munanjohtimen tulehdus

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
karen

munanjohtimen tulehdus

Viesti Kirjoittaja karen »

Hei kaikille,
Rupesin hoitamaan 6 kanaa joulukuun lopussa. He ovat kuulemma n. 4 vuotta vanhoja ja huonoja munimaan niin entinen omistaja halusi tappaa ne mutta mä vain ihastuin ja nyt hän luovutti ne minulle. Kanat asuvat edelleen entisessä paikassa mutta minä hoidan ja syötän heitä.
Doris-kana on ollut väsyneen näköinen perjantaista asti. Sillä on pyrstö alaspäin ja tosi likainen takapää. Luin vähän täällä niin todennäköisesti kyse on munanjohtimen tulehduksesta (noin viikko ennen kun Doris alkoi oireilemaan löysin nahkamunan). Tänä iltana, Doris oli hyvin väsynyt ja kylmä. Silitin häntä pitkään, laitoin suoraan lämpölampun alle, annoin sille nutriplus geeliä ruutalla. Piristyi aikamoisesti :-) (Kiitos Munanetille hienoista vinkeistä!!)
Ennen sitä, olin kuitenkin ehtinyt varaamaan eläinlääkäriajan (huomenna tiistai klo 11). ELL on myös sitä mieltä, että on kyse munanjohtimen tulehduksesta ja sanoi, että sulfa pistos on parempi kuin sulfa suun kautta ainakin näin alussa. Pelkkään, että stressi on Dorikselle aivan liikaa (?) hänen tilassaan. (ELL haluaisi muutekin tutkia Dorista.)
Eli antibioottipistos saattaa olla tehokkaampi kuin tabletit mutta reissusta tulee stressiä.
Mitä mieltä olette?
Kiitos tosi paljon etukäteen kaikista mielipiteista :-)
-Karen
gallinita

Re: munanjohtimen tulehdus

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Mitenkä Doris-kananen jakselee?
Vastaukseni tulee myöhässä, mutta kirjoitan silti. Yksi omista kanoistani sairastui munanjohtimen tulehdukseen tuossa syksyllä. Vein kanan eläinlääkäriin. Ei se tuntunut olevan kanalle mikään ylivoimainen reissu, tosin lintuni ovat ihmisiin ja hälinään tottuneita. Ell antoi antibioottipistoksen, ja sain toimintaohjeet ja kaksi injektioruiskua mukaani n. parin viikon välein laitettavaksi. Kanan vointi koheni merkittävästi jo ensimmäisen ruiskeen jälkeen, ja toistaiseksi Venla on ollut pirteä oma itsensä eikä tulehdus ole uusiutunut. Ilman lääkintää olisin menettänyt kanan.
Vastaa Viestiin