Kanojen ulkotarhan loistilanne

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mustikka

Kanojen ulkotarhan loistilanne

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Joillekin kanoilleni on tullut ripulia. Yksi kana nuupottaa, kalpea on ja ripuloi. Toisenkin kanan huomasin ripuloivan, reipas oli muuten. Kananmunissa on alkanut olla kakkaa ja tasoilla kakka on löysää. Madot tuli ensimmäisenä mieleen, en kyllä ole nähnyt niitä. Ruokinnanmuutosta ei ole ollut. Tulivat pari kuukautta sitten talvitiloihin, missä ulkotarha. Käyttävät tarhaa keväisin ja syksyisin. Kesät ovat toisessa paikassa. Olen viskellyt niille tarhaan kauraa, jotta saavat kaivella ja etsiä syömistä. Mietin, että olisiko ulkotarha saastunut vuosien myötä ja että pitäisikö sille tehdä jotakin? Oletteko jotenkin käsitelleet ulkotarhoja, niitä kun ei helposti voi siirtää toiseen paikkaan?

Sairaan kanan madotin tänään, huomenna on muiden vuoro. Toivotaan, että auttaa...
Annir85

Re: Kanojen ulkotarhan loistilanne

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Moi. Mulla on vasta reilun pari vuotta nuo kanat olleet, mutta haravoin välillä tarhoista irtomaan pois ja levitän tuhkaa koko tarhan alueelle(omat ja kesänaapureilta tulevat :smt002 ). Yhdessä tarhassa on ikävä kohta joka ei meinaa kuivua edes kuumalla kesähelteellä, siihen olen kantanut uutta maata päälle, tosin tarttis kaivaa ensin kaikki vanha maa pois, salaojittaa ja sitten uusia maa. Tuhkaa tulee sen verran reippaasti, että kylpypaikoille riittää myös lisättäväksi.
Kukkola, joka on vain kesäkäytössä on helpoin puhtaana pidettävä. Syksyllä kun viimeiset linnut on poistettu sieltä, tyhjään kopin kokonaan, haravoin ulkotarhan ja tosiaan sitä tuhkaa levitän joka koloon niin kopissa kuin ulkona. Keväällä voi hyvillä mielin laittaa uudet kukot sinne kasvamaan.
Mustikka

Re: Kanojen ulkotarhan loistilanne

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Kiitos vastauksesta :smt001 Haravointi on kuulunutkin ohjelmaan, mutta täytyypä jatkossa laittaa lisäksi tuota tuhkaa (tai kalkkia) tarhaan. Ensiksi ajattelin nyt poistaa tarhasta pintakerroksen ja hakea uutta hiekkaa.

Sairas kana kuoli päivän sairastettuaan, muut kanat vaikuttavat terveiltä. Likaisia ripulipyllyjä ei näy. Munatkin oli pesässä taas puhtaita. Huomasin, että vasta vieroitetut kukkopojat ovat ottaneet suosikkipesän yöpaikakseen. Nämä pojat saattavat olla niiden likamunien taustalla myös. Madotuksen kuitenkin annoin kaikille ja kävin tänään ostamassa tehobaktia.

Tuo tarha-asia tosiaan alkoi mietityttämään. Täytyy siihen paneutua nyt pikapikaa, lunta on luvattu tänne eteläänkin ensi viikolla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanojen ulkotarhan loistilanne

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos tulisi reilusti pakkasta, niin sen luulisi tappavan loisia, mutta jos lumipeite on paksu, niin se taas saattaa suojata maata pakkasen vaikutukselta. Jos tarhan voisi puhdistaa lumesta, niin siitä sattaisi olla apua. Tästä tuli nyt tämmöistä "jossittelua", kun en tiedä loisten pakkaskestävyyttä :smt047
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Kanojen ulkotarhan loistilanne

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meilläkin vaihdetaan välillä pintamaita, laitetaan uutta turvetta ja soraa, tai ihan tavallista ruokamultakerrosta kasveineen vanhasta pellosta. Kanat hajottavat tiiviitkin maapaakut tehokkaasti itse ja levittävät tarhaan. :smt001 Tuhkavinkkki oli hyvä, Annir85. Täytyy ottaa käyttöön.

Olisi tosiaan tärkeää, ettei kosteus seiso tarhoissa. Viime kesänä, kun satoi ihan yhtenään, se oli kyllä aika mahdotonta järjestää. Mulla on ollut sellainen rutiini, että siivoan kikkareet tarhoista lähes joka päivä ja ehdottomasti aina ennen sadetta. Luulen, että sillä pääsee aika pitkälle matojen torjunnassa. (Ja onhan se muutenkin kivaa, että tarhat on siistejä). Myöhäissysyksyllä madotan aina kaikki kanat kun sisäkausi alkaa. Ovat ainakin talven yli madottomia sitten. Uskon, että ulkoilevia kanoja on aika mahdoton pitää täysin madottomana koko ikäänsä.

Muistan myös lukeneeni jostain luotettavasta lähteestä, että loisten munat säilyvät maaperässä yllättävän hyvin talven yli. Harmillisesti en muista, mistä luin. Käytin juuri melkoisen tovin netin kaiveluun jotta löytäisin tiedon tähän, mutta ei tärpännyt. Saattoi tietysti olla jostain kirjasta. No, ehkä se lähde palaa vielä mieleen. Toi voisi olla kyllä hyvä idea, että siivoaa lumet tarhoista jotta pakkanen oikein kunnolla puraisee.
Vastaa Viestiin