Marekista

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

http://www.ars.usda.gov/is/graphics/pho ... 494-1i.jpg
Tuossa on toinen kuva tautisen kanan silmästä, oikeanpuoleinen.

(tost ruåttinkielisest saa mitään selvää, kuus vuotta muka mäkin kieltä opiskellu... :smt011 )
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Heh.. meillä mutsi sai päähänsä käydä koulun ruottiksi( asu helsingissä kolkytluvulla) ja kotona se käyttiä meitä pentuja komentaessa ruottia, ei muutoin..mua on varmaan täytynyt jonkin verran ojennella ;) sitä toista hakua en enää muistanut..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Juu, mullahan siis kuoli yksi alkuperäisistä kanoista Marekin tautiin. Tutkitutin siis kanan Evirassa ja tässä lausunnosta poimittua, jos kaikkea ei ole vielä tässä ketjussa sanottu:

Marekin tauti on virustauti, jota esiintyy Suomessa yleisesti munintakanoilla. Se tarttuu vain kanaan. Se ei tartu muihin eläimiin eikä ihmisiin.

Marekin tautia aiheuttava herpesvirus on yleinen kanaloissamme ja leviää herkästi esim. höyhenpölyn mukana. Tartunta tapahtuu ensimmäisten elinviikkojen aikana, mutta tauti puhkeaa vasta myöhäisellä kasvukaudella tai tuotantokaudella.

Tauti puhkeaa vain osalle tartunnan saaneista kananpojista. Taudin puhkeamiseen vaikuttaa poikasen luonnollinen vastustuskyky, ikä tartuntahetkellä, stressi, muut taudit ja rokotuksen antama suoja.

Oireet: Marekin tautiin sairastuneet linnut laihtuvat ja lakkaavat munimasta. Ruumiinavauksessa tyypillisiä muutoksia ovat kasvaimet sisäelimissä, lihaksissa, ihossa, hermoissa ja silmän värikalvossa. Tauti jaetaan usein muutosten mukaan kasvain-, hermo- ja silmämuotoiseen Marekin tautiin. Kaikkia muotoja voi esiintyä kuitenkin samalla yksilöllä.

Hoito: hoitoa ei ole ja taudin vastustus perustuu sen ennaltaehkäisyyn.

Ennaltaehkäisy: Poikaset tulee suojata tartunnalta hautomossa ja ensimmäisten elinviikkojen aikana. Poikaset voidaan myös rokottaa heti kuoriuduttuaan.

Eläinlääkäri myös soitti tuloksesta ja "lohdutteli". Ensinnäkin hänen mukaansa Marek on lähes kaikissa harrastekanaloissa. (Mullakinhan nämä piti olla ns. "puhtaista" paikoista, mutta eipä ollut.) Toiseksi sen leviämistä harrastekanaloissa on lähes mahdotonta estää, eli esim. poikasten suojaaminen ei auta, varsinkaan jos haudonta tapahtuu kanan alla. (Joka siis jo levittää viruksen poikasiin.)

Kolmanneksi ell kertoi, että viruksesta on suorastaan jalostuksellisesti hyötyä, sillä se karsii vain heikoimmat, joten ainoastaan vahvat yksilöt jäävät jatkamaan sukua. Käytännössä tulisi siis käyttää lisääntymiseen vain yli kaksivuotiaita, jotka ovat jo osoittaneet vahvuutensa siltä osin.

Tällaista lisätietoa siis tästä..
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Siinämielessä lohdullista, että jos kanalla se on, ja se sairastuu, niin sille ei sitten voi mitään.
Ei tarvitse jossitella, että olisiko voinut hoitaa kanan paremmin.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Sain tässä vähän aikaa sitten jobinpostia ihmiseltä, joka osti minulta loppu syksystä ensimmäiset kanansa. Kolme kanaa ja kukon. Nyt hän arvelee, että kahdella on Marek ja ne pitää ilmeisesti lopettaa.Jätin itselleni viikon nuoremmat kukon ja kanan itselleni ja niissä ei ole mitään vikaan.
Tosi huono tuuri, sillä kaikista poikasista, joita multa on lähtenyt, on Marekin saanut vain Wuohettaren kana. Ja siitä taitaa olla nyt vuosi? Ja mulla sairastui (ilmeisesti) Marekkiin vuosi sitten oma kana.

Tää on kertakaikkiaan kurja tilanne, uusi kanan omistaja ei välttämättä ymmärrä, kuinka yleinen Marek on. Ja vielä vähemmän, että joku, jolla kanat on viruksen kantajia, myy poikasia.Ei hän näin ole sanonut, mutta jotenkin rivien välistä on luettavissa ja ymmärrän kyllä fiiliksen.
Nyt mietinkin, että pitäisikö tästälähin laittaa myynti ilmoituksen mukaan maininta myös, että kanalassani on Marek virusta vai onko se hölmöä, koska kutakuinkin jokaisessa kotikanalassa sitä Siipikarjaliitonkin mukaan on. Mitäs tuumaatte.
Kyllä on paska fiilis.
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

^Olen pohtinut, että jos mulla joskus on ylimääräsiä poikasia ja laitan niitä eteenpäin, niin teen kuten koirakaupoissa: teen lapun, jossa kerron marekista. Olen ajatellut, että se ei tarvitse kuin yhden A4:sen tipujen mukaan. Ilmoitukseen en sitä laita, mutta kerron tipujen ottajalle, että tällaista tautia on olemassa jne.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

tiina kirjoitti: Tää on kertakaikkiaan kurja tilanne, uusi kanan omistaja ei välttämättä ymmärrä, kuinka yleinen Marek on.
---
Nyt mietinkin, että pitäisikö tästälähin laittaa myynti ilmoituksen mukaan maininta myös, että kanalassani on Marek virusta vai onko se hölmöä, koska kutakuinkin jokaisessa kotikanalassa sitä Siipikarjaliitonkin mukaan on.
No minusta on vähän hölmöä markkinoida lintuja viruksen kantajina :smt017 vaikka tosiaan selventäisi samalla kuinka yleinen marek on. Vähän kakspiippuinen juttu...
Meillähän nyt Orvokilla epäilen marekia. Orvokki parka :smt009
Mimmi paljonko se tutkiminen maksoi? Mulle juuri eräs meidän kanojen mahdollisesti tulevaisuudessa tekemistä tipuista kiinnostunut selvitti Eviran sivuilta että 1-10 kanan tutkiminen maksaisi n. 95e :smt105 joten ehkä ennemmin pakastan Orvokin (jos se nyt kuolee / teen lopettamispäätöksen) ja 9 seuraavaa kanaa ja lähetän sitten vasta :smt080
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kanan tutkimus + muut kulut yht. 48,80 €. Mä oon sen tiedon saatuani tehnyt niin, että ilmoitin asian sekä sinne, mistä kanani hankin että sinne, mihin olin myynyt kukon. Sen jälkeen en ole myynti-ilmoitukseen lisännyt Marekista tietoa, mutta jos ostajaehdokas on löytynyt, olen hänelle sitten ennen sitovaa päätöstä kertonut taudista. Samoin siitosmunien kyselijöille, että niidenkin mukana on vaara, että virus siirtyy. Yleensä pyydän ostajaa myös lukemaan taudista esim. täältä tai Eviran sivuilta, ettei jää mun selostusten varaan.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Lemmikki kanan tutkiminen maksoi vähemmän kuin tuotantokanan, vein kanan itse tutkittavaksi (olikohan noin 40,00e)! Olen myös kertonut kun kukkoja on lähtenyt, että voivat kantaa marek-viirusta, (minulla ei ole kuollut kuin yksi kana joka oli rokotettu marekkia vastaan)!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hmm...olikos se niin, ettei saa pakastaa, jos aikoo lähettää tutkittavaksi?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hilta joo ei saa pakastaa.
Se kananraatojen keräileminen pakastimeen olikin vitsi ehkä mauton mutta silti hyvä :toothy5:
Ei mun pakastimessa tilaakaan olis - olen luonteeltani hampsteri. Kosahtakoon Olkiluodossa vaan sen puolesta, meillä elää porskutetaan kevyesti muutama viikko eristyksissä, ruokavarastoja tyhjennellen :tongue7:
Viileässä pitää säilyttää. Onneks pari viikkoa sitten oli ulkona "jääkaappilämpötila", mun olisi jääkaapista ollut vaikea järjestää tilaa viikonlopuksi seitsemänkuukautiselle hevosensikiölle jälkeisineen :confused4: Musti parka kun loi varsansa :sad7: - ja sen tutkituttaminen Evirassa maksoi jotain 65 euroa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joops Muusa---mä tunnistin sen vitsiksi, mutta piti varmistaa, ettei jää kellekään väärää käsitystä.

OT: Voi Musti-parkaa! Selvisikö syy?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo mun viestit voi joskus olla vähän sekapäisiä :smt120 kirjoittajansa kuvia :smt101

Ei, Mustin varsasta ei löytynyt mitään vikaa. Noin 50% hevosten luomisista on semmoisia ettei syytä tutkimuksissa löydetä. Toisaalta olisi ollut kiva saada joku selkeä syy tämän epätietoisuuden sijaan mutta toisaalta hyvä että istukka yms olivat ihan normaalit, niin voi odottaa parempaa onnea ensi kerralla...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tuotas noin: voikohan paria kuukautta vaille kolmevuotias kana sairastua marekiin? Meidän Juuli piti lopettaa eilen. Juuli oli savitaipaleen maattari ja lähtöisin paikasta, jossa maattereita on kuollut tyypillisin oirein. Juuli tuli meille parikuisena eikä ole koskaan aikaisemmin sairastellut mitenkään...

Su-aamuna huomasin sen ontuvan toista jalkaa ja kävelevän köpöttelevästi. Tutkin jalat ja siivetkin enkä löytänyt murtumia, haavoja enkä mitään muutakaan ulospäin näkyvää. Su ja ma meni sillä vähän alakuloisen näköisenä, mutta muuten ok. Ti-aamuna se vain kyyhötti orren alla olevalla tasolla eikä hypännyt muiden mukana alas. Nostin alas ja oli aika voimaton tapaus. Just ja just pysyi pystyssä, muttei juurikaan pystynyt kävelemään. Söi kyllä, kun kuppi oli nokan alla tai tarjosin kädestä. Välillä nuokkui makuullaan ja välillä piristyi seisaalleen asti. Katsoin kuitenkin parhaaksi päästää paremmille matoapajille...oli niin upea persoona, etten kestänyt katsella kärsimystä pidempään :smt010
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Voi Juulia. :smt010 Mahtaakohan nuo marekinuhrien ikärajat olla niin tarkkoja, ettei yksikään yli kaksivuotias vois sairastua? Tietty tuo voi olla joku muukin tauti.

Meillä on marekia näkynyt ilmeisesti kolme kertaa, kaksi kukkoa ja yksi kana. Tuo kana meni ihan yhtäkkiseltään just kun oli aloittanut muninnan, mutta noitten kukkojen sairastumista edelsi stressi. Olin siirrellyt lintuja turhan tiheään uudesta häkistä toiseen ja muuttanut parvien koostumusta, eli ihan oli mun vikani. Ja minusta kuulostaa siltä, että tuo Tiinalta kanoja ostanut henkilö on myös väärinkäyttänyt lintujaan. Siis kun noin nopeasti on noin monta sairastunut.

Munkin mielestäni olisi hassua mainita myynti-ilmoituksessa marekista. Jokaisen kanoja hankkivan olis syytä tietää jo valmiiksi, että saa viruksen kaupan päälle. Tietysti on ihan reilua kertoa ostajalle oman kanalansa tautihistoriasta sitten suullisesti.
Vastaa Viestiin