ristiäisiin) on 1,5% suolaa ja voimakas suolaisessa 2,2% niin, että ei nekään kanaa tapa vaikka vetäisit sitä leivälle.. sairauden aiheuttamaan määrään kanan pitäs syyä voimakassuolasta voitakin kerralla vajaa puol pakettia, suolamäärähän yleensä ilmoitetaan % lukuna painosta... se vähän hämää, jos sanotaan että 2,2 .. voipaketissa on suurinpiirtein ruokalusikallinen suolaa..noo okey pikkasen vajaa...(minäkö insinööri :smt002 )..

Ilmeisesti nää vapaat kanat tarvii vähän enemmän, sellaisen kuvan siitä rehufirman sivulta sai.. toi kuolettava/ensiapua vaativa määrä eli 5 grammaa oliskin sitten, että kanan pitäis syödä sitä rehua puol kiloo päivässä, eli niitä sämpyloitä 9 kappaletta..(tää on muten se määrä mistä tulee immeisen päivittäinen suola-annos, noita sämpyjä, mut yleensä liika-annos tuleekin siitä mitä sinne säpyn väliin tungetaan) ei ne vapaehtosesti sellasta määrää rehua syö... :smt005 .. aatelkaas ny: meilläkin menis rehua.. öö vajaa säkki päivässä...tirppapoille, jos sillä meinaisin saaha ne päiviltä..Veri sisältää erilaisia suoloja ja mineraaleja.. sehän maistuukin ihan suolalle, vai ettekös oo koskaan vetässeet puukolla peukkuun.. ja mihins se lipsahtaa seuraavaksi.. se peukku...meinaan.. :smt005

Ihmiselle suositellaan 5 gr päivässä suolamääräksi.. tosin monella tää ylittyy..15 gr päivässä jo nostaa verenpainetta.. jouduin tossa kerran tälläselle ruokavaliolle, kun meinas hävitä verenpaineet kokonaan. Mut mää veikkaan, että kyllä tää mun ahmima ruokamäärä vastaa suurinpiiretein 10 kanan päiväannosta :smt004

Mää kyllä oon koko ajan antanut ihan normaalisuolattua( no en mitään suolasieniä pelkiltäään) ihmisruokaa tirpoille.. mut missä ne vainaat on, eikä meillä kyllä veripäissä oo nokittukkaan :smt003 vaikka sakkia on ollut välillä vähän enemmänkin.. tirpoissa. Muuta sakkia on kyllä enemmän ja niille taas pitää olla se vapaa suolatarjonta :smt002 .. ne muutoin delaa tai halvaantuu..ja niitten aineenvaihdunta sekoontuu ihan tyystin...
Elina

Viesti Kirjoittaja Elina »

Kennelrehun autolla käyn täydentämässä varastoja säännöllisesti.
Kanat, koirat ja kissat syö sieltä ostettua jauhelihaa, yrjölänpuuroa ja maksalaatikkoa.
Eikä nyppimisongelmaa ole ollut.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ehkä toi Tiinan vanha kirja tarkoittaa, että jos siihen appeeseen pistää liikaa suolaa, on se haitaksi. Mulle ainakin tulee ajatus, että muuhun pöpeöön sekoitettuna kana vois houkuttua syömään liikaa suolaa, mutta vaikea on kuvitella että se silkkaa suolaa pistelisi enemmän kuin on sille tarpeen. Kokeilkaapa itte, pistäkää ruokalusikalla suolaa suuhun :smt004

Tosin en mä tiedä, voiko kanat olla niin tyhmiä..? Että söisivät silkkaa suolaa ihan syömisen ilosta? Onko kukaan kokeillut?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tai sitten sitä, että siihen tulee laittaa sitä suolaa.. toi kirja on kirjotettu silloin, kun suolakin oli jos ei nyt kortilla(niinkuin sokeri ja kahvi) niin ainakin tuontitavarana kallista..
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Jaaha. No mä nyt tarkoitin sitä, että jos sitä annetaan kiposta vapaasti Tosin en minäkään tiedä, onko kana niin tyhmä, että se syö sitä enemmän ku tarvitsee, mutta syöhän se esim styroksiakin, joka on valkoista. Harva kai yhdeksää sämpylää yrittää kanalle syöttää tai tunkea älytöntä määrää rehua sen kurkkuun.
Musta jotenkin tuntuu, että toinen puhuu kirveestä ja toinen kirveen varresta.
Noita vanhoja kanakirjoja taidamme me kaikki lukea kuin piru raamattua, napsimme sellaiset vinkit sieltä, mitkä meitä miellyttää ja loppuja pidämme vanhentuneina tietoina. Näin ainakin minä teen :smt004
Vastaa Viestiin