Nuokkuva kana, mikä vialla?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kolkanaset

Nuokkuva kana, mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja Kolkanaset »

Mikä ihme voisi maatiaiskanarouvaani vaivata?
Oireina on siipien roikottaminen, hitaus, vähän on pörhöllään ja syö huonosti. Vähän nokkii ruokaa, mutta käyttäytyy ihan kuin ei tajuaisi että sitä voi syödä.
On tullut meille noin vuosi sitten ja ekan kerran viime kesänä oli nuokkuva ja hitaan oloinen. Tätä on ollut muutaman kerran vuoden aikana muutaman päivän kerrallaan, sitten taas on ihan normaali ja reipas. Munii hyvin harvakseltaan.
Pienempi ja laihempi on kuin muut. Madotettu kanat on ja ulkoloiset häädetty ennen talvea.
Pahnanpohjimmainen on, mutta meillä on aika kiltti parvi eikä kiusaamista minusta esiinny.

Nyt on taas muutaman päivän syönyt laiskasti ja eilen oli tosi huonona, silmät kiinni vähän väliä, siivet roikkuivat eikä syönyt. Kun nosti syliin ja laski alas niin tuntui että jalat eivät heti kantaneet. Silti kävelee normaalisti itse.
Illalla oli orrella, mutta niin huonon näköinen että olin varma että on aamulla kuollut. Mutta aamulla tuo tuli ovella vastaan muiden mukana. Vieläkin on nuupallaan ja hidas, juovan näin ja vähän ainakin söi, mutta laiskasti. Katsotaan nyt miten käy, selviääkö taas.

Onko ajatuksia mikä tätä kanarouvaa voisi vaivata? Miten tätä hoitaisi? Olen yrittänyt laittaa kaikenlaista herkkuruokaa tarjolle ym.

Kanalan lämpötila meillä on n. 10 astetta, munitusrehua koko ajan tarjolla ja kauraa, lisäksi joka päivä kotiruokaa sekalaisesti, kalkkia ja soraa on ja joka päivä puhdas vesi. Kanoja 7+kukko
Kolkanaset

Re: Nuokkuva kana, mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja Kolkanaset »

Tänään kana on taas normaali oma itsensä, reipas ja syö ahneesti ja on aivan normaali kana.
Melkein jo lopetin kanan, kun oli niin sairaan näköinen, mutta tuostahan tuo taas tokeni.
Jos jollain on tietoa tai arvausta mistä ihmeestä nuo muutaman päivän huonot jaksot voisivat johtua, niin kertokaa ihmeessä.
hanna

Re: Nuokkuva kana, mikä vialla?

Viesti Kirjoittaja hanna »

Meillä on yksi kana jonkin aikaa ollut kanssa outo, mutta se menee vain johonkin nurkkaan aina maahan maate. Heti aamustakin kun on vähän syönyt. Ja pitkin päivää välillä enemmän välillä vähemmän. Muuten on aivan terve ja syö kuitenkin hyvin. Taitaa myös munia.
Olen alkanut epilemään, että olisiko väsynyt polkemisesta? Meile tuli uusi nuori kukko, joka aivan valtavan viriili tapaus, tekee orrelta syöksyjä polkemaan heti kun yksikin kana uskaltautuu maahan. Myös vanhan kukon havaitsin polkevan tätä samaista kanaa, joten olisiko voinut joutua kukkoilun kohteeksi? Muuten vanha kukko ei juuri ole tätä hommaa hoitanut.
Vastaa Viestiin