Axilur ja varoaika

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kanafanitar4

Axilur ja varoaika

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Hei,

varmasti vanhoissa ketjuissa on tietoa Axiluristakin, mutta kysyisin nyt tässä vielä, että millainen varoaika siinä onkaan? Eli jos madottaa kanat Axilurilla, milloin munia voi käyttää?

Kysymykseni on kyllä toistaiseksi teoreettinen, koska 1) kanani eivät muni tällä hetkellä 2) en ole aivan varma, madotanko edes tai jos madotan, niin ainakaan ajankohta ei ole tiedossa. :) Kananihan saivat vasta antibioottia, niin en tiedä, onko viisasta tunkea matokuuria heti perään.

Mutta kiitos, jos joku vastaa ja tietää.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Axilur ja varoaika

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Vaikka Axilur sopii kanoilla käytettäväksi, se ei varsinaisesti ole kanojen lääke eikä sitä ole kanoilla testattu. Siksi sillä ei ole 'virallista' varoaikaa. Eläinlääkäriltä olen kuullut, että tällaisissa tapauksissa suositellaan kuukauden varoaikaa varmuuden vuoksi. Meillä on pidetty Axilurin kanssa kahden viikon varoaika (mun mies tosin ei ole varoajoista piitannut, vaan on syönyt niitä hyvällä ruokahalulla jo parin päivän päästä. Ainakaan näkyvää vahinkoa ei ole siitä koitunut. :smt003 ).
Kanafanitar4

Re: Axilur ja varoaika

Viesti Kirjoittaja Kanafanitar4 »

Kiitos neuvosta. Onkohan viisasta madottaa heti antibioottikuurin jälkeen, vai onko parempi antaa ensin toipumisaikaa siitä kuurista?
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Axilur ja varoaika

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mä en kyllä osaa tuohon varmuudellla vastata. Mutta jos antibiootista ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia ja kanat vaikuttavat normaaliterveiltä, itse uskaltaisin antaa lääkitykset peräjälkeen, ehkä pitäisin parin päivän välin. Mutta jos kanoilla on esimerkiksi antibiootista ripuli, voisihan se teoriassa vaikuttaa matolääkkeen imeytymiseen ja tehoon huonontavasti. Yhtäaikaa en kahta lääkettä antaisi (ellei ole pakko tai eläinlääkäri niin määrää), koska ei voi tietää, miten sellainen kuormittaa kanaa ja vaikuttaako se lääkkeiden tehoon. Mutta tää kaikki on multa pelkkää mutuilua. Eläinlääkäriltä saisi varmasti valistuneemman arvion. Ja olis kiva kuulla, jos jollakulla on käytännön kokemusta peräkkäisistä/yhtäaikaisista lääkityksistä.
Vastaa Viestiin