Olisiko kyseessä Marek?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Tirpat
muna
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Marras 2019, 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Olisiko kyseessä Marek?

Viesti Kirjoittaja Tirpat »

Meillä on nyt Pilli kanalle tullut jalka kipeäksi jota se nostelee aina kun voi, ja huono vointinen on. Tänään huomasin että Pullalle on alkanut tulemaan samoja oireita kuin Pillille :smt009 Ajattelin että kyseessä olisi Marek? Mitä mieltä te kokeneet olette tästä? :smt010
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Olisiko kyseessä Marek?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voi kuinka kurja juttu. :smt009 Voi hyvin olla Marek. Hankalan oloinen liikkuminen ja kumma jalan asento olis siinä oireina. Ellet sitten huomaa jotain muuta syytä, josta kanasten jalat voisivat olla tulleet kipeäksi? Esim tulehtunut jalkapohja. Sellainen voi kehittyä jalkapohjassa olevaan naarmuun, jos kanalan kuivike on liian märkää. Yhdellä jalalla seisominen ja jalan varominen olisi siinä oire.
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Olisiko kyseessä Marek?

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Laitan nyt tähän viestiketjuun viestiä, on aiheesta varmaan kymmeniä aloituksia. Mietin itsekin että vaivaako kanojani marek. Olen siis aloittanut nyt keväällä kanaharrastuksen. Kesän olen taistellut kanoja vaivaavaa kokkidioosia vastaan ja nyt näyttää että marek vielä tullut lisäksi :smt009 Kukko täytyi lopettaa, kun oli oireena että kaula oli epäsymmetrinen, horjui ja huojui kävellessä ja toinen jalka ei ottanut kunnolla päälle. Muutama päivä myöhemmin kana täytyi lopettaa kun sillä tuli halvaus oireita myös, siivet roikkui ja jalat ei tahtoneet kunnolla kantaa. Että osaa ärsyttää, tässä on tullut ainakin perehdyttyä kunnolla kanojen sairauksiin, mutta näyttää että kaikki kanat on kohta mennyttä. Nyt kolme kanaa jäljellä ja yhdellä vasen jalka on välillä kumma, näyttää että ei ajoittain toimi kunnolla. Tällä kanalla ollut myös sitkeä yskä monia viikkoja, mietin jo mycoa myös :smt012 En tiedä laitanko avattavaksi jos täytyy tuo lopettaa, selviää ainakin mitä kaikkea tauteja kantaa.
Mutta haluan kysyä teiltä joilla kanoja ollut pidempään. Mitä mieltä olette, kannattaako pyrkiä edes eroon marekista (yleinen ja hankala edes hävittää kun kerran tulee), tai muut taudit, mitä mieltä olette? Sehän tarkoittaisi että parvi pitää hävittää, mutta saako viruksia edes hävitettyä kunnon siivouksella tai muulla jynssäämisellä jos ne jopa vuosia voivat olla ympäristössä.. Joku kirjoitti jossain ketjussa että ei edes pitäisi lintuja jos olisi tartunta, mutta en kyllä itse haluaisi harrastusta lopettaa. Eli pitääkö hyväksyä, että mahdollisesti marek ja muut virustaudit tulee esiin ajoittain ja kanoja niihin kuolee välillä? Tuotanto puolella ymmärrän että siellä ei ole varaa tarttuville taudeille ja hygienia toimet siksi tärkeät, mutta siellä myös rokotteet ja rehut millä voidaan tauteja vastaan taistella. Harrastus kanaloissa ei ole muita vaihtoehtoja, kuin että jos harrastuksen aloittaa tulisi olla puhtaat tautivapaat siitosmunat, puhtaat uudet tilat minne linnut laittaa ja sen jälkeen jos taudit haluaa pitää poissa, tulee varmistua että kanalassa ei vieraile ketään, joka mahdollisesti vaatteissa tms tuo tauteja. Näitä asioita olen nyt pohtinut..
Teillä kenellä marekia ollut ja olette tipuja ottanut, onko kuolleisuus miten suurta alussa tipuilla? Nyt olen miettinyt että laitanko vielä edes uusia munia koneeseen vai katsonko miten noille kolmelle kanalle käy :smt017 Mutta jos tuo yksi pitää lopettaa ja jäljellä kaksi ja toiselle sattuisi vielä jotain, niin enhän voi sitä yhtä jättää yksin, kana kun on "laumaeläin". Kiitos jos joku vastaa ja antaa mielipiteensä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Olisiko kyseessä Marek?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kotkotti: hyviä kysymyksiä ja pohdintoja kirjoitit! Sun kanaharrastus on alkanut ikävissä merkeissä, :smt022 Harrastajan on vaikea suojautua viruksia ja bakteereja vastaan, koska rokotukset/lääkitykset on suunniteltu ammattikäyttöön. Taudit kulkevat vierailijoiden/omien vierailuiden, tuulen, luonnon lintujen ja myöskin siitosmunien mukana eli ei ole satavarmaa keinoa välttyä tartunnoilta. Kannattaa koettaa ostaa siitosmunia/tipuja/aikuisia mahdollisimman tautivapaasta paikasta ja koettaa tehdä oman kanalan olosuhteet niin hyviksi kuin suinkin pystyy.
Kotkotti
nuorikko
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Elo 2022, 18:40

Re: Olisiko kyseessä Marek?

Viesti Kirjoittaja Kotkotti »

Noin juuri se onkin että ennaltaehkäisy parasta ja kanat tai siitosmunat tulisi olla puhtaat. Mutta jos tauteja jo tullut, liekö niistä mahdollista päästä enää eroon. No olen päättänyt nyt että tämän minulla olevan parven suhteen ei taida olla mitään tehtävissä. Tai jos enää kahta kanaa voi parveksi sanoa. En voi kuitenkaan jättää niitä, toisella taas kirkkaan punaista verta ulosteessa ja tiputtaa muutenkin, tämäkin saanut aiemmin antibioottikuurin kokkidioosiin, mutta taitaa olla suolisto entinen.. Toisella ei mitään oiretta ole ollut, mutta jos tuo toinen kuolee niin pitää toinenkin hävittää, kun ei voi yksin pitää..
Mietin noita marek oireita mihin kukko ja kana sairastui, että tulivat molemmilla muutamaa päivää myöhemmin kuin antibioottikuuri loppui. Niin ja annoin siis kokkidioosiin uudelleen molemmille antibioottia kun uusiutui..liekö joku ärhäkämpi kokkidi laji mutta taitaa olla suolisto entinen kun tuo kerran iskee. Mutta joo, epäilin että puhkesiko stressistä nuo marek oireet, kun jahtasin ja lääkitsin taas viisi vuorokautta aamuin illoin ja annoin antibiootin suoraan nokkaan. Olen päättänyt että enää en moiseen ryhdy, saa eläinlääkäri kirjoittaa lääkkeen joka laitetaan veden sekaan. Mutta olen tullut siihen tulokseen että hävitän tämän parven ja aloitan alusta, mikä ärsyttää älyttömästi :smt019
Jospa uusi parvi olisi terveempi, lähinnä tuo kokkidioosi ollut semmoinen kirous että huh. Mutta desinfioin kaikki tilat ja poistan maa aineksen ulkotarhasta ja mahdollisesti keväällä tuon uutta maata, jotta uudet kanat ei enää sairastu. En tiedä miten pitkään kokkidit voivat selvitä ulkona, jopa vuosia ehkä.. Saa sitten nähdä miten käy, onko niitä vielä ja sairastuuko uudet linnut. Jos menee uudenkin parven kanssa metsään niin sitten luovutan ja laitan vaikka kaneja välillä, niillä omat kokkidit kuin linnuilla ja eivät voi sairastua kait..
Mutta ei auta kuin yrittää ja olla toiveikas, vaikka jo hirvittää mitä ensi talvi tuo tullessaan kun sähkön hinta nousee pilviin ym. Olen miettinyt kestopehkua lämmittämään kanalaa, mutta en tiedä uskallanko kokeilla, olen niin jo varmaan vainoharhainen tuon kokkidioosin takia että olen pitänyt pehkun rutikuivana ym. Mutta toivotaan että uusi parvi voi paremmin ja saan vielä terveitä ja munivia kanoja :smt001
Vastaa Viestiin