Hyökkäys viirulaan - surkea eläintenpitäjä vol 2

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Vielä päivitystä, katselin nyt oikein tarkasti tuon pahimman vaurioita ja totesin, että kyllä pitää osata päättää myös ikävistä asioista, kun on kerran eläimiä ottanut huolehdittavakseen. Sillä oli kyllä niin syviä kraatereita/puuttui nahkaa isoilta (viiruun nähden) alueiltä, että viiru siirtyi nyt viirujen taivaaseen.

Jos nyt saa olla näin raadollinen ja itsekäs, niin tuntuu kyllä paremmalta, kun tietää ettei viiru enää kärsi.

Muut viirut ovat ihan eri kunnossa, niillä vain pintanaarmuja eikä puutu "lihaa" eli kraatereita, niiden suhteen ei tarvitse miettiä näitä asioita. Saavat herkkuja: rehua tietenkin, raejuustoa jossa yksi tyyny pinaattia, keltuaista keitettynä ja tietysti niitä hiekkakylpyjä ottavat, niin että saa lakaista kylppäriä jatkuvasti. Nyt vaan voitelen niitä sillä Gizzmon öljyllä ja odottelen uutta turkkia, että pääsevät takaisin kanalaan, tästä lähtien osaan kyllä katsoa, ettei ylimääräisiä asukkeja ole livahtamassa viirulaan. Ja pikkuviirutkin voi kevätauringon näyttäytyessä varmaan jo sitten siirtää viirulaan myöskin..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Voi harmi! No voi olla parempi niin...
Onneks muut voi paremmin :smt001
Mites vauvat jakselee? Mulla on ihan ikävä pienokaisia :smt009
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

jamppa kirjoitti:Voi harmi! No voi olla parempi niin...
Onneks muut voi paremmin :smt001
Mites vauvat jakselee? Mulla on ihan ikävä pienokaisia :smt009
Pienokaiset voi hyvin, ne tohisee kovasti, sit ne nukahtaa hetkeksi kaikki kekoon, sit taas jatkuu tohinat. Laitoin rehun sekaan sitä keltuaista, kulutus nousi huimasti :smt003
Kunhan kasvavat kuukaudenkin verran, niin pääsevät sitten kaikki samaan, jos mahtuvat sovulla.

Tuu katsomaan pienokaisia, mä oon tänään ainakin vielä kotosalla. Mutta kohtahan sulla rapistelee siellä uusi erä, ei mene kauaa enää :smt038

Tänä aamuna muuten ekan kerran kissa oli kiinnostunut, että mikä siellä kylppärissä rapisee ja piipittää oikeen, ei se kuitenkaan voinut kuvitellakaan mitä fileitä sillä on siellä melkein tarjottimella. Se vaan haisteli pesukonetta, että kumma ääni. Kehitän niille kissan kestävän kodin, kunhan tästä vähän tokenen.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hienoa Ann75 että pikkuiset voipi hyvin. Viisas päätös lopetta se yksi viiru. ei sitä voi tietää oliko kuinka kamalan kipeä, kun ei ne osaa sanoa. Luontohan on niin ovela, ettei ne näytä niitä kipujan ja heikkoutta, sillä siinä olis äkkiä jonkun saalis. Varmaan aikalailla sama ettei mene koppiin. Kun siinähän olis tavallaan "nurkassa". Ja näin ollen helpompi saalis.
Täälläkin jännätään että mitenmoni siellä Jampalla kuoriutuu!
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Nyt on hyökkäyksesta viikko ja pari päivää ja viiruilla on jo sentin mittaiset "sulan alut", mikä se nyt on, karvatuppi tai jotain... mutta anyway, hienot (verrattuna viikon takaiseen) piikkiselät meidän viiruilla :smt003

Onpa ne vikkeliä kasvattamaan uutta sulkaa, onneksi!

Muoks, tässä vielä kuvaa "piikkiselistä"

Kuva
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

No tälläistä tämä kanaemon homma on... kanat on nyt madotettu ja kanalassa toivottavasti kaikki hyvin (ainakin oli puol tuntia sitten vielä), mutta viirut...

yhdellä isoista viiruista on nokassa kumma punainen patti, ei ole oikein kova eikä pehmeä (kokeilin sormella ja varovasti kynnellä painaen, ettei ole ihan pehmoinen/mätää täynnä (ja väristäkin päätellen se on enempi punainen kuin esim keltainen)

Kuva

sori huono kuva, vasurilla kun operoi kameraa ja oikealla pitää viirua, niin eihän siitä mitään tule. Mutta onko viiruilla jotain vakio-nokka ongelmaa vaiko ihan satunnainen kyhmy? Ollut jo muutamia päiviä, mutta nyt mun mielestä pahempi eli isompi ja punaisempi, aluksi luulin sen vain saaneen vähän jonkun kaverin nokasta.

Ja sitten nuo piikkiselät, menneen talven lumia! Nyt on höyhennetty selät, ihan itsenäisesti ovat tällä kertaa hankkiutuneet eroon sulistaan, kehittelen enempi kalkkia (mistä ne saisi isoimman annoksen? Mulla on jotain eläinkaupan jänökalkkia, mutta se on palasena ja hirmu homma veistellä siitä niille, sit ne kerran venyttelee siipiään ja hups heikkaa, kalkit on tiessään! Jampalta on tilauksessa poikaskalkkia, kun sitä tulee, mutta ilmeisesti hankalasti saatavilla? Ja munankuoria saa silloin kun niitä tulee (keitän just keltuaisia niille herneen kanssa, et sais jotain lisäaineita, varmaan jonkun puutosta moinen käytös.) )

Kyl mä kohta annan pois kaikki linnut jos tää on näin hankalaa! :smt013 :smt012
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Jauhettua ruokintakalkkia vois antaa, mullakin olis sitä taitaa vaan olla turhan pitkämatka hakea.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

mulla on sitä kanoille (isoa) ja oon sitä koettanut morttelissa ja braunin silppurilla (meni onneks vielä takuuseen) pilkkoa, mutta se vaan on niin kovaa, että en uskalla enää muita koneita käyttää... millä TE muut pilkotte sitä? Tää on hankittu samasta mistä kanatkin, Lassilan tilalta että kyllä pitäisi olla ihan kanoille (mut ei tietenkään viiruille) tarkoitettua.

Pitääkin hakea sieltä rehua lisää säkki, josko sieltä saisi pienempää kalkkia myöskin sitten. Tuo punaheltta vai mikä oli, munitushässäkkä haisee niin pahalle verrattuna Lassilan eineeseen, että kärsin kyllä matkan ja hinnan mielelläni. Hyvä kun muistin tuonkin, samalla jos saisi molemmat.

Ja Minnimanni, olen loma(utettuna) ensi viikon ja kyllä varmaan jonnekin yritän lähteä käymään. Moikkaamaan saattaisinkin tupsahtaa, jos olet kotosalla.. Onko lintukuljetuksia täältäpäin tulossa :smt005
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mulla ois tossa noita joulukuisia millejä ja hamppoja......Minnimanni ihan varmasti tahtoo niitä :smt002 ja siitosmunaa löytyis........
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla viiriäiset vetää poikaskalkkia ihan sellaisenaan.

Munkin viiruilla on joskus jollain ollut nokan yläosassa veritiplu, mutta ei kyllä noin isoa. Olen ajatellut, että on joko saanut toisen nokasta siihen tai sitten loukannut itsensä verkkoseinään, kun ne joskus intoutuu sitä silleen koputtelemaan. Aina on parantunut ihan itsestään pikimmiten.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mulla se jauhekalkki on ihan lehmien kalkkia. Gizzmo: jos sulla olis rokkien munia :smt007 . Mille kanakin kelpais :smt005 . Ann75: tervetuloa kylään vaan ollaan ens viikko talvilomalla ja toivottavasti terveenä :smt006 . Voisit tulla silleen ajan kanssa ja käydä koklaan tota meidän issikkaa :smt004 Niin ja otat Gizzmon lapsineen mukaan niin saa sekin vaihtelua :smt002
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Löytyy millekanoja ja rokkimunaakin......
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

No sittenhän Gizzmo hyppää Ann75 kyytiin mukanaan 1 millekana ja 4 rokin munaa ja se ihana lapsukaisen pitää ottaa myös mukaan :smt007
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

mulla on (heppa)varaus vaan ke-to, että voin lähteä vaikka heti maanantaina liikkeelle :smt003

Milloinkas lähdetään Gizzmo & Co liikkeelle?
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Millekanoja täytyy tuoda 2.He ovat vasta 7 vko ikäisiä,voi tulla äiteetä ikävä jos ihan yksin maailmalle lähtee.

Saank mä kans ottaa tyypit sun issikalla? Siis jos se seiskafemma suostuu ottaan meitsit kyytiin.Ai näköjään ottaa,kävin vakoilemassa.Joo käy maanantai.Pääsee rokkimunatkin ajoissa hautuun.Haluksää pelkkiä kanoja niistä rokeista vai otanko yhen kukkomunankin?
Vastaa Viestiin