Madotus+ulkoloishäätö

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Madotus+ulkoloishäätö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Olettekos madottaneet kanojanne sisäloisia ajatellen? Entäs miten ulkoloisten kanssa?
Minä olen madottanut kerran...Ensin yksi eläinlääkäri sanoi, ettei kanoja madoteta koskaan, mutta toinen metsästi ohjeet jostain. 250mg: n Axilur-tabletteja käytin, mutta pitääpä etsiä tohtorin määräämä annostus muistiinpanoista...
Ulkoloisten varalta olen joskus siroitellut tuhkaa hyöhenten sekaan. Tämän vinkin luin jostain kanakirjasta---olisiko parempia konsteja tiedossa?
Piipu

Viesti Kirjoittaja Piipu »

Olen madottanut kerran Axilurilla ja häätänyt ulkoloiset Coopersectillä. Enkä ihan hevillä uudestaan niitä ala lääkitä. Varsinkin Coopersect tuntui olevan varsinainen myrkky. Kanat on tosi herkkiä eri lääkkeille ja meillä kahdelle tuli pienehköstä annoksesta huolimatta keskushermosto-oireita. Ne saivat kohtauksia, eivätkä päässeet eteenpäin, kun jalat veivät väkisin taaksepäin ja jalkoja vastustaessaan ne päätyivät pyörimään maahan. Vaikutus alkoi melko pian lääkkeen annosta ja jatkui pari päivää. Lisäksi niille tuli aineesta iho-oireita ja niiden olo näytti olevan erittäin epämukava muutaman seuraavan päivän ajan. Meidän silkki sai pahimmat oireet, vaikka pienensin annosta suhteessa kokoon. Loppujen lopuksi meidän piti pestä koko kana, että myrkky saatiin pois sen karvoista.

Olen sitä mieltä, että ei kannata häätää loisia vain varmuuden vuoksi, jos niistä ei selvästi ole haittaa kanoille. Vasta, jos loiset uhkaavat kanan yleiskuntoa, kana laihtuu, iho on huonon näköinen tai tulee henkitorvimadon takia jatkuvaa hengen haukkomista, on syytä lääkitä kanat. Saattaapi olla varmuuden vuoksi-lääkinnästä enemmän haittaa kuin hyötyä. Lisäksi siitä tulee kuukauden varoaika munille.

Meillä on erillinen kylpylaatikko, jossa on hienon maa-aineksen seassa tuhkaa. En ole sitä sen kummemmin höyheniin laittanut.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Laitan kuitenkin sen eläinlääkärin määräämän Axilur-ohjeen, vaikka Piipu tuossa kovasti varoitteleekin ihan aiheellisesti kanojen lääkinnästä...
Siis: 250mg: n tabletti per 10 kiloa kanaa ja annetaan viitenä-seitsemänä päivänä.
Meidän kanoille ei tullut siitä mitään sivuvaikutuksia.

29.10.06 Lisäys/tarkennus madotusohjeisiin: nyt olen löytänyt uudempaa tietoa tuosta Axilurista...Sitä annetaan kanoille vain KERRAN...ei siis viitenä-seitsemänä päivänä, kuten ell minua aikoinaan ohjeisti...

Mutta tuota Coopersectiä minä en missään tapauksessa uskaltaisi käyttää kanoille---sehän on tarkoitettu vain lampaille ja lehmille (Ruotsissa rekisteröity kuulema myös hevosille).

Hei Piipu: Kehtaisitko kertoa tarkemmin tuosta kanojesi "kylpyammeesta"? Olen sellaista suunnitellut, mutta helpottaisi rakentelua, jos tietäisi jonkun kokemuksia toimivista mitoista :) Olisiko sinulla vaikka kuvaa laittaa?
Viimeksi muokannut HiltaHelikopteri, 29 Loka 2006, 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piipu

Viesti Kirjoittaja Piipu »

Se on sellainen puinen, lautareunat n. 30 cm. Muuten kooltaan n. 1 x 1,2 m. Kanat tykkää kylpeä yhtä aikaa, joten on hyvä, jos sinne mahtuu kerralla useampi. Huono puoli tuossa minun laatikossa on, että se on puisena melko hankala pitää puhtaana. Kanat kun tykkää kuitenkin paskoa sinne ja reunoille myös. Nuoriso käyttää reunoja välillä ortena ja istuu tietysti pylly laatikkoon päin.

Muovinen olisi ehkä parempi ja semmoisen varmaan ostaisinkin, jos löytäisin jostain sopivan. Pitäisi käydä Etolassa katsomassa, olisiko siellä mitään. Tai miksei tietysti voisi olla paria pienempää laatikkoa vierekkäin. Olisi helppo kantaa ulos ja tyhjentää. Hienojakoinen ja hyvin kosteutta imevä kylpyaines auttaa siinä, ettei laatikkoa ihan koko ajan tarvitse putsata. Tänä syksynä en vielä ole ottanut laatikkoa käyttöön, kun kanat on olleet vielä ulkona.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Meilläpäin eläinlääkäri suositteli cooperctiä kanojen ulkoloisten häätöön. Pienille kanoille ja nuorikoille 1-2ml ja isommille 5ml. Kaverin kanat "myrkytettiin" eikä mitään ongelmia tullut.
Piipu

Viesti Kirjoittaja Piipu »

Kääk apua! :shock: :roll: Siipikarjaliiton eläinlääkäri suositteli Coopersectiä 0,5-1 ml / kana. Silkille laitoin vain 0,4 ml ja silti tuli oireita. Toinen oireillut sai sen 1 ml. Ja kaikkia kutitti ihan hirveästi seuraavat päivät. Vai onko Cooperct joku eri aine?
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Piipu kirjoitti:Kääk apua! :shock: :roll: Siipikarjaliiton eläinlääkäri suositteli Coopersectiä 0,5-1 ml / kana. Silkille laitoin vain 0,4 ml ja silti tuli oireita. Toinen oireillut sai sen 1 ml. Ja kaikkia kutitti ihan hirveästi seuraavat päivät. Vai onko Cooperct joku eri aine?
Hups, pitää korjata vähän :oops:
Siis tarkoitin, että laitettiin 0,1-0,5ml. Isoimmille kanoille laitettiin se 0,5ml ja pienemmille siten vähemmän.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

kanaemo kirjoitti:Hups, pitää korjata vähän :oops:
Siis tarkoitin, että laitettiin 0,1-0,5ml. Isoimmille kanoille laitettiin se 0,5ml ja pienemmille siten vähemmän.
No huh! :D Jos joskus tarttee väiveitä ym. vielä myrkyttää, niin pitää sitten minunkin pienentää annosta vielä selvästi. Hävisikö ötöt hyvin kanoista tuolla pienellä annoksella?
Piipu

Viesti Kirjoittaja Piipu »

Anonymous kirjoitti:
kanaemo kirjoitti:Hups, pitää korjata vähän :oops:
Siis tarkoitin, että laitettiin 0,1-0,5ml. Isoimmille kanoille laitettiin se 0,5ml ja pienemmille siten vähemmän.
No huh! :D Jos joskus tarttee väiveitä ym. vielä myrkyttää, niin pitää sitten minunkin pienentää annosta vielä selvästi. Hävisikö ötöt hyvin kanoista tuolla pienellä annoksella?
Siis minä olin tuo edellinen. :oops:
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

ilmeisesti juu, ainakaan eivät enää ole rapsutelleet itseään. deosect-spray on reseptillä saatava myrkky jota voidaan käyttää myös ulkoloisten häätöön. Tämäkään ei ole kanoille rekisteröity lääke, joten sitä saa ilmeisesti vain erityisluvalla (kuten lähes kaikki lääkkeet).
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

HUOM! kuukernupin lähettämä viesti siirretty tähän...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Siirretty moderaattorin toimesta LÄHETTÄJÄ: kuukernuppiLähetetty: Tor Tam 19, 2006 8:24 pm Viestin aihe: kanojen myrkytyksestä

--------------------------------------------------------------------------------

Juu minä olen tuo kanaemon mainitsema kaveri.. Meillä kuhisi kanat ja pesät ja munat jotakin öttiäisiä joista jotkut purivat minuakin kun siivosin pesiä, kutitti muuten vallan jonkin verran . Coopersect annostuksesta vielä sen verran että maatiaiskanoille annettiin vajaa 1 ml kun ovat melko pieniä, isolle sekarotuisäkukolle (tulipa sanahirviö) 1 ml ja nuorikoille 0,5 ml. Meillä ei ilmennyt mitään noita em. oireita, olin kyllä niiden mahdollisuudesta tietoinen ja vahtasin niitä jo ahdisteluun saakka. Öttiäiset hävisivät ja tiput eivät sen jälkeen ole kuopineet itseään.. Meillä kylpylaatikon virkaa ajaa Saarioisen lihalaatikko, sellainen muovinen valkoinen n. 60x80 cm (villi arvaus), siihen ei kyllä mahdu kuin yksi kana kerrallaan mutta se on ahkerassa käytössä ja ei vie hirveästi tilaa kun talvella se on kortilla muutenkin. Kylpyaineena käytän savensekaista multaa ja puutuhkaa, pölyää ja leviää joka paikkaan mutta höyhenpeite on kiiltävä
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

HUOM! maunu_muorin lähettämä viesti siirretty tähän

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Siirretty moderaattorin toimesta LÄHETTÄJÄ: maunu_muoriLähetetty: Maa Tam 30, 2006 10:52 am Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Ne ötökät oli varmaan lintukirppija.. tosi ikäviä, luonnonlinnuissa on niitä ajoitttain aika paljon.. puree niin vietävästi. Mulle nousee kunnon näpyt .. oon varmaan vähän allerginen ..niillekkin, YÖK
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Ivomec (animec 10 mg/ml) ei ole myöskään rekisteröity kanoille Suomessa mutta Jenkeissä sitä käytetään ulkoloisten ja sisäloisten häätöön annostuksella 0,2 mg/kg eli 3 kiloa painavalle kanalle 0,6 mg. Laimennetaan keittosuolaan 1:4 eli 1 osa Ivomecia ja 4 osaa keittistä. Aion kokeilla tuota kun nyt sattuneesta (kalkkijalka) syystä tuota ivomecia nurkissa pyörii. Täytyypä raportoida kuinka kanojen kävi..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jaahas…olen jo parissa topicissa toitottanut, etten käytä/ole käyttänyt Coopersectiä kanoille. Mutta niin se mieli muuttuu :oops: Rupesin nyt syksyllä sisään oton jälkeen katsastelemaan, että Soini-kukko nyplää vähän väliä pyrstön seutuaan. Jossain vaiheessa lykkäsin kalkkia höyhenten sekaan ja nokkiminen rauhoittui vähäksi aikaa, mutta alkoi sitten taas uudestaan.

Eilen illalla rupesin tutkimaan, että mitäs löytyykään. Ja löytyihän sitä :shock: perähöyhenten alla ihossa vipelsi jotain ötöjä :shock: täitä tai väiveitä käsittääkseni. Mikä loinen tekee höyhenen tyveen sellaisen möykyn - - - tietääkö joku?!? No, laitoin sinne oikein tuhdin annoksen kalkkia+tuhkaa. Odottelin aamuun asti tehoaako…Eipäs tehonnut…aamulla löysin yhden öttiäisen kaulan iholta ja se riitti mulle (tunnustan potevani jonkinmoista loiskammoa!) päätökseen käyttää Coopersectiä kotikonstien sijaan. Tätä litkua mulla on nykyisin aina jemmassa, koska käytän sitä hyttyskarkoitteena ponille ja lampaille…(Tepsii kokemukseni mukaan hyvin muihin, mutta ei juurikaan paarmoihin.)

Laitoin 0.3 millilitraa…laskeskelin, että kun keskimäärin n. 50-kiloisen lampaan annos on 5 milliä, niin n. kolmikiloisen kukon annos on tuo, jos voinee näitä yhtään suhteuttaa…

Koko juuttaan päivän olin sydän sykkyrällä, että tuleeko sivuvaikutuksia. Illalla n. 7 tuntia lääkityksestä huomasin, että jotain oireita tuli. Soini käveli välillä aivan normaalisti, mutta aika-ajoin se meni kyykkyyn ikään kuin olisi kontannut vaikkapa aidan ali. Nousi sitten parin kyykkyaskeleen jälkeen taas normaaliin asentoon. Muut iltatouhuilut olivat mielestäni aivan tavallisia…Mietin, että vienkö suihkuun ja yritän pestä tökötit pois, mutta kun viimeisellä tarkastuksella oli päässyt orrelle asti, niin päätin katsastella aamulla tilannetta uudelleen…

Kanoista en löytänyt tarkankaan tutkimuksen jälkeen mitään ylimääräistä elämää, joten niitä en myrkyttänyt. Toinen kukko jäi kyllä nyt tutkimatta, kun apukädet=ukkeli ei ole nyt kotosalla…Siposen luonne kun vaatii vähintään kaksi ihmistä :evil:

Mutta summasummarum: oli eka ja vika kerta, kun käytin tätä litkua siivekkäisiin…hirveetä katsoa toisen oireita, jotka on itse aiheuttanut, vaikka tarkoittaakin sille hyvää…Nyt tää lähtee kyllä kiltisti Moilasen kauppaan tekemään tilausta… :wink:
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Olen käyttänyt kanoilla ulkokauden jälkeen juomavedessä, 20-30 tippaa valkosipuliöljyä (kyyhkyskäyttöön tarkoitettu) 2l juomavettä,kuukauden ajan, kerran viikossa, pitää muuten kanalan ja kyyhkyslakan miellyttävän aromaattisena. Tämä on vanha turkkilainen resepti kyyhkyskasvattajilla.
Se on luonnon antibiootto, tehoaa hengityselimiin ja sisäelimiin.
Antiwermin spray on linnuille rekisteröity pintaloisten häätöön tarkoitettu tuote.
Vastaa Viestiin