Apua kanojen ripuliin!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tehotytöt!
muna
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Tammi 2021, 22:49

Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja Tehotytöt! »

Hei!
Osaisiko joku auttaa?
Minulla on omatarve kanala. Tehareita ja silkkejä, yhtä 10 nokkaa, joista 2 kukkoa.
Kanoja vaivaa sitkeä ripuli. En tiiä mistä tuli, mikään ruokinnassa ei ole muuttunut, eikä mikään muukaan olosuhteissa.
Soitin el.lääkärille ja sain ohjeeksi antaa Tehobaktia ja lääkehiiltä kuurina. Ei auttanut ja soitin uudestaan el:lle.
Sain kaliumpermanganaattia suoliston ”desinfiointiin” viikon ajan ja vein ulostenäytteen tutkittavaksi. Selvisi että kanoilla on loisia ja kokkideja. Salmonellaa ei ollut.
Ohjeen mukaan madotin kanat Axilurilla 2 kertaa, viikon välein. Näytti sille että ripuli loppui ja tulijo peräti kunnon kakkaa. Voi miten olin ILOINEN...
Nyt viikko aikaa toisesta madotuksesta ja osa kanoista rykäsee ihan vesiläjän lattialle!

Koko tämän rumban ajan oon pessyt juoma astiat päivittäin, vaihtanut vedet, ruokakupit, kaikki kuivikkeet 2 kertaa viikossa. Lattialle en ole nokittavaksi antanut tähän aikaan mitään, minkä tavallisesti tein. Munitut munat kierrätän keitettynä takaisin kanoille ruuaksi, koska niillä on el. mukaan 30 päivän varoaika.
Joten auttakaa hyvät ihmiset, mitä voin vielä tehdä? Mistä tämä kaikki johtuisi? En haluaisi tarttua kirveeseen ja pistää ”terapiakanojani” hengiltä ja kanalaa kylmäks...

T: Aila
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja riepukka »

ompa ikävä tapaus. Madot ja muut pitää ilman muuta saada hoidettua pois, kuten olet saanut ohjeet.
Kun kanat ovat ok (ja miksei jo heti) voi ruokavalioon lisätä Proguttia kuureina tai säännöllisesti. Tasapainottaa suolistoa. Saa Maatalouskaupoista. Itse sekoitan rehun ja kauran sekaan.

Fermanoitu ruoka on toinen, mikä meillä on käytössä. Kakka tulee kuin kanankakka mainoksessa :smt042 . Eli hapankaalilla hapatettu/käytetty seos. Siitä taitaa löytyä oma keskustelupalsta.
Lyhyesti esim; Siemeniä- pellava, auringonkukka, hirssi ym. tai linnunsiemenseosta. Herneitä, kauroja ja pähkinöitä. Voit myös lisätä marjoja, porkkanaa/ kuoret...Hapankaalia ja kaikki veden peittoon. Aloitus vie viikon verran. Kun seos kuplii, voit ottaa reikäkauhalla 2/3 osaa ja lisätä uudet siemenet ja hapankaalin juureen. jatkossa valmis 2-3 vuorokaudessa.
Nämä eivät ole hoito-ohjeita loisiin, vaan yleisesti niksejä suoliston hyvään toimintaan :smt003
Onnea kanojen hoitoon :smt045
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hmm...pitäis saada tuohon kokkidioosiin antibioottikuuri ell:ltä.
Laitapa hakusanaksi kokkidioosi, niin löytyy paljon vanhoja keskusteluja, joista toivottavasti löydät apua.
Tehotytöt!
muna
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Tammi 2021, 22:49

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja Tehotytöt! »

Hei!
KIITOS Riepukka ja Hiltahelikopteri neuvoista! Otampa niistä ”vaarin”...
On se vuan mukavoo, kun on muan piällä vielä aattavaesia immeesiä!

T: Aila
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Minulla myös nyt yksi paha ripulitapaus tammikuulla. Lumikana, silkin ja kääpiökochin risteymä ( alle kilon kokoinen), takapuoli sotkussa ja sitten vertakin. Päättelin kokkidioosiksi. Ell suosii täällä enemmän kirvesterapiaa. Syyttelin kyllä ensin itseäni kun en aikaisemmin huomannut. Joko hoito tai kirves. Päätin yrittää. Kana koppaan ja pesulle, höyhenpuku piti sitten föönätä kuivaksi, ihmeen rauhallisesti tähän suhtautui. Apteekista lääkehiiltä, tabletti päivittäin murusina suoraan kurkkuun hoidon varmistamiseksi. Ripuli meni ohi kahdessa päivässä. Nyt kaksi viikkoa hoidosta ja Lumikana on normaali pahansisuinen itsensä, tosin se pitää turvavälin kunnossa henkilökuntaan nähden ettei taas käydä käsiksi kun ei tässä mitään sylikanoja sentään olla sen ajattelun mukaan. Eilen huomasin sen jo katselevan munintakoppia joten kunnossa vaikuttaa olevan. Olen antanut kauran ja tiivisteen lisäksi happamia marjoja , punaherukkaa ja marja-aroniaa, ideana suoliston hyvinvointi. Ostin myös valkosipulirouhetta, sillä pitäisi olla antibioottinen vaikutus- tosin en ole sitä vielä käyttänyt.
Nyt kova pakkasjakso on ollut sen mittainen että alkaa taas huolettaa kun perusteellista pehkun siivousta ei pääse tekemään, ei uskalla kulkea ovista ettei kanala jäähdy liikaa. Puhtaus on puoli ruokaa kanoillakin.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kysyn ihan näin spontaanisti, että mistä kuljet, kun et voi ovista kulkea? vitsi vitsi. Onnittelut kun aloit hoitaa kanaa, en minäkään yleensä ihan vähällä luovuta jos joku fiba on linnulle tullut. En ainakaan kirvestä kaiva esiin...tuo pesu ja lämmin kuivaus ja eristäminen hyvän sapuskan kanssa tepsii aika moneen. Ja noin yleisesti tuo siipikarjallekin nyk. oma Progut, rehun joukossa on aika hyvä näihin kurapers...juttuihin.
Tehotytöt!
muna
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Tammi 2021, 22:49

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja Tehotytöt! »

Moi kaikki!
Mulla oli tämä kurap...vaihe helmikuun alussa. Kirjoitin asiasta tähänkin ketjuun.
No, ripuli pysy poissa viikon ja tuli takas. Taas soitto ell. ja tuumaus tauko. Ehdotti verikokeita, itse kysyin antibioottikuuria? Halusi selvittää asiaa ja aikoi tilata lääkkeen. Soitti sitten ja kertoi että antibioottikuurilla MUNIEN VAROAIKA 500 päivää! Minä nauramaan ja totesin, ei kiitos. Sama tilata jo pyöveli... Sanoin että mietin asiaa.

Päätin vielä kokeilla Proguttia josta vinkin kirjoitti Riepukka. Sitä tarjolle tiivisteen sekaan ja jännitys alkakoon, tehoaako vai ei? Yllätys yllätys, jo parin päivän jälkeen rupesi kakat kiinteytymään ja nyt näyttää jo normaalille. En uskalla kuitenkaan vielä sanoa että homma voitettu...

Kysyisin kuitenkin tuosta antibioottikuurin varoajasta. Mitä te muut olette kenties ell. saaneet kokkidioosiin ja sen varoaika munille?
Onko tuosta PROGUTista tullut siis markkinoille ihan oma versio kanoille?
Minä ostin sitä mikä oli niin lehmille, hevosille, sioille jne.

Toivotaan että talvi ja pakkaset kohta hellittää. Valoa kohti, itsekukin parvineen...
T: Aila
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moi taas. Onko Tehotytön kanaset voineet paremmin.
Kysyit Progutista. Itsellä on myös tuota "kaikelle karjalle" tarkoitettua. En ole törmännyt pelkästään siipikarjalle valmistettuun. Tiedä häntä, onko erikseen. Olen pitänyt sen säännöllisesti rehuseoksen seassa ja olen todennut hyväksi kanasille.
Ei ole kokemusta tuosta varoajasta mutta kuulostaa kyllä tosi pitkältä ajalta- melkein 1,5 vuotta :smt017
Miisa kanalla oli Amorion antibiotti jolla oli varoaika 28 päivää lihalle. Piti oikein tarkistaa reseptistä. Näin siihen oli raapustettu. Lääke oli haavanhoitoon, kun vanhat akat ahdisti nuorikon nurkkaan ja ojensivat kovalla nokalla- julmurit :smt021
Munien varoajasta ei ole mainintaa mutta luulisin että sama.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Vielä Miisa kanasta. Aloitti muninnan vappuna kun hoidettiin helmikuun puolessa välissä. Munat on kyllä mennyt syöntiin koko ajan eikä ole tullut mieleenkään etteikö niin olisi voinut tehdä :smt045
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Tehotytöt!
muna
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Tammi 2021, 22:49

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja Tehotytöt! »

Moi!
Kiitos Riepukka kokemustesi jakamisesta.
Tehotytön kanaset voi yleisesti ottaen paremmin. Välillä näkyy tulevan joku löysemmän oloinen pläjäys, mutta pääsääntöisesti ok kakkoja. Taas vaan ihmetyttää miten samassa kakassa on musta/valko ja vaalean ruskea väritys? Ja juuri tuo ruskea osa on sitä löysempää tavaraa?
Proguttia on nyt tarjolla koko ajan täysrehun seassa. Lisäksi saavat murskattua ohraa ja kauraa jyvinä. Kalkin teen munankuorista murskaamalla. Onko ruokinnassa joku per....ään?

Pakko kysyä miten se Miisan sopeutuminen vanhojen akkojen joukkoon lopulta onnistui? Vai jouduitko eristämään?

Mulla myös sama ongelma tehareitten kans. Jahtaavat koko ajan kahta silkkikanaani pitkin huonetta ja käyvät käsiksi! Kukot jotka on silkkejä kattoo vaan vierestä, tyhmiäkö ovat? Eikös niihin kuulus laittaa akkansa ruotuun? Silkit ovat kaikki 2v. vanhempia kuin teharit.
Mitäs tuolle asialle vois tehdä?

Mut onneks on paikka mistä voi kysyä apuaaaaa....
riepukka
kukko
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Maalis 2018, 17:39
Paikkakunta: Viitasaari

Re: Apua kanojen ripuliin!

Viesti Kirjoittaja riepukka »

Moikka. Tämä menee nyt vähän ohi aiheen, mutta vastaan :smt003
Minulla on useampi parvi niinpä Miisa kana muutti toiseen parveen toivuttuaan kaltoinkohtelusta. Olisin halunnut pitää sen saman rotuisen kukon kanssa mutta ei onnistunut. Miisa on Russian Orloff- hieno harvinaisuus :smt007 Olisin niin halunnut jatkaa sukua Miisalta puhtaana, mutta eipä onnistunut. Voi olla että kokeilen parven vaihtoa kesällä ulkotarhassa, on vaan aika tressaavaa vaihtaa parvea :smt022
Meillä on ollut myös tehareita. Olivat aika hulluja omalla tavallaan. Eivät tosiaan hyväksyneet toisia kanoja vaikka hoitaja sai ottaa syliin ja söivät kädestä. Aika itsekkäitä paholaisia. Niiden sekuli jälkeläiset ovat sosiaalisia ja rauhallisia. Brahma oli kukkona.
Vähän on paljon, miten sen ottaa :smt023
Vastaa Viestiin