Marekista

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tiina

Marekista

Viesti Kirjoittaja tiina »

Tässä se mitä minä tiedän taudista. Toivottavasti siitä on jollekin apua. Suurin osa tiedoista on pikkusiivestä.
Se aiheuttaa tulehduksen hermoissa ja/tai aivoissa ja leviää helposti. Se ei leviä munan sisässä. Kaikille tartunnan saaneille ei kehity tautia.
Oireena on hoippuminen, siiven 'putoaminen', roikkuminen, toispuolisuutta, heikkoutta, hengitysvaikeutta, suurentunut kupu, pää vino, kaula kiero, ei pääse orrelle. Oireita siis voi olla jotain noista tai kaikkea!
Alleviivaan nyt tässä, että yhtäkään varmaa diagnoosia minun kanoista ei ole. Viime vuonna sain ensimmäiset kanani ja kun ensimmäinen sairastui, se oli jo kuollut ennenkuin lääkäri tuli paikalle. Oireita oli noin viisi päivää ja päivää ennenkuin lääkäri tuli, kana kuoli. Kanan oireilu oli: pyrstö 'tippui', hoippumista, lopulta apaattisuutta. Seuraavat kuolivat ennenkuin ehdin edes kunnolla reagoida, tänään heikkoja, huomenna kuolleita. Sitten oli enää kukko ja kaksi kanaa. Kukko kuoli, vein sen eelaan ja diagnoosina näivettyminen eli kuollut nälkään!Siinäpä selittäminen että kyllä niillä on ruokaa ollut koko ajan nenän edessä! Toinen kanoista kuoli ehkä viikko kukon jälkeen. Alkuperäisestä parvesta minulla ei sitten ollut enää kuin yksi kana jäljellä, joka on minulla vieläkin (ja tosi läski, ihan niin kuin silloinkin)
Sitten otin uuden kukon ja neljä uutta kanaa, eri paikasta. Yksi kanoista sairastui, oireet olivat samat kuin edellisilläkin, hoippumista, heilumista, ei päässyt orrelle. Se parani antibiootilla ja kortisonilla sekä pakko syötöllä noin kolmessa viikossa. (Se sai tipinsä reilu kuukausi sitten :D)
Sitten sairastui toinen kana ja sille yritin samaa, antibioottia ja kortisonia, hoidin sitä pari kuukautta, joka kanaa ajatellen oli aivan liikaa. Sitten oli pakko luovuttaa. Oireet sillä oli kuin edellisillä ja ekstrana päälle muut Marekin oireet: suurentunut kupu ja kiero kaula.
Eli se mikä on minun kokemukseni tässä asiassa on että kannattaa yrittää, oireet voivat olla jotain muutakin hermostollista sairautta kuin Marekia. Mutta jos se on Marekkia, siihen ei ole lääkitystä. Ehkäpä minun ensimmäiset kanani olisivat selvinneet, jos olisin heti aloittanut lääkityksen. Tai sitten ei, siis jos niillä oli Marek, ei olisi jokatapauksessa ollut mitään tehtävissä. Koiraihmisenä olin jotenkin tottunut siihen 'katsotaan pari päivää', joka oli kanojen kyseessä ollessa liikaa. Ainakin minä tästä lähin yritän toimia samantien ja aloittaa epätoivoisen lääkityksen, koska kerran se on auttanut.
Tipini olen rokotuttanut Marekkia vastaan, rokotus täytyy antaa ensimmäisten elinpäivien aikana. Pienin määrä, mitä eläinlääkäri saa rokotetta on 1000 kanalle :!: joten sillä ei taida olla kovasti väliä onko tipejä yksi vai se tuhat. Minulla oli 10 tipiä ja rokotukset maksoivat kaikkinensa 60 euroa. Kun rokotepurkki on 'korkattu' se täytyy käyttää parin tunnin sisällä, sinänsä sääli, purkin olisi voinut antaa tutuille kiertoon, eipä olisi tarvinnut maksaa kuin eläinlääkärin käynnistä.
Tässäpä tämä, toivottavasti jaksoitte lukea.
Siis kerta vielä, jos on em oireita, aloittakaa lääkitys, ehkä käy tuuri, eikä se olekaan Marekia!Meillä kävi niin Veeran kanssa ja tuolla se nyt tepsuttelee tipiensä kanssa! En olis heti uskonut, kun istuin viikko tolkulla Veera kainalossa ja tyrkytin sille herkkuja, että siitä vielä kana tulee :D
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:D Kiitos ohjeistasi! Tosi surku kuulla, että olet joutunut menettämään niin monta kanaa, mutta onneksi joku on edes selvinnyt. Marekia sitä ehkä pelkää eniten näin pikkukanalanpitäjänä.

Tarkoittaako tuo "tauti ei leviä munan sisässä" sitä, että pöpöä ei saa siitosmunien välityksellä? Mikähän sille kukollesi mahtoi tulla kun lopetti syömisen...Olen ymmärtänyt, että kana kuolee varsin nopeasti näivettymiseen jos sapuska lakkaa maittamasta.

Hienoa kuulla, että rokotetta on yksityisenkin saatavissa. Onko sitten niin, että jatkossa kaikki tilan tiput on rokotettava? Vai häviääkö pöpö maasta ja rakenteista ajan kuluessa? Entä voiko rokotettu lintu kantaa tautia oireettomana? Mistä tauti ylipäätään tulee tilalle tavallisimmin? Taas vaivaa kyselyikä :lol:.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Ymmärtääkseni parhaan vastustuskyvyn rokotteesta saa päivän vanha tipi, myöhemminkin voi antaa, mutta suoja ei taida olla niin hyvä. Ja noin minäkin olen sen munajutun ymmärtänyt. Monet terveet linnut voivat olla taudinkantajia.
Harva kai pienkanalan pitäjä rokotuttaa, onhan se toisaalta turhauttavaa, kun tipeistä ei tiedä kuinka monta on kukkoa, siinä menee tavallaan rahaa hukkaan. Voihan sen rokotteen hinnan lisätä vaikka myytävän kanan hintaan. Mutta itse ajattelin minimoida riskit, oli se sen verran rankkaa. Rahalla ei yleensä saa mielenrauhaa, mutta jospa tässä tapauksessa saisi :D Rokotuksesta kannattaa puhua hyvissä ajoin eläinlääkärin kanssa, että hän ehtii hankkia sitä.
Käypä katsomassa www.pikkusiipi.net Mene siellä hyvinvoiva kana ja sieltä taudit. Sieltä saat kaikkein parasta tietoa :D
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Kuullostaapa tosi kurjalta! :( Hitsi että joskus voikin tulla vastoinkäymisiä, sulla on ollut tosi huono tuuri! Toivottavasti nyt jatkossa menee kaikki hyvin. Hienoa että sait edes yhden kanan pelastettua!

Ja tosi kiva että laitoit tietosi ja kokemuksesi tänne, niitä aina kaivataan :)
Kyllä täällä kanatonkin jaksaa lukea toisten kokemuksia.
sinkkonen

Viesti Kirjoittaja sinkkonen »

onpa sulla tiina ollut kurjia kokemuksia marekin kanssa. jos se siis sitä oli. mulla on ollut samoja ongelmia. niistä tässä valikossa "hoiperteleva kana" otsikon olla. meilla kaikki kanat, savitaipaleen maatiaisia, on peräisin samasta paikasta. niistä kolme sairastanut eriasteisen todennäköisen marekin. yksi kana ja kukko pysyneet terveinä. värityksen perusteella eri poikuetta kun sairastuneet. kaikki ovat toipuneet. oireina juuri mainitsemasi. ei muuta hoitoa kuin eristys ja monipuolisesti ruokaa ja vettä ihan nokan edessä tarjolla.

mutta mua hämmentää tässä kuviossa edelleen se että farmit.net -sivujen tautikorteissa todetaan että "Tauti kehittyy vain silloin kun poikaset ovat saaneet tartunnan hautomossa tai kasvattamossa ensimmäisten 3 viikon aikana."

joten jos ottaa uusia kanoja, yli kolmen viikon ikäisiä, eri paikasta niin eihän niiden pitäisi sairastua. sun kokemukset eivät kyllä tätä tue. ja samaa sanoi eräs eläinlääkäri jolta asiaa kyselin, uudet kanat todennäköisesti sairastuvat. ja todennäköisemmin kuolevat, jos se ei ole yhtä vastustuskykyinen kanta kuin nämä joilla se on ja jotka ovat siitä toipuneet. siihen ei siis välttämättä kuole, varsinkin jos kanta on marekin kanssa ollut kauan tekemisissä, vastustuskykyä on kehittynyt ihan luonnonvalinnalla. mutta mene ja tiedä.

no surullinen asia tässä tarinassa on se että yksi urhoollisista toipujistamme sairastui toissapäivänä uudestaan. ja oireet ehkä jopa pahemmat, kyyhöttää vain paikallaan, siipi roikkuu ja on apaattinen. joten edessä on taas vaikeita päätöksiä, odottaako vai päästää pälkähästä.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla loppu maatiasten haalaaminen just tohon marekkiin... nyt en oo ihan satavarma miks yhdellä rokilla on silmät sameet. Jos olis ihminen niin diagnoosi olis harmaakaihi, mut kun on noin vuoden ikäinen kana????Meillä ei oo ainakaan toistaseksi ilmaantunut uutta epidemiaa ja poikasia on sillain tasaseen tippunut että pitäis olla oireita jos vielä virusta olis jossain. Kävin just ettimässä tietoo valkovatsurista( ei meillä mutta kun luin vanhasta lehdestä että aiheuttaa tipumenetyksiä) ja siellähän luki mmm sivuilla ettei suomessa ollut esim vuonna2004 kuin 1 todettu tapaus( ei taida olla tässäkään asiassa ihan tilastot todellisuutta vastaavat, kun otetaan näytteitä vaan noista 20000-kanan yksiköistä)Valkovatsuria ei oo tavattu sitten 61, mutta pistää vaan epäileen totakin vuosilukua!
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Minä olen ymmärtänyt näin, että Marekkia sairastava kana kuolee siihen ennemmin tai myöhemmin. Se saattaa toipua siitä, mutta sairastuu siihen uudestaan ja kuolee.
Toisaalta mulla on ollut myös sellainen kana, jolla oli Marekin oireet, mutta se toipui täysin antibiootilla ja kortisonilla, sillä taisi olla jokin muu hermostollinen sairaus.
Paskamaisia juttuja nämä. Mulla on ollut hevonen, koiria ja kissoja ja täytyy sanoa, että kyllä kanat on kaikkein vaikeimpia hoidettavia :shock: Kissat ja koirat eivät yleensä syö kun ne sairastuu, mutta sama ei pädekään kanoihin :shock:
Nykyään kyttään tarkkaan sulkia ja niiden asentoa. Jos siipi pikkuisenkin repsottaa, alan huolestua. Kun ensimmäiset hellepäivät tulivat ja kanat olivat siivet levällään, tarkastelin niitä silmä kovana :D
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

No niin, nyt taitaa meidän Kukko Kehvelillä olla Marek. Se on noin kuukauden verran ollut vaisu, viime viikon se on kokolailla vain nököttänyt paikallaan. Tänään päästin kanat ulos, keli on kerrankin riittävän lämmin ja lumi sulanut lähes kokonaan. Kehveli piti kantaa ulos kopista, ulkona vasta huomasin koko tilanteen.
Kukko ei meinaa päästä kävelemään, se horjuu polvet koukussa paikallaan, hätyytettäessä kompastuu heti ja heittää voltin. Lisäksi sen pää nykii välillä oikealle. Muuta oiretta en sillä huomaa, ruokahalu on ennallaan.

Lueskelin tässä tautikuvauksia ja ihmisten kokemuksia, enkä keksi vaivoille muuta syytä kuin Marekin tauti. Kukko on maatiainen ja sillä on ikää reilu vuosi. Talven tulo ja sisäelämä näytti olevan Kehvelille aika kova pala, samoihin aikoihin se vielä menetti laumansa johtajuuden. Elikä stressi lienee ollut oireiden laukaisijana.
Kehveli on jäänyt vähän ylimääräiseksi komean Vohveli-poikansa tultua maailmaan. En myöskään jaksa nyt alkaa hoitaa sitä, joten sen kohtalona on siirtyä pilvikanojen pomoksi. Kauhea surku. :cry:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ettei vain olis se pikkutipujen silmäjuttu ton taudin esivaihe? Tietääköhän kukaan, miten tipit oireilee silloin, kun ovat saaneet tartunnan. Fataaliksihan tauti kehittyy vasta vähän myöhemmin. Meillä yksi kukko halvaantui lopulta niin, että se oli spagaatiasennossa.(silloin kun vielä oli niitä joissa epäilin po. virusta)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Justihinsa juu, voi perse. :( Meillä oli kesällä kanoilla flunssa, tiput on just parantuneet silmätulehduksesta, rokkikukko pitää edelleen nokkaansa auki ja nyt vielä tämä. Onko meidän kanoilla niin huonot olot, että kaikki kakka tulee niskaan!
Ketuttaa. Maatiaiset on minusta niitä Oikeita Kanoja, mutta niitten kanssa on kyllä ollut eniten murhetta. :(
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Älä nyt pyyhettä vielä kehään heitä.. en mää tosiaan tiedä, miten tartunta näkyy untuvikoissa vai näkyykö ollenkaan ..tuli vaan mieleen...Ongelmanahan näissä linnuissa on se, ettei leikkolääkereilläkään oo muuta tietoo kuin kaula poikki ja tilat desinfiointiin..Kaikki vanha tieto jossa "jalostetun" kanan tai kukon hankinta oli iso juttu taloudellisesti, on nyt mennyt maan multiin. Silloin niille harvinaisuuksille jaksettiin etsiä parannuskeinoja...Tää nykyinen on sitä teollista eläinlääkintää....
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Meidän silkkikanan kaula on vääntynyt kieroon, eli sillä on nokka kohti taivasta :? Tämä on tapahtunut eilisillan ja tänään puolenpäivän välillä.
Kana on muuten ollut koko ajan hyväkuntoinen, enkä mitään muuta ihmeellistä ole siinä huomannut.
Voiskohan sillä olla tuota marekia vai mistähän tuo voisi johtua?

Kuinka helposti ja miten marek tarttuu?
Meillä tuon silkkikanan kanssa on silkkikukko ja 2kyyhkystä, muut kanat ovat eri tilassa..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

No voi Pippurin silkkiä, toivottavasti sillä on jotain muuta kuin marek.

Luettelin isännälle taudin oireita, se muisti noitten untuvikkojen pitäneen silmätulehduksen ollessa pahimmillaan kaulojaan oudosti kenossa, ja että kuvut oli isot. :x
Vaikuttaako marek haudonnan onnistumiseen?

Muoks.
Maunu_muori mietti jossain kukkonsa "harmaakaihia". Törmäsin tällaiseen sivustoon etsiessäni tietoa marekista, siellä mainitaan harmaa silmä taudin oireeksi. :( http://www.addl.purdue.edu/newsletters/ ... mareks.htm

Niin ja tuo Tiinan kuivunut kukko...Myös meidän edesmennyt Kehveli oli huomattavasti kuivunut, vaikka ruokaa ja vettä oli saatavilla. Seurasin sen touhuja tänäaamuna kanalassa, se ei kertakaikkiaan onnistunut laittamaan nokkaansa ruokaan, sohi vaan ympäriinsä. Minusta näytti, että se ei nähnyt kunnolla, se ei onnistunut syömään edes kädestä.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kävin katselemassa Pikkusiivessä mitä siellä oli Marekista muuta. Löysin esim sellaisen tiedon, että oireet tulevat aikaisintaan neljän viikon ikäisinä ja tavallisimmin olikos se nyt 9-24 viikon ikäisinä.Mutta vanhempanakin voi sairastua.Eli josko Pootsin tipeillä olisi jotain muuta. Kukon oireet kyllä kuulostaisivat Marekilta.

Marekkia ei käsittääkseni hoideta siksi, että siihen ei yksinkertaisesti ole hoitoa.
(Muuten se kana, joka parantui, sairastui uudestaan ja enää se ei parantunut vaikka kuinka troppasin. Ilmeisesti silläkin siis oli alunperin Marek, ei 'jotain muuta' hermostollista sairautta, vaikka niin toivoinkin.)
Marek leviää tosi helposti, mutta kaikki jotka saavat viruksen, eivät siihen sairastu. Tuossa on yksi osoite, toivottavasti osasin laittaa oikein. Koneen käsittelyni ei ole niitä vahvimpia puoliani :oops: http://www.siipi.net/hanke/hanke_index.html
Viheliäinen sairaus.
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Meillä tuo kana on mennyt todellakin ihan yhtäkkiä noin huonoksi.
Ukko sanoi, että kana oli yrittänyt mennä syömään, mutta eihän siitä mitään tullut :? Yritin kanaa syöttää ja juottaa ruiskulla, mutta en saanut sitä syömään oikeastaan yhtään.. taitaa olla kanan menoa :(
Laitoin sen nyt lämpöiseen paikkaan ja ukko soittaa aamulla tohtorille..jos kana on vielä hengissä. Itse lähden aamulla aikaisin reissuun.

Meinasin kyllä jo, että lopetetaan kana, mutta ukko haluaa vielä odottaa aamuun. Silkkikukko nuorukainen jää kyllä sinne ihan yksin kyyhkysten kanssa, mutta eipä sille taida ihan heti uskaltaa ottaa kavereita.
Vastaa Viestiin