Kana nukkuu vaan koko ajan!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
minkuliini

Kana nukkuu vaan koko ajan!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Minulla on 4kk:n ikäinen kananuorikko. Ongelma on kanan väsymys. Eilen huomasin tämän oudon apeuden kanassa joka on normaalisti virkeä. Otin kanan yöksi sisälle tarkkailuun. Mitään muuta oiretta ei ole kuin tuo nukkuminen! Se töröttää vaan seisoen silmät kiinni. Välillä kun se käänsi päätään, niin ihan kuin pää olis pikkasen tärissyt. Tänään en ole sitä tärinää enää huomannut, ja en tiedä kuvittelinko vaan.Tunnustelin kanan kroppaa enkä löytänyt mitään epänormaalia, vaikkakin kana tuntui laihalta. Pylly oli ok, eikä missään ollut mitään turvotusta. Kana on syönyt hyvin kun tarjoilin sille keitettyä munaa ja mandariinia. Annoin sille vielä vitamiiniliuosta ruutalla nokkaan ja näin sen myös itse juovan. Eilen heltta oli kalpea, mutta nyt taas näyttää punakalta. Aamulla kana oli jo hiukan virkeämpi, mutta selvästi peloissaan kodinhoitohuoneessa, joten vein sen takaisin kanalaan. Sinne Se jäi kököttämään silmät kiinni pesään. Soitin myös eläinlääkärille, eikä sekään osannut neuvoa. Sanoi että seuraa vielä huomiseen ja sitten voi kokeilla antibiootteja.... Mitähän minä tuon kanssa teen? Itse arvelin marekia, mutta ei ole halvaus oireita eikä mitään muutakaan oiretta kuin tuo väsymys. Kakkakin on ollut vaihtelevaa, välillä kovempaa ja välillä löysempää joten ei ota selvää onko massuongelmia. Mikä mun rakasta kanaa vaivaa!?!
koivunlehti

Re: Kana nukkuu vaan koko ajan!

Viesti Kirjoittaja koivunlehti »

..........
Viimeksi muokannut koivunlehti, 25 Marras 2016, 19:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
minkuliini

Re: Kana nukkuu vaan koko ajan!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Vielä lisätietoja sairaasta kanasta. Kana on madotettu reilu kuukausi sitten, eikä ihollakaan näy mitään öttiäisiä. Ajattelin ruokaan sekoittaa hänelle tehobactia mitä kisuille käytän kun niillä on ripulia. Toivon kovasti että on ohi menevää tämä kanan väsymys.... Kun kerta syö hyvin ja juo, niin haluan antaa mahdollisuuden. Kana ei myöskään pörhistele sulkiaan tai hengitä nokka auki, mitkä on varmoja kivun merkkejä.
minkuliini

Re: Kana nukkuu vaan koko ajan!

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Tilanne ohi! Kananen on taas normaali :D Väsymystä kesti 2 vuorokautta ja nyt ei ole enää mitään oireita. Ehkäpä tehoruokinta ja vitamiinit auttoivat! Aijon nyt jatkossa seurata, että kana saa tarpeeksi syödäkseen koska oli niin laihan oloinenkin... Vien hänelle nyt omassa kipossa herkkuja ja katson ettei muut rohmua :) Liekkö ollut kanojen narkolepsiaa !? Hei jos on vastaavia kokemuksia niin tähän ketjuun voisi niitä kerrata. Onneksi minun kohdalla kanan outo uupumus meni ohi!
gallinita

Re: Kana nukkuu vaan koko ajan!

Viesti Kirjoittaja gallinita »

Mulla on samantyyppistä ollut sekä aikuisilla hy-line -kanoillani että vajaa parikuukautisilla sekulipoikasilla. Oireet on menneet ohi päivän parin aikana joten en ole ollut suuremmin huolissani. Kerran soitin eläinlääkärille kun yksi kanasistani vain kyhjötti paikallaan nukkuen silmät kiinni ja hänkin sanoi että yleensä välitöntä vaaraa ei ole jos kana syö ja juo normaalisti. Tiedä häntä, ihan terve ja topakka kana on tällä hetkellä. Kyllähän ihminenkin väsyy joskus vaikkei mitään selvää sairautta olisikaan, ja tulee tarve nukkua... Mutta valistakoon meitä se viisas joka oikeasti tietää :smt001
ellunkanala

Re: Kana nukkuu vaan koko ajan!

Viesti Kirjoittaja ellunkanala »

Minun yksi hybrideistä nukkunut & nuokkunut myös nyt 2 päivää... En ole nähnyt syövän/juovankaan :smt009
Olen tutkinut neidin, painellut kauttaaltaan ym. , siihen ei reagoi. Nyt mietin vaan, että kuinkahan se kärsii. Yksin en taida saada lopetettua, ja apua tulee siihen asiaan vasta sunnuntaina. Tuntuu, että on liian pitkä aika pitää toista elossa. Jos ei nyt itsekseen kuole sitten ennen sitä. Nää on niin inhottavia juttuja.
SannaKle

Re: Kana nukkuu vaan koko ajan!

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Meillä yksi siebenburg käyttäytyy samallalailla välillä. Ikää jotain 3-4v välimaastossa. Menee nurkkaan istumaan, vetään pään hartioiden väliin ja välillä laittaa silmät kiinni, hetken päästä voi ravistella päätään ja sitten taas vetäytyy. Hetken päästä voi olla taas syömässä toisten kanssa eikä muuta vikaa näy olevan. Tuota on aina sillon tällöin.
Vastaa Viestiin