Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jonna

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Niskamurto on myös siisti, em.syystä. Veri pakkautuu siihen kaulaonteloon eikä roisku ympäriinsä loppuräpiköinnin aikana. Kirveellä kun lyö poikki niin siivoa tuppaa tulemaan...
Juutuupin ihmeellisessä maailmassa on monta videota ja versiota tuosta niskan murtamisesta. Tapoja on monia, osa on silkkaa sähellystä eli olisi voinut hoitaa asiallisemmin. Osa taas on varsin nopeita ja näppäriä. Aina ei tarvitse pyöräyttää.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Kaikki on nopeaa ja näppärää kun sen osaa. Itsekin niitä niskamurtopätkiä katsellut mutta en lähtisi itse tekemään pelkän videopätkän avulla,haluaisin osaavan opettajan irl. Enkä ehkä sittenkään kykenisi siihen :oops:, se tuntuu niin brutaalilta, ikään kuin kaulankatkaisu kirveellä ei sitä olisi :smt040. No pääasia ei ole miten se tehdään kunhan se lopetus on mahdollisimman kivuton ja nopea. Kukin tyylillään. Tuo niskamurron sotkemattomuus on kyllä plussaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

En oo minäkään uskaltanu moista kokeilla, sen verran arkailen. :oops:
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Kananen8

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Mielestäni paras keino tappaa, on katkaista kaula kirveellä tai vesurilla. Vesurilla osut varmasti. Ja ellet kirveellä heti osu, niin uusi yritys.

Ensimmäinen kerta on varmasti epämukava - tappaminen on kai aina jossain määrin, mutta kun tarkoitus on tappaa niin minkäs teet... Ei sitä kukaan voi mukavasti tehdä, muuta kuin mahdollisimman nopeasti.

Itse tekisin kirveellä/vesurilla koska se on taatusti nopein; oksasaksien käyttö riippuu ihmisestä, mutta "hitainkin napsauttaja" tekee varmaan niin, ettei ehdi kovin kauan sattua..!

Kaulan taittamiseen suhtaudun skeptisesti, koska epäilen mahdollisuutta, että veripussin täyttyminen aiheuttaa voimakasta kipua tai että jotkut hermosignaalit siellä kuitenkin vielä sinkoilee niistä venytetyistä hermoista..!!?! :smt047 Mut jos on pää pois niin ei tarvii tota miettii.

Joo ymmärrän ettei omia lemmikkejä oo kiva tappaa. Pitäisi olla joku mies auttamassa niissä asioissa.
Jonna

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Minusta taas ei ole lyömään elävää elukkaa :smt003 en vaan pysty, on kokeiltu. Niskan naksauttaminen on mulle helpompi ja taatusti eläimelle parempi.
Sen kaulan kun murtaa ja venyttää niin sieltä menee hermot ja suonet poikki. Olen tsekannut noita jälkiä, ja jos hermonpäoden välillä on useita senttejä tyhjää niin ei siellä enää mikään kulje. Tuohon riittävään venyttämiseen perustuu tuo veripussikin, suonet katkeaa ja valuu sitten kaulaonteloon.
Kuulostaapa brutaalilta, mutta koskapa se lopettaminen nättiä ois...siistimmin ja nopeammin nää omat lähtee tavasta riippumatta kuin osa "ammattilaisten" lopettamista...
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jonna missäpäin asut? Kysyy lopettamisoppiin haluava
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kananen8

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Jonna kirjoitti:Minusta taas ei ole lyömään elävää elukkaa :smt003 en vaan pysty, on kokeiltu. Niskan naksauttaminen on mulle helpompi ja taatusti eläimelle parempi.
Sen kaulan kun murtaa ja venyttää niin sieltä menee hermot ja suonet poikki. Olen tsekannut noita jälkiä, ja jos hermonpäoden välillä on useita senttejä tyhjää niin ei siellä enää mikään kulje. Tuohon riittävään venyttämiseen perustuu tuo veripussikin, suonet katkeaa ja valuu sitten kaulaonteloon.
Kuulostaapa brutaalilta, mutta koskapa se lopettaminen nättiä ois...siistimmin ja nopeammin nää omat lähtee tavasta riippumatta kuin osa "ammattilaisten" lopettamista...
Ei sitä elukkaa tarvitse lyödä, se pitää vain tappaa. :smt002
Joku ei voi katkaista, joku ei voi taittaa - makuasioita. Yhdelle elävän niskan taittaminen on siistiä (ei veren roiskumista), toiselle se voi olla brutaalimpi tapa. Ja vastaavasti yhdelle katkaisu voi tuntua parhaalta keinolta, kun taas toiselle se ei jostain syystä sovi. Paras tapa on kai se, joka itselle luonnistuu. Kun tappaminen tapahtuu kuitenkin melko nopeasti, kyse on lähinnä siitä, mikä ihmiselle sopii.

Siihen en ottaisi kantaa, mikä on "taatusti eläimelle parempi" ...!! ( kumpaa itselle "toivoisi", giljotiinia vai hermojen ja verisuonten repäisyä erilleen? Riippuu kai omista mielikuvista. ) Ainoastaan siihen voin ottaa kantaa, että ihminen kokee keinonsa sopivaksi, koska se voi vaikuttaa miten hermostuneesti eläintä käsittelee.

Ihmiselle joka ei ole kovin kokenut tappamaan eläintä, suosittelen ehdottomasti kirvestä tai vasuria, koska siinä ei jää hermojen ja verisuonten täydellinen erilleen repäisy arvailujen varaan. Kuten sanoin, se tapahtuu mahdollisimman nopeasti ja varmasti - ei mielestäni parempaa keinoa, aloittelijalle.

Kaulan taittaminen ja venytys on periaatteessa turha vaihe, jos eläimen aikoo syödä, koska kaula on joka tapauksessa katkaistava veren valutusta varten. Ei se muuten kovasti eroa katkaisusta, siis laittaako poikki vai repäiseekö erilleen, mihin suuntaan voima kohdistuu, ja minkä välityksellä.
Liekanaru
muna
Viestit: 21
Liittynyt: 31 Tammi 2014, 15:48

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Liekanaru »

Ottaessani ekat pikkuankat ankkalan isäntä neuvoi lopettamisen teroitetulla lapiolla. Ankka kyljelleen maahan, nokka kevyesti saappaan alle ja sitten isku
lapiolla, osuu helpommin ja on riittävä voima. Avustajana pidän linnun paikallaan. On toiminut
"Joka ankanhoidolla rikastuu, se ei koskaan köyhdy..."
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Te ette siis tainnuta eläintä ensin? Jotenkin tuntuu pahalle mikä tahansa vaihtoehto jos tajunta ei katkeakaan heti. Toisaalta itse joudun lopetustilanteisiin vain jos lintu jo kärsii, eli vaikea sanoa onko muutaman sekunti tajuntaa kovinkaan iso uhraus siitä että eläin pääsee kärsimyksistä.

Kerran olen isän kanssa itse lopettanut ankan mutta sitä kalautettiin kunnolla ensin. Ei taatusti tuntenut mitään! Nyt olin yksin kun lopetustilanne tuli eteen. Liikkumaton lintu olisi helpompi lopettaa yksin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä tainnutan sairaat kalauttamalla päähän puukalikalla jos olen yksin. Käytännössä hulautan niin kovaa etä kuolevat jo tainnutukseen mutta katkaisen silti varmuuden vuoksi kaulan lopuksi. Sekin on kauhea vaihtoehto että eivät tainnu ekalla lyömällä tai menee hutiin.En luota omaan osumatarkkuuteen kirveen kanssa enkä tunne oloani kovin mukavaksi sen puukalikankaan kanssa mutta hädässä on pakko tehdä jotain vaikka oma käsi olisi vaarassa saada osuman. Mieluummin kalikka kuin kirves. Tästäkin syystä olisi hyvä osata tuo niskamurto, olisi helppo tehdä yksin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Meillä ainakin ensin tainnutus ja sitten kaulan katkaisu.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Kananen8

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Ei itse asias tullu mieleenkään, et tainuttais ensin.... Kun pää on pois alle sekunnis, ehtiikö se irtonainen pää tajuta mitään!? :smt017 Oon aatellu että heti kun kaulavaltimo on poikki verenpaine katoaa siinä samassa - ja silloinhan menee näkö ja taju välittömästi.

Pään kolauttamisesta en sen sijaan osaa sanoa... Jos joku löisi minua päähän, ehtisinkö tuntea kivun ennen tajunnan menetystä? Minua epäilyttäisi se, että kallon murskaaminen tai vähempikin isku sattuisi, olisin ikävä...

Kokeilin kerran lapsena lopettaa alle viikon ikäiset kissanpennut, jotka emo oli hylännyt (lapset oli leikkiny niillä, pyysin viemään takaisin pesään että kasvavat hiukan, mutta emo ei enää tullut ja olivat seuraavana iltana kylmettyneitä) - yksi niistä piti mielestäni lopettaa heti. Olin 6 v, en löytänyt aikuista auttamaan, vaikka juoksin kotiin ja naapureitakin huusin. Muistin että moni lopettaa pienen eläimen lyömällä kämmensyrjällä niskaan, mutta epäilin ettei voimani riittäisi niskan katkaisuun. Päätin lyödä pennun pään voimalla kiveä vasten, mutta se oli vielä sen jälkeen tajuissaan!! Pieni viaton pallopää, jolla ei ollut vielä silmätkään auennu, liikehti viimeisillä voimillaan kuin tuskissaan... :smt022 Otin nopeasti ison kiven ja iskin päähän: voima oli riittävä, silmät muljahti ulos kuopistaan. Myöhemmin illalla isäni sanoi: "pihalla oli erittäin raa'sti tapettu kissanpoikanen... Heitin sen pois, ettei sinulle tulisi paha mieli." Ei ole sen jälkeen tehnyt mieli kokeilla tainnuttamista.

Kalan voisin tainnuttaa/tappaa kapulalla.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Lopettamisesta - jos ei halua katkaista kaulaa

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Oikein tehty tainnutus ei aiheuta mitään kärsimystä, enemmän siitä voi olla haittaa jos kaulan katkaisu menee mönkään. Toki iskun täytyy olla riittävän lujakin.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Vastaa Viestiin