kana alkoi möllöttämään

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
artolainen
muna
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Touko 2020, 16:22

kana alkoi möllöttämään

Viesti Kirjoittaja artolainen »

Ruskea kanan möllykkä ei syö paljoa, on paikoillaan.
Olo koheni vähän kun pullautti ulos 2 ison munan kokoista ja muotoista möykkyä. Ovat kuin kovaa pullataikinaa. Kun haluaisin ne, näyttävät kuin kana olisi hautonut munia sisällään. Pienemmässä 1 alku. Isommassa 3
(Laittaisin kuvan kun tietäisin miten)
Kato miten teki :smt021 Ehän minä huomannu :-" O4O9lO7773
Rummukka Metropol Pieksämäki
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: kana alkoi möllöttämään

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vaikuttaisi munanjohtimen tulehdukselta. Saisitko nopeasti eläinlääkäriltä antibiootit? Niillä kanan saisi ehkä parantumaan, jollei tulehdus ole edennyt liian pitkälle. Kaikki eläinlääkärit eivät määrää antibiootteja potilasta näkemättä/tutkimatta, mutta kannattaa kysyä. En tarkoita sitä, etteikö kanaa voisi viedä tutkittavaksi...tulee vaan aika kalliiksi...

Laita tosiaan kuvaa näkyviin!
Tässä ohjeita kuvan laittoon:
viewtopic.php?f=4&t=22159
artolainen
muna
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Touko 2020, 16:22

Re: kana alkoi möllöttämään

Viesti Kirjoittaja artolainen »

No niin, tulehdushan se tietty.
Ystäväni laittoi lash egg kuvat fb munanettiin jolloin diagnoosi ja lääkkeen nimi löytyi äkkiä.
Kanojen päälle ymmärtävää eläinlääkäriä sen sijaan ei niin helposti löytynytkään.
Nyt on kuuri päällä ja myöhemmin on iltalääkkeiden jako. Typykkä nukkui pari tuntia sikeästi ja söi vähän.
Ehkä se siitä vielä. Juottanut ja antanut ravintoa jossa olisi mahdollisimman paljon potkua pienessä määrässä.
Minulla on sellainen tapa että, aina kun joku eläimistä alkaa käyttäytyä normaalista poikkeavasti niin, eristän sen heti toisista.
Silloin on helppo seurata käytöstä, jätöksiä, syömistä jne.
Monesti olen saanut elikot takaisin rinkiin tosin, ei se tuuri aina riitä.
Kato miten teki :smt021 Ehän minä huomannu :-" O4O9lO7773
Rummukka Metropol Pieksämäki
artolainen
muna
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Touko 2020, 16:22

Re: kana alkoi möllöttämään

Viesti Kirjoittaja artolainen »

Kyllä se selviää (tällä kertaa)
Syö ja on jälleenoma kovapäinen räyhähenki.
Potilas epikriisi.
Taustatietoja:
Minttu tuli toisesta tarhasta (kirvestä pakoon kuten muutkin mitä minulla on)
Omistaja käveli pihalle ja kysyi, onko hyvää kirvestä, tai osaanko elvyttää kukon.
Mentiin katsomaan. Kukko oli hengetön ja Minttu pihisi kiukusta tarhassa.
Minttu lähti sitten mukaani ja tarhaan laskeutui rauha.
Julle kukko sai pari kertaa selkään Mintulta ennenkuin oppi jättämään typyn rauhaan. Tosin lauma antoi Mintulle porukalla köniin ja näytti sille kaapin paikan.
Kesällä katselin kun haukka kierteli. Muut juoksi piiloon, myös kukko. Minttu katseli haukkaa sen näköisenä että, "tule tule, isompiakin otettu hengiltä.
Lisäksi tykkää opettaa tipuja.
Kyllä tuollaista persoonaa yrittää hoitaa vaikka muut alkaisivatkin liippaamaan kirveen terää.
Kato miten teki :smt021 Ehän minä huomannu :-" O4O9lO7773
Rummukka Metropol Pieksämäki
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: kana alkoi möllöttämään

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oho, melkoinen Minttu-matami :smt041 Hyvä, että lääkitys puree! Aina on kiva kuulla varsinkin näissä sairastapauksissa miten ne etenee ja päättyy.
artolainen
muna
Viestit: 12
Liittynyt: 13 Touko 2020, 16:22

Re: kana alkoi möllöttämään

Viesti Kirjoittaja artolainen »

No niin. Miss Europa, kuten tuttavat maailmalla Minttua kutsuivat runsaan sulkasadon vuoksi, on poistunut näyttämöltä.
Ensin kaikki meni hyvin. Typykkä voi tosi paksusti.(suunnittelin jo pariovia että mahtuu keväällä ulos)
Sitten iski ripuli ja läskimatamista tuli luuviulu muutamassa päivässä. Siitäkin me selvittiin vaikka olikin jo aika heikkoa mutta mentiin parempaan.
Lopuksi maha meni kovalle tai lopetti toiminnan. Siihen ei tytöllä enää riittänyt voimia. Melkein voitettiin tämäkin erä. Maha ei enää ollut kuuma eikä kova.
Yhdelle kanaselle kertyi kuitenkin liikaa vaikeuksia lyhyelle ajalle.
Valtava oli elämänhalu tällä eläväisellä. Tuntia ennen kuolemaa halusi vielä syödä joten syötiin, juotiin ja sitten nukkumaan. Hetken ennen kuolemaa, menin katsomaan että on hyvässä asennossa. Minttu nosti päätään, katsoi ja nukkui sitten pois.
Kato miten teki :smt021 Ehän minä huomannu :-" O4O9lO7773
Rummukka Metropol Pieksämäki
Vastaa Viestiin